ps2013-047-06-015-030.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-01 ps2013-047-06-015-030 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Pokud se podívám např . do Rakouska , jak už tady bylo mnohokrát také zmiňováno , tak Rakousko má právě poměrně precizně propracován nejvyšší kontrolní úřad a nepotřebuje ani registr smluv . To je možná chyba , že senátoři zamítli rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu , protože by asi , lidově řečeno , Nejvyšší kontrolní úřad strkal nos někam , kam někdo opět nechce . Pokud se podíváme , jak už jsem říkal , na to Rakousko , tak tam je nejvyšší kontrolní úřad poměrně precizně propracován , nemají registr smluv , ale Slovensko má registr smluv . Řekněme si , že registr smluv má právě jenom Slovensko ze všech zemí Evropské unie . Zákon o registru smluv řeší tedy jen dílčí problém . Řešit nebo léčit je třeba celý systém . Je to jako s nemocí . Dobrý lékař neléčí symptomy , např . jen bolest hlavy , sedativy , ale hledá , co je příčinou bolesti . Až odstraní příčiny , vyřeší problém . Já už jsem tady minule ve svém vystoupení říkal , abychom byli dobrými lékaři i v našem případě . Samotný registr smluv to nevyřeší . Uzdravme systém tedy jako celek . Registr smluv může být jedním z dílčích nástrojů , ale vůbec by ho nebylo třeba , kdybychom měli plně funkční klíčové zákony , např . zákon o veřejných zakázkách , zákon o kontrole veřejných financí , zákon o majetku státu , rozpočtová pravidla atd . Všude v těchto zákonech jsou mnohé díry a v nových se jednotlivé díry vyrábějí , viz např . zákon o státní službě . Jak je tedy , dámy a pánové , z příkladů patrno , tak registr smluv nic neuzdravuje a je pouze dílčím nástrojem pro kontrolu nakládání s veřejnými penězi nebo statky , jak chcete . Dostáváme se k druhému příkladu . Budvar , který je součástí tohoto návrhu zákona a má být z působnosti registru smluv vyjmut , tento jediný národní podnik je zavedením registru smluv ohrožen v rámci konkurenceschopnosti na trhu , a to zejména v oblasti sporu o značku Budweiser . Budvar zároveň přináší do státního rozpočtu nemalé finanční prostředky . Tento myšlenkový experiment , kterým vám představím , spočívá v následující věci . Budvar bude muset v registru smluv uveřejňovat všechny smlouvy , které budou mít nominální hodnotu 50 tisíc korun . Na to již čeká mlsná konkurence , která je připravena všemi možnými prostředky Budvar poškodit . Hned jak bude smlouva v registru smluv uveřejněna , tak do ní bude moci nahlížet kdokoliv , tedy i právě mnou zmíněná dravá a mlsná konkurence . Tvrzení , že Budvar může začernit údaje , které by ho ohrozily na trhu , mě nijak nepřesvědčilo , protože i cena bude mít v tomto případě určující a rozhodující faktor . Umím si reálně představit , že konkurence záměrně sníží některé ceny na trhu , aby tímto zlikvidovala Budvar . Jak bude tímto způsobem pomalu , ale jistě likvidován tento náš skvost , tak se již bude připravovat dělení takto oslabené kořisti . Budvar bude poté označen za neefektivní , nekonkurenceschopný , prodělečný atd . Dojde tedy k jeho postupné privatizaci . Nebo , rozumějme , účelné likvidaci . Na to mlsná konkurence přece čeká . Jak bude postupně Budvar privatizován , bude docházet k oslabení přítoku peněz do státního rozpočtu . Jsem poté zvědav , kde vlády budou peníze brát , když privatizace přináší zisk jen jednou , kdežto fungování státních podniků přináší zisky stále . Takže je nutné z registru smluv vyjmout všechny státní a polostátní podniky . Příklad třetí . Problém státní monopolista versus soukromý monopolista . Registr smluv a jeho podporovatelé chtějí zavést privatizaci státu jako celku . V slabším provedení jim jde o státní a polostátní společnosti , resp . i o obecní společnosti . Vraťme se však k výše uvedenému problému . Státní monopolista má oproti soukromému monopolistovi jednoznačnou výhodu . Lze ho regulovat státem ve veřejném zájmu . Soukromého přece regulovat nejde . Tomu jde jen o zisk . Stát by měl mít podle mého názoru pod sebou strategické podmínky , společnosti , dopravu a další věci , které lze regulovat právě ve veřejném zájmu . Příklad čtvrtý . Registrem smluv se má ukázat , že stát špatně hospodaří ve svých státních podnicích . Jenže tím , že podniky budou muset uveřejňovat uzavřené smlouvy v registru smluv , je narušována forma vlastnictví . Přece jen máme vlastnictví soukromé a státní . To je postavené Ústavou na stejnou rovinu , ale registrem smluv je však tímto hodně narušeno . Takže v registru smluv budou muset uveřejňovat uzavřené smlouvy firmy vlastněné státem a soukromé společnosti nikoli . Když si vzpomeneme , že za velkou finanční krizi z roku 2008 jsou zodpovědné právě soukromé společnosti , tak bych zvýšil transparentnost právě jejich . Z výše vyřčeného plyne , že v registru smluv buď budou uveřejňovat uzavřené smlouvy všichni , anebo nikdo . Někdo může namítnout , že některé státní podniky hospodaří neefektivně . To je možné , ale jedná se o problém primárně špatně nastavených zákonů , zákon o státním podniku , zákon o dozorčích radách a mnohé další . A ne registru smluv . Ten pouze ukazuje na problém , že něco nefunguje na začátku . Odpovězme si na jasně položenou otázku : Zachrání něco občan , když se bude moci dívat do nevýhodně uzavřené smlouvy , která bude platná a bude uzavřena dvěma smluvními stranami ? Nezachrání přece nic . Na to si tady jasně odpovězme . A já bych poprosil i třeba minulého předkladatele , aby mi na toto odpověděl , zda občan něco zachrání . Já jsem diskutoval s mnoha lidmi a dali mi za pravdu , že nezachrání přece nic . Budou se jenom koukat do toho , jak ta smlouva je uzavřena . Nic víc , nic míň . Samozřejmě někdo mi tady může oponovat , že na Slovensku například se snížil počet přímo zadávaných veřejných zakázek . To netvrdím . Ale já už to své vystoupení pomalu poženu do finále , protože bude jistě ještě zajímavá rozprava , na kterou budu moci určitě zcela jistě reagovat . Na závěr si , dámy a pánové , musíme uvědomit , o co tady jde . V registru smluv nejde o uzdravení systému jako celku , ale jde jen o to , aby byly informace ze smluv využity často třetími stranami . Právě proto , že se bojím o Budvar a o ostatní státní podniky , tak budu hlasovat , předpokládám i celý poslanecký klub KSČM , pro vyjmutí Budvaru a státních podniků z registru smluv , případně budeme hlasovat pro další pozměňovací návrhy . Na úplný závěr si tedy dovolím říci , že na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jsem poměrně dlouho diskutoval se zástupci Rekonstrukce státu , kteří tvrdí , že tento zákon je protikorupční . Ale ani zástupce Rekonstrukce státu mi neodpověděl na tu moji jednoduchou otázku , zda občan něco zachrání , když se bude moci dívat do nevýhodně uzavřené smlouvy . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Janu Klánovi . Pokračujeme v rozpravě , v obecné části . Nyní pan poslanec Radek Vondráček , připraví se pan kolega Farský . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Radek Vondráček Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , já jsem trošičku až zapomněl , o čem chci hovořit , abych byl přesvědčivý jako pan kolega Klán . Nicméně pro vás , kteří jste vydrželi v sále - také máte takový pocit déja vu , že už jsme to tady všechno jednou slyšeli ? Ten zákon byl předložen ještě v roce 2013 , pak jsme ho dlouze projednávali , dlouze zasedala pracovní skupina , byl přijat komplexní pozměňovací návrh , došlo k nějakému konsenzu , my jsme ten zákon přijali , vrátil nám ho Senát . My jsme opět s velkou převahou přehlasovali Senát a ten zákon vstoupil v platnost a účinnost má vstoupit příští měsíc . Ty argumenty se nicméně vracely z toho Senátu a teď se vracejí znovu , pouze se přeskupily a máme je tu znovu zpět .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities