ps2013-039-04-006-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-26 ps2013-039-04-006-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.50 hodin) Já chci vysvětlit , v čem spočívá nebezpečnost tohoto návrhu , tak jak je podán . Abyste věděli , co se shromažďuje , tak pro zpracování osobních údajů v Národním zdravotnickém informačním systému podle odst . 1 písm . b ) a c ) se předávají bez souhlasu subjektu údajů , tzn . bez souhlasu pacienta , pokud dále není stanoveno jinak , údaje , kterými jsou , je - li subjektem údajů pacient : 1 . údaje potřebné k jeho identifikaci , a to číslo pojištěnce , je - li přiděleno , nebo rodné číslo , není - li tímto číslem číslo pojištěnce , anebo datum narození , není - li přiděleno rodné číslo , dále název obce a popřípadě název městské části nebo městského obvodu , adresa místa trvalého pobytu , a jde - li o cizince , adresa místa hlášeného pobytu a státní občanství ; 2 . údaje související s jeho zdravotním stavem ve vztahu k onemocnění a jeho léčbě , a to zejména údaje sociodemografické a diagnostické , osobní , rodinná a pracovní anamnéza pacienta související s onemocněním včetně posouzení jeho aktuálního zdravotního stavu , údaje o poskytovaných zdravotních službách pacientovi , dále údaje o výkonu povolání nebo zaměstnání , případně o výkonu služebního poměru potřebné pro posouzení zdravotního stavu pacienta ; 3 . identifikační údaje poskytovatele , který zdravotní služby poskytoval , včetně oddělení a pracoviště ; 4 . identifikační údaje posledního zaměstnavatele , u kterého pacient , u něhož nemoc z povolání vznikla , naposledy pracoval za podmínek , za kterých nemoc z povolání vzniká , poskytovatel údaje uvedené v § 74 odst . 1 , zdravotnický pracovník údaje uvedené v § 76 odst . 1 a poskytovatel sociálních služeb , který poskytuje zdravotní služby , a osoba poskytující zdravotní služby podle § 20 údaje uvedené v § 74 odst . 2 . To je tedy pro představu , co všechno se sbírá . Národní zdravotnický informační systém , který má být centrálním úložištěm veškerých detailních informací o zdravotním stavu , sociálních poměrech a zaměstnáních každého občana pacienta . Po schválení tohoto zákona v této podobě se mají sbíhat údaje ze všech zdravotnických registrů a veškeré lékařské zprávy spolu s rodnými čísly na Úřadu pro zdravotnické informace a statistiku . Já si dovolím , pane ministře , požádat o vysvětlení , proč je nutno veškeré citlivé údaje například o psychických problémech , urologických , sexuálních problémech , potratech , zkrátka o všem , co je zaznamenáno ve zdravotnické dokumentaci , včetně bydliště a rodného čísla , posílat do jednoho místa , a jak tyto údaje pomohou řešit kvalitu , dostupnost , bezpečnost , optimalizaci péče a optimalizaci sítě poskytovatelů , jak se píše v důvodové zprávě . Kde je v zákoně stanoveno , jaké bude postavení technického provozovatele systému a jeho zaměstnanců a s tím spojená ochrana citlivých dat ? Jak budou jednotlivá citlivá data zvlášť legislativně ochráněna před zneužitím ? Jak budou mít osoby , které budou povolovat přístup do registrů , stanovenu povinnost posuzovat přiměřenost poskytování osobních údajů jiným osobám vzhledem k informačnímu sebeurčení osob ? Jak budou mít osoby - pacienti zajištěn přístup ke všem svým osobním údajům , které mají být podle zákona nyní zpracovávány ? Totiž je to zpracováváno bez souhlasu pacienta , ale podle toho návrhu zákona se k těm informacím , které o nich jsou vedeny , pacient ani nedostane . Proč se neřídí zdravotnický informační systém stejnými přísnými pravidly jako jiné základní registry ? Proč se pro řízení ekonomiky nevyužívají existující data ze zdravotních pojišťoven ? Proč je pro nový systém DRG nutno veškeré informace o zdravotním stavu , sociální a pracovní anamnéze spojovat výhradně s rodnými čísly a ne s jinými anonymizovanými identifikátory ? Proč je nutno teď rychle a překotně schválit sněmovní tisk 614 , propojit mezi sebou všechny databáze , a teprve poté do dvou let připravit kvalitní speciální zákon o NZIS tak , jak je popsáno v dopise z Úřadu na ochranu osobních údajů ? Nemyslíte , že v případě NZIS musí být úplně stejný režim jako u jiných registrů podle zákona o základním registru ? Že musí být oddělena agenda a správa dat ? Zákon o základních registrech určuje definice registru a rozsah shromažďovaných dat , vazby mezi agendami , evidenci přístupu k datům , správce agend a mimo jiné i vedení záznamů o událostech souvisejících s provozováním zdravotních registrů . Musí být zřejmé , kdo , kdy , co a za jakým účelem v systému s daty dělal . Já jsem měl k dispozici posudek Parlamentního institutu už v roce 2011 na zákon , který byl přijat za pana ministra Hegera , a už ten návrh byl negativní a byl k němu velmi kritický Úřad pro ochranu osobních údajů , se kterým vůbec nebyl tento návrh konzultován . Já jsem si nechal zpracovat nový posudek Parlamentního institutu k tomu aktuálnímu znění , které jsme dostali do Sněmovny . V něm je popsáno , v krátkosti vás s tím seznámím , je to odpověď na dotaz k ústavnosti ochrany osobních údajů podle novely a celku zákona o zdravotních službách , a to ve světle nálezu spisová značka Pl . ÚS 1 / 12 , sněmovní tisk 614 , zpracoval Parlamentní institut , paní doktorka Jindřiška Syllová , v listopadu 2015 . A . Účel zákonné úpravy . Novela mění komplexní Národní celostátní (zdravotnický) informační systém , tzv . NZIS . Doposud nebyl NZIS do praxe uveden . Po přijetí novely se předpokládá , že teprve nyní bude reálně vytvořen . B . Posouzení NZIS jako jednotného souhrnu dat z hlediska ochrany osobních údajů včetně citlivých údajů . Je třeba si uvědomit , že od doby potenciálního vytvoření NZIS v roce 2011 se ústavněprávní situace podstatně změnila . Ústavní soud vydal nález spisová značka Pl . ÚS 1 / 12 , který je pro posouzení novely zákona v podstatě určující . Ústavní soud v něm shrnuje poznatky , které vycházejí jak z jeho vlastních vývodů , tak zejména z principů , podle kterých je zpracována směrnice Evropské unie , která je pro Českou republiku závazná a jejímž hlavním účelem je zabránit neoprávněnému propojování dat v datových systémech . Ústavní soud konstatuje zejména , že každé jednotlivé omezení práva na informační sebeurčení , kterým se rozumí právo osoby , tedy subjektu údajů , disponovat sám svými osobními údaji , musí být výhradně za účelem ochrany jiného ústavního práva nebo dosažení ústavně aprobovaného veřejného statku , které musí být stanoveno zákonem , a to způsobem odpovídajícím nárokům plynoucím z principu právního státu . Současně musí s ohledem na sledovaný účel obstát z hlediska proporcionality . Dále v obiter dictum Ústavní soud vyslovuje nepokrytě skeptický přístup a pochybnosti ohledně NZIS samotného , jak byl upraven v předchozí verzi zákona , článek 321 . Závěrem této části Ústavní soud připomíná , že v tomto řízení nepřezkoumával ústavnost právní úpravy Národního zdravotnického informačního systému jako celku , nýbrž se zabýval toliko některými aspekty těch ustanovení , jež se vztahují k Národnímu registru zdravotnických pracovníků . Tento nález proto nad rámec tohoto přezkumu nezakládá vůči § 70 až 78 zákona o zdravotních službách překážku věci rozhodnuté , a tedy nic nebrání , aby vedlejší účastníci nebo jakýkoliv jiný oprávněný navrhovatel proti těmto ustanovením podali nový návrh , v němž konkretizují důvody , pro které se jejich zrušení domáhají . Ústavní soud si je vědom toho , že shromažďování a zpracování osobních údajů o zdravotním stavu pacientů bez jejich souhlasu představuje velmi intenzivní zásah do jejich základních práv a že v tomto směru je třeba na zákonnou úpravu klást zvlášť přísné požadavky , a to zejména pokud jde o stanovení účelů , pro které mají být tyto údaje shromažďovány a zpracovávány , rozsah těchto údajů , dále okruh osob , jež mají mít k těmto údajům přístup , a účel tohoto přístupu , období , po jaké mají být zpracovávány , a zabezpečení , že nedojde k neoprávněnému přístupu nebo jejich zneužití včetně opatření k následné kontrole nakládání s těmito údaji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities