Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-29 ps2013-019-05-005-021 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 302/ - prvé čtení
Pozměnáchočekávámevytvořenívíceneždesetitisícnovýchpracovníchmístročněasoučasněprovedeníinvesticvevýši43mld.korun.Tomuodpovídámaximálnípodporavevýši11,6mld.korun.EfektivnostpobídekprostátbudenověmonitorovánaiEvropskoukomisíformouevaluace.EvropskákomisepotvrdilaMPOmožnostpokračovatsesystémeminvestičníchpobídekpodleblokovévýjimkyjakonadlimitníhorežimupodpory,avšakzapředpokladupravidelnéhovyhodnocovánípodporydleplánuhodnocení,kterýbylzaslánEvropskékomisikeschválení.Předloženýmnávrhemzákonabudoudálerealizovánaopatření,kterámajízacílsnížitadministrativnízátěžžadatelů,zvýšitprávníjistotupříjemcůpodporyazlepšitpružnostceléhosystému.Dovolujisivásprotopožádatopodporutohotozákonaajehopropuštěnídodruhéhočtení.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuministruprůmysluaobchoduJanuMládkoviažádám,abysvouzpravodajskouzprávupředneslzpravodajproprvéčtenípanposlanecMartinNovotný.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Poslanec Martin NovotnýVáženýpanepředsedající,dámyapánové,jakuvedlpanministrvesvémúvodnímslově,tatonovelamázvelkéčástitranspozičnícharakter.Jásevšakdomnívám,žedůsledkytěchtranspozicjsounatolikzásadníprooblastveřejnépodpory,žeomezitsejenomnadebatuotom,žepromítámenovépodmínkyevropskélegislativy,jenedostatečné.Projednávanánovelaupravujejednukonkrétníoblast,takzvanéveřejnépodpory.Tímtotermínemjsmesevposledníchletechnaučilieurojazykemnazývatproblematikuregulaceinherenceveřejnýchsubjektůprostřednictvímveřejnýchprostředkůdovolnésoutěžeekonomickýchsubjektůnatrhu.Vtomtopřípadějdetedyoregulacirůznýchforempodporyinvesticprostřednictvímtakzvanýchinvestičníchpobídek.Oprotistávajícílegislativěnovelapředstavujeprimárněonuimplementacidvounovelizovanýchevropskýchpředpisů,konkrétněnovéhoobecnéhonařízeníotzv.oblokovýchvýjimkách,GeneralBlockExemptionRegulation,anovémapěregionálnípodporynaléta2014až2020(řekl: dvanáct),kterádosudplatnélimityvtétooblastiproregionyČRsnižuje,atotakpodstatnýmzpůsobem,žejepotřebatonejenomříct,aleipodtrhnoutazdůraznit.Podobnějakovostatníchoblastechregulaceveřejnépodporyprooblastinvestičníchpobídeklegislativnímodelstanovujevýjimkyzobecnéhoprincipuzákazuveřejnépodpory,atoformouobjemovýchlimitůadalšíchpodmínek.Zjednodušenéformulacilzezákladnídvěnovinkyimplementovanénovelouzdřívezmíněnýchevropskýchpředpisůhodnotitjakodalšízpřísněnípodmínekveřejnépodpory.Oprotistávajícídefiniciblokovévýjimkyjestanovenobjemovýlimit150mil.eurročně,vrámcikteréhosepodporaposkytujebeznutnostidalšíhoposuzováníEvropskoukomisí.Vyššíúroveňpodporyimplikujenotifikačníprocesdalekopřísnějšímipodmínkami.Pokudjdeolimitaciprostřednictvímmapyregionálnípodpory,izdedocházíkezpřísněníformousníženílimituprojednotlivéregionyČeskérepubliky,atovnávaznostinajejichsoučasnoukategorizacidlepásemstanovenýchdleprocentníhopodíluHDPnaobyvatelevůčiprůměruEU,atozdosavadníholimitu40%naužzmíněných25%.DůvodovázprávashrnujevývojsystémuinvestičníchpobídekvČeskérepublice,jejichforem,nejrůznějšíchforemposkytováníslevaaktivnífinančnípodporyashrnutíročníchbilancívtétooblasti.Jáalepovažujizavůbecnejdůležitější,žepřionombilančnímpohledusicenajdemekvantifikaci,alejetamstáleuváděnakvantifikaceočekávanýchpřínosů,tojestkvantifikacetehdejšíchexpektací.Vezprávěobecněpostrádámhlubšíanalýzuskutečnýchefektůadosavadníúspěšnostisystému,kteráprohodnoceníjehonovéhonastavenípropříštíobdobímázásadnívýznam.Zprávadálobsahujejakousidelšípodrobnoukomparacijednotlivýchvariantmožnýchřešeníodnulovévariantyažpovariantupreferovanou,kterájeoznačenačíslemdvě.Jdeonoveluzákonaoinvestičníchpobídkáchpodleobecnéhonařízeníoblokovýchvýjimkách,kteréjsemtadyužzmínil.(V sále je šum.)Jápředpokládám,žezmíněnéaspektyjednotlivýchřešeníbudoupodrobnědiskutoványnahospodářskémvýboruavrámcidalšíchčtenízákona.OsobněvšakpovažujiabsencidůkladnéSWOTanalýzy,účinnostiaefektivitysystémuinvestičníchpobídekzanatolikpodstatnouprovypovídacíhodnotuakvalitativníposouzenítétonovely,žebudu-atéžzdůvoduobecnéhoideovéhonesouhlasuscelýmsystémemevropskéregulaceveřejnépodporyjakotakovým-navrhovatvrácenínovelyvláděkpřepracování.Vtétosouvislostimámmnohootazníkůzejménakolemkvantifikacedopadunovelynastátnírozpočet,zejménasohledemnaočekávanévýnosyposilujícípříjmovoustránkurozpočtu,tojestnapředpokládanécelkovékladnésaldoaplikace.Zároveňalerealistickykonstatuji,žeočekávám,žeSněmovnajakocelekzaujmeknávrhutradičnípostoj,kterýSněmovnazaujímákimplementacievropskélegislativyajejíchnástrojů,tojestpřístupdlehesla"kdyžuž,takuž",aočekávám,žepřesmůjnávrhkpřepracováníbudememítprostorvhospodářskémvýborukdiskutovánídetailníchjednotlivýchpoložektohotonávrhuzákona.Děkujuvámzapozornost.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuzpravodajovizajehozpravodajskouzprávu.Otevírámobecnourozpravu,dokterémámpísemnoupřihláškupanaposlanceMichalaKučery.Prosím,paneposlanče.Zatímjedinýpřihlášenýdorozpravy.Prosím,máteslovo.Poslanec Michal KučeraDobrýden.Děkujuzaslovo,váženýpanepředsedající.Váženédámy,váženípánové,dovoltemi,abychřeklpárslovktétonovelezákona.Myslím,žemnohoužzaznělozejménaodpanazpravodaje,nicméněpárslovbychještědoplnil.NovelareagujenanovénařízeníKomiseč.651zroku2014,kteréstanovujerozsahpovolenéveřejnépodporyvsouvislostisprogramovacímobdobím2014až2020.Jechvályhodné,žetotonařízeníbylopromítnutotakrychledonovelyzákona,protoženařízeníjetušímzčervnatohotoroku.Coovšemneníchvályhodné,tojsoudalšípasáže,kterémámevtétonoveleuvedeny.Toznamenáto,cojetaharmonizačníčást,tedyreakcenanovénařízení,tojevpořádkuanemůžetomubýtanijinak.Ovšemto,cojenadrámecharmonizace,je,aužsetotadyzačínástávatpoměrnětradicí,velmidiskutabilníamusímříct,žesitonezasloužípodporuposlancůTOP09.Znejproblematičtějšíchbodůvyjímámnávrhnazřízenítakzvanýchspeciálníchekonomickýchzón,vprvnífázirealizovanýprostřednictvímtakzvanýchzvýhodněnýchprůmyslovýchzón,kterébudoumítvyššímírupodpory,nežmajíostatníprůmyslovézóny.Tomajíbýtdosudneobsazenéprůmyslovézónyvhospodářskyslabýchregionech.VMoravskoslezskémkrajimajíbýttřitaktozvýhodněnézóny,veZlínskémkrajijednaavÚsteckémkrajijedna.Tadybychchtělskutečněpoukázat,žesejednáopoměrnéupřednostňováníMoravskoslezskéhokrajepředkrajiostatními,toznamenápředkrajemÚsteckým,případněpředkrajemZlínským.Jetopoměrnědoočíbijícíaskutečněnevím,coministerstvovedloktétopodpoře,byťsejenomexplicitněobjevujevdůvodovézprávě,nikolivevlastnímtextuzákona.Obecnězaváděníspeciálníchekonomickýchzónjecestouzpětopárdesíteklet.Jetosystematickénarušováníprincipůrovnýchpříležitostíarovnýchpodmínekvpodnikání.Ivdůvodovézprávěsepřiznává,ženěkterézeměodnichustupují.UstupujeodnichMaďarsko.Aměmrzí,žetadynenípanministrfinancíBabiš,protožeodnichustupujeiChorvatsko.(Smích v pravé části sálu.)