ps2013-019-05-005-021.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-29 ps2013-019-05-005-021 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.30 hodin) Speciálně ekonomické zóny se používají tam , kde nejsou schopni vytvořit systémově dobré podmínky pro podnikání na území celého státu . Je to například v Korejské lidově demokratické republice . Je to slepá ulička s významným rizikem pro existující podnikatelské subjekty v dotčených hospodářsky slabých regionech , kteréžto riziko není v důvodové zprávě ani zmíněno , natož vyhodnoceno . Dalším důležitým bodem , který bych tady chtěl zmínit , na který bych chtěl upozornit , je , že kromě dosavadních způsobů podpory zavádí novela možnost odpuštění daně z nemovitosti , a to až na pět let . Byť je možné odpustit daň z nemovitosti pouze se souhlasem obce , je to podle mne neadekvátní zásah do kompetencí obecních samospráv . Zároveň je to typický příklad narušení rovných podmínek , protože podnikatel v průmyslové zóně bude platit daň z nemovitosti nižší , nebo nebude platit daň z nemovitosti , než podnikatel , který bude sídlit v ulici vedle . Věřím , že se s těmito výhradami , které jsem tady dnes uvedl , vypořádáme v hospodářském výboru a tyto mé připomínky v hospodářském výboru vyřešíme ku prospěchu věci . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Michalu Kučerovi a ptám se , kdo dál do rozpravy . Pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a předpokládám , že poté se vyjádří zpravodaj , který má návrh . Prosím , pane předsedo . Poslanec Zbyněk Stanjura Chtěl bych podtrhnout vystoupení mého předřečníka , protože to je jenom teorie , že obec by nesouhlasila . Uvědomme si ten tlak státních orgánů v okamžiku , kdy je výborný investor a teď poslední , co chce , je osvobození od daně z nemovitosti . Už vidím to zastupitelstvo , jak opravdu svobodně rozhoduje , zda si ten svůj příjem nechá vzít , nebo ne . Myslím si , že to je věc státu a neměli bychom do toho míchat daně , které jsou stoprocentním příjmem obcí . Jsou problematické daňové prázdniny , budiž , to je ale stát . Jsou to sdílené daně a podobně . Daň z nemovitostí je stoprocentně příjmem obce . Už tak je velmi složité najít v obci nějakou dohodu na tom , jak má být vysoká . Je to poměrně komplikovaná věc , koeficienty , místní koeficienty a složitě . Nicméně chci říct , že to není zanedbatelný příjem v těch obcích . A takhle to postavit znamená , že před zastupitelstvo přijede buď pan ministr , nebo nějaký náměstek , nebo nějaký úředník , a řekne : " No chcete tady sto nebo dvě stě pracovních míst , nebo nechcete ? No tak se svobodně rozhodněte . " Myslím , že bude mnohem lepší , když to v tom vůbec nebude . Ty částky nejsou zas tak horentní a mnohem lepší bychom měli uvažovat obecně o podporách , pokud vůbec mají být , tam , kde je podle územního plánu plocha průmyslu . Myslím si , že je to mnohem lepší než i ty plochy průmyslu rozdělovat na vyvolené a nevyvolené . To má vlastně provázanost vlastně i - pokud si vzpomenete , máme , myslím , že v hospodářském výboru , nebo nejenom v hospodářském výboru , zákon o vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu , změnu . Tam se znova mluví o vybraných či preferovaných průmyslových zónách . Mnozí z nás o tom mluvili v prvém čtení k tomu návrhu zákona . Myslím si , že bychom to tak neměli dělat . Pokud možno když už chceme dávat , a nejsme v tom bohužel úplně svobodní , protože naši konkurenti v okolních zemích investiční nabídky také nabízejí , to myslím , že je relevantní argument , ale neměli bychom už zase to rozdělovat a preferovat pouze některé . Samozřejmě když bude někdo preferovat Moravskoslezský kraj , nemám nic proti tomu jako poslanec tohoto regionu , nicméně i kromě těch tří průmyslových zón , o kterých mluví důvodová zpráva , existují další plochy průmyslu . Pokud budeme preferovat tři , tak ostatní města a ostatní obce budou mít horší prostor pro to , jak lákat investory na své území . A pokud se zastupitelstvo rozhodne , že nebude vybírat daň z nemovitosti , to už může dneska . Nepotřebuje to mít v zákoně o investičních pobídkách , je to svobodné rozhodnutí každého zastupitelstva , zda a v jaké výši bude stanovovat daň z nemovitosti . Takže bych se opravdu přimlouval za to , a doufám , že pan ministr ty argumenty zváží , aby to jako nástroj pobídek vůbec nebylo , abychom oddělili přístup státu , když láká investory , a nemíchal bych do toho nějakou pravomoc zastupitelstva obce . Museli bychom také vidět nějakou kvantifikaci . Bezesporu poplatek za vynětí je mnohem větší než daň z nemovitosti . Na druhé straně zase je to nějaká kompenzace pro tu obec v okamžiku , kdy tam daň z nemovitostí je vypsána a platí se . Jsou to zdroje , z kterých může vyřešit veřejnou dopravu , osvětlení , čistotu v tom městě apod . Takže byla by hrozná škoda tuhle pravomoc obcím odebrat . Slyším tu námitku , že je to se souhlasem obce , ale popsal jsem ten případ , že zastupitelé se skutečně nebudou cítit komfortně a nebudou mít svobodné rozhodnutí v okamžiku , kdy stát na ně bude tlačit a bude říkat : když nám to schválíte , investor bude , když nám to neschválíte . . . Nevím , proč nás to vůbec napadlo , zda je to problém skutečně investorů . Pokud ano , tak pan ministr má možná nějaká čísla , zda si na to investoři , už ti , kteří tady jsou , stěžují na výši daně z nemovitosti , a kolik se z toho vybere , či nevybere . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Ještě než budeme pokračovat v rozpravě , konstatuji omluvy paní poslankyně Olgy Havlové od 14 hodin na celý den a kolegy Fiedlera od 12 do 13 hodin . Pan kolega Běhounek se omlouvá až na den zítřejší . Pokračujeme faktickou poznámkou pana poslance Františka Laudáta . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec František Laudát Děkuji . Obávám se , že pokud sem budou chodit , pane ministře , takovéhle zákony , že tím neuvěřitelně popichujete a vytváříte prostor prostě pro obrovské korupční tlaky , v tomhle případě na obce a města . Skutečně transponujte evropské směrnice , co musíme a co je racionální , ale to , co vy do toho přidáváte - já vím , že je to politika vlády , ale je to politika do budoucna smrtelná . Vy jste se prostě etablovali , že budete bojovat proti korupci , ale tímhle tím naopak vytváříte příležitost . Vždycky ta korupce bude odvislá od toho , jaké příležitosti vytváříte . Vím , že si to tady odhlasujete , TOP 09 bude podporovat návrh - nevím , jestli na přepracování , nebo co tady padlo , přepracování a vrácení , ono je to jedno , aby z toho tyto věci vymizely , a nemáme problém s transpozicí evropské směrnice . Děkuji . Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji panu poslanci Laudátovi . Nyní řádná přihláška pana poslance Urbana . Poslanec Milan Urban Děkuji , pane předsedo . V prvé řadě je potřeba říct , že tím dominantním , kdo rozhoduje o tom , jestli v nějakém území bude průmyslová zóna , potažmo investor , který využije zákon o pobídkách , je obec , nikoliv stát . To není tak , že stát se rozhodne proti vůli obce postavit někde průmyslovou zónu . Naopak . Jednou se mi stalo kdysi historicky , přišel za mnou jakýsi starosta a říkal : " My to tam nechceme . " Já jsem říkal : " Pane starosto , udělal jste mi radost , máme o práci míň . " Čili tenhle mýtus prosím opravdu neplatí . Ta obec je rozhodujícím článkem v tom , jestli jsou , nebo nejsou průmyslové zóny a jsou zainvestovávány bez , nebo s pobídkami jednotlivými investory . To za prvé . Za druhé je tady jakási libůstka , proč některé zóny - dřív se jim říkalo strategické , teď to jsou nějaké ekonomické zóny - proč to tam je . To tam není proto , že to je politika sociální demokracie , i když je politikou sociální demokracie snažit se vytvářet nová pracovní místa , ale je to tam proto , že ta směrnice umožňuje v určitých případech jít na určité zvýhodnění proti plošnému úřednímu uspořádání nebo popisu té směrnice . Čili tam , kde je ta zóna ekonomická nebo strategická , tam lze využít vyšších možností proti té evropské směrnici , než je plošné u těch ostatních . Samozřejmě můžeme o tom vést debatu , že to má platit pro všechny stejně , nicméně taky tady nemáme investory , které bychom mohli hodit do jednoho pytle . Jsou tady prostě zájemci strategičtí a možná méně strategičtí . A týká se to i jednotlivých regionů v České republice . To , že to není jaksi celoplošně v této chvíli uspořádáno , že každý kraj nemá v tom návrhu jakousi ekonomickou či strategickou zónu , to je dáno i historií , protože v podstatě strategické zóny existují a překlápí se jenom názvosloví nebo pojmosloví tak trochu v tom zákoně , aby bylo možno bez výtek Evropské unie využít nějaké parametry . Takže nehledejte v tomto případě , že jsme bruselštější než Brusel . V tomto případě je to možná pravda , ale je to ve prospěch České republiky . To je potřeba z mého pohledu zvážit . Jestli má být daň z nemovitosti - určitě je to otázka k debatě , to si myslím , že ano . Ale jestli nám to evropská směrnice v určitých případech dovoluje , a první i poslední právo má zastupitelstvo obce , tak já v tom zase tak velký problém nevidím , i když trochu ho cítím , jak tady ta debata byla naznačena .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities