ps2013-006-02-004-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-05 ps2013-006-02-004-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin) Takže jestliže bude evropská směrnice vyžadována v podobě , jak je duch její preambule , a budou - li se pacienti soudit , tak neuděláme nic jiného , než že jim to budeme muset povolovat . Žádná regulace , dokud ji budeme mít přímo i pro naše pacienty , léčené tady , v zákoně , nám nepomůže . A otázka , v jaké formě teď ten zákon přijmeme , je spíše otázka toho , jestli si troufneme jít proti duchu předpisů , což podle interpretace části právníků je ten pozměňovací návrh zdravotního výboru . Troufneme - li si , je otázka , jestli potom bude Evropská komise vyžadovat to tvrdé naplňování , tak jak je směrnice napsaná , anebo jestli si to můžeme risknout a můžeme s Komisí hrát právní hru , která může skončit tím , že budeme muset směrnici změnit . V tuto chvíli na to nikdo neumí jasně odpovědět . V tuto chvíli také nikdo neumí odpovědět , jak se chovají pacienti . Předpoklad po mnoha diskusích a zahraničních konzultacích byl , že návrh nás neohrozí , že pacienti mají tolik bloků , počínaje jazykovými bariérami , znalostí situace v cizině a nutností doplácet péči v cizině , která je tam dražší a je tam vyšší spoluúčast , že masový odliv našich pacientů do ciziny nenastane . Já budu hlasovat ve třetím čtení pro verzi v podobě ministerstva . Samozřejmě pokud pozměňovací návrh projde , budu hlasovat pro přijetí směrnice i v tomto pozměněném návrhu . To říkám možná netakticky , ale je o fér tady říci . Snažil jsem se vás přesvědčit k tomu , abychom přijali směrnici v čisté verzi evropské , i když Evropu někteří nemají rádi . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče , a dříve než pozvu k mikrofonu pana poslance Hovorku , k faktické se přihlásil pan poslanec Koskuba . Prosím , pane poslanče . Poslanec Jiří Koskuba Děkuji , paní předsedající . Dámy a pánové , nebudu dlouho zdržovat , jenom bych rád svého předřečníka doplnil . Často jste zde slyšeli slovo , že hovoří o pacientovi . Rozumějte tomu , pacient neexistuje , je to klient a to je právě obsahem zákonů , které nám pan doc . Heger jako ministr zdravotnictví se svou koalicí sem předestřel . Upozorňovali jsme tenkrát na to . Je to rozbití dlouhodobých vazeb vztahu lékaře , sestry a pacienta , nicméně stojí za to připomenout . V ČR po předchozích reformách ve své podstatě pacient přestal existovat a hovoříme o klientovi . Není to taková maličkost , jak si všichni zde myslíme . Jsme zákonodárci , měli bychom se nad tím zamyslet a vrátit pacientovi skutečně jeho místo , abychom o něm mohli vůbec hovořit . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . A teď zvu k mikrofonu pana poslance Hovorku . Prosím , aby se připravil pan poslanec Svoboda , pan poslanec Klučka a po něm pan poslanec Vyzula . Děkuji . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já se v tomto případě shoduji s panem poslancem Leošem Hegerem , protože si myslím , že má pravdu . Já jsem také nepodpořil pozměňovací návrh ve výboru , protože se domnívám , že pozměňovací návrh skutečně jde proti evropské směrnici . Legislativa ministerstva v tomto případě byla poměrně jednoznačná . Legislativa Parlamentního institutu řekla , že pozměňovací návrh je částečně kompatibilní s evropskou směrnicí , tak jsem si ještě nechal udělat dva právní názory , které mi potvrdily , že návrh jde proti evropské směrnici . Ale chtěl bych tady mluvit o něčem souvisejícím , a to o systému českého zdravotnictví , který bohužel tento zákon odkrývá . Dovolím si ocitovat : Evropská mobilita je kontroverzní právě proto , že rozpor mezi nároky pojištěnce a systémem odhaluje . Zatímco u českého poskytovatele , tedy u zdravotnického zařízení , dostane pojištěnec reálně jen v mezích jeho smlouvy , tzn . smlouvy toho zdravotnického zařízení a regulačního mechanismu , tzn . je spousta neléčených , podléčených nebo odmítnutých nebo na stop stavech závislých pacientů . Pokud to zdravotnické zařízení má vyčerpaný limit , tzn . , že již nedostane úhradu ze zdravotního pojištění od zdravotní pojišťovny , má smůlu , anebo zdravotnické zařízení to poskytne zadarmo nebo s nějakou velmi malou úhradou . Zahraniční poskytovatel smlouvu nepotřebuje , tzn . , že se na něj nevztahuje regulační omezení . To znamená , má motivaci přijmout všechny pacienty . Takže všichni lidé , kteří v ČR mají teoreticky na léčbu právo , ale reálně se neléčí , protože nemají peníze , známé a ani nejsou právníci , aby jim to vynutili , mohou dnes dostat tuto službu v zahraničí a zbořit tak pojišťovně nebo ministerstvu jejich skrytý mechanismus . To , že se u nás někteří pacienti neléčí , to není vada . To je vlastnost současného ekonomického modelu zdravotnictví založeného na regulaci strany nabídky . Britové na to přišli , protože jejich čekací listy najednou byly k ničemu , protože britští pacienti si mohli odnést svůj nárok do Francie už v roce 2004 . Můžeme to spravit dvojím způsobem . Buď se zúží nárok pojištěnce na to , co je ufinancovatelné , např . tím , že se vyhodí některé drahé služby z úhrady , co pro obyčejné lidi , v uvozovkách uvádím obyčejné lidi , tzn . ty , kteří nemají žádné zastání , nic nezmění , protože by se toho stejně nedobrali . Anebo můžeme vytvořit systém , ve kterém pacient bude zbaven konkrétních nároků a bude ošetřen bezplatně ve veřejné nemocnici v rámci jejích finančních možností . První model má jednu nevýhodu - protože o službu se bude soutěžit a pojišťovny ji nakoupí u nejlevnějšího poskytovatele , tedy zdravotnického zařízení , a ne nutně u toho , který ji poskytoval dnes . Toho se mnoho nedotknutelných , v uvozovkách , poskytovatelů bojí jako moru , protože nejsou efektivní a žijí z historicky vyšších úhrad . Stát ovšem chrání zájem zejména těchto poskytovatelů . Kdyby totiž hájil zájem pojištěnců , bude naopak rád , že v podobě zahraničních poskytovatelů vzroste konkurence , tedy vzroste kvalita a klesne cena . Například specializovaná centra , to jsou nástroje ochrany českých nedotknutelných . Má to rámec v § 112 a následném zákonu č . 372 / 2011 Sb . , ale reálně se to nedodržuje . Reálně to vyrábí Věstníkem Ministerstvo zdravotnictví a odborné společnosti . Centrum vznikne jen tam , kde na tom silní hráči mají zájem , a zavřou si takto trh , protože necentrum nemůže na drahé léky a výkony dostat úhradu z pojišťovny . Kdo je centrum , nemá žádná zveřejněná kritéria , není k tomu žádný férový proces a rozhodují o tom podjatí lidé . Liší se to diagnóza od diagnózy , ale alespoň v některých centrových specializacích nekopíruje síť center žádnou geografickou rovnoměrnost či rozložení populace . Je to zcela chaotické a souvislost lze nalézt hlavně s tím , kde pracují ti , kdo o zřízení center rozhodují , např . hematoonkologie třikrát v Praze , z toho dvakrát přes roh Karláku , pak Hradec a Plzeň , ale celý Ústecký , Liberecký kraj nic , ani Karlovarský . V oftalmocentrech teď odborná společnost doporučila , že má zůstat pět center v Praze , ale jediné v Českých Budějovicích se má zrušit pro milionový spád . Tak nějak to funguje v ČR . Tento zákon o evropské mobilitě v podstatě odkrývá slabiny českého zdravotnictví . A já chci říct , že jestli se ten zákon přijme s pozměňovacím návrhem , který přijal zdravotní výbor , anebo se schválí tak , jak byl předložen původní vládní návrh , který implementuje evropskou směrnici v plném rozsahu , tak se nic neděje . Reálný dopad to samo o sobě nemá . Jen to umožňuje zavřít vládě pacienty v ČR . Stejná debata vznikne posléze na vládní úrovni při přípravě vládního nařízení . Pokud se vláda zachová rozumně , nic to neznamená . Pokud zkusí využít tuto pravomoc a pacienty zavře , vypukne chaos , protože pacienti budou mít tento nárok přímo z evropského práva , a pokud dojde k nějakému soudnímu sporu , stát tento spor stejně nakonec prohraje . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities