ps2013-005-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-21 ps2013-005-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin) Poslankyně Anna Putnová Dobré dopoledne , vážená paní předsedající , dámy a pánové . Tři roky , které jsem strávila v poslanecké lavici , mě přesvědčily o tom , že jednací řád Poslanecké sněmovny vyžaduje novelizaci . Oceňuji iniciativu poslanců , kteří k tomu přistoupili , zvláště těch , kteří už pracovali na přijetí této novely v minulém volebním období . Přesto jsem přesvědčená , že některé body zasluhují naši pozornost . Dovolím se vyjádřit alespoň ke dvěma z nich . Je to novelizační bod číslo 7 a číslo 11 . Myslím si , že o tom prvém nebyla ještě v tomto sále řeč . Jedná se o regulaci rozpravy během schvalování pořadu schůze . Chceme regulovat něco , co fakticky jednací řád neumožňuje . Čili zdá se mi , že je to zaměřené na regulaci přednostních práv . V takovém případě by se to ale mělo objevit v dalších paragrafech , které práva s přednostním vystoupením zahrnují . Další novelizační bod číslo 11 už byl zmíněn panem poslancem Stanjurou . Požadujeme pod pláštíkem transparentnosti a zpřesnění norem , abychom předkládali v důvodové zprávě i autory jednotlivých norem . Domnívám se , že politická odpovědnost je odpovědnost poslanců , kteří by měli za svoje návrhy být také plně zodpovědní . Pokud chceme , aby tam byla ta stopa , o které tady už byla řeč , tak je to jenom další ukázka alibismu a pokrytectví , kterým je česká politika víc než naplněna . Děkuji vám . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já též děkuji . Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Komárek . Poslanec Martin Komárek Děkuji za slovo . Dámy a pánové , já si také nemyslím , že by Sněmovna měla ustupovat podmínkám pana prezidenta , ale tentokrát myslím , že je dobře , že padla tato pseudopodmínka , protože se zabýváme urychleně zákony , které je potřeba přijmout . Jedním z nich je tento zákon pozměňující jednací řád Sněmovny . Myslím si , že je správné o tom uvažovat i tak , jak uvažuje pan poslanec Stanjura , ale možná i z druhé strany . Ono by zkrácení toho legislativního procesu , který bude prodloužen o tu lhůtu 14 dnů možná , prospělo , kdybychom si o něco více regulovali dobu na řečnění , kdybychom zavedli možná nějaké limity , jak je to v řadě parlamentů vyspělých zemí , a kdybychom třeba to přednostní právo , které je , řekl bych , zneužíváno , úplně zrušili . Ono vůbec to slovo " přednostní právo " je takové trošku nedemokratické . Co se týče obstrukcí , myslím , že budou klidně moci pokračovat dál . Ony obstrukce patří k parlamentní demokracii . V Americe dokonce dokážou zavřít národní parky , a tím ohrozit potravu pro méďu Béďu . Otázka je , jestli to oceňují i normální lidé . Já bych řekl , že moc ne . A možná bychom se mohli shodnout na tom , že budeme mluvit spíš k věci než pronášet ideologické projevy nebo brzdit něco , co stejně zbrzdit nemůžeme . Takže já podporuji tento zákon , ale samozřejmě s tím , že ho dopracujeme . Jsme tu přece od toho , abychom na těch zákonech pracovali , aby byly ideální . Děkuji za slovo . (Zatleskání z lavic poslanců ANO.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová S faktickou poznámkou pan poslanec Stanjura . Je faktická ? ptám se . Dobře . Poslanec Zbyněk Stanjura Ani nevyužiji určitě dvou minut . Chtěl bych poprosit pana poslance Komárka prostřednictvím paní předsedkyně , aby si nezahrávali s tím , že omezí možnosti opozice vystupovat . Taková myšlenka , že omezíme přednostní právo . . . My jsme v minulém volebním období jako většinová koalice vyhověli návrhu opozice , která chtěla rozšířit počet přednostně vystupujících řečníků , z logických důvodů , protože mají to všichni ministři . To ve vašem případě bude 17 ministrů . Má to vedení Sněmovny , což většinou je většina té koalice . A pak to měli pouze předsedové poslaneckých klubů . Přišla tehdejší opozice , dnes váš koaliční partner , s návrhem , aby to byli i předsedové politických stran . My jsme to podpořili , protože ten návrh byl logický . I tak bude mít koalice mnohem víc přednostních řečníků než opozice . Já vím , že vám to může připadat nepříjemné . Zkuste si představit tu roli naopak . To by bylo křiku , že občanští demokraté chtějí omezit opozici atd . Už vidím ty titulky . Nic takového tam není kromě toho u programu . Navíc , já se omlouvám paní kolegyni Putnové , k návrhu programu mohou vystupovat se svými návrhy jednotliví poslanci . Nemohou jakoby reagovat a komentovat , ale každý poslanec může do 30 minut po zahájení každého dne projednávání schůze přednést svůj návrh na změnu či doplnění programu . Já jsem jenom říkal , že to je drobné omezení zejména opozice , protože funguje to tak , že většinou má protinávrhy opozice . Je to naprosto přirozené . A chtěl jsem poprosit , abyste si s tím nezahrávali . Můžeme o tom tak nezávazně konverzovat , ale byl bych rád , kdybyste to nenavrhovali a abyste to neschvalovali . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Tejc . - Omlouvám se , ještě je tady faktická od paní poslankyně Putnové na poslední chvíli . Poslankyně Anna Putnová Já chci jenom zareagovat na pana kolegu Stanjuru . Já jsem mluvila o rozpravě , ne o možnosti poslanců vystoupit . Ale o rozpravě , regulovat rozpravu . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Poprosím pana poslance Tejce . Poslanec Jeroným Tejc Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , stál jsem na tomto místě před několika měsíci a sváděl jsem tehdy tvrdý boj tehdy jako poziční poslanec s tehdejšími vládními poslanci o to , aby nebyla omezována změnou jednacího řádu práva opozice . A protože si ještě pamatuji , není to tak dávno , tak bych skutečně doporučoval , abychom opozici , byť teď jsem součástí koaliční většiny v této Sněmovně , žádná práva nekrátili , protože se to dlouhodobě nevyplácí nikomu . Každý většinou , kdo je koalicí , tak téměř s jistotou se stane opozicí . Naopak to úplně vždy nemusí platit , ale důležité je , abychom si pamatovali ty chvíle mnohdy křivd , které jsme tady jako pozice v té době zažívali , a abychom se je nesnažili činit jiným . Takže v tomto smyslu budu hlasovat pro to , aby návrh postoupil do druhého čtení , ale abychom jej upravili . Docela mě mrzí , že ta iniciativa vzešla bez debaty mezi poslaneckými kluby a byla připodepsána na základě požadavku Rekonstrukce státu , která vůbec žádnou zkušenosti s parlamentní prací většinou nemá . A tam si myslím , že se také odráží možná dobrý záměr , ale ne vždy úplně ideální provedení návrhu zákona . Podpořím tuto novelu proto , že je poslanecká , a proto , že si také jako kolega Stanjura nemyslím , že bychom měli čekat na vládní návrh zákona o jednacím řádu Sněmovny . To by byla skutečně chyba . Chtěl bych ale upozornit na možná negativa . První je v tom , že si dáváme velké požadavky a chceme nově zavést velké požadavky na zpracování odůvodnění jednotlivých pozměňovacích návrhů . Chtěl bych upozornit na to , že v praxi budou mít s tímto ustanovením problémy i jednotlivá ministerstva , ale především to omezí práva jednotlivých poslanců , a to především opozičních , protože ti nebudou mít k dispozici aparát ministerstev , několik desítek úředníků , kteří budou pracovat například právě na tom zhodnocení korupčních rizik . To vidím jako praktický důsledek , který nastane . A dostaneme se do situace , že místo toho , abychom alespoň částečně zamezili výhradám , které zaznívaly na adresu způsobu projednávání zákonů , je budeme formálně plnit , ale fakticky je nebudeme plnit vůbec . To je problém , který nastane , a bude to obdobné , jako když teď do zákona má být vždy aplikována otázka finančních nároků , které ten zákon přinese , v rámci důvodové zprávy a ta plněna není . Chtěl bych připomenout , že jsme se dozvěděli v rámci tehdy předkládaného vládního návrhu zákona , respektive občanského zákoníku , že nám nepřinese žádné náklady jako státu . Všichni víme , že přinese , a nepochybně to budou náklady ve stovkách milionů na postupnou aplikaci tohoto zákona . Ale to jsou věci , které samozřejmě můžeme řešit při jednání ve výborech . Já bych skutečně chtěl upozornit na to , že novelu podpořím zejména s ohledem na zavedení prodloužení lhůty mezi druhým a třetím čtením . Fakticky to bude znamenat , že zákony budou projednávány na jedné schůzi v prvním čtení , na další ve druhém čtení a na další schůzi Poslanecké sněmovny ve čtení třetím . To znamená , že prodloužíme legislativní proces přibližně o čtyři až osm týdnů , to je minimum .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities