ps2013-019-09-004-054.u1.p1.s1
54 . ps2013-019-09-004-054.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 418 / 2011 Sb . , o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 304 / - prvé čtení ps2013-019-09-004-054.u1.p2.s1
I tento návrh z pověření vlády uvede ministryně spravedlnosti Helena Válková . ps2013-019-09-004-054.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2013-019-09-004-054.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , milé kolegyně , vážení kolegové , tento návrh zákona je samozřejmě mnohem diskutabilnější než předchozí návrh , kde pouze implementujeme evropskou směrnici . ps2013-019-09-004-054.u2.p1.s2
Při vědomí toho předkládám návrh , který neznamená komplexní novelu zákona o trestní odpovědnosti právnických osob číslo 418 / 2011 , ale " pouze " návrh , který mění režim , kterým lze postavit před trestní soud právnickou osobu v tom smyslu , že zákon by měl stanovit v případě vašeho souhlasu výčet činů , za které právnická osoba není trestně odpovědná , nelze ji trestně stíhat , a za všechny ostatní trestné činy naopak ji lze trestně postihnout . ps2013-019-09-004-054.u2.p1.s3
Dosavadní režim byl opačný . ps2013-019-09-004-054.u2.p2.s1
Dovolte mi , abych se zamyslela i trochu nad historií , protože ta nám ukáže lépe než argumenty , které by mohly vypadat jako účelové , výsledek a současně návrh , který zde předkládám . ps2013-019-09-004-054.u2.p3.s1
V průběhu přijímání zákona o trestní odpovědnosti právnických osob byla původně zvolena varianta omezující trestnost právnických osob pouze na ty případy , u nichž zavedení deliktní odpovědnosti vyžadovaly mezinárodní závazky České republiky nebo to vyplývalo přímo z unijních předpisů . ps2013-019-09-004-054.u2.p3.s2
Tento výčet se postupně rozšiřoval o daňové trestné činy a potom na půdě Poslanecké sněmovny o další tři vybrané trestné činy hospodářské . ps2013-019-09-004-054.u2.p3.s3
Stávající výčet , který obsahuje § 7 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob , je nicméně problematický , protože neobsahuje ty trestné činy , u kterých lze předpokládat právě typicky páchání právnickou osobou , například trestný čin poškozování spotřebitele . ps2013-019-09-004-054.u2.p4.s1
My jsme se tady v průběhu našeho poslaneckého rokování několikrát vrátili jak k filozofii zákona , který nyní platí , tak jsme se zabývali tím , proč je třeba tento výčet rozšířit právě o určité konkrétní trestné činy . ps2013-019-09-004-054.u2.p4.s2
Já jsem v této souvislosti vždycky vystoupila a říkala jsem : počkejme , až podáme komplexnější novelizaci , abychom se neustále nezabývali útržkovitým novelizováním předpisu , ve kterém se potom bude možné obtížně orientovat , co vlastně a odkdy platí , přinejmenším pro laika , například jednatele nějaké právnické společnosti . ps2013-019-09-004-054.u2.p4.s3
Absence některých trestných činů ve stávajícím výčtu tedy může vést v současné době i k problému při kvalifikaci jednání . ps2013-019-09-004-054.u2.p4.s4
Právě v reakci na tyto problémy se Ministerstvo spravedlnosti střetávalo s opakovanými požadavky na rozšiřování dosavadního výčtu obsaženého v § 7 . ps2013-019-09-004-054.u2.p5.s1
Ministerstvo navrhuje stávající výčet trestných činů , kterých se může právnická osoba dopustit , proto nadále nerozšiřovat . ps2013-019-09-004-054.u2.p5.s2
A právě zde je jádro návrhu , který vám předkládám . ps2013-019-09-004-054.u2.p5.s3
Změníme přístup k této otázce v tom smyslu , že by napříště právnické osoby měly být zásadně odpovědné za veškeré trestné činy s výjimkou těch , u kterých to bude zákonem výslovně vyloučeno . ps2013-019-09-004-054.u2.p5.s4
Místo pozitivního výčtu trestných činů , za které může být právnická osoba trestně stíhána , by měl zákon obsahovat negativní výčet trestných činů , které nebude možné právnické osobě přičíst . ps2013-019-09-004-054.u2.p6.s1
Nenavrhuje se ovšem radikální změna v tom smyslu , aby právnická osoba odpovídala za tytéž trestné činy jako osoba fyzická , neboť logicky u některých trestných činů jejich spáchání právnickou osobou buď nepřichází vůbec v úvahu ani ve formě účastenství , např . vražda novorozeného dítěte matkou , klasický případ , nebo jsou tak úzce navázány na pachatele jako fyzickou osobu , že lze jenom obtížně konstruovat , ve kterých případech by šlo o jednání v zájmu nebo v rámci činnosti právnické osoby , i když to zcela vyloučit nelze , nebo jejím jménem , například vojenské trestné činy . ps2013-019-09-004-054.u2.p6.s2
U některých trestných činů , u kterých se navrhuje trestní odpovědnost vyloučit , se pak nejeví trestní postih z hlediska uplatnění principu ultima ratio vhodný nebo žádoucí . ps2013-019-09-004-054.u2.p6.s3
Plně postačující v těchto případech je postih samotné fyzické osoby . ps2013-019-09-004-054.u2.p7.s1
Navrhovaný výčet trestných činů , za které nebude možné právnickou osobu trestně stíhat , je tak projev určité trestní politiky . ps2013-019-09-004-054.u2.p7.s2
Nejde o výčet trestných činů , kterých by se právnická osoba jako taková nemohla vůbec nikdy dopustit , čili výčet těch trestných činů , za které nebude možné postavit právnickou osobu před trestní soud , zahrnuje i takové trestné činy , kterých by se mohla právnická osoba dopustit , ale z trestně - politických důvodů si myslíme , že by to nebylo vhodné . ps2013-019-09-004-054.u2.p8.s1
V průběhu tvorby tohoto návrhu byla vytvořena pracovní skupina složená ze zástupců profesních skupin , jako je Česká advokátní komora , Nejvyšší státní zastupitelství , Nejvyšší soud , Ministerstvo vnitra . ps2013-019-09-004-054.u2.p8.s2
Tato skupina tu zásadní změnu koncepce odsouhlasila . ps2013-019-09-004-054.u2.p9.s1
Připomínám , že některé západoevropské země touto cestou prošly také , od negativního výčtu po pozitivní . ps2013-019-09-004-054.u2.p9.s2
Francie je toho dokladem . ps2013-019-09-004-054.u2.p10.s1
Jednali jsme i se Svazem průmyslu a dopravy , který měl určité připomínky . ps2013-019-09-004-054.u2.p10.s2
Předpokládám , že jsme v rámci svých možností se s nimi vypořádali tak , že jsme jim vysvětlili , že nejde o zbytečnou kriminalizaci právnických osob , že jde o něco jiného . ps2013-019-09-004-054.u2.p10.s3
O to , abychom neustále nemuseli novelizovat , aby šlo o přehlednou a jasnou právní úpravu , a také s poukazem na to , že v současné době se nedaří trestně stíhat právnické osoby podle toho výčtu , který již je obsažený v příslušném zákoně , a může tak docházet i k tomu , že se zákon celkově vnímá jako neúčinný , formální , neplní ani preventivní roli . ps2013-019-09-004-054.u2.p11.s1
Pokud bude zájem , mohu ještě stručně shrnout některé argumenty , které nás vedly ke změně popsaného přístupu , ale chtěla bych na tomto místě alespoň stručně charakterizovat ty trestné činy , které budou vyloučeny z trestní odpovědnosti právnické osoby . ps2013-019-09-004-054.u2.p12.s1
První skupinu představují ty trestné činy , u nichž nepřichází spáchání toho trestného činu vůbec v úvahu , neboť s ohledem na znění skutkových podstat je právnická osoba nemůže spáchat . ps2013-019-09-004-054.u2.p12.s2
O tom jsem již hovořila . ps2013-019-09-004-054.u2.p12.s3
Je zřejmé , že se daných trestných činů může dopustit pouze osoba fyzická , často ta , která splňuje určitou zvláštní vlastnost či schopnost . ps2013-019-09-004-054.u2.p12.s4
Kromě toho případu trestného činu vraždy novorozeného dítěte je to trestný čin zabití , trestný čin opilství , trestný čin opuštění dítěte nebo svěřené osoby . ps2013-019-09-004-054.u2.p13.s1
Druhou skupinu tvoří trestné činy , kde se vylučuje trestní odpovědnost právnických osob z toho důvodu , že znaky skutkových podstat těchto trestných činů jsou tak úzce navázány na pachatele fyzickou osobu , že by bylo opravdu jen obtížné konstruovat , ve kterých případech by šlo o jednání v zájmu nebo v rámci činnosti právnické osoby nebo jejím jménem . ps2013-019-09-004-054.u2.p14.s1
Dále navrhujeme vyloučit trestní odpovědnost právnických osob o vybrané skupiny trestných činů s konkrétním nebo speciálním subjektem . ps2013-019-09-004-054.u2.p14.s2
Skutečnost , že pachatel některých trestných činů musí mít zvláštní vlastnost nebo zvláštní postavení , sice obecně nevylučuje , aby se na těchto trestných činech mohl účastnit kdokoli jiný jako organizátor , návodce nebo pomocník , u některých vybraných trestných činů však podle názoru předkladatele postačuje uplatnit trestní represi pouze vůči konkrétním fyzickým osobám . ps2013-019-09-004-054.u2.p14.s3
Není vhodné tato jednání přičítat samotným právnickým osobám , protože půjde spíše o excesy , ne o jednání , které bylo v zájmu nebo v rámci činnosti právnické osoby nebo které by bylo činěno jejím jménem . ps2013-019-09-004-054.u2.p14.s4
Jako příklad zase uvedu trestný čin zneužití zastupování státu a mezinárodní organizace či trestný čin vlastizrady . ps2013-019-09-004-054.u2.p15.s1
Ostatně s ohledem na osobu pachatele se navrhuje vyloučit i trestní odpovědnost právnických osob u trestných činů proti obraně státu uvedených ve 3 . díle hlavy IX . zvláštní části trestního zákoníku s výjimkou trestného činu porušení osobní a věcné příslušnosti pro obranu státu podle § 322 trestního zákoníku . ps2013-019-09-004-054.u2.p15.s2
Přece jenom zde určitá povinnost při obraně státu může být uložena i právnické osobě . ps2013-019-09-004-054.u2.p15.s3
Pak jde o trestné činy proti branné povinnosti uvedené ve zvláštní části v hlavě XI . trestního zákoníku , u trestných činů vojenských uvedených ve zvláštní části v hlavě XII . trestního zákoníku jde o totéž . ps2013-019-09-004-054.u2.p15.s4
Právnická osoba se sice může teoreticky na těchto trestných činech účastnit , nicméně v těchto případech z hlediska společenské potřeby postačuje vyvodit trestní odpovědnost u konkrétních fyzických osob , jako je tomu dosud . ps2013-019-09-004-054.u2.p16.s1
A konečně u některých trestných činů se navrhuje trestní odpovědnost vyloučit , protože trestní postih z hlediska uplatnění principu ultima ratio , to znamená trestní represe jenom v tom krajním případě , kdy už jiné prostředky práva nemohou zajistit účinnou ochranu , tak doporučujeme , aby tyto činy spáchané právnickými osobami nemohly být kriminalizovány . ps2013-019-09-004-054.u2.p16.s2
Příklad je účast na sebevraždě nebo trestný čin pomluvy . ps2013-019-09-004-054.u2.p16.s3
U toho trestného činu pomluvy mi dovolte , abych se zastavila . ps2013-019-09-004-054.u2.p16.s4
Opět je to zahraniční zkušenost , kde víme , že v některých zemích , kde trestný čin pomluvy bylo umožněno trestně stíhat i u právnických osob , došlo po zavedení trestní odpovědnosti k eskalaci trestních oznámení na právnické osoby z řad konkurentů , různých vydavatelských společností například , což ochromilo toto podnikatelské prostředí natolik , že se potom tyto země , některé z nich , rozhodly opět vyloučit trestní odpovědnost právnických osob pro trestný čin pomluvy a ponechat jenom trestní odpovědnost fyzické osoby . ps2013-019-09-004-054.u2.p16.s5
Koneckonců o kontroverzním trestném činu pomluvy v Poslanecké sněmovně již také byla diskuse v minulých obdobích . ps2013-019-09-004-054.u2.p17.s1
Jinak tady samozřejmě mám přehled těch jednotlivých trestných činů , kde navrhujeme vyloučení trestní odpovědnosti právnických osob včetně argumentace , a v případě potřeby vás s důvody ráda seznámím zevrubněji . ps2013-019-09-004-054.u2.p17.s2
Obecně tedy platí , že tento návrh by v případě jeho schválení znamenal zavedení trestní odpovědnosti , čili rozšíření trestní odpovědnosti právnických osob za veškerá trestná jednání , která jsou zakotvena v trestním zákoníku , s výjimkou těch , která budou uvedena a která lze rozřadit do těch skupin , které jsem jmenovala . ps2013-019-09-004-054.u2.p18.s1
Jenom pro vaši informaci , zadala jsem pokyn , aby státní zastupitelství , soudy nám udělaly přehled aplikovatelnosti , uplatňování v praxi zákona o trestní odpovědnosti právnických osob , a ty předběžné výsledky , které mám k dispozici , opravdu dokumentují velmi malou , nízkou účinnost toho zákona . ps2013-019-09-004-054.u2.p18.s2
Buď by to mohlo znamenat spekulativní závěr , že se právnické osoby v České republice nedopouštějí trestné činnosti , anebo právě je to jeden z argumentů pro to , abychom rozšířili okruh trestných jednání o ta , kterých se dopouštějí nejčastěji . ps2013-019-09-004-054.u2.p18.s3
A to očividně nejsou ta , která máme v dosavadním výčtu v § 7 zákona č . 418 / 2011 Sb . Děkuji . ps2013-019-09-004-054.u3.p1.s1
Já vám děkuji , paní ministryně . ps2013-019-09-004-054.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , paní poslankyně Marie Benešová . ps2013-019-09-004-054.u3.p1.s3
Máte slovo , paní poslankyně . ps2013-019-09-004-054.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-019-09-004-054.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , paní ministryně , vážené kolegyně a kolegové , paní ministryně tady zevrubně představila tento vládní návrh . ps2013-019-09-004-054.u4.p1.s3
Je třeba znovu jenom připomenout , že se tady mění filozofie původního zákona tak , že místo pozitivního výčtu trestných činů zde nastupuje negativní výčet , což je trošku revoluční řešení . ps2013-019-09-004-054.u4.p1.s4
Jenom tady vzpomenu , že tady byl poslanecký návrh , doplňovali jsme některé trestné činy . ps2013-019-09-004-054.u4.p1.s5
Paní ministryně slíbila , že připraví vládní návrh , což splnila , a očekáváme , že k tomuto vládnímu návrhu bude obrovská diskuse . ps2013-019-09-004-054.u4.p2.s1
Nemohu nevzpomenout , že zde máme řadu výhrad ze strany různých orgánů k tomuto vládnímu řešení . ps2013-019-09-004-054.u4.p2.s2
Kritické hlasy se stále ozývají ze Svazu průmyslu a dopravy , což jsem obdržela v minulém týdnu . ps2013-019-09-004-054.u4.p2.s3
Pak je tady kritický hlas ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže , ze strany České advokátní komory a zaznamenala jsem velice ostrý článek profesora Jelínka z pražské právnické fakulty v bulletinu číslo 9 , který mám zde k dispozici , takže kdo má zájem , může nahlédnout . ps2013-019-09-004-054.u4.p2.s4
Já sama jsem si nechala zpracovat od profesora Jelínka analýzu , protože nejsem přímo specialista na tuto problematiku , a očekávám , že v ústavněprávním výboru , kam by měla být věc předložena a diskutována , bude bohatá diskuse k této problematice . ps2013-019-09-004-054.u4.p3.s1
Co zde je asi potřeba doplnit , že v podstatě dopady na státní rozpočet nebudou veliké . ps2013-019-09-004-054.u4.p3.s2
Paní ministryně to zde necitovala . ps2013-019-09-004-054.u4.p3.s3
Je tam odhad tuším 120 tisíc . ps2013-019-09-004-054.u4.p3.s4
V podstatě to bude pouze úprava informačního systému , takže by to nemělo být drahé . ps2013-019-09-004-054.u4.p3.s5
Ale spíš ta filozofie obráceného myšlení v tom zákoně zde asi problém bude . ps2013-019-09-004-054.u4.p4.s1
Já sama navrhuji , aby byl tento vládní návrh propuštěn do druhého čtení a přikázán ústavněprávnímu výboru , kde se musíme vypořádat s těmi námitkami . ps2013-019-09-004-054.u4.p4.s2
Děkuji . ps2013-019-09-004-054.u5.p1.s1
Já vám děkuji , paní zpravodajko . ps2013-019-09-004-054.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , a než udělím slovo , přečtu jednu omluvenku . ps2013-019-09-004-054.u5.p1.s3
Omlouvá se paní poslankyně Nováková od 16 do 19 hodin z pracovních důvodů . ps2013-019-09-004-054.u5.p2.s1
Eviduji dvě přihlášky do rozpravy . ps2013-019-09-004-054.u5.p2.s2
S první je pan poslanec Blažek a po něm pan poslanec Chvojka . ps2013-019-09-004-054.u5.p2.s3
Máte slovo . ps2013-019-09-004-054.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-019-09-004-054.u6.p1.s2
Víte , jak tak člověk nemládne , ale stárne , tak je čím dál tím háklivější na změny . ps2013-019-09-004-054.u6.p1.s3
To asi nějak souvisí s věkem . ps2013-019-09-004-054.u6.p1.s4
Nejsem tak radikální jako staré židovské přísloví , které říká : Každá změna je k horšímu . ps2013-019-09-004-054.u6.p1.s5
To si zase nemyslím . ps2013-019-09-004-054.u6.p1.s6
Nicméně když už se nějaké změny dějí , tak nemám rád - ona to řekla vlastně kolegyně Benešová - revoluční změny , protože to , co se předkládá , do jisté míry revoluce je . ps2013-019-09-004-054.u6.p1.s7
A je to určitý skok , a je to skok do neznáma . ps2013-019-09-004-054.u6.p2.s1
Já bych jenom k té historii , jak říkala paní ministryně , připomněl a zdůraznil , že jsme se bez trestního stíhání právnických osob obešli desítky , nechci říkat stovky let , to by bylo asi nepřesné , ale obešli . ps2013-019-09-004-054.u6.p2.s2
Dobře , je to nějaký trend , tak se to zavádí . ps2013-019-09-004-054.u6.p2.s3
Já nechci říkat , že je to věc , která je a priori nesmyslná , ale to , co se teď tímto vládním návrhem přináší , tak vlastně znamená neuvěřitelné rozšíření výčtu toho , za co můžou být například podnikatelské osoby , a teď řeknu slovo - vyšetřovány . ps2013-019-09-004-054.u6.p2.s4
To znamená , dnes nějaký podnikatelský subjekt kromě mnoha různých kontrol , které má už dnes , od různých daňových a dalších a dalších orgánů , tak k tomu přidáváme ještě policii a státní zástupce za další trestné činy , aniž ti policisté a státní zástupci v tuto chvilku vlastně vědí , jak budou aplikovat trestnou činnost . ps2013-019-09-004-054.u6.p3.s1
To má mnoho rizik . ps2013-019-09-004-054.u6.p3.s2
Jedno z nich je samozřejmě to , že tato ustanovení , pokud takto budou schválena , budou zneužívána v podnikatelském boji , jak je u nás zvykem , kde se často nahrazují soukromé spory tím , že se ten druhý žene před nějaké orgány státu . ps2013-019-09-004-054.u6.p3.s3
Ta druhá věc je , že v zásadě k tomu všemu , do čeho stát dneska se již může , nejenom pokud jde o podnikatelské subjekty , ale budu mluvit hlavně o nich , jaké všelijaké materiály , písemnosti a všechno , co se v těch firmách děje , jaké může požadovat , přidáváme další orgány , které mohou požadovat všechno , ovšem tentokrát již často s policejní a státní zastupitelskou pravomocí . ps2013-019-09-004-054.u6.p4.s1
Víte , já tady často slýchávám a hájím , nemám rád taková ta paušální odsuzování třeba práce policie nebo státních zastupitelství . ps2013-019-09-004-054.u6.p4.s2
Nicméně je pravda , že v několika případech se obrátila druhá strana , o které my se tak často nebavíme , a to je spíš zneužívání státní moci , a my tady dáváme další nástroj do rukou policie a státním zástupcům , kteří mohou , a teď neřeknu že úmyslně , ale z neznalosti věci , z toho , že budou zkoušet terén , aby si aplikovali právo na živých bytostech - teď prosím , nemyslím si , že firma je živá bytost , ale na subjektech , které reálně existují , aniž máme jakoukoli analýzu toho , jak zákon funguje doteď , už jenom s tím malým výčtem trestných činů , které existují . ps2013-019-09-004-054.u6.p5.s1
Paní ministryně říkala , že přinese nějakou analýzu . ps2013-019-09-004-054.u6.p5.s2
To je v pořádku , ale podle mě bychom se tím zákonem měli zabývat až tehdy , až bude ta analýza na stole a bude tady , protože v průběhu procesu ty analýzy sice mohou vznikat , ale já si myslím , že by to od začátku mělo být jasné . ps2013-019-09-004-054.u6.p5.s3
A to , že třeba někteří státní zástupci , kteří třeba jsou v nějaké komisi paní ministryně , jsou pro , tomu rozumím . ps2013-019-09-004-054.u6.p5.s4
Ti budou pro rozšiřování čehokoli , kde se rozšiřuje státní moc .