|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-30 ps2013-019-06-006-070 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

70. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání vydávaných v České republice a ve Slovenské republice, podepsaná v Praze dne 28. listopadu 2013 /sněmovní tisk 134/ - druhé čtení

Date2014-10-30
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/070
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019185.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 449 • previousnext

ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s3 Bylo to podepsáno 8. 9. 2014.
ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s4 Předpokládám, že jste tento materiál dostali s průvodním dopisem ministra školství.
ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s5 V podstatě věci, které tam jsou nejasné, jsou tímto vysvětleny, takže nevidím důvod tuto smlouvu nepodpořit.
ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s6 Děkuji.
ps2013-019-06-006-070.u15.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-019-06-006-070.u15.p1.s2 Faktickou poznámku přihlášenu pan poslanec Zlatuška.
ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s1 Vážený pane předsedající, bych chtěl panu poslanci Kořenkovi zdůraznit, že toto je přesně, čeho se týkalo vystoupení paní ministryně Válkové v nezávaznosti podepsaného memoranda.
ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s2 Memorandum to nevysvětluje, to memorandum pouze potvrzuje, že smlouva obsahuje ustanovení, která nejsou jednoznačně interpretovatelná, nemá žádný závazný charakter, a platí proto to, co jsem říkal.
ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s3 Ten, kdo o tom bude rozhodovat, budou personální oddělení jednotlivých vysokých škol, resp. ti, kteří budou nominovat obsazení komisí, kde je zákonem požadováno zastoupení docentů a profesorů.
ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s4 Toto může být praxe, která se může výrazným způsobem odlišovat v okamžiku, kdy bude mít někdo zájem s tím procesem nějak manipulovat.
ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s1 Tato nejednoznačnost je podstatná.
ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s2 A rozhodně také podotýkám to, co zde zaznělo v předchozí části projednávání.
ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s3 Máme podobné smlouvy se čtyřmi dalšími zeměmi, jsou různým způsobem formulované, a omezujeme to tady pouze se Slovenskem, se kterým z hlediska vhledu toho, co tyto tituly znamenají, a z hlediska vhledu toho, jak tam vypadá vysoké školství, máme jako Česká republika ty nejlepší kontakty.
ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s4 Paradoxně tady to uřízneme, v těch zbylých způsobech to necháme a necháváme to nejednoznačným způsobem.
ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s5 Memorandum samo na podstatě věci bohužel nic nemění.
ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s2 Táži se, zda se ještě někdo chcete přihlásit do rozpravy.
ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s3 Přihlášku neeviduji.
ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s4 V tom případě končím rozpravu a táži se pana ministra nebo pana zpravodaje na závěrečné slovo.
ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s5 Pane ministře, máte závěrečné slovo.
ps2013-019-06-006-070.u18.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-019-06-006-070.u18.p1.s2 Ve svém závěrečném slovu zdůrazním pouze to, že je to smlouva, která byla připravovaná před mým příchodem, a těžko v době ratifikace mohu zasahovat do již podepsané smlouvy.
ps2013-019-06-006-070.u18.p1.s3 A zároveň nemůžeme připravovat novou smlouvu v době, kdy probíhá ratifikační proces.
ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s1 Chtěl bych podotknout a zdůraznit, že Slovenská národní rada tuto smlouvu schválila již 30. ledna 2014.
ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s2 Vzhledem k tomu, že tady zazněly informace, že na slovenské straně jsou o tom také pochybnosti, tak pouze informaci, kterou mám .
ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s3 Oslovil jak ministr školství Slovenské republiky, že nás žádají o ratifikaci této smlouvy, a zároveň požádal velvyslanec Slovenské republiky tady v České republice o totéž.
ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s4 To je jeden z bodů.
ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s1 jsem přislíbil, že udělám dva kroky, které jsem také splnil a udělal.
ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s2 To znamená, za svého předchůdce jsem udělal a dokončil debatu s vysokými školami.
ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s3 Je pravdou, že problém tam vidí právě v uznávání profesorů Rada vysokých škol.
ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s4 V tom se shodneme.
ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s5 Zároveň ale Česká konference rektorů na jednání 10. 10. 2014 prohlásila, že oni v tom ten problém nevidí, a ani se neozvala žádná vysoká škola, resp. žádný rektor vysoké školy, že by viděl problém v tom, že by nemohli mít své vlastní profesory či docenty na uznávání jednotlivých programů.
ps2013-019-06-006-070.u18.p4.s1 Výklad.
ps2013-019-06-006-070.u18.p4.s2 jsem neříkal, jak kolegyně paní ministryně zmínila, nic o právním nebo neprávním výkladu prohlášení, které máte před sebou.
ps2013-019-06-006-070.u18.p4.s3 Je to pouze potvrzení debaty, která probíhala na úrovni ministerstva školství jak České, tak Slovenské republiky.
ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s1 Toliko z strany s tím, že ratifikace se samozřejmě musí dokončit.
ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s2 A poslední subjekt, který je, je Poslanecká sněmovna.
ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s3 Senát již o tomto rozhodl a Národní rada Slovenské republiky taktéž.
ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s4 Děkuji.
ps2013-019-06-006-070.u19.p1.s1 vám děkuji a nyní se táži zpravodajů.
ps2013-019-06-006-070.u19.p1.s2 Můžete samozřejmě vystoupit oba.
ps2013-019-06-006-070.u19.p1.s3 Nejdříve dám slovo panu poslanci Kostřicovi, poté pan poslanec Zlatuška.
ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s2 se domnívám, že toto rozhodnutí školského výboru je škodlivé zejména z toho důvodu, že vysloveně zostuzuje v mých očích nějakým způsobem Slovenskou republiku a jejich vysokoškolský systém.
ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s3 Na to dělá dojem ten, že se může přihlásit na uvolněné místo docent nebo profesor z kteréhokoli jiného státu než zrovna ze Slovenska.
ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s4 si myslím, že je to strašná škoda, že nějakým způsobem narušujeme takové velmi dobré vztahy, které se Slovenskou republikou máme.
ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s5 A možná že díky tomu, že máme příliš mnoho informací o slovenském školství, vznikají z toho takovéto podle mého názoru zbytečné nesrovnalosti a nesváry.
ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s6 Navíc se domnívám, že každá vysoká škola předtím, než provede nějaké výběrové řízení, velmi dobré informace o příslušném kandidátovi, tím spíše když se jedná o člověka ze Slovenské republiky.
ps2013-019-06-006-070.u20.p2.s1 Uvědomte si také ještě jednu věc, že pochopitelně se není možno divit tomu, že Slovenská národní rada pozmění svůj názor nebo tím stejným způsobem nebude uznávat ani profesorské a docentské diplomy z České republiky.
ps2013-019-06-006-070.u20.p2.s2 to znám z hlediska medicíny, kde spolupráce je velmi dobrá, jednotlivé fakulty se znají a jsou schopny doplnit nedostatek příslušných kandidátů na jedné i na druhé straně.
ps2013-019-06-006-070.u20.p2.s3 Jsem pevně přesvědčen, že takovéto vnesení nějakých rozporů do těchto vztahů velmi dobře doposud spolu spolupracujících států po stránce vysokého školství je velmi škodlivé a velmi nevhodné.
ps2013-019-06-006-070.u20.p3.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s1 se omlouvám, pane zpravodaji (k poslanci Zlatuškovi).
ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s2 Poprosím vás o trpělivost.
ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s3 Paní ministryně Válková se přihlásila s přednostním právem, čímž tedy opět otevře rozpravu.
ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s4 Máte slovo.
ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s1 Děkuji.
ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s2 si myslím, že je třeba uvést na správnou míru to, co tady právě zaznělo, alespoň z mého pohledu někoho, kdo se pohybuje na univerzitách jak českých, tak slovenských.
ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s3 Naopak si myslím, že ratifikace této smlouvy zhorší vztahy v akademické oblasti mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s4 Tím jsem si celkem jista.
ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s5 Děkuji.
ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s1 Dobře, děkuji vám.
ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s2 Táži se vás, pane zpravodaji, zda chcete počkat do závěrečného slova, nebo jste řádně přihlášen do rozpravy.
ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s3 Řádně přihlášen.
ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s4 Pojďte.
ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s5 Máte slovo.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s1 Vážený pane předsedající, bych chtěl potvrdit to, co tady teď pronesla paní ministryně Válková, a upozornit na to, co zde říkal kolega Kostřica, že nebylo věcně ani malinko relevantní.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s2 Ta smlouva se netýká obsazování pracovních míst.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s3 Ta smlouva se týká uznávání toho, že osoba prošla habilitačním řízením a byla jmenována docentem.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s4 Ale toto jmenování docentem nemá žádnou souvislost s konkrétním pracovním místem.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s5 Ani faktickou, ani hypotetickou, protože ani v zákoně nic takového nenajdete.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s6 Totéž u jmenovacího řízení.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s7 Jmenovací řízení profesorem znamená, že jmenovaný dostává dekret o tom, že byl jmenován profesorem, ale to nezakládá žádný nárok na pracovní místo.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s8 Takže to, co zde říkal pan kolega Kostřica o obsazování pracovních míst, to je věc, která nemá s touto smlouvou absolutně nic společného.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s9 Tohoto procesu se to netýká.
ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s10 V zákoně o vysokých školách najdete celkem šedesát míst, kde je použito slovo profesor, a vesměs s jednou jedinou výjimkou, a to je databáze docentů a profesorů, s touto výjimkou všechny výskyty tohoto slova se týkají jenom získání tady tohoto oprávnění.
ps2013-019-06-006-070.u24.p2.s1 To, co byly problémy s interpretací smlouvy z hlediska evropského prostoru, byly mimo jiné také proto, že bez ohledu na to, že používáme běžně označení jako titul docent nebo titul profesor, tak zase tyto tituly docent a profesor v zákonech nenajdete.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s1 Neexistuje žádný pojem udělení titulu docent nebo titulu profesor.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s2 Toto měl upravit návrh sociální demokracie na zákon o vysokých školách, který byl předkládán v roce 1997 v této Poslanecké sněmovně.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s3 Myslím, že to byl poslanecký návrh pod vedením poslance Eduarda Zemana.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s4 Návrh byl stažen, protože bylo za Tošovského vlády dosaženo kompromisu s vládním návrhem, který tehdy prezentoval ministr Sokol.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s5 V tom sociálně demokratickém návrhu byla klauzule, která mluvila o tom, že se zavádí titul docent, titul profesor.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s6 Tam by dokonce ani nevznikala ta nejednoznačnost z hlediska oprávnění k výkonu činnosti.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s7 Dnes nemáme formálně zavedený titul docent, profesor a na to, jaké oprávnění vzniká předáním docentského nebo profesorského dekretu, lze pohlížet také tak, že je to pouze oprávnění k výkonu příslušných činností, které na šedesátce míst, o kterých jsem mluvil, specifikuje zákon o vysokých školách.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s8 Nemá to s obsazováním pracovního místa nic společného.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s9 Zase ten starý sociálně demokratický návrh předpokládal explicitní zákonné rozdělení mezi pracovním místem docenta, profesora a získáním tohoto titulu.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s10 Nedostalo se to do zákona, nicméně praxe je taková, že samozřejmě nemůže jenom získáním profesury nebo habilitačním řízením toto zakládat pracovněprávní poměr.
ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s11 Čili obsazování míst se to netýká.
ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s1 Druhou faktickou poznámku mám k tomu, co zde říkal pan ministr o tom, že neměla žádná vysoká škola nějaké negativní stanovisko k tomu.
ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s2 Toto není pravda.
ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s3 jsem se dotázal písemně České konference rektorů.
ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s4 Mám její odpověď z 22. května 2014, která neobsahuje celkové stanovisko České konference rektorů, ale obsahuje dvě stránky stanovisek jednotlivých vysokých škol (ukazuje), kde odpovídaly na otázku č. 2: Považujete za možné ohrožení vašich akreditovaných studijních programů v případě naplnění této mezinárodní smlouvy?
ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s5 A odpověď "považujeme za ohrožení" Univerzita Palackého v Olomouci, Veterinární a farmaceutická univerzita Brno, Mendlova univerzita v Brně, Univerzita Hradec Králové, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Slezská univerzita v Opavě, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Západočeská univerzita v Plzni, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Vysoká škola polytechnická Jihlava, Policejní akademie České republiky, Bankovní institut vysoká škola, Vysoká škola hotelová v Praze, Vysoká škola manažerské informatiky, Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů, Vysoká škola evropských a regionálních studií, NEWTON College, Vysoká škola logistiky a Vysoká škola zdravotnická.
ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s1 Dal jsem písemný dotaz jako předseda výboru, dostal jsem oficiálně jako předseda výboru písemnou odpověď.
ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s2 A tato odpověď nebyla změněna.
ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s3 Čili z hlediska podkladů, které mám k dispozici jako předseda výboru, konstatuji: Jsou zde konkrétní stanoviska řady vysokých škol, že jim to potíže přinese, a nebylo mi doručeno od žádné z těchto vysokých škol stanovisko, které by tady toto nějak modifikovalo.
ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s4 Takové stanovisko mi nedala ani Česká konference rektorů.
ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s5 Takže z hlediska toho, co zde prezentuji, shodně jak na straně Rady vysokých škol, tak na straně České konference rektorů mám doklady o tom, že to problematická norma je.
ps2013-019-06-006-070.u24.p6.s1 A to poslední, co bych zdůraznil, je stanovisko Slovenské konference rektorů.
ps2013-019-06-006-070.u24.p6.s2 Ti říkají: Byli jsme obejiti v tom procesu, stejně jako byli obejiti naši čeští kolegové v době Nečasovy a Rusnokovy vlády.

Text viewDownload CoNNL-U