ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s3
Bylo to podepsáno 8 . 9 . 2014 . ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s4
Předpokládám , že jste tento materiál dostali s průvodním dopisem ministra školství . ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s5
V podstatě věci , které tam jsou nejasné , jsou tímto vysvětleny , takže nevidím důvod tuto smlouvu nepodpořit . ps2013-019-06-006-070.u14.p1.s6
Děkuji . ps2013-019-06-006-070.u15.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-019-06-006-070.u15.p1.s2
Faktickou poznámku má přihlášenu pan poslanec Zlatuška . ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s1
Vážený pane předsedající , já bych chtěl panu poslanci Kořenkovi zdůraznit , že toto je přesně , čeho se týkalo vystoupení paní ministryně Válkové v té nezávaznosti podepsaného memoranda . ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s2
Memorandum to nevysvětluje , to memorandum pouze potvrzuje , že smlouva obsahuje ustanovení , která nejsou jednoznačně interpretovatelná , nemá žádný závazný charakter , a platí proto to , co jsem říkal . ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s3
Ten , kdo o tom bude rozhodovat , budou personální oddělení jednotlivých vysokých škol , resp . ti , kteří budou nominovat obsazení komisí , kde je zákonem požadováno zastoupení docentů a profesorů . ps2013-019-06-006-070.u16.p1.s4
Toto může být praxe , která se může výrazným způsobem odlišovat v okamžiku , kdy bude mít někdo zájem s tím procesem nějak manipulovat . ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s1
Tato nejednoznačnost je podstatná . ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s2
A rozhodně také podotýkám to , co už zde zaznělo v předchozí části projednávání . ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s3
Máme podobné smlouvy se čtyřmi dalšími zeměmi , jsou různým způsobem formulované , a omezujeme to tady pouze se Slovenskem , se kterým z hlediska vhledu toho , co tyto tituly znamenají , a z hlediska vhledu toho , jak tam vypadá vysoké školství , máme jako Česká republika ty nejlepší kontakty . ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s4
Paradoxně tady to uřízneme , v těch zbylých způsobech to necháme a necháváme to nejednoznačným způsobem . ps2013-019-06-006-070.u16.p2.s5
Memorandum samo na podstatě věci bohužel nic nemění . ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s2
Táži se , zda se ještě někdo chcete přihlásit do rozpravy . ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s3
Přihlášku neeviduji . ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s4
V tom případě končím rozpravu a táži se pana ministra nebo pana zpravodaje na závěrečné slovo . ps2013-019-06-006-070.u17.p1.s5
Pane ministře , máte závěrečné slovo . ps2013-019-06-006-070.u18.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-019-06-006-070.u18.p1.s2
Ve svém závěrečném slovu zdůrazním pouze to , že je to smlouva , která byla připravovaná před mým příchodem , a těžko v době ratifikace mohu zasahovat do již podepsané smlouvy . ps2013-019-06-006-070.u18.p1.s3
A zároveň nemůžeme připravovat novou smlouvu v době , kdy probíhá ratifikační proces . ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s1
Chtěl bych podotknout a zdůraznit , že Slovenská národní rada tuto smlouvu schválila již 30 . ledna 2014 . ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s2
Vzhledem k tomu , že tady zazněly informace , že na slovenské straně jsou o tom také pochybnosti , tak pouze informaci , kterou mám já . ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s3
Oslovil mě jak ministr školství Slovenské republiky , že nás žádají o ratifikaci této smlouvy , a zároveň mě požádal velvyslanec Slovenské republiky tady v České republice o totéž . ps2013-019-06-006-070.u18.p2.s4
To je jeden z bodů . ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s1
Já jsem přislíbil , že udělám dva kroky , které jsem také splnil a udělal . ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s2
To znamená , za svého předchůdce jsem udělal a dokončil debatu s vysokými školami . ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s3
Je pravdou , že problém tam vidí právě v uznávání profesorů Rada vysokých škol . ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s4
V tom se shodneme . ps2013-019-06-006-070.u18.p3.s5
Zároveň ale Česká konference rektorů na jednání 10 . 10 . 2014 prohlásila , že oni v tom ten problém nevidí , a ani se neozvala žádná vysoká škola , resp . žádný rektor vysoké školy , že by viděl problém v tom , že by nemohli mít své vlastní profesory či docenty na uznávání jednotlivých programů . ps2013-019-06-006-070.u18.p4.s1
Výklad . ps2013-019-06-006-070.u18.p4.s2
Já jsem neříkal , jak kolegyně paní ministryně zmínila , nic o právním nebo neprávním výkladu prohlášení , které máte před sebou . ps2013-019-06-006-070.u18.p4.s3
Je to pouze potvrzení debaty , která probíhala na úrovni ministerstva školství jak České , tak Slovenské republiky . ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s1
Toliko z mé strany s tím , že ratifikace se samozřejmě musí dokončit . ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s2
A poslední subjekt , který je , je Poslanecká sněmovna . ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s3
Senát již o tomto rozhodl a Národní rada Slovenské republiky taktéž . ps2013-019-06-006-070.u18.p5.s4
Děkuji . ps2013-019-06-006-070.u19.p1.s1
Já vám děkuji a nyní se táži zpravodajů . ps2013-019-06-006-070.u19.p1.s2
Můžete samozřejmě vystoupit oba . ps2013-019-06-006-070.u19.p1.s3
Nejdříve dám slovo panu poslanci Kostřicovi , poté pan poslanec Zlatuška . ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s2
Já se domnívám , že toto rozhodnutí školského výboru je škodlivé zejména z toho důvodu , že vysloveně zostuzuje v mých očích nějakým způsobem Slovenskou republiku a jejich vysokoškolský systém . ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s3
Na mě to dělá dojem ten , že se může přihlásit na uvolněné místo docent nebo profesor z kteréhokoli jiného státu než zrovna ze Slovenska . ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s4
Já si myslím , že je to strašná škoda , že nějakým způsobem narušujeme takové velmi dobré vztahy , které se Slovenskou republikou máme . ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s5
A možná že díky tomu , že máme příliš mnoho informací o slovenském školství , vznikají z toho takovéto podle mého názoru zbytečné nesrovnalosti a nesváry . ps2013-019-06-006-070.u20.p1.s6
Navíc se domnívám , že každá vysoká škola předtím , než provede nějaké výběrové řízení , má velmi dobré informace o příslušném kandidátovi , tím spíše když se jedná o člověka ze Slovenské republiky . ps2013-019-06-006-070.u20.p2.s1
Uvědomte si také ještě jednu věc , že pochopitelně se není možno divit tomu , že Slovenská národní rada pozmění svůj názor nebo tím stejným způsobem nebude uznávat ani profesorské a docentské diplomy z České republiky . ps2013-019-06-006-070.u20.p2.s2
Já to znám z hlediska medicíny , kde spolupráce je velmi dobrá , jednotlivé fakulty se znají a jsou schopny doplnit nedostatek příslušných kandidátů na jedné i na druhé straně . ps2013-019-06-006-070.u20.p2.s3
Jsem pevně přesvědčen , že takovéto vnesení nějakých rozporů do těchto vztahů velmi dobře doposud spolu spolupracujících států po stránce vysokého školství je velmi škodlivé a velmi nevhodné . ps2013-019-06-006-070.u20.p3.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s1
Já se omlouvám , pane zpravodaji (k poslanci Zlatuškovi) . ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s2
Poprosím vás o trpělivost . ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s3
Paní ministryně Válková se přihlásila s přednostním právem , čímž tedy opět otevře rozpravu . ps2013-019-06-006-070.u21.p1.s4
Máte slovo . ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s1
Děkuji . ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s2
Já si myslím , že je třeba uvést na správnou míru to , co tady právě zaznělo , alespoň z mého pohledu někoho , kdo se pohybuje na univerzitách jak českých , tak slovenských . ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s3
Naopak já si myslím , že ratifikace této smlouvy zhorší vztahy v akademické oblasti mezi Českou republikou a Slovenskou republikou . ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s4
Tím jsem si celkem jista . ps2013-019-06-006-070.u22.p1.s5
Děkuji . ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s1
Dobře , děkuji vám . ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s2
Táži se vás , pane zpravodaji , zda chcete počkat až do závěrečného slova , nebo jste řádně přihlášen do rozpravy . ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s3
Řádně přihlášen . ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s4
Pojďte . ps2013-019-06-006-070.u23.p1.s5
Máte slovo . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s1
Vážený pane předsedající , já bych chtěl potvrdit to , co tady teď pronesla paní ministryně Válková , a upozornit na to , co zde říkal kolega Kostřica , že nebylo věcně ani malinko relevantní . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s2
Ta smlouva se netýká obsazování pracovních míst . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s3
Ta smlouva se týká uznávání toho , že osoba prošla habilitačním řízením a byla jmenována docentem . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s4
Ale toto jmenování docentem nemá žádnou souvislost s konkrétním pracovním místem . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s5
Ani faktickou , ani hypotetickou , protože ani v zákoně nic takového nenajdete . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s6
Totéž u jmenovacího řízení . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s7
Jmenovací řízení profesorem znamená , že jmenovaný dostává dekret o tom , že byl jmenován profesorem , ale to nezakládá žádný nárok na pracovní místo . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s8
Takže to , co zde říkal pan kolega Kostřica o obsazování pracovních míst , to je věc , která nemá s touto smlouvou absolutně nic společného . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s9
Tohoto procesu se to netýká . ps2013-019-06-006-070.u24.p1.s10
V zákoně o vysokých školách najdete celkem šedesát míst , kde je použito slovo profesor , a vesměs s jednou jedinou výjimkou , a to je databáze docentů a profesorů , s touto výjimkou všechny výskyty tohoto slova se týkají jenom získání tady tohoto oprávnění . ps2013-019-06-006-070.u24.p2.s1
To , co byly problémy s interpretací té smlouvy z hlediska evropského prostoru , byly mimo jiné také proto , že bez ohledu na to , že používáme běžně označení jako titul docent nebo titul profesor , tak zase tyto tituly docent a profesor v zákonech nenajdete . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s1
Neexistuje žádný pojem udělení titulu docent nebo titulu profesor . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s2
Toto měl upravit návrh sociální demokracie na zákon o vysokých školách , který byl předkládán v roce 1997 v této Poslanecké sněmovně . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s3
Myslím , že to byl poslanecký návrh pod vedením poslance Eduarda Zemana . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s4
Návrh byl stažen , protože bylo za Tošovského vlády dosaženo kompromisu s vládním návrhem , který tehdy prezentoval ministr Sokol . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s5
V tom sociálně demokratickém návrhu byla klauzule , která mluvila o tom , že se zavádí titul docent , titul profesor . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s6
Tam by dokonce ani nevznikala ta nejednoznačnost z hlediska oprávnění k výkonu činnosti . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s7
Dnes nemáme formálně zavedený titul docent , profesor a na to , jaké oprávnění vzniká předáním docentského nebo profesorského dekretu , lze pohlížet také tak , že je to pouze oprávnění k výkonu příslušných činností , které na té šedesátce míst , o kterých jsem mluvil , specifikuje zákon o vysokých školách . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s8
Nemá to s obsazováním pracovního místa nic společného . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s9
Zase ten starý sociálně demokratický návrh předpokládal explicitní zákonné rozdělení mezi pracovním místem docenta , profesora a získáním tohoto titulu . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s10
Nedostalo se to do zákona , nicméně praxe je taková , že samozřejmě nemůže jenom získáním profesury nebo habilitačním řízením toto zakládat pracovněprávní poměr . ps2013-019-06-006-070.u24.p3.s11
Čili obsazování míst se to netýká . ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s1
Druhou faktickou poznámku mám k tomu , co zde říkal pan ministr o tom , že neměla žádná vysoká škola nějaké negativní stanovisko k tomu . ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s2
Toto není pravda . ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s3
Já jsem se dotázal písemně České konference rektorů . ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s4
Mám její odpověď z 22 . května 2014 , která neobsahuje celkové stanovisko České konference rektorů , ale obsahuje dvě stránky stanovisek jednotlivých vysokých škol (ukazuje) , kde odpovídaly na otázku č . 2 : Považujete za možné ohrožení vašich akreditovaných studijních programů v případě naplnění této mezinárodní smlouvy ? ps2013-019-06-006-070.u24.p4.s5
A odpověď " považujeme za ohrožení " má Univerzita Palackého v Olomouci , Veterinární a farmaceutická univerzita Brno , Mendlova univerzita v Brně , Univerzita Hradec Králové , Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích , Slezská univerzita v Opavě , Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem , Západočeská univerzita v Plzni , Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně , Vysoká škola polytechnická Jihlava , Policejní akademie České republiky , Bankovní institut vysoká škola , Vysoká škola hotelová v Praze , Vysoká škola manažerské informatiky , Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů , Vysoká škola evropských a regionálních studií , NEWTON College , Vysoká škola logistiky a Vysoká škola zdravotnická . ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s1
Dal jsem písemný dotaz jako předseda výboru , dostal jsem oficiálně jako předseda výboru písemnou odpověď . ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s2
A tato odpověď nebyla změněna . ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s3
Čili z hlediska podkladů , které mám k dispozici jako předseda výboru , konstatuji : Jsou zde konkrétní stanoviska řady vysokých škol , že jim to potíže přinese , a nebylo mi doručeno od žádné z těchto vysokých škol stanovisko , které by tady toto nějak modifikovalo . ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s4
Takové stanovisko mi nedala ani Česká konference rektorů . ps2013-019-06-006-070.u24.p5.s5
Takže z hlediska toho , co zde prezentuji , shodně jak na straně Rady vysokých škol , tak na straně České konference rektorů mám doklady o tom , že to problematická norma je . ps2013-019-06-006-070.u24.p6.s1
A to poslední , co bych zdůraznil , je stanovisko Slovenské konference rektorů . ps2013-019-06-006-070.u24.p6.s2
Ti říkají : Byli jsme obejiti v tom procesu , stejně jako byli obejiti naši čeští kolegové v době Nečasovy a Rusnokovy vlády .