Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-03 ps2017-039-05-006-081 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
81. Návrh poslanců Miroslava Kalouska, Zbyňka Stanjury, Jana Farského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 245/ - prvé čtení
Argumentyvlády.Absencevěcnýchapodloženýchargumentů.Vminulostiněkolikzajišťovacíchpřípadůzrušeno.Nedostatkysprávnípraxeněkterýchorgánůbylyodstraněnyjudikaturouametodikou.Návrhjenekoncepční.Českýmodelsprávníhosoudnictvíjepostavenzásadněnaprincipukasačníhorozhodování,cožjepodstatnýaspektzhlediskadělbymoci.Pravomocvěcněrozhodnoutosprávnívěcizahájenímsoudníhořízenísprávníhonasprávnísoudystandardněnepřechází.Správnísoudmůžečinnostorgánuveřejnésprávypouzekontrolovatahodnotit,nemůževšaktentoorgánzastupovat.Navrhovanáúpravapodstatnělimitujeúčinnostzajišťovacíhopříkazupřisprávědaní,zejménavsouvislostisdaňovýmiúniky.Typickypřidaňovékontrolejenutnéneprodleněpřijmoutopatřeníkzajištěnísplněnídaňovépovinnosti.Rozhodnutíozajišťovacímpříkazujepodledaňovéhořáduprvnímúkonemsprávcedaněvůčidaňovémusubjektuvdílčímřízeníozajištěnídaně,přičemžhrozí-linebezpečízprodlení,jezajišťovacípříkazvykonatelnýokamžikemoznámenídaňovémusubjektu,případnědokonceokamžikemjehovydání.Navrženáúpravamápřísnějšípravidlaprouplatňovánízajišťovacíhopříkazusprávcemdaněvevztahukdaňovémusubjektu,atonapříkladtato:Vsoučasnostijevydánízajišťovacíhopříkazunasprávnímuváženísprávcedaně-např.nevydá,kdyžnelzeočekávatvymožení.Dlenávrhupřisplněnípodmínekmusíbýtvydánvždy.Návrhpředpokládámožnostuložitúhradučástkyuvedenévzajišťovacímpříkazuvždy,kdyžexistujenebezpečízprodlení.Současnáprávníúpravatoumožňujepouzevpřípadědanězpřidanéhodnotyaspotřebnídaně.Návrhupírádaňovémusubjektumožnostplnohodnotnéhoodvoláníprotidaňovémuřádu.Procesnípostupvpřípaděodpadnutídůvoduprovydánízajišťovacíhopříkazubudedelší,neboťrovněžbuderozhodovatsoud.Rozsudekmábýtdlenávrhuvždyzveřejněnnavývěsníúřednídescesoudu.Vsoučasnostižádnáformazveřejněnínení,informacepodléhajídaňovémlčenlivosti.Přijetímnávrhubydošlokzatíženísoudů.Jednáseonekoncepčnípřenášenísprávníhorozhodovánínasoudy.Správcidaněbybyloupřenoprávonapodáníkasačnístížnosti.Soudbyvstupovaldověcnéhorozhodováníouplatněníjednohodílčíhoopatřenípřijímanéhopřisprávědaní.Vtomtoohledunávrhpředstavujenepřípadnézasahovánísoudnímocidočinnostimocivýkonné.Navrhovanáúpravapodstatnělimitujeúčinnostzajišťovacíhopříkazujakonástrojepřisprávědaní,zejménavsouvislostisdaňovýmiúniky.Stávajícíúpravaumožňujesprávcidaně,kterýktomutypickypřidaňovékontroleshledápředpoklady,neprodleněpřijmoutopatřeníkzajištěnísplněnídaňovépovinnosti.Místopředseda PSP Tomáš HanzelDobrývečer,váženékolegyně,váženíkolegové.TotobylazpravodajskázprávapaníposlankyněZuzanyOžanové.JátadymámjednufaktickoupoznámkupanaposlanceDominikaFeriho,aletumusímzrušit,protoženejsmevrozpravěještěvtutochvíli.Otevírámvtutochvíliobecnourozpravu,dokterémámpřihlášenouspřednostnímprávempaníministryniSchillerovou,atadyregistrujifaktickoupoznámkupanaposlanceDominikaFeriho.Prosím,máteslovo.Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena SchillerováDěkujizaslovo,panemístopředsedo.Dámyapánové,jásidovolímzareagovatnatennávrh.Adovoltemi,abychsestručněkněmuvyjádřilaashrnulafakta,coobsahujetennávrhapročjásnímnemohuzásadněsouhlasit,cožjsemvyjádřilajednakpřiprojednávánínavládě,jednaksetopokusímvysvětlitinyní.NávrhjeodůvodňovánpotřebouzamezitpřípadnýmexcesůmpřivydávánízajišťovacíchpříkazůzejménazestranyFinančnísprávy,případněCelnísprávy,jakbylouvedenopanempředsedouKalouskem,alejásedomnívám,amámetoprodiskutovánonaexpertníúrovniavyjádřilasektomuiveřejnáochránkyněpráv,žetakovázměnajevtutochvíliužnadbytečná.Onatotižnezohledňujetenposun,aktuálnístavvoblastizajišťovacíchpříkazů,kekterémudošlo,atozejménavdůsledkurozsáhléjudikaturyanatonavazujícímetodickéaktivityzestranyGenerálníhofinančníhoředitelství,kekterémudošlozhrubavícjakpředrokem,bylvydánmetodickýpokyn,kterýzohlednilaakceptovalvlastněveškerézávěryjudikatury.TakžetakjakdošlokposunuvjudikatuřeNejvyššíhosprávníhosoudu,takdošlokposunuvaplikačnípraxiFinančníasamozřejměiCelnísprávy.Tentopozitivnístavbylprokazatelněveřejněpotvrzennapř.izestranyveřejnéochránkyněpráv,aleiodbornéveřejnosti,protoženaMinisterstvufinancísescházíužcelouřaduletexpertnískupinakdaňovémuřádu,kdebylotototémadiskutovánozaúčastisoudcůNejvyššíhosprávníhosoudu,zástupcůresortu,veřejnéochránkyněpráv,zástupcůNejvyššíhostátníhozastupitelstvíatd.,samozřejměFinančnísprávy,Celnísprávy,bylajsemosobnětampřítomna,kdyžjsmetototémadebatovali.Samotnápodstatanávrhu,sekterýmpřicházípanpředseda,spočívávnesystémovémpřesunukompetencekvydávánízajišťovacíchpříkazůzesprávcedaněnasprávnísoudy,kteréjsouvšakprimárněurčenykpřezkoumávánízákonnostipostupumocivýkonné,nikolivkvlastnímuprováděnívýkonuveřejnésprávy.Tímvlastněnávrhmimojinénarušujeústavníprincipdělbymoci.Existujeřadajinýchrozhodnutíveřejnésprávy,kterámajívýznamnýdopadnahospodářskésubjekty,avšaknávrhsvěřujesoudůmpouzevydávánízajišťovacíchpříkazů.Návrhnavícnijakneřešíkapacitníaorganizačnídopadynasprávnísoudy.Návrhdáleeliminujeprvekrychlostiaoperativnostizajišťovacíhopříkazu,kterýumožňujezamezitúnikufinančníchprostředků,kterébymělysloužitvýhradněkúhradědaně.NakonecipanpředsedaKalousekpotvrdil,ženezpochybňuje,žeexistujípřípady,kdyjenutnétentospecifickýprostředekpoužít.Odroku2012,zdůrazňuji,jevnejnaléhavějšíchkauzáchzajišťovacípříkazvykonatelnýjižjehovydáním,cožfaktickyznemožňujedaňovémusubjektusvýmikrokyzmařitjehorealizaci.Týkásetospecifickéúpravyprodaňzpřidanéhodnoty.Návrhnaprotitomuvytvářínejméněněkolikadenníčasovýprostorprotakovézmaření,toznamená,zcelabyseminuloúčinkemto,comábýtsledovánozajišťovacímpříkazem,čímžtojdeprotismysluopatření,kterémimochodemvroce2012zavedlavláda,vekterépanpředsedaKalousekseděl-ajetovpořádku,játonekritizuji,tojesprávnéopatření,jenomzdůrazňuji,žetonenížádnýinstitut,kterýbyzavedlatatonebobývalávláda.Návrhvšakanizpohledufaktickéhodopadunadaňovýsubjektnepřinášížádnýposun,tennávrh,kterýtadypředložilpanpředseda.Protožeonpřenášínasoudypouzevydánízajišťovacíhopříkazu,kterývšaksámosoběnemůžemítnadaňovýsubjektfatálnídopad.Fatálnídopadmáažnásledujícízajišťovacíexekuceatustejněprovedesprávcedaně-buďFinančníspráva,neboCelníspráva.Tytoorgánybyvšaknesmělynastoupitpouzetam-atojepředmětemimetodiky,kekterébylopřistoupenozhrubapředrokem,možnárokemapůl-kdenelzezvolitméněinvazivníprostředkyzajištění,např.zástavníprávo.Toznamená,tam,kdejemožnézvolittytoprostředkyanajítjinouformu,samozřejmětěchforemznádaňovýřádvíce,taksenevolízajišťovacíexekucejakotennejtvrdšípostihanevolíseanitam,kdebynapř.bylzabavovánmajetektohosubjektunebobylyzabavoványprostředkynebověciurčenékpodnikání.Volísenapř.napostiženíprostředkůnaúčtech,kdeskutečněhrozí,žetypenízemohoubýtzašantročenydřív,neždojdekvyměřenídaně.Soudposuzujícípodmínkyprovydánízajišťovacíhopříkazubypodlenávrhuoforměrealizacezajištěnéčástkynerozhodoval,anibyzpovahyvěcinemohlmítinformaceotom,jakinvazivníbudeformarealizace.Toznamená,rozhodlbyozajišťovacímpříkazu,aleotéformězajišťovacíexekucebystejněrozhodovaldálbuďfinanční,nebocelníúřadmístněpříslušný.Toznamená,žejehopřípadnáúvahaozásahudoprávdaňovéhosubjektubybylanutnězkreslená.Pokudbyvšaktennávrhbylpřijat,takbydošlonejenkoslabeníinstitutuzajišťovacíhopříkazuakzahlcenísoudunesystémovouagendu,ale-atojemnohemdůležitější-rovněžkezpřísněnístávajícíúpravyazhoršenípozicedaňovéhosubjektu.