Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-10 ps2017-012-01-008-008 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
Poslanec Václav KlausDobrýden,dámyapánové.Děkujipředsedajícímuzaslovo.Dovolte,abychvásseznámilstoutonovelouzákona.Jetočíslo61.Jetomojeprvnínovelazákona,kteroupředkládám,takžestejnějakokdyžjedeautoškola,poprosilbychojistoushovívavostamíňtroubeníahučení,ažtobuduobhajovat.Atímbychukončilbonmotyavěnovalbychsemerituvěci.Aždoroku2003jsmeneměližádnýškolskýzákonanašeškolycelkemúspěšněfungovaly.Ředitelévydávalivysvědčení,dětichodilydoškolyatd.atd.Potébylvětšinoujednohohlasu-nechciříkatkoho-přijatškolskýzákon.Nynímámeuž300stranakaždýrokakaždévolebníobdobípřibývajídalšídesítkyadesítkystran,paragrafůapodobně.Ztohovznikáobrovskábyrokracieproškoly,protožezkaždéhoparagrafuvznikávyhláška,metodickýpokynatd.atd.adopadátonalidivterénu.Mýmcílemjeřadutěchtověcízeškolskéhozákonaodstranitařadutěchnovinek,kterétampřišlyvposlednímvolebnímobdobí.Toto,covámtudneskapředstavím,jejednaznichatýkásemateřskýchškolek.(Neklid v sále.)Českémateřskéškolystáleještěpožívají...(Řečník se odmlčel.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipJávámrozumím,paneposlanče.Znovupožádámsněmovnuoklid.Víte,nejsložitějšíprojednávánízákonůsevždyckytýkáškolství,protožekaždýznáschodildoškoly,dopravy,protožechodímeminimálněpěškyposilnici,kdyžnejezdíme,taktojetakésložité,apotomještězdravotnictví,protoževždyckynámněkdeněcochybí.Aleprávěprotosimyslím,žejedůležitédávatpozornapřednesnavrhovatele.Prosím,pokračujte.Poslanec Václav KlausDěkuji.Tomurozumím.Jájsemzasedvacetletstálpředkatedrou,taknatakovýšumvetřídějsemtroškucitlivějšínežjiní.Omlouvámsezapřerušení.Českéškolkypatřilyvždyckykesvětovéšpičceapatřídosud.Mámevynikajícímetodiku,tradici,vybaveníavelicevzdělanýakvalitnípersonál.Mámpocit,ženovela,kteráprošlavminulémfunkčnímobdobí,dokážetutonašipřednostnabourat,aprotojsempodalvlastnínovelu,kterárušíněkteréčástiškolskéhozákona.Konkrétněsejednáotřivěci.Zaprvéjetopovinnostobcípřijímatdvouletédětidoškolekazajištěnítéhožodmateřskýchškolek,tojejednačást.Zadruhéjetovůbecsamotnáinstitucepovinnémateřskéškolkypropředškoláky.Azatřetíjetověctýkajícíseškolkyzadarmovposlednímrocepředškolníhovzdělávání.Jsembytostněpřesvědčen,azkusímobhájitovšechtřechtěchtověcech,žemajísmyslzrušit.Nebuduzastírat,žejsemsesnažilsvětšinouzvásmluvit,žepolitickápodporaseliší.Udvouletýchdětíjepoměrněširoká,nebotoaspoňtakvnímám.Upovinnéškolkytotroškuslábne.Atřetíčást-jistědojdekpozměňovacímnávrhům,kterésamozřejměprojednáme.Osobněbudurád,kdyžprojdejakákoličásttétonovely.Čiliprvnívěcjsoudvouletédětipovinněveškolkách.Kdyžsenatopodívámelogickýmprizmatem,řeknuúvodemjednuvěc.Tahlemojenovelanezakazujenikomu,abypřijímaldítěmladšítříletdoškolky,protožemámemaléobce,kdemajímálodětí.Někomujedvaatřičtvrtě,nebodvaapůl,chodítamnadopolednedvadnyvtýdnu.Super.Tahletanovelajaksirušítuobligatornost,žeobcetomusízajistit,školkatomusípřijmout.Kdyžsenatopodívámezhlediskadětí,tadyjestanoviskojasné.Všichnirelevantnídětštípsychologové,všichnizkušeníučitelémateřskýchškol,lékaři,všichnivámřeknou,žekolektivnídlouhodobévzděláváníjevhodnéprodětizralé,prodětizralépředškolnídocházky.Vzávěrusvéřečiocitujiněkterékapacitynebostanoviska,kterétopodporují.Alekaždýzvás,kdomátemalédítě,asisemnoubudetesouhlasit,žezájemdětíjejednoznačný,abyvbatolecímvěkubylideálněsmaminkou,sbabičkou,vnějakémkolektivnímzařízeníjenomkrátkodobě.Čilizhlediskadvouletýchdětíjetojasné.Zhlediskamateřskýchškoleksiuvědomme,žesejednáopředškolnívzdělávání.Mateřskéškolkytuhlesnahuimplementovattamdvouletédětisilněodmítají,protožepaníučitelkynechtělybýtchůvami.Kdybychtělybýtchůvami,vystudujíněcojiného.Onychtějíbýtučitelkami,chtějísevěnovatpředškolnímuvzdělávánídětí.Kdyždoskupinyčtyř-pětiletýchdětívrhnemejednodvouleté,tři,čtyři,90%energiepaníučitelkybudesměřovánonatohomaléhodrobečka,kterýjeještěnezralývůbectambýt,včetněvšechhygienickýchasociálníchadalšíchvěcí.AcelákvalitapředškolníhovzděláváníČeskérepublikypůjdedoháje,kdyžtořeknulidově.Nebálbychsepoužítslova"věkováinkluze"vtétověci.Apakjetadytřetífaktor.Tojsouobce.Obcemajípovinnosttotozajistit.Jednoduchoumatematikouspočteme,žemůžedojítknárůstuažočtvrtinufinančníchprostředků,kterébytyobcemuselyvynaložit,kdyžmístotří-ažšestiletýchdětíbysemuselypostaratodvou-ažšestiletéděti.Tonenívelicesložitámatematika.Prodesetitisícovéměstotoznamenápostavitnovouškolkunavícapodobně.Jetovřádechmiliardkorun.AtakySvazměstaobcíadalšíinstitucesezuřivěbráníapodporujítutomojinovelu.Zmínímvtétověciito,žeČeskárepublikazaspoustupenězumožňujerodičůmaždočtyřletvěkuplacenourodičovskoudovolenou.Zmínímvtétověciprotakovétyevropskénadšence,žejenomtřievropskézeměmajíobligatornězajištěnamístaprodětimladšítříletveškolkách.Jenomtři.JetoDánsko,FinskoaBelgie.Všechnyostatnímajítřirokyavýše,nebotogarantovánonemají.Takžetojetačásttýkajícísedvouletýchdětí.Čilizaprvéjménemtěchmalýchdrobečků,kterýmbudelépeumaminky,jménempaníučitelekzeškolek,jménemdrtivévětšinyobcíČeskérepublikyvásžádám,abystetohlepodpořili,propustilidodruhéhočteníazrušiliobligatornosttakovéhotohoideologickéhoopatření,kterébylopřijatoznějakýchsociálníchanevímjakýchdalšíchdůvodů,přehoditnějakýproblém,kterýexistuje,naučitelkyvmateřskýchškolkách.Taktojetaprvníčástnovely.Druháčástjepovinnáškolka.Tadysiřekněme,žepřes90%dětístejnědoškolkychodilo,asiivšechnyvaše.Čilitahleúprava,kterábylapřijata,setýkalapoměrněmizivéhopočtudětí.Došlovíceméněkrozšířenípovinnéškolnídocházkyodalšírok,cožnenímálo.Čiliužjetood5do15let,nebospíšeod5do26letvzhledemkmasovémuvyššímuvzdělávánívČeskérepublice,cožjeneustáléprodlužováníškolskéhosystému.Zákonbyldílempřijattehdykvůlijakémusitlakuprotidiskriminačníchblablablaopatření,cožjepravda.Spoustadětízesociálněslabšíchrodintamnechodila,aleonanechodíčastoanidoškoly.Onateďnechodíanidotéškolky,ikdyžjepovinná.Mámespoustypřípadů,žedoškolychodítenslavnýasistent,pečlivětamzapisuje,adítkotamnechodí.Čilijestlichcemeřešitzrovnaproblematikunějakýchmenšinnebosociálněslabšíchrodin,taktořešme,alenikolivprostřednictvímškolskéhozákona.Topodlemědotohonepatří.Mátototižioběti.Obětíjezaprvédalšíbyrokracie,kteráveškolkáchpanuje.Omluvenky,organizacedne,poslancisetímzabývají.Prostěpřinášítospoustunákladů.Atenpřínosjevelkáotázka.Mynemámežádnézvýšeníkvalitynašichprvňáčkůnebopáťáků.Prostějakolepšívýkonvzdělávacísoustavy.Jetočistěopatření,kterélidikněčemunutí,anižtammámenějakévětšíplus.