ps2013-060-05-001-089.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-09-12 ps2013-060-05-001-089 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.30 hodin) Komise , vědoma si složitostí úkolu a omezené délky mandátu , hned na své první schůzi stanovila plán , procesní postup a časový harmonogram vyšetřovaní , který by pochopitelně během času na základě nových informací operativně přizpůsobila potřebám . Určila a stanovila osoby , které bylo nezbytné vyslechnout jako svědky , a zajistila jejich předvolání . Od na případu zainteresovaných subjektů si vyžádala dokumenty mající vztah k zadanému úkolu . Sešla se na celkem jedenácti schůzích a aktivně na nich strávila celkem 44 hodin času . Na šesti schůzích probíhaly svědecké výslechy . Komise vyslechla celkem 26 svědků a hostů , z toho dva svědky dvakrát . Jeden svědek zaslal z důvodu dlouhodobého pobytu v zahraničí své vyjádření písemně . Za dobu svého působení komise shromáždila 723 stránek dokumentů , z toho 169 stránek tvoří protokoly o výslechu svědka . Veškeré dokumenty komise byly ukládány v zasedací místnosti komise v neveřejném prostoru zabezpečeném pro zpracování a ukládání utajovaných informací , kam členové komise měli zajištěn přístup pracovníky bezpečnostního útvaru podle potřeby . Komise ukončila činnost ve stanoveném termínu , to jest do 12 . září tohoto roku . Nyní tedy přejdu k části III zprávy , což jsou podstatná skutková zjištění . V květnu a červnu letošního roku se v některých médiích objevily informace o rozhovorech mezi Markem Přibylem , do 3 . května 2017 redaktorem deníku Mladá Fronta Dnes , a Andrejem Babišem , které navozují dojem , že tento novinář disponuje neveřejnými informacemi z probíhajících trestních řízení . V časové souvislosti s právě probíhající vládní krizí tak vyvstala naléhavá potřeba řešení dlouhodobého problému zneužívání informací z trestního řízení a patrně i trestního řízení samotného , ovlivňování politické soutěže a destabilizace demokratického právního řádu České republiky . Od bezprecedentního zásahu Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu pod dozorem Vrchního státního zastupitelství v Olomouci na ústředních orgánech státní moci s následný pádem vlády a předčasnými volbami je notoricky známou skutečností , že zájmové trestní kauzy s politickým přesahem jsou v přímém přenosu sledovány médii a příslušně komentovány , což by nebylo fakticky možné bez předchozího informování konkrétních novinářů s cílem vytvoření veřejné podpory kroků konkrétních orgánů činných v trestním řízení , a to bez ohledu na zákonnost jejich postupu , tedy v rozporu s naplněním účelu trestního řízení ve smyslu ustanovení v § 1 odst . 1 a 2 trestního řádu , který stanoví v odst . 1 , že účelem trestního řádu je upravit postup orgánů činných v trestním řízení tak , aby trestné činy byly náležitě zjištěny a jejich pachatelé podle zákona spravedlivě potrestáni . Řízení přitom musí působit k upevňování zákonnosti , předcházení a zamezování trestné činnosti , k výchově občanů v duchu důsledného zachovávání zákonů a pravidel občanského soužití i čestného plnění povinností ke státu a společnosti . Odstavec 2 říká , že pomáhat k dosažení účelu trestního řízení je právem a podle ustanovení tohoto zákona i povinností občanů . Faktory ovlivňujícími činnost komise byly jednak historicky mimořádně krátká doba k naplnění jejího účelu a jednak velké množství zásadních materiálů nutných pro důkladné posouzení problematiky . Komise konstatuje , že k úniku informací z trestních spisů dlouhodobě docházelo a dochází . Jedná se o nebezpečný fenomén , který může být a je prostředkem zájmových skupin k průniku do trestního řízení , kdy následně prostřednictvím manipulativní tvorby veřejného mínění může dojít k výkonu vlivu těchto skupin , a to i s cílem ovlivňovat politickou soutěž , a tím destabilizovat demokratický právní stát . Úniky informací z trestního řízení , jejich účelová interpretace a následná cílená tvorba veřejného mínění jsou fatálním ohrožením ústavnosti . Zjištěné zásadní skutečnosti a úprava nedostatků v právní úpravě jsou tak úkolem i pro další Poslaneckou sněmovnu . Z provedeného šetření je totiž zřejmé , že k neoprávněným únikům informací z trestních řízení dochází . Tím logicky dochází i k neoprávněným konkurenčním výhodám jak politickým , tak i obchodním a konečně je tím dána i možnost destabilizace demokratického právního řádu . Oproti tomu podle současně nastavených kontrolních mechanismů prakticky nelze zjistit skutkový děj úniků informací z trestních řízení . Z provedeného dokazování lze za nejpodstatnější skutečnosti uvést následující . 1 ) Komise vycházela z výchozího skutkového stavu v návaznosti na možné zveřejnění informací z trestních spisů , a to v kauzách Nahrávky Přibil - Babiš , kauza Nečas - Nagyová / Nečasová , Beretta , Vidkun , kauza OKD - úniky e - mailů pana Přikryla , zneužívání dotací pro sport Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy a dotační kauza pana Duška v Libereckém kraji . 2 ) Úniky informací z trestních spisů z pohledu orgánů činných v trestním řízení lze rozdělovat podle toho , v jaké fázi trestního řízení k únikům dochází . Jedná se především o rozlišování úniků před zahájením trestního stíhání a po zahájení trestního stíhání . Tento okamžik je rozhodný zejména s ohledem na okruh subjektů , kterým je trestní spis zpřístupněn . Z pohledu definice úniku a jeho účelu však zahájení trestního stíhání rozhodné příliš není . 3 ) Komise posoudila stávající interní a externí kontrolní mechanismy jednotlivých stran trestního řízení , a to podle vyjádření svědků a jejich doporučení . 4 ) Komise provedla výslechy svědků , zvážila a posoudila nejpodstatnější uvedené skutečnosti významné pro posouzení zákonnosti a cíle informačních toků z trestního řízení a seznámila se s následujícími návrhy . - Zdůrazňuji , že jsou to návrhy těch svědků , nejedná se tedy o návrhy vyšetřovací komise . Ale pokládám za vhodné , že pokud nám svědci dali v závěru své výpovědi nějaká doporučení , či návrhy , tak že některé z nich tady uvedeme . Takže tady jsou tyto jejich návrhy : a ) Zvážit , zda je v pořádku umožňovat přístup k neukončeným trestním spisům v rozhodných fázích trestního řízení některým stranám . b ) Zaměřit se na celý soubor opatření , kdy v samotném počátku je žádoucí pořídit srovnávací analýzu evropského práva k tomu , co lze a nelze zveřejňovat a jaké povinnosti mají stanovena média či jednotliví novináři v zahraničí ; neopomenout rozsudky Evropského soudu pro lidská práva . Primárně však věci šetřit i ve vztahu k subjektům , které řešené informace novinářům předají . c ) Zaměřit se na tiskový zákon , a to ve vztahu k judikatuře Evropského soudu pro lidská práva , která sice hovoří o svobodě projevu , ale také o odpovědné žurnalistice . Vymezuje jisté okamžiky , kdy by se určité informace neměly zveřejňovat . Zvážit sankce za zveřejnění , pokud by veřejný zájem nepřevážil nad zájmy jinými . d ) Zaměřit se na vládní návrh zákona týkající se soukromých detektivů , a to právě z hlediska zamezení úniků z trestních řízení do soukromé sféry . e ) Zpřísnit zákon o ochraně osobních údajů ; zahrnout do něj přímé znění , že odposlechy nebo sledování , osobní prohlídky , domovní prohlídky a prohlídky jiných prostor realizované pro účely trestního řízení jsou osobními údaji a nahrávky se nesmí zveřejňovat , pokud určená osoba nedá se zveřejněním souhlas , a to pod tíhou příslušné sankce .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities