ps2013-057-02-006-078.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-17 ps2013-057-02-006-078 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Chci říci , že v samotném zákoně je 169 bodů , které mění tento zákon , 18 bodů přechodných opatření , ale mají zásah i do dalších zákonů , jako je zákon o pomoci v hmotné nouzi , zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení , změna zákona o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů . Dále se promítají změny i do zákona o zdravotních službách a především se provádějí rozsáhlé změny v zákoně o sociálně - právní ochraně dětí , a to v počtu 62 bodů a 11 bodů přechodných ustanovení . Dovolte mi vás seznámit s touto materií , abychom mohli rozhodnout , jak s tímto zákonem společně naložíme , protože jak už jsem řekla , jsem v sociálních službách dlouho pracovala a záleží mi , aby do praxe přišel co nejlepší zákon a byl nejen ku prospěchu našich klientů , uživatelů , poskytovatelů , zaměstnanců a dalších aktérů . Jak už tady paní ministryně řekla , z důvodové zprávy citovala , současná právní úprava zcela neodpovídá potřebám praxe a potřebám subjektů při poskytování sociálních služeb . Obsahuje některá nadbytečná ustanovení , nebo jsou dokonce některá ustanovení nepřesně definovaná . Chybí nám v něm podrobnější úprava opatření zabývajících se řešením lidských práv klientů . Cílem změny je optimalizace , zpřehlednění a zjednodušení systému sociálních služeb a služeb poskytovaných na základě pověření k výkonu sociálně - právní ochrany dětí . Dále by novela zákona měla zvyšovat stabilitu systému sociálních služeb , prohloubit spolupráci veřejné správy a posílení meziresortní spolupráce , což by mělo vést k výraznému zefektivnění a také ke zvýšení kvality srozumitelnosti ve způsobu financování a plánování systému sociálních služeb . Hlavním cílem navrhované právní úpravy je , aby poskytované sociální služby lépe odpovídaly potřebám klientů a byly přístupnější a efektivnější pro klienty , občany a další aktéry systému sociálních služeb . Nabídka pro občany není dostatečně přehledná ani dostatečně jasně definovaná , pro samotné poskytovatele sociálních služeb je systém nadbytečně administrativně zatěžující . S tímto souhlasím , v praxi poskytovatelé sociální služby to opravdu nemají jednoduché . Návrh umožní poskytování sociálních služeb , jak už zde bylo zmíněno , na míru prostřednictvím přesněji vydefinovaného východiska pro poskytování sociální služby klientovi v jeho nepříznivé sociální situaci . Klient by se měl lépe orientovat , kam se má obrátit a kdo mu může zajistit v jeho konkrétní situaci pomoc a podporu . Proces registrace poskytovatelů sociálních služeb je upraven tak , aby byly odstraněny funkční a procesní nedostatky včetně nedostatečné specifikace některých požadavků . Ministerstvo práce a sociálních věcí může také rozhodnout o zavedení nucené správy při neplnění standardů kvality a závažných porušení . Ministerstvo informuje o zavedení nucené správy příslušný registrující orgán , oznámí mu název poskytovatele sociální služby , jméno nuceného správce a jeho identifikační údaje , dobu , na kterou je správa zavedena . K tomu se ještě vrátím později . V oblasti financování sociálních služeb lze předpokládat snížení korupčních rizik . Výběr poskytovatelů financovaných z veřejných prostředků by měl probíhat - a prosím , to považuji za velmi důležité - formou soutěže v zařazení do sítě sociálních služeb a zároveň by mělo docházet ke stanovení hlavních podmínek pro způsob výběru poskytovatelů . Při soutěži o nejvhodnější nabídku bude povinné zajistit dodržení zásad transparentnosti , nediskriminace , přiměřenosti a zpětné přezkoumatelnosti těchto podmínek a povinně přistupovat ke všem poskytovatelům sociálních služeb , kteří jsou zapsáni v registru jednotně . V tomto případě nesdílím s Ministerstvem práce a sociálních věcí , že bude vše probíhat hladce , a myslím si , že takto nastavené podmínky budou pro některé služby problematické , možná právě pro nedostatek finančních prostředků . Pověření k poskytování služby obecného hospodářského zájmu se vydává minimálně na dobu podpory sociální služby v příslušném rozpočtovém roce , a to nejdéle na dobu deseti let . Chci se pak zeptat paní ministryně , jak tato konkrétní opatření budou nastavena , zda jsou již poskytovatelé seznámeni a jak bude celé výběrové řízení probíhat . Je to jistota nejen pro poskytovatele , ale taky pro zaměstnance a pro klienty těchto služeb . Dále bych si vás dovolila seznámit s dalšími změnami v zákoně . Zákon o sociálních službách upravuje předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka nejen pro oblast sociálních služeb , ale i pro další vyjmenované v § 1 odst . 2 zákona , který se týká veřejné správy , a to především pracovníků na obecních a krajských úřadech . V souvislosti s převedením dosavadních sociálních služeb poskytovaných nikoliv na základě registrace sociálních služeb , ale na základě vydání pověření k výkonu sociálně - právní ochrany dětí , na základě zákona o sociálně - právní ochraně dětí do zákona o sociálních službách . Na tuto skutečnost upozorňuje řada organizací , které s tímto nesouhlasí , od Asociace poskytovatelů , Národní rady zdravotně postižených až po Charitu České republiky . Navrhované zvýšení příspěvku na péči ve čtvrtém stupni má za cíl , jak už tady zaznělo , posílit příjem osob v nejvyšším stupni závislosti , které nevyužívají pobytové služby . Zvyšuje se tak současně objem podpory v případech , kdy je péče zabezpečená neformálním pečovatelem , v ideálním případě s využitím ambulantních nebo terénních služeb . Částka 19 200 si myslím , že je velmi významná a motivační k péči o lidi v domácím prostředí . Jen mi tu chybí provázanost na odbornou pomoc pečujícím , větší kontrolní mechanismy , jak bude pečováno . Pro vaši informovanost se to týká odhadem cca 25 tis . lidí . Kladně hodnotím změnu v zahájení řízení o příspěvku na péči po pěti dnech od podání žádosti . Snad bude dostatek pracovníků a posudkových lékařů na České správě sociálního zabezpečení , aby se to správní řízení vyřídilo pak v co nejkratší době . Účelem návrhu je přispět ke zkrácení celkové doby správního řízení o příspěvku na péči . Navrhuje se dále prodloužení skartační lhůty uchování písemností a spisů příspěvku na péči z dosavadních patnáct let na padesát , a to z důvodu , aby byl Úřad práce České republiky schopen plnit povinnost uloženou v ustanovení § 29 odst . 6 , tedy povinnost vydat osobě blízké nebo asistentu sociální péče písemné potvrzení prokazující dobu péče pro účely hmotné nouze , zdravotního pojištění , důchodového pojištění a zaměstnanosti . Doufám , že jsou na to úřady práce připraveny , že budou k tomu vyhraněny prostory a pracovníci .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities