ps2013-029-02-002-110.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-06-17 ps2013-029-02-002-110 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) K pozměňovacím návrhům pana poslance Stanjury považuji za nezbytné znovu opakovat , že když se zavádí specifická odpovědnost šiřitele za šíření reklamy na nepovolené loterie a jiné hry , nejedná se o zavedení odpovědnosti šiřitele za obsah reklamy , ale pouze za to , že nebude šířena reklama na loterii nebo jinou podobnou hru , pokud tato loterie či jiná hra nebyla povolena nebo oznámena podle zákona o loteriích , neboť provozování loterií je podle tohoto zákona zásadně zakázáno . K pozměňovacímu návrhu poslance Hovorky týkajícímu se reklamy na humánní léčivé přípravky si MPO vyžádalo stanovisko Ministerstva zdravotnictví jako resortně příslušného orgánu . Ministerstvo zdravotnictví však s pozměňovacím návrhem stejně jako MPO nesouhlasí , neboť návrhem nedojde , pokud jde o výjimku ze zákazu reklamy na humánní léčivé přípravky zaměřené na širokou veřejnost , k věcné změně . Závěrem mi dovolte , abych vás ujistil , že jsme k uplatněným pozměňovacím návrhům přistupovali s maximální vážností a odpovědností , se snahou najít řešení , které by bylo i v souladu s právem Evropské unie . Dovoluji si vás proto požádat , abyste podpořili vládní návrh ve znění námi doporučovaných pozměňovacích návrhů . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru Janu Mládkovi . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 363 / 3 , které vám byly doručeny 27 . května 2015 . Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 363 / 4 . Pan navrhovatel před otevřením rozpravy vystoupil , nevzal návrh zpět před zahájením rozpravy , a proto rozpravu mohu zahájit . Jako první se přihlásil s přednostním právem pan poslanec Stanjura , předseda poslaneckého klubu . Ptám se pana zpravodaje , jestli chce využít přednostního práva na vystoupení . Není tomu tak . Poté vystoupí pan poslanec Hovorka a paní poslankyně Kovářová . Prosím pana poslance Stanjuru jako prvního přihlášeného k rozpravě . Ještě než dojde , dovolím si konstatovat omluvenku , která došla panu předsedovi Poslanecké sněmovny . Mezi 12 . a 18 . hodinou paní poslankyně Nina Nováková se omlouvá z jednání Sněmovny z pracovních důvodů . Pane předsedo , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Vrátím se ke svému vystoupení ve druhém čtení a chci říct , že v tomto návrhu zákona existuje podle mého názoru závažný problém , a to že vláda navrhuje , aby poskytovatelé nebo šiřitelé reklamy , stejně tak zpracovatelé reklamy , kontrolovali , zda ten , kdo tu reklamu zadává , má povolení na loterie . Já jsem minule mluvil hlavně o loteriích , o tom , že ti šiřitelé reklamy , zpracovatelé , grafické studio apod . nemají mechanismy k tomu , aby to zjistili . Ale chci upozornit ještě na jednu věc , která se toho může týkat také a která je podle mě ještě komplikovanější a může přinášet nezamýšlené efekty této novely , a to jsou tzv . spotřebitelské soutěže . Neexistuje jednotný právní názor na to , co je spotřebitelská soutěž a co už není a má charakter loterie . Je to velmi komplikované a probíhají o tom i různé soudní spory apod . Vymodeluji vám typický příklad , který může nastat . Některý řetězec , některý prodejce uspořádá spotřebitelskou soutěž , která může a nemusí mít charakter soutěže a může podle některých výkladů mít charakter loterie . Na tuto soutěž je velmi často reklama , dokonce i ve veřejnoprávních médiích . A teď mi řekněte , jak např . Český rozhlas pozná , že tato spotřebitelská soutěž , a mluvím z praxe , protože vím , že v současné době probíhají reklamy i na veřejnoprávních médiích , jak pozná , že to charakter spotřebitelské soutěže už nemá a že to je de facto nepovolená loterie . Podle mě to nemá šanci poznat . Nicméně se může stát , že někdo podá stížnost k Radě pro rozhlasové a televizní vysílání , a tento veřejnoprávní či jiný šiřitel reklamy bude potrestán podle tohoto návrhu zákona , a tam ty sankce nejsou vůbec malé . Myslím si , že pan ministr průmyslu a obchodu ví , o čem mluvím , a ví , že ten problém je širší a že to není dobře zpracované . Mám dva návrhy . První je , abyste podpořili můj pozměňovací návrh , který tento novelizační bod vypouští . Přitom současně uznávám , že není legislativně technicky na 100 % toho , jak by měl být . Považuji za vhodnější to vrátit do druhého čtení a ve spolupráci s MPO tu otázku dobře legislativně technicky vyřešit . Nebo - pokud odmítnete oba dva návrhy , reálně hrozí , že ti , kteří nemají šanci odhalit nepovolenou loterii - ať už tu , která je skutečně loterie , nebo má charakter spotřebitelské soutěže , přitom o tom , zda to byla , nebo nebyla spotřebitelská soutěž , se dá rozhodnout později - , budou podle mého názoru neprávem postiženi a budou postiženi za to , že stát si to neuhlídal . Kdyby ty sankce směřovaly k zadavateli reklamy , tak to samozřejmě podpořím , to není žádný problém . Zadavatel reklamy musí vědět , jestli splnil zákonné povinnosti , nebo ne . Jak to má vědět grafické studio , jak to má vědět šiřitel reklamy , ať už je to televizní , rozhlasová , nebo internetová reklama ? Tady se stát zbavuje své odpovědnosti , přenáší to na někoho jiného , a přitom nemá šanci to účinně vyřešit . Původní návrh předkladatelů byl , že to má sloužit zejména na porušovatele zákona ze zahraničí , zejména v oblasti loterií . Podle mého nebylo úmyslem zpracovatele , ale to nám odpoví když tak pan ministr , zacílit se na spotřebitelské soutěže . Takže to zasáhne např . i internetové providery , televize , jak jsem říkal , apod . Chtěl bych slyšet od pana ministra ujištění , když říká , že je proti tomu pozměňovacímu návrhu , že mé obavy jsou plané a liché . Že nic takového nemůže nastat . Ale já si myslím , že to prostě není pravda . A tady věc , kterou chceme řešit a která se má řešit , tak ji podle mého názoru řešíme špatně . Takže jednak dávám procedurální návrh na vrácení do druhého čtení . Pokud by neprošel , pak vás poprosím o podporu mého pozměňovacího návrhu . Tím hlasováním nás určitě provede pan zpravodaj a určitě pak řekne , kdo ty pozměňující návrhy podal a v jakém jsou smyslu podávány . Myslím si , že minimálně pokud oba dva mé kroky odmítne vládní většina , tak by Ministerstvo průmyslu a obchodu mělo vypracovat nějaké výkladové stanovisko a poskytnout to všem šiřitelům reklamy , aby věděli , jak mají postupovat . A co bych považoval za ještě důležitější , pane ministře prostřednictvím pana místopředsedy , kdybyste vypracoval novelu zákona o ochraně spotřebitele a tam se speciálně věnoval otázce spotřebitelských soutěží . Aby bylo naprosto jasné , co je a co není , aby šiřitel reklamy nebyl obviněn z toho a neměl velké sankce za to , že to , co se tváří jako spotřebitelská soutěž , bylo posouzeno orgány státu , že je to vlastně nepovolená loterie . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Stanjurovi . Nyní vystoupí pan poslanec Ludvík Hovorka , připraví se paní poslankyně Věra Kovářová , poté pan poslanec Daniel Korte , který je přihlášen z místa . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem pozorně poslouchal pana ministra , který tady uvedl , že si nechal posoudit Parlamentním institutem nutnost vypuštění ustanovení , která se týkají skryté reklamy , podprahové reklamy a reklamy zaměřené na mládež . Současně bych chtěl ale požádat , aby pan ministr sdělil , zda požádal rovněž Parlamentní institut o stanovisko k tomu druhému mému pozměňovacímu návrhu , který se týkal reklamy na vakcíny . On tady pouze řekl , že požádal o stanovisko Ministerstvo zdravotnictví , které řeklo , že se v mém pozměňovacím návrhu oproti stávajícímu stavu nic nemění . To je ale velmi podivné a já se domnívám , že pan ministr neposlouchal , nepřečetl si záznam a neudělali to ani jeho úředníci a zřejmě ani úředníci ministerstva zdravotnictví . Mám k dispozici názor katedry podnikového evropského práva Vysoké školy ekonomické v Praze a tady se jednoznačně stanoví , že právo Evropské unie stanoví generální zákaz reklamy všech léčiv s výdejem na předpis lékaře vůči široké laické veřejnosti . Tento zákaz se týká i reklamy všech vakcín . Jedinou výjimkou z tohoto zákazu je tzv . reklama vakcinačních akcí vůči laické veřejnosti , kterou schválilo Ministerstvo zdravotnictví ČR . Ovšem ČR učinila klíčovou výjimku směrnice zjevně zcela odlišným způsobem . Zákon o regulaci reklamy neustanovuje výjimku reklamy propagace vakcinačních akcí , ale výjimku reklamy , a tedy umožnění propagace vakcín používaných při vakcinačních akcích . Byl tedy zjevně zaměněn vlastní předmět této výjimky unijního práva .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities