ps2017-075-01-005-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-075-01-005-005.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 106 / 1999 Sb . , o svobodném přístupu k informacím , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 123 / 1998 Sb . , o právu na informace o životním prostředí , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 633 / - prvé čtení ps2017-075-01-005-005.u1.p2.s1
Z pověření vlády namísto omluveného místopředsedy vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka tento návrh uvede ministr kultury Lubomír Zaorálek . ps2017-075-01-005-005.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-075-01-005-005.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-075-01-005-005.u2.p1.s2
Dobré poledne , dámy a pánové . ps2017-075-01-005-005.u2.p1.s3
Já bych uvedl stručně návrh zákona , který by vám tady měl být předložen a kterým se mění zákon o svobodném přístupu k informacím a zákon o právu na informace o životním prostředí . ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s1
Důvod , proč se tedy předkládá tato novelizace , je ten , že vlastně ta praxe ukazuje některé problémy , které souvisí právě s tím poskytováním informací . ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s2
A problémy jsou jakoby na obou stranách . ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s3
Na straně těch , kteří poskytují informace , se bohužel taky setkáváme často s případy , snad mohu říct , zneužívání té povinnosti informovat , protože sám vím z vlastní zkušenosti , že dostáváme celou řadu žádostí od nejen takových notorických stěžovatelů , ale že to často je v podobě , která už moc nedává ani smysl , a nezdá se , že by to bylo vedeno jen upřímnou snahou získávat informace , a navíc to taky vede k tomu , že to neúměrně zatěžuje poskytování informací , protože často je to třeba i v obrovském rozsahu , informace , které jdou roky zpět a podobně . ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s4
Takže vím a sám jsem se s tím setkal , že dochází k zneužívání práva na informace , takže vlastně jedním důvodem té novely je i to , snažit se čelit tomu , kdy to právo je prokazatelně zneužíváno , ať už z nějakých kverulantských důvodů , nebo že se prostě požadují mimořádně velká kvanta , která není lehké zpracovávat a dodávat . ps2017-075-01-005-005.u2.p3.s1
Ta novela by ale neměla jenom omezovat právo žádat informace . ps2017-075-01-005-005.u2.p3.s2
Z druhé strany je ta novela také vedena tím , aby se posílilo postavení žadatelů o informace , protože je samozřejmě řada těch , kteří mají naprosté právo a oprávněné důvody , proč se snaží k informacím dostat , takže vlastně ta novela je vedena i tím posílit ochranu subjektů , to znamená posílit to právo . ps2017-075-01-005-005.u2.p3.s3
Takže není to tak , že by to bylo jenom na ochranu jedné či druhé strany , ale je to snaha vnést více ratia a poučit se z toho , jak to v praxi probíhá a kde to vlastně příliš nefunguje , ať už selhává jedna , nebo druhá strana . ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s1
Takže ten návrh , který je vám předkládán , je jednak snahou , aby se v případě , že někdo žádá rozsáhlé balíky dat , tak aby se event . ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s2
na tom podílel nějakou finanční sumou , pokud to znamená , že se tím bude neúměrně zatěžovat aparát třeba po určitou dobu . ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s3
Maximálně jsou to 2 tisíce korun , takže finanční spolupodílení toho , který žádá o informace , je omezeno sumou 2 tisíce . ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s4
To je jedna forma , která se navrhuje . ps2017-075-01-005-005.u2.p5.s1
Důležité je , že se ten zákon snaží také zjednodušit ochranu osobních údajů nebo bankovního obchodního tajemství . ps2017-075-01-005-005.u2.p5.s2
Způsob anonymizace dat , tady se také navrhuje efektivnější a elegantnější způsob , jak provádět anonymizaci dat , pokud není možné uvádět jména a nezakládat na tom odmítnutí poskytnutí informací . ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s1
Je tam také ještě jedna oblast , která se upravuje , to je nový důvod pro neposkytnutí informací . ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s2
Tím novým důvodem pro neposkytnutí je ochrana informací , které by mohly ohrozit rovnost účastníků soudního , rozhodčího nebo správního řízení . ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s3
To je něco , co tam je zařazováno nově . ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s4
Je to shledáváno jako důvod , který může nebo měl by být důvodem pro to třeba informaci neposkytnout . ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s1
Pak jsou tam lhůty , prodloužení některých lhůt , které v současné době , lhůty na vyřízení žádosti , je tam tendence pracovat s těmi lhůtami . ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s2
Způsob , který nebudu rozebírat , to je pro vás , abyste to zvážili a posoudili . ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s3
Vyřizování žádostí je v něčem relativně složitý proces a lhůty by se tady měly přizpůsobovat ostatním správním řízením . ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s4
To je asi tendence , která je v tom zákonu navrhována . ps2017-075-01-005-005.u2.p8.s1
Jinak si myslím , že tady jde o úpravy , které jsou spíše věcí dohody , která by se měla učinit ve Sněmovně , a je na poslancích , aby zvážili , co je racionální způsob , ve kterém se zvažují možné problémy nebo i oprávněné žádosti nebo představy té či oné strany . ps2017-075-01-005-005.u2.p8.s2
Najít správnou rovnováhu je věcí Sněmovny , protože si myslím , že to není něco , co by mělo být a priori kontroverzní , spíše jde o to , aby ta norma nakonec po dohodě tady ve Sněmovně zvážila práva a povinnosti obou stran nějakým optimálním způsobem . ps2017-075-01-005-005.u2.p8.s3
To je tedy k této novele . ps2017-075-01-005-005.u2.p9.s1
Tím , že už dokonce byly podány některé pozměňovací návrhy v této chvíli , mám je tady uvedené , k těm se nebudu prozatím vyjadřovat , protože to chápu tak , že jsme v prvém čtení . ps2017-075-01-005-005.u2.p9.s2
Seznamuji vás tedy s tou materií , která Sněmovnu čeká . ps2017-075-01-005-005.u2.p9.s3
Věřím , že stojí za to ji upravit , a také doufám , že tady bude dostatek vůle a ochoty se na rozumné úpravě dohodnout . ps2017-075-01-005-005.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-075-01-005-005.u3.p1.s2
Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Ivan Bartoš . ps2017-075-01-005-005.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s1
Děkuji vám za slovo , pane předsedající . ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s2
Dámy a pánové , prostřednictvím tady pana ministra Zaorálka , tedy v zastoupení ministra vnitra pana Hamáčka , nám byla představena novela zákona o právu na informace . ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s3
Vláda návrh předložila Sněmovně dne 29 . 10 . 2019 . ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s4
Návrh projednal organizační výbor dne 14 . 11 . 2019 a svým usnesením číslo 236 navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční . ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s5
Dále navrhl přikázat tisk k projednání ústavně - právnímu výboru . ps2017-075-01-005-005.u4.p2.s1
Ty dva zákony , kterých se to týká , jsou jedním z nástrojů pro informování veřejnosti o veřejné správě . ps2017-075-01-005-005.u4.p2.s2
Ostatně stošestka byla jedním z prvních zákonů , který fakticky tenkrát dával občanům právo od státu požadovat nějaké informace takto explicitně . ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s1
Předkládaná novela reaguje na občasné případy šikanózních a kverulačních žádostí a zavádí možnost obrany povinných subjektů proti žádostem na informace . ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s2
Návrh předjímá sám o sobě dvě řešení . ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s3
Za prvé uvádí zneužití práva na informace jako výslovný důvod pro odmítnutí žádosti , přičemž se ve skutečnosti nejedná o změnu právního stavu , neboť již dnes správní soudy ve své judikatuře připouštějí možnost odmítnout žádost o informace právě z důvodu zneužití práva na informace . ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s4
Vlastně tak tedy zapisujeme do zákona něco , co už fakticky v běžném procesu platí . ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s5
Druhým opatřením je zavedení zálohy na úhradu nákladů . ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s6
To má dle autorů novely eliminovat případy žádostí , k jejichž vyřízení je nutno dohledat a zpracovat velké množství různorodých informací , a následně se žadatel brání úhradě nákladů vynaložených na tyto úkony . ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s1
Předkladatel novely je přesvědčen , že stávající právní stav vykazuje určité deficity ve vztahu k povinným subjektům . ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s2
Domnívá se , že povinné subjekty je záhodno chránit před zneužitím práva na informace ze strany občanů či občanské společnosti . ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s3
Odvolává se na článek 17 odst . 4 Listiny práv a svobod , podle kterého je nezbytné podmínky přístupu k informacím , a hlavně omezení přístupu k informacím , stanovit přímo zákonem . ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s4
Důvody pro odmítnutí žádosti musejí být v zákoně výslovně a určitě vymezeny . ps2017-075-01-005-005.u4.p5.s1
Návrh naopak výslovně nevymezuje subjekty , jež jsou povinny poskytovat informace dle zákonů 106 a 123 . ps2017-075-01-005-005.u4.p5.s2
Jejich určení se odvíjí od judikatury a praxe , což z našeho pohledu , a my jsme se s tím setkali , není úplně šťastné , neboť vstupujete do často soudních pří s institucí , která už jednou povinnost poskytnout informace dostala , proto je asi i zajímavé zvažovat , že by tam byly taxativně vyjmenovány . ps2017-075-01-005-005.u4.p5.s3
O výslovném vymezení okruhu povinných subjektů usiloval výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj právě z těchto důvodů v rámci svého pozměňovacího návrhu k sněmovnímu tisku 50 , Sněmovna však tento návrh odmítla . ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s1
Jako zpravodaje mě již kontaktovaly nevládní organizace , které se tímto tématem zabývají . ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s2
Zvláště bych zmínil pana Oldřicha Kužílka , který je spoluautorem původního návrhu celého zákona o svobodném přístupu k informacím a dnes je jednou z největších autorit v této oblasti . ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s3
Pan Kužílek také předložený návrh zákona v mnohých bodech kritizuje . ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s4
Lze předpokládat , že tyto argumenty budou důkladně probrány v dalších fázích legislativního procesu v obou komorách Parlamentu . ps2017-075-01-005-005.u4.p7.s1
Toliko moje zpravodajská zpráva k tisku 633 . ps2017-075-01-005-005.u4.p7.s2
Já vám děkuji za pozornost . ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s3
Do rozpravy je přihlášen jako první pan poslanec Milan Pour , připraví se pan poslanec Marek Benda . ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-075-01-005-005.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-075-01-005-005.u6.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych se vyjádřil k předloženému návrhu zákona , resp . novele zákona o svobodném přístupu k informacím a zákona o právu na informace o životním prostředí . ps2017-075-01-005-005.u6.p2.s1
Tento návrh zákona rozhodně vítám zejména z toho důvodu , že jeho cílem je zavést do právního řádu mechanismy k ochraně povinných subjektů , nejčastěji se tedy jedná o obce , před zneužíváním práva na informace . ps2017-075-01-005-005.u6.p2.s2
Z jednání se zástupci obcí vím , že problém zneužití práva na informace ze strany žadatelů řadu obcí trápí a některé může i paralyzovat v jejich ostatní činnosti . ps2017-075-01-005-005.u6.p2.s3
Při seznámení se s textem tohoto návrhu a následných diskusích se zástupci obcí jsem však nalezl některé pasáže , o kterých se domnívám , že by bylo vhodné je upravit odlišně . ps2017-075-01-005-005.u6.p3.s1
Rád bych do novely zákona navrhl některá doplnění , například v otázce možnosti odmítnout žádost , pokud žadatel informaci má k dispozici , i v případě zákona o svobodném přístupu k informacím . ps2017-075-01-005-005.u6.p3.s2
Doposud tuto možnost upravuje totiž pouze zákon o právo na informace o životním prostředí . ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s1
Také by bylo vhodné zamyslet se nad tím , zda je v pořádku , že zastupitelé žádající o informaci podle zákona o svobodném přístupu k informacím nemají podle výkladového stanoviska ministerstva povinnost platit náklady za poskytnutí informací . ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s2
Tato forma poskytování informací totiž znamená nejen poloviční lhůtu na vyřízení oproti lhůtě , která je zastupiteli garantována v zákonu o obcích , ale pro obce znamená rovněž složitější administrativu včetně povinnosti informaci zveřejnit . ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s3
Přestože Ministerstvo vnitra tuto moji myšlenku zatím nepodporuje , rád bych to projednal ve výboru , kde můžeme případně dospět i k jinému řešení s ohledem na avizované připravované novelizace zákona o obcích , o krajích a o hlavním městě Praze . ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s4
Můj názor je , že zastupitelé žádající o informaci podle zákona o obcích , případně zákona o krajích nebo zákona o hlavním městě Praze , kterou mají obdržet ve lhůtě třicet dnů , by za takovou informaci platit neměli , pokud však žádají podle zákona o svobodném přístupu k informacím , tedy nikoli jako zastupitelé podle svého zvláštního zákona , potom by tato informace zpoplatněna být měla stejně jako v případě jakéhokoliv jiného žadatele . ps2017-075-01-005-005.u6.p5.s1
Své pozměňovací návrhy jsem již načetl do systému a jsem připraven je následně diskutovat jak ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , tak i s jednotlivými kolegy , kteří o tuto problematiku mají zájem . ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s1
V letošním roce jsem se rovněž zúčastnil jednání pracovní skupiny k tomuto návrhu zákona , kde se o tomto návrhu jednalo mezi některými poslanci a zástupci Rekonstrukce státu . ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s2
Na základě tohoto jednání by měl být ještě předložen komplexní pozměňovací návrh , který sleduje následující principy : za prvé , zakotvení přesnější definice povinných subjektů ; ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s3
za druhé , vylepšení ustanovení o zneužití práva na informace tak , aby samo nebylo zneužitelné ; ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s4
a za třetí , odstranění nebo úprava ustanovení , která omezují právo na informace . ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s5
Tento komplexní pozměňovací návrh je v současné době ještě před finalizací , takže se předpokládá , že ještě dojde k určitým dílčím úpravám . ps2017-075-01-005-005.u6.p7.s1
A na závěr bych chtěl konstatovat , že jsem jednoznačně pro to , aby tento návrh zákona byl propuštěn do druhého čtení . ps2017-075-01-005-005.u6.p7.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-075-01-005-005.u7.p1.s1
Přeji pěkné poledne . ps2017-075-01-005-005.u7.p1.s2
Jako další vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Marek Benda , zatím poslední přihlášený . ps2017-075-01-005-005.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , mě tady tedy extrémně mrzí , že tento návrh zákona předkládá Poslanecké sněmovně pan ministr Zaorálek a nikoliv pan ministr Hamáček , který je jeho autorem . ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s2
V čem je problém ? ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s3
Tento návrh zákona byl připraven po té , řekněme , úřední linii , podle mého názoru v podstatě správně a směrem , kterým by se mělo jít , to znamená k jistému omezení zneužívání - a teď nechci říct omezení práva na informace , já nezpochybňuji existenci informačního zákona , i když sám za sebe občas říkám , že to je jeden z nejproblematičtějších zákonů , které máme , ale vím , že jsou tady ve Sněmovně jiní poslanci , kteří ho naopak milují , já k nim nepatřím - ale k omezení zneužívání tohoto práva na informace . ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s4
Bohužel těsně předtím , než to šlo do vlády , se pan ministr , a na to jsem se ho chtěl ptát , sešel , pokud vím , s představiteli právě Pirátské strany a dalších organizací na zprůhledňování státu a polovinu těch užitečných opatření , která byla původně vládou navrhována , stáhl nebo vypustil , a tím tu novelu učinil značně , řekněme , neúčinnou nebo nedostatečnou . ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s5
Myslím , že bude naším úkolem to tam do budoucna ve výborech v Poslanecké sněmovně vrátit , a já pak navrhnu , abychom zákon přikázali kromě výboru pro regionální rozvoj ještě ústavně - právnímu výboru , a vysvětlím vzápětí proč , a abychom prodloužili lhůtu na projednání tak o dvacet dní na osmdesát dní , abychom měli dostatek času . ps2017-075-01-005-005.u8.p2.s1
Myslím si , že vláda v tuto chvíli má v Legislativní radě vlády implementační novelu stošestky , pokud je mi známo , a ta už se tedy zcela nepochybně nestihne projednat do konce tohoto volebního období . ps2017-075-01-005-005.u8.p2.s2
Pak je s otazníkem , jestli by minimálně některé části této implementační novely neměly být začleněny také do tohoto tisku 633 , protože už nic dalšího se nestihne . ps2017-075-01-005-005.u8.p3.s1
Teď k tomu , něco tady už řekl pan kolega Pour , pan předkladatel i pan zpravodaj , prostě dnes zcela zjevně dochází v řadě případů k naprosto šikanóznímu zneužívání práva na informaci , ať už k tomu , abych ty úřady jenom zbytečně týral , nebo abych si na tom psal diplomové a rigorózní práce a vyžadoval po nich , ať mi dávají informace , které jsem líný si sám shánět , anebo abych vedl v řadě případů konkurenční ekonomický boj a pokoušel se tímto způsobem prolomit k informacím o svých případných konkurentech na trhu . ps2017-075-01-005-005.u8.p3.s2
To jsou všechno věci , které si myslím , že správně nejsou . ps2017-075-01-005-005.u8.p3.s3
Já souhlasím s právem na informace a myslím si , že nemá být zneužíváno a že musíme nastavit parametry toho zákona tak , aby nedocházelo k jeho zneužití . ps2017-075-01-005-005.u8.p4.s1
A pak jsou tam dva , řekněme , ústavní problémy , pro které navrhuji , aby byl přikázán ústavně - právnímu výboru .