|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-015-058 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

58. Vládní návrh zákona o odpadech /sněmovní tisk 676/ - prvé čtení

Date2020-01-29
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/058
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040239.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 217 • previousnext

ps2017-040-06-015-058.u1.p1.s1 58.
ps2017-040-06-015-058.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o odpadech /sněmovní tisk 676/ - prvé čtení
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec, kterému tímto uděluji slovo.
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s3 A poprosím o klid v jednacím sále.
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s4 Kdo chce projednávat cokoli, tak tak činí v předsálí.
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s5 Děkuji.
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo.
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s2 Ani nedutám, abych to nezakřikl, protože jak říkával mistr, to jsem opravdu nečekal, že bychom se mohli dostat dnes.
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s3 Ale nebudu to zdržovat.
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s4 Dneska tu mám odpadový balíček, který se skládá celkem ze čtyř zákonů.
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s5 Ale jsem jinak optimista, tak nevěřím, že do sedmé zvládneme všechny čtyři, ale co kdyby .
ps2017-040-06-015-058.u2.p2.s1 První, který si vám v každém případě dovoluji předložit, je návrh zákona o odpadech.
ps2017-040-06-015-058.u2.p2.s2 Tento návrh zákona transponuje řadu předpisů Evropské unie včetně nejnovějších unijních předpisů z takzvaného balíčku oběhového hospodářství.
ps2017-040-06-015-058.u2.p2.s3 Hlavním cílem nového zákona o odpadech je vytvořit legislativní podmínky pro zásadní podporu recyklace odpadů, třídění odpadů samozřejmě a pro výrazný odklon odpadů ze skládek, který bude muset být realizován, aby byly dosažitelné nové evropské cíle pro nakládání s komunálními odpady, které jsou dost přísné.
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s1 Zákon stanovuje závazné cíle pro recyklaci komunálních odpadů, cíle pro omezení skládkování komunálních odpadů, cíle pro třídění odpadů na úrovni obcí a upravuje také nastavené ekonomické nástroje v odpadovém hospodářství systémem vlastně zaplať podle toho, co vyhodíš.
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s2 Zákon stanovuje termín rok 2030, od kterého bude zakázáno ukládat na skládky odpady využitelné a recyklovatelné.
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s3 Tady chci říct, že rok 2030 je výsledkem kompromisu v rámci velmi složitého meziresortního připomínkového řízení, a byly tam různé termíny od roku 2024 po rok 2035.
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s4 A tohle to je kompromis mezi Svazem měst a obcí, Hospodářskou komorou, Svazem průmyslu, Asociací krajů, Ministerstvem průmyslu a celou řadou subjektů.
ps2017-040-06-015-058.u2.p4.s1 Co se týče ekonomických nástrojů, tak návrh obsahuje nové nastavení poplatků za ukládání odpadů na skládky.
ps2017-040-06-015-058.u2.p4.s2 Využitelné odpady nemohou být ukládány bez využití na skládkách, ale musejí směřovat do recyklace, popřípadě do energetického využití.
ps2017-040-06-015-058.u2.p5.s1 Návrh zákona rovněž nastavuje nové rozdělení vybraných poplatků za ukládání odpadů na skládky, které bude spravedlivější a zajistí, aby mohly být finanční prostředky směřovány do zlepšení odpadového hospodářství.
ps2017-040-06-015-058.u2.p5.s2 Pro obce, které budou dosahovat stanovených úrovní třídění komunálních odpadů, zákon přináší motivační nástroj, takzvanou třídicí slevu, aby nedocházelo k nadměrnému ekonomickému zatížení obcí.
ps2017-040-06-015-058.u2.p5.s3 I třídicí sleva byl mechanismus, který jsme dlouho právě se Svazem měst a obcí ladili.
ps2017-040-06-015-058.u2.p6.s1 Návrh také řeší problematiku černých skládek, které představují dlouhodobý problém řady obcí v České republice, a v tomto ohledu vychází z ústavního principu "vlastnictví zavazuje", ale na druhé straně vytváří mechanismy, že vlastníkovi, na jehož území vznikne černá skládka, je obec, potažmo stát schopen konkrétními programy pomoci.
ps2017-040-06-015-058.u2.p7.s1 Návrh nového zákona byl připraven na základě doporučení Evropské komise a také organizace OECD.
ps2017-040-06-015-058.u2.p7.s2 Nový zákon o odpadech obsahuje řadu řešení, která se osvědčila v jiných státech Evropské unie.
ps2017-040-06-015-058.u2.p8.s1 Závěrem mi jenom dovolte opět zdůraznit, že několik let vlastně byl zákon nebo návrh diskutován, byl připraven, ale mezitím Legislativní rada vlády rozhodla, že je lepší zákon vrátit z toho důvodu, že se připravuje nový odpadový balíček Evropské unie - balíček oběhového hospodářství - a že by bylo důležité tento oběhový balíček tam zohlednit.
ps2017-040-06-015-058.u2.p8.s2 A je také výsledkem skutečně širokého konsenzu klíčových partnerů, jsou to obce, je to průmysl, je to Hospodářská komora a další subjekty.
ps2017-040-06-015-058.u2.p8.s3 Děkuji vám.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s1 I vám děkuji, pane ministře.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s2 Tady bude muset dojít ke změně zpravodaje, protože pan zpravodaj Jan Schiller se omlouvá.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s3 Zastoupí ho pan zpravodaj, pan poslanec Josef Kott.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s4 Budeme o této změně zpravodaje hlasovat.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s5 Svolal jsem všechny z předsálí.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s6 Tak počkáme chviličku.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s7 Odhlásím vás všechny.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s8 Přihlaste se, prosím, všichni svými identifikačními kartami.
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s9 nás bude dost, tak vám řeknu, o čem budeme hlasovat, to neříkám několikrát.
ps2017-040-06-015-058.u3.p2.s1 Budeme hlasovat o změně zpravodaje k tomuto tisku.
ps2017-040-06-015-058.u3.p2.s2 Pan poslanec Jan Schiller se omlouvá, a tím pádem máme zastoupení, pana poslance Josefa Kotta.
ps2017-040-06-015-058.u3.p3.s1 Zahájil jsem hlasování.
ps2017-040-06-015-058.u3.p3.s2 Ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje.
ps2017-040-06-015-058.u3.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-040-06-015-058.u3.p4.s1 Hlasování pořadové číslo 166, přihlášeno 124 poslankyň a poslanců, pro 124, proti nikdo.
ps2017-040-06-015-058.u3.p4.s2 Návrh byl přijat, takže prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Kott.
ps2017-040-06-015-058.u3.p4.s3 A poprosím o klid v jednacím sále!
ps2017-040-06-015-058.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-06-015-058.u4.p1.s2 Milé dámy, vážení pánové, kromě důvodů, které tady uvedl pan ministr, si dovolím to nějak krátce ještě shrnout.
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s1 Takže jde o transpozici některých evropských směrnic v odpadovém hospodářství a je i důvodem pro zpracování nové legislativy ta skutečnost, že platný zákon z roku 2001 již nevyhovuje současným legislativně technickým požadavkům.
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s2 Jedná se celkově o nový přístup k odpadovému hospodářství a změny v zákoně jsou velice obsáhlé z obecného hlediska.
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s3 Hlavní změny oproti platné právní legislativě je... návrh zákona nově upravuje problematiku poplatků za ukládání odpadů na skládku a poplatku za komunální odpad.
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s4 Problematika poplatku za komunální odpad bude nově upravena pouze v zákoně o místních poplatcích.
ps2017-040-06-015-058.u4.p3.s1 Další důležité změny se týkají sběru odpadu.
ps2017-040-06-015-058.u4.p3.s2 Provozovatelé sběren odpadů budou povinni vybavit prostory zařízením, kamerovým systémem a uchovávat záznam po stanovenou dobu, a dále se zpřísňují podmínky pro sběr odpadů pomocí mobilních zařízení.
ps2017-040-06-015-058.u4.p4.s1 Předmětem návrhu zákona je rovněž řešení problematiky nelegálně soustředěného odpadu, tzv. černých skládek.
ps2017-040-06-015-058.u4.p4.s2 Návrh zákona v tomto ohledu vychází z ústavně zakotveného principu "vlastnictví zavazuje" a stanoví postup pro zjištění osoby odpovědné za nelegálně soustředěný odpad a pro zajištění, aby byl odpad odklizen a předán do zařízení určeného pro nakládání s odpady.
ps2017-040-06-015-058.u4.p5.s1 Dále se v návrhu zákona zejména podrobněji vymezují postupy, jimiž je možno určit, že odpad přestane být odpadem, stanoví se povinnost pravidelné revize či časového omezení u povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady a zavádí se obchodování s odpady jako činnost se samostatným povolením.
ps2017-040-06-015-058.u4.p6.s1 Díky rozsáhlé problematice odpadového hospodářství byl ze zákona vyjmut zpětný odběr výrobků s ukončenou životností a toto bude řešeno další novelou zákona samostatně.
ps2017-040-06-015-058.u4.p7.s1 Návrh přináší nové povinnosti obcím, například kompostování, provozovatelům sběrných míst, kde se řeší zmíněné kovové odpady, kamerové záznamy.
ps2017-040-06-015-058.u4.p7.s2 A dává nové povinnosti ministerstvu a obcím zveřejňování údajů a informovanosti svých občanů.
ps2017-040-06-015-058.u4.p8.s1 Je zde nasnadě, že se očekávat diskuse a že bude podáno vícero pozměňovacích návrhů, které doprovází takto komplexní změnu v oběhovém hospodářství.
ps2017-040-06-015-058.u4.p8.s2 Bude snahou prosadit principy fungování oběhového hospodářství z jiných evropských zemí a zájmy jednotlivých skupin působících na trh odpadového hospodářství.
ps2017-040-06-015-058.u4.p8.s3 Ministerstvo životního prostředí však prošlo dlouhou diskusí se všemi skupinami a předkládá dle mého názoru vyvážený návrh odpovídající možnostem nejen ekonomickým v rámci naší republiky.
ps2017-040-06-015-058.u4.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-06-015-058.u5.p1.s1 vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám s přednostním právem přihlášenu paní poslankyni Černochovou.
ps2017-040-06-015-058.u5.p1.s2 A jestli dovolí, tak přečtu omluvy.
ps2017-040-06-015-058.u5.p1.s3 Pan poslanec Václav Klaus se omlouvá dnes od hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů a paní poslankyně Karla Šlechtová dnes od hodin z důvodu návštěvy lékaře.
ps2017-040-06-015-058.u5.p2.s1 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, hezký večer, dámy a pánové.
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s2 Rozsah navrhované nové odpadové legislativy je neúměrný, problémem je také její nesrozumitelnost, nepřehlednost a navýšení administrativní zátěže z plynoucí pro široký okruh povinných osob.
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s3 Návrh nové odpadové legislativy je více než 2,5krát obsáhlejší než stávající právní úprava.
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s4 A není to způsobeno množstvím ustanovení z Evropské unie, ale řadou návrhů českých úředníků, jak to tak bývá zvykem, které jsou nad rámec požadavků Evropské unie.
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s1 V zákonu o odpadech chybné nastavení třídicí slevy, která místo aby byla motivačním nástrojem, povede obce spíše k odklonu od třídění v pozdějších letech.
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s2 V porovnání např. se slovenskou třídicí slevou je ta v návrhu českého zákona o odpadech výrazně méně motivační s ohledem na její možné dosažení.
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s3 Je tedy reálné očekávat, že navržená třídicí sleva bude ze strany obcí kritizována s ohledem na její skutečně velmi vysoké nastavení potřebné míry separace a její velmi progresivní a rychlý nárůst, který může řadu obcí demotivovat, neboť cíl se pro může jevit jako reálně nedosažitelný.
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s4 A pokud dalšího cíle z roku na rok nedosáhnou, ztratí zcela nárok na dosavadní zvýhodnění, což může pro obec z roku na rok znamenat navýšení nákladů v řádech milionů korun, a to ve svém důsledku bez ohledu na to, jestli bude odpady vozit na skládku, nebo do jiných technologií.
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s5 Toto je poměrně silný demotivační faktor, který může vést k tomu, že obec raději bude produkovat netříděný směsný odpad a nebude investovat do lepšího třídění.
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s6 V tomto se slovenské nastavení třídicí slevy jeví jako výrazně funkčnější v praxi a více motivační.
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s1 Víme, že reálně mohou obce při dobrém třídění dosáhnout separace na úrovni 50 či 55 %.
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s2 V případě malých obcí to je něco kolem 60 %.
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s3 Je však otázka, zda je reálné, aby obce separovaly již v roce 2025 požadovaných 70 %, či v roce 2028 75 % komunálních odpadů.
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s4 Cíl je to jistě správný, v tom se určitě shodneme, ale je otázkou jeho reálnost a dlouhodobá udržitelnost v čase.
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s5 Tato výše separačních cílů může být navržena pro roky následující, například po roce 2030, 2035 a dále.
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s1 Je však třeba definovat pokračující zvýhodnění pro obce, protože výhoda ve skládkovacím poplatku již nebude po termínu ukončení skládkování aktuální a funkční.
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s2 Zákonem navrhovaný model kupodivu počítá s motivací k třídění jen do roku 2027, resp. 2029.
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s3 Cíle Evropské unie jsou však k roku 2035.
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s4 Nevím, jestli si toho navrhovatelé všimli.
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s5 Co bude obce motivovat k pokračující vysoké míře separace po ukončení skládkování, a tedy po ukončení skládkovacího poplatku a třídicí slevy?
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s6 Přemýšlel nad tím někdo z Ministerstva životního prostředí?
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s7 Pro splnění evropských recyklačních cílů je přeci zásadní udržitelnost vysoké míry separace i po termínu zákazu skládkování.
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s1 To však návrh zákona systémově vůbec neřeší.
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s2 Zákon chce toto řešit jen prostřednictvím sankcí pro obce, to jde vždycky každému velmi pěkně, což se jeví jako zcela neefektivní a neakceptovatelné.
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s3 Zákon jinými slovy trestá obce, pokud samy obce nesplní v budoucnu vysoké třídicí cíle, a přenáší tak odpovědnost státu za splnění cílů Evropské unie na obce.
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s4 To může být opravdu velký problém.
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s5 Obce je vhodné motivovat, nikoli trestat.
ps2017-040-06-015-058.u6.p6.s1 Podnikatelé, a to ani když produkují komunální odpad, nemají nárok na rozdíl od obcí na jakoukoliv třídicí slevu, s výjimkou malých živnostníků, kteří se mohou zapojit do obecního systému.
ps2017-040-06-015-058.u6.p6.s2 Zákon tak de facto bezdůvodně zavádí dvě kategorie původců - těch s nárokem a těch bez nároku.
ps2017-040-06-015-058.u6.p6.s3 Diskriminace?
ps2017-040-06-015-058.u6.p7.s1 Zákon obsahuje povinnosti nad rámec nové evropské legislativy, takzvaný gold-plating, například:

Text viewDownload CoNNL-U