ps2017-040-06-015-058.u1.p1.s1
| 58. |
ps2017-040-06-015-058.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o odpadech /sněmovní tisk [676](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=676&O=8)/ - prvé čtení |
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s1
| Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec, kterému tímto uděluji slovo. |
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s2
| Prosím, máte slovo. |
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s3
| A poprosím o klid v jednacím sále. |
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s4
| Kdo chce projednávat cokoli, tak ať tak činí v předsálí. |
ps2017-040-06-015-058.u1.p2.s5
| Děkuji. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s2
| Ani nedutám, abych to nezakřikl, protože jak říkával mistr, to jsem opravdu nečekal, že bychom se mohli dostat už dnes. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s3
| Ale nebudu to zdržovat. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s4
| Dneska tu mám odpadový balíček, který se skládá celkem ze čtyř zákonů. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p1.s5
| Ale ač jsem jinak optimista, tak nevěřím, že do té sedmé zvládneme všechny čtyři, ale co kdyby . |
ps2017-040-06-015-058.u2.p2.s1
| První, který si vám v každém případě dovoluji předložit, je návrh zákona o odpadech. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p2.s2
| Tento návrh zákona transponuje řadu předpisů Evropské unie včetně nejnovějších unijních předpisů z takzvaného balíčku oběhového hospodářství. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p2.s3
| Hlavním cílem nového zákona o odpadech je vytvořit legislativní podmínky pro zásadní podporu recyklace odpadů, třídění odpadů samozřejmě a pro výrazný odklon odpadů ze skládek, který bude muset být realizován, aby byly dosažitelné nové evropské cíle pro nakládání s komunálními odpady, které jsou dost přísné. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s1
| Zákon stanovuje závazné cíle pro recyklaci komunálních odpadů, cíle pro omezení skládkování komunálních odpadů, cíle pro třídění odpadů na úrovni obcí a upravuje také nastavené ekonomické nástroje v odpadovém hospodářství systémem vlastně zaplať podle toho, co vyhodíš. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s2
| Zákon stanovuje termín rok 2030, od kterého bude zakázáno ukládat na skládky odpady využitelné a recyklovatelné. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s3
| Tady chci říct, že rok 2030 je výsledkem kompromisu v rámci velmi složitého meziresortního připomínkového řízení, a byly tam různé termíny od roku 2024 až po rok 2035. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p3.s4
| A tohle to je kompromis mezi Svazem měst a obcí, Hospodářskou komorou, Svazem průmyslu, Asociací krajů, Ministerstvem průmyslu a celou řadou subjektů. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p4.s1
| Co se týče ekonomických nástrojů, tak návrh obsahuje nové nastavení poplatků za ukládání odpadů na skládky. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p4.s2
| Využitelné odpady nemohou být ukládány bez využití na skládkách, ale musejí směřovat do recyklace, popřípadě do energetického využití. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p5.s1
| Návrh zákona rovněž nastavuje nové rozdělení vybraných poplatků za ukládání odpadů na skládky, které bude spravedlivější a zajistí, aby mohly být finanční prostředky směřovány do zlepšení odpadového hospodářství. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p5.s2
| Pro obce, které budou dosahovat stanovených úrovní třídění komunálních odpadů, zákon přináší motivační nástroj, takzvanou třídicí slevu, aby nedocházelo k nadměrnému ekonomickému zatížení obcí. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p5.s3
| I třídicí sleva byl mechanismus, který jsme dlouho právě se Svazem měst a obcí ladili. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p6.s1
| Návrh také řeší problematiku černých skládek, které představují dlouhodobý problém řady obcí v České republice, a v tomto ohledu vychází z ústavního principu "vlastnictví zavazuje", ale na druhé straně vytváří mechanismy, že vlastníkovi, na jehož území vznikne černá skládka, je obec, potažmo stát schopen konkrétními programy pomoci. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p7.s1
| Návrh nového zákona byl připraven na základě doporučení Evropské komise a také organizace OECD. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p7.s2
| Nový zákon o odpadech obsahuje řadu řešení, která se osvědčila v jiných státech Evropské unie. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p8.s1
| Závěrem mi jenom dovolte opět zdůraznit, že několik let vlastně byl zákon nebo návrh diskutován, už byl připraven, ale mezitím Legislativní rada vlády rozhodla, že je lepší zákon vrátit z toho důvodu, že se připravuje nový odpadový balíček Evropské unie - balíček oběhového hospodářství - a že by bylo důležité tento oběhový balíček tam zohlednit. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p8.s2
| A je také výsledkem skutečně širokého konsenzu klíčových partnerů, ať už jsou to obce, ať je to průmysl, ať je to Hospodářská komora a další subjekty. |
ps2017-040-06-015-058.u2.p8.s3
| Děkuji vám. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s1
| I já vám děkuji, pane ministře. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s2
| Tady bude muset dojít ke změně zpravodaje, protože pan zpravodaj Jan Schiller se omlouvá. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s3
| Zastoupí ho pan zpravodaj, pan poslanec Josef Kott. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s4
| Budeme o této změně zpravodaje hlasovat. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s5
| Svolal jsem všechny z předsálí. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s6
| Tak počkáme chviličku. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s7
| Odhlásím vás všechny. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s8
| Přihlaste se, prosím, všichni svými identifikačními kartami. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p1.s9
| Až nás bude dost, tak vám řeknu, o čem budeme hlasovat, ať to neříkám několikrát. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p2.s1
| Budeme hlasovat o změně zpravodaje k tomuto tisku. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p2.s2
| Pan poslanec Jan Schiller se omlouvá, a tím pádem máme zastoupení, pana poslance Josefa Kotta. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p3.s1
| Zahájil jsem hlasování. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p3.s2
| Ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p3.s3
| Kdo je proti? |
ps2017-040-06-015-058.u3.p4.s1
| [Hlasování pořadové číslo 166](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=72123), přihlášeno 124 poslankyň a poslanců, pro 124, proti nikdo. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p4.s2
| Návrh byl přijat, takže prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Kott. |
ps2017-040-06-015-058.u3.p4.s3
| A poprosím o klid v jednacím sále! |
ps2017-040-06-015-058.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedající. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p1.s2
| Milé dámy, vážení pánové, kromě důvodů, které tady uvedl pan ministr, si dovolím to nějak krátce ještě shrnout. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s1
| Takže jde o transpozici některých evropských směrnic v odpadovém hospodářství a je i důvodem pro zpracování nové legislativy ta skutečnost, že platný zákon z roku 2001 již nevyhovuje současným legislativně technickým požadavkům. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s2
| Jedná se celkově o nový přístup k odpadovému hospodářství a změny v zákoně jsou velice obsáhlé z obecného hlediska. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s3
| Hlavní změny oproti platné právní legislativě je... návrh zákona nově upravuje problematiku poplatků za ukládání odpadů na skládku a poplatku za komunální odpad. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p2.s4
| Problematika poplatku za komunální odpad bude nově upravena pouze v zákoně o místních poplatcích. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p3.s1
| Další důležité změny se týkají sběru odpadu. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p3.s2
| Provozovatelé sběren odpadů budou povinni vybavit prostory zařízením, kamerovým systémem a uchovávat záznam po stanovenou dobu, a dále se zpřísňují podmínky pro sběr odpadů pomocí mobilních zařízení. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p4.s1
| Předmětem návrhu zákona je rovněž řešení problematiky nelegálně soustředěného odpadu, tzv. černých skládek. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p4.s2
| Návrh zákona v tomto ohledu vychází z ústavně zakotveného principu "vlastnictví zavazuje" a stanoví postup pro zjištění osoby odpovědné za nelegálně soustředěný odpad a pro zajištění, aby byl odpad odklizen a předán do zařízení určeného pro nakládání s odpady. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p5.s1
| Dále se v návrhu zákona zejména podrobněji vymezují postupy, jimiž je možno určit, že odpad přestane být odpadem, stanoví se povinnost pravidelné revize či časového omezení u povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady a zavádí se obchodování s odpady jako činnost se samostatným povolením. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p6.s1
| Díky rozsáhlé problematice odpadového hospodářství byl ze zákona vyjmut zpětný odběr výrobků s ukončenou životností a toto bude řešeno další novelou zákona samostatně. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p7.s1
| Návrh přináší nové povinnosti obcím, například kompostování, provozovatelům sběrných míst, kde se řeší zmíněné kovové odpady, kamerové záznamy. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p7.s2
| A dává nové povinnosti ministerstvu a obcím zveřejňování údajů a informovanosti svých občanů. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p8.s1
| Je zde nasnadě, že se dá očekávat diskuse a že bude podáno vícero pozměňovacích návrhů, které doprovází takto komplexní změnu v oběhovém hospodářství. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p8.s2
| Bude snahou prosadit principy fungování oběhového hospodářství z jiných evropských zemí a zájmy jednotlivých skupin působících na trh odpadového hospodářství. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p8.s3
| Ministerstvo životního prostředí však prošlo dlouhou diskusí se všemi skupinami a předkládá dle mého názoru vyvážený návrh odpovídající možnostem nejen ekonomickým v rámci naší republiky. |
ps2017-040-06-015-058.u4.p9.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2017-040-06-015-058.u5.p1.s1
| Já vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám s přednostním právem přihlášenu paní poslankyni Černochovou. |
ps2017-040-06-015-058.u5.p1.s2
| A jestli dovolí, tak přečtu omluvy. |
ps2017-040-06-015-058.u5.p1.s3
| Pan poslanec Václav Klaus se omlouvá dnes od hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů a paní poslankyně Karla Šlechtová dnes od hodin z důvodu návštěvy lékaře. |
ps2017-040-06-015-058.u5.p2.s1
| Prosím, paní poslankyně, máte slovo. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s1
| Děkuji, pane místopředsedo, hezký večer, dámy a pánové. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s2
| Rozsah navrhované nové odpadové legislativy je neúměrný, problémem je také její nesrozumitelnost, nepřehlednost a navýšení administrativní zátěže z ní plynoucí pro široký okruh povinných osob. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s3
| Návrh nové odpadové legislativy je více než 2,5krát obsáhlejší než stávající právní úprava. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p1.s4
| A není to způsobeno množstvím ustanovení z Evropské unie, ale řadou návrhů českých úředníků, jak už to tak bývá zvykem, které jsou nad rámec požadavků Evropské unie. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s1
| V zákonu o odpadech chybné nastavení třídicí slevy, která místo aby byla motivačním nástrojem, povede obce spíše k odklonu od třídění v pozdějších letech. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s2
| V porovnání např. se slovenskou třídicí slevou je ta v návrhu českého zákona o odpadech výrazně méně motivační s ohledem na její možné dosažení. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s3
| Je tedy reálné očekávat, že navržená třídicí sleva bude ze strany obcí kritizována s ohledem na její skutečně velmi vysoké nastavení potřebné míry separace a její velmi progresivní a rychlý nárůst, který může řadu obcí demotivovat, neboť cíl se pro ně může jevit jako reálně nedosažitelný. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s4
| A pokud dalšího cíle z roku na rok nedosáhnou, ztratí zcela nárok na dosavadní zvýhodnění, což může pro obec z roku na rok znamenat navýšení nákladů v řádech milionů korun, a to ve svém důsledku bez ohledu na to, jestli bude odpady vozit na skládku, nebo do jiných technologií. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s5
| Toto je poměrně silný demotivační faktor, který může vést k tomu, že obec raději bude produkovat netříděný směsný odpad a nebude investovat do lepšího třídění. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p2.s6
| V tomto se slovenské nastavení třídicí slevy jeví jako výrazně funkčnější v praxi a více motivační. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s1
| Víme, že reálně mohou obce při dobrém třídění dosáhnout separace na úrovni 50 či 55 %. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s2
| V případě malých obcí to je něco kolem 60 %. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s3
| Je však otázka, zda je reálné, aby obce separovaly již v roce 2025 požadovaných 70 %, či v roce 2028 75 % komunálních odpadů. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s4
| Cíl je to jistě správný, v tom se určitě shodneme, ale je otázkou jeho reálnost a dlouhodobá udržitelnost v čase. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p3.s5
| Tato výše separačních cílů může být navržena pro roky následující, například po roce 2030, 2035 a dále. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s1
| Je však třeba definovat pokračující zvýhodnění pro obce, protože výhoda ve skládkovacím poplatku již nebude po termínu ukončení skládkování aktuální a funkční. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s2
| Zákonem navrhovaný model kupodivu počítá s motivací k třídění jen do roku 2027, resp. 2029. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s3
| Cíle Evropské unie jsou však k roku 2035. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s4
| Nevím, jestli si toho navrhovatelé všimli. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s5
| Co bude obce motivovat k pokračující vysoké míře separace po ukončení skládkování, a tedy po ukončení skládkovacího poplatku a třídicí slevy? |
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s6
| Přemýšlel nad tím někdo z Ministerstva životního prostředí? |
ps2017-040-06-015-058.u6.p4.s7
| Pro splnění evropských recyklačních cílů je přeci zásadní udržitelnost vysoké míry separace i po termínu zákazu skládkování. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s1
| To však návrh zákona systémově vůbec neřeší. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s2
| Zákon chce toto řešit jen prostřednictvím sankcí pro obce, to jde vždycky každému velmi pěkně, což se jeví jako zcela neefektivní a neakceptovatelné. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s3
| Zákon jinými slovy trestá obce, pokud samy obce nesplní v budoucnu vysoké třídicí cíle, a přenáší tak odpovědnost státu za splnění cílů Evropské unie na obce. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s4
| To může být opravdu velký problém. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p5.s5
| Obce je vhodné motivovat, nikoli trestat. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p6.s1
| Podnikatelé, a to ani když produkují komunální odpad, nemají nárok na rozdíl od obcí na jakoukoliv třídicí slevu, s výjimkou malých živnostníků, kteří se mohou zapojit do obecního systému. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p6.s2
| Zákon tak de facto bezdůvodně zavádí dvě kategorie původců - těch s nárokem a těch bez nároku. |
ps2017-040-06-015-058.u6.p6.s3
| Diskriminace? |
ps2017-040-06-015-058.u6.p7.s1
| Zákon obsahuje povinnosti nad rámec nové evropské legislativy, takzvaný gold-plating, například: |