ps2017-036-02-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-036-02-001-001.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů / sněmovní tisk 509 / - třetí čtení ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s1
V tuto chvíli , když jsme končili schůzi , byl přerušen ve svém projevu pan předseda klubu ODS Stanjura . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s2
A přeje si pokračovat . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s3
Takže v tom případě to máme jednoduché . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s4
Vnímám přednostní právo - pan předseda Výborný . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s5
Tak já poprosím pana kolegu . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s6
A poprosím všechny o klid v sále . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s7
Děkuji . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s8
Byla zahájena schůze , byl otevřen bod , máte - li co k projednání , prosím běžte do předsálí . ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s9
Ještě jednou prosím o klid ! ps2017-036-02-001-001.u1.p3.s1
Tak už můžete , pane předsedo . ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s2
Vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych navázal na své vystoupení z pátku minulého týdne , když jsem své vystoupení rozdělil do deseti bloků . ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s3
V pátek jsem vás seznámil s naším stanoviskem k vládnímu programovému prohlášení a celkové daňové zátěži daňových poplatníků a podrobně jsem vás seznámil s naším návrhem na zrušení superhrubé mzdy . ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s4
Takže já budu kontinuálně pokračovat v té dané struktuře . ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s1
Nyní bych se poměrně podrobně věnoval návrhu na zdanění technických rezerv pojišťoven . ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s2
Já myslím , že neprozradím žádné tajemství , když řeknu , že řadu podkladů k tomuto bodu jsem získal od České asociace pojišťoven . ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s3
Myslím , že je to naprosto legitimní , protože ten návrh se této asociace , členů této asociace , bezprostředně dotýká . ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s4
Takže nejprve vás seznámím s jejich stanoviskem k tomuto návrhu ve sněmovním tisku 509 a pak si to poměrně podrobně projdeme , hlavní argumenty , které hovoří proti tomuto návrhu , zejména proti zdanění technických rezerv , které se týkají životního pojištění . ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s1
Ještě než začnu , zaznamenal jsem debatu o tom , jak dlouhý je legislativní proces . ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s2
Nicméně u tohoto návrhu zákona zatím trvá přibližně čtyři měsíce , což určitě není nadprůměrná doba . ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s3
Minule jsem avizoval a připomínal náš návrh zákona , který tady leží déle než dvanáct měsíců . ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s4
Takže jsme zhruba čtyři měsíce poté , co ten tisk připutoval do Poslanecké sněmovny . ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s5
Pokud mě paměť neklame , tak jsme se necelé dva jednací dny věnovali tomuto tisku v prvním čtení a v druhém čtení to myslím byl jeden jednací den s tím , jak jsme to tehdy tak zvláštně řešili dopoledne i odpoledne . ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s6
Takže zatím ten průběh je nadstandardně rychlý , když to porovnáme s průměrnou dobou délkou projednávání sněmovních tisků . ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s1
Vláda schválila tento návrh zákona na konci května . ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s2
Poté přišel do Poslanecké sněmovny a součástí toho návrhu je právě návrh na technické zdanění rezerv pojišťoven od 1 . ledna 2020 , a jak správně je uvedeno v důvodové zprávě , tak se to bude týkat nejprve , pokud by to takhle bylo schváleno od 1 . 1 . 2020 , že by to bylo účinné i platné , tak by se to poprvé uplatnilo , to zdanění , za zdaňovací období 2020 . ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s3
To znamená , co se týče technického zdanění rezerv , nejsou očekávané příjmy vůbec zahrnuty a nemohou být vůbec zahrnuty v návrhu státního rozpočtu pro příští rok . ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s4
Tolik jenom na úvod . ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s5
To znamená , pokud bychom se tady rozhodli v Poslanecké sněmovně ten návrh modifikovat nebo zcela vyloučit z tohoto sněmovního tisku , žádným způsobem nebudou ohroženy plánované příjmy státního rozpočtu , tak jak jsme schválili základní parametry pro příští rok . ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s1
Doposud byly daňově uznatelné technické rezervy , které mají pojišťovny zahrnuty v účetnictví . ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s2
Nově by podle tohoto návrhu měly být daňově uznatelné technické rezervy tvořeny na základě evropské směrnice Solvency II . ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s3
A jednorázově podle hodnot k 11 . 12 . letošního roku má být zdaněn kladný rozdíl mezi účetními rezervami a rezervami podle Solvency II , což je přibližně , když to zaokrouhlím , očekávaný příjem kolem 10 mld . ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s4
To znamená , z toho si jednoduše spočteme , že ten rozdíl mezi účetními rezervami a rezervami podle Solvency II dělají přibližně 50 mld . , při daňové sazbě 19 % je ten očekávaný výnos zhruba 10 mld . s tím , že zaokrouhleně je rozdělen předpokládaný přínos do státního rozpočtu v roce 2021 zhruba 7 mld . a v roce 2022 , což je po příštích volbách , zhruba 3 mld . ps2017-036-02-001-001.u2.p6.s1
Teď vás seznámím s připomínkami uvedené České asociace pojišťoven . ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s1
První odrážka , nazvali to Projídání budoucnosti . ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s2
Protože rezervy jsou podle Solvency II aktuálně nižší , tak v rámci přechodu na novou metodu vláda navrhuje jednorázové zdanění , a to v průběhu dvou účetních období . ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s3
Je to jednorázový příjem . ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s4
Současně ty peníze mají být použity na opakující se mandatorní výdaje , což znamená , že nejpozději třetí účetní období nám zůstanou mandatorní výdaje , ale nebudou kryty žádným příjmem státního rozpočtu ze zdanění technických rezerv pojišťoven . ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s5
- Jak jsem říkal , jedná se zhruba o zdanění 50 mld . korun . ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s6
Od roku 2023 , pokud by ten návrh prošel tak , jak je navržen , by tedy už nepřinášel žádné daňové příjmy do státního rozpočtu . ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s1
Rezervy podle Solvency II jsou součástí komplexních výpočtů v rámci kvantifikace potřebného solventního a minimálně požadovaného kapitálu pro bezpečné provozování pojišťovací činnosti , zatímco účetní rezervy v souladu s principem opatrnosti musí zajistit schopnost pojišťovny uhradit veškeré závazky vůči klientům . ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s2
- Ta věta je poměrně komplikovaná . ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s3
Nicméně jednoznačným způsobem vyplývá ten rozdíl . ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s4
Minimální rezervy , ty jsou harmonizované v rámci EU podle směrnice Solvency II , vlastně říkají , aby vůbec mohla nějaká společnost dostat licenci , aby mohla poskytovat pojišťovací služby , musí mít ty rezervy v minimální výši podle Solvency II . ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s5
V České republice je to číslo dokonce vyšší , protože náš národní regulátor , což je v tomto případě Česká národní banka , nepovažuje evropsky stanovenou minimální hranici za dostatečnou pro bezpečný finanční trh právě proto , že pojišťovny se musí připravit na budoucí krytí z pojistných událostí všech klientů . ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s1
Dalším důvodem při vykazování těchto dvou úrovní rezerv jsou rozdílné přístupy ve vykazování některých položek . ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s2
Například se jedná o odložené pořizovací náklady , akumulované dluhy , budoucí zisky a další . ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s3
Solventnostní rezervy jsou předmětem dohledu ČNB , ale sama Česká národní banka přiznává , že nemá v rámci pravidelného výkaznictví k dispozici natolik detailní informace a data , které by umožňovaly ověření správnosti stanovení výše solventnostních technických rezerv srovnatelných s hloubkou auditorských prací , které provádějí externí auditoři při auditu účetní závěrky . ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s4
- Tady bych chtěl jenom připomenout , já už jsem to opakovaně říkal , že prostě není pravda , že pojišťovna si může jakýmkoliv způsobem stanovit výši technických rezerv . ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s5
Jedná se o složité matematicko - pojistné plány , odhad budoucích zisků a také odhad budoucích nákladů . ps2017-036-02-001-001.u2.p10.s1
Kritická oblast je oblast životního pojištění . ps2017-036-02-001-001.u2.p10.s2
Tady má vlastně pojišťovna zaplatit daň ze zisků , které ještě nenastaly . ps2017-036-02-001-001.u2.p10.s3
Potom vám podrobně představím jednoduchý modelový příklad , pokud si občan spoří zhruba tisíc korun měsíčně , což není žádná závratná částka , jak to vypadá i se zdaněním buď postupným , nebo tím jednorázovým . ps2017-036-02-001-001.u2.p11.s1
Účetní technické rezervy u životních pojištění jsou vytvořeny podle pojišťovnou pevně daných a neměnných pravidel pojistné matematiky a jejich hlavním účelem je pokrytí budoucích nároků oprávněných osob vyplývajících z pojistných smluv . ps2017-036-02-001-001.u2.p11.s2
Jsou to tedy vlastně peníze klientů , které jsou připraveny na budoucí plnění pro případ , že například dojde k výraznému zhoršení zdravotního stavu , či dokonce pokud dojde k úmrtí nebo k podstatnému omezení schopnosti vykonávat pracovní či jiné žádoucí aktivity . ps2017-036-02-001-001.u2.p12.s1
Vzhledem k tomu , že podle metodiky a podle pravidel Solvency dva - nebo Solvency Two , myslím , že se to používá častěji - se od rezerv očekávají budoucí zisky , dojde v rámci novely k jejich zdanění výrazně v předstihu , než a zda vůbec tyto nejisté budoucí zisky budou realizované . ps2017-036-02-001-001.u2.p12.s2
Zdanění očekávaných budoucích zisků životního pojištění tak znamená odvod daně z prostředků , které pojišťovny ještě ani nemají , a v případě , že se nenaplní vždy obecně nejisté předpoklady dalšího vývoje v horizontu desítky let , tak je ani v budoucnu reálně mít nebudou . ps2017-036-02-001-001.u2.p12.s3
To je opravdu unikátní situace . ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s1
Myslím , že v té debatě zaznívají oprávněně určité otázky , a jak příznivci tohoto zdanění tak odpůrci na ně hledají odpověď . ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s2
A myslím , že pouze v podrobné rozpravě před zahájením hlasování pak můžeme zvážit , které argumenty jsou pro , které jsou proti a které by mohly mít vyšší váhu v našem rozhodování . ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s3
Poctivě přiznávám , že ta debata není sto nula , že i my se snažíme podívat se na návrh zdanění technických rezerv realisticky a z obou stran , nejenom pouze z jedné strany . ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s4
Nicméně ty strany jsou tady tři . ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s5
Velmi často se debata zužuje pouze na dvě strany , a to je státní rozpočet a pojišťovny , ale neměli bychom zapomínat na tu nejdůležitější stranu , která v té jednoduché daňové matematice prostě neexistuje , a to jsou klienti pojišťoven , a zejména klienti u životního pojištění . ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s6
A o ty by nám v té debatě a při hledání řešení mělo jít nejvíce . ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s7
Ani ne o příjmy státního rozpočtu , ani ne o příjmy či zisky pojišťoven , ale o stabilitu a (nesrozumitelné) klientů , to znamená těch , kteří se pojistili zejména v oblasti životního pojištění . ps2017-036-02-001-001.u2.p14.s1
Takže pojďme k takovému bloku otázek a možných odpovědí . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s1
První otázka legitimní je , jak se změní uznatelnost rezerv . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s2
Dneska se tvoří daňově uznatelné technické rezervy pojišťoven podle zákona o účetnictví . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s3
To se má změnit a do budoucnosti Ministerstvo financí a vláda jako celek navrhují brát do úvahy rezervy vypočtené podle pravidel Sovency II . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s4
Tato takzvaná solventnostní pravidla však byla vytvořena pro stanovení minimální a optimální bezpečné výše kapitálu . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s5
V některých z minulých vystoupení nám pan předseda Kalousek popsal složité vyjednávání na evropské úrovni , kdy ČR tehdy zastávala pozici , která odpovídala vyšší minimální hodnotě těchto rezerv . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s6
Nicméně v rámci hledání kompromisu , a myslím , že to byly zejména státy z jižního křídla EU , jmenovitě Itálie , která vlastně prosadila zhruba tu 50 procentní hodnotu technických rezerv podle Solvency II , naše republika zastávala názor , že by bylo lepší mít 70 % . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s7
To koneckonců taky odpovídá i stanovisku regulátora ČNB . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s8
Pokud to budu interpretovat správně , pokud ne , tak se omlouvám . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s9
Tak regulátor - k tomu , aby společnost dostala licenci k podnikání na tomto regulovaném trhu , musí mít rezervy ve výši 1 , 4 % podle Solvency II , což vlastně odpovídá přesně té pozici ČR , kterou se nám nepodařilo prosadit na evropské úrovni . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s10
Pokud ano , ale to jsme neměli samozřejmě v rukou my sami , ale záleželo i na stanovisku mnoha partnerů , tak by to bylo skutečně těch 70 % . ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s11
Jednoduchá matematika 50 krát 1 , 4 je 70 . ps2017-036-02-001-001.u2.p16.s1
Ten výpočet rezerv , které mají být nově zdaněny podle Solvency II vlastně nenavazuje přímo na ostatní položky v účetnictví , je koncepčně odlišný , a je proto i v rozporu s obecnými účetními zásadami . ps2017-036-02-001-001.u2.p16.s2
Například odečtení budoucích očekávaných zisků od hodnoty závazků je v rozporu se zásadou opatrnosti uplatňovanou v účetnictví . ps2017-036-02-001-001.u2.p16.s3
Solventnostní pravidla , znovu připomínám , byla vytvořena pro stanovení minimální optimální bezpečné výše kapitálu . ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s1
Ten návrh zákona vykazuje i jisté prvky retroaktivity , protože retroaktivně dopadá na činnost pojišťoven , to jest na dříve vytvořené účetní rezervy k jednotlivým dříve uzavřeným pojistným smlouvám . ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s2
Je to v zásadě sankce vůči pojišťovnám , které plní své povinnosti obezřetného podnikání podle zákona o pojišťovnictví , zde konkrétně spočívající v obezřetném oceňování závazků , zejména budoucích závazků vůči klientům . ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s3
Navržená úprava ve svém důsledku v zásadě sankcionuje pojišťovny za to , že prostředky , které by při méně obezřetném ocenění závazků mohly být vyplaceny akcionářům , ponechaly v rezervách pro své klienty . ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s4
Protože pokud by pojišťovny ty rezervy nevytvořily , byly by součástí normálně příjmu pojišťovny a byly by zdaněny . ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s5
Nicméně by byly méně odolné při nějakých mimořádných pojistných událostech . ps2017-036-02-001-001.u2.p18.s1
Když to shrneme , tak vlastně pojišťovny , které v minulosti nevyplatily svým vlastníkům veškerý zisk po odečtení pouze povinného minima pro rezervy , budou za tuto obezřetnost postiženy novou daní se všemi důsledky pro jejich budoucí chování . ps2017-036-02-001-001.u2.p18.s2
Samozřejmě je to na rozhodnutí vlastníků těch pojišťoven , můžeme prognózovat s větší či menší mírou optimismu , zda i když to bude zdaněno , budou stejně motivováni k vytvoření stejně vysokých rezerv , které budou podléhat zdanění , nebo ne . ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s1
Myslím , že otázka , kterou se máme zabývat , je , jaký je vlastně mechanismus pro vytváření těch rezerv . ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s2
Pojišťovny tvoří rezervy na závazky , které vyplývají z jednotlivých pojistných smluv , zatímco u neživotního pojištění se účetní technické rezervy tvoří zejména na již nastalé pojistné události a rozpouští se při likvidaci pojistné události . ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s3
Účetní technické rezervy u životních pojištění jsou vytvořeny podle pojišťovnou pevně daných a neměnných pojistně - matematických pravidel a jejich hlavním účelem je pokrytí budoucích nároků oprávněných osob , který vyplývají z uzavřených smluv . ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s4
K rozpouštění tedy pak dochází při výplatě pojistného plnění , což ale vzhledem k dlouhodobému charakteru tradičního životního pojištění často může nastat až v daleké budoucnosti . ps2017-036-02-001-001.u2.p20.s1
Měli bychom vědět , jaká je celková výše technických rezerv . ps2017-036-02-001-001.u2.p20.s2
V součtu za celý sektor pojišťovnictví jsou ty technické rezervy ve výši zhruba 300 mld . korun , z toho přibližně 80 mld . za trh , ne za jednotlivé pojišťovny , tvoří technické rezervy na životní pojištění , což je přibližně 240 mld . korun . ps2017-036-02-001-001.u2.p20.s3
Když porovnáme částku 300 , podle Solvency II by to bylo zhruba 250 , takže vidíme , že ta obezřetnost našich pojišťoven není několikanásobně vyšší , než předpokládají pravidla Solvency II , ale je taková , jakou vlastně požaduje náš národní regulátor . ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s1
To pojištění má samozřejmě časové rozlišení . ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s2
Vy z vás , kteří jste někdy zodpovídali za účetní uzávěrku , tak víte , jak to velmi často jsou problematické body , jak často probíhá debata i s externími auditory , co podléhá časovému rozlišení nejenom v nákladech , ale také ve výnosech . ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s3
A součástí těch rezerv je samozřejmě i to časové rozlišení pojistného , kdy ta část pojistného pokrývající rizika dalších období se musí - se musí - musí se převést ze zákona do rezervy na nezasloužené pojistné , kdy tato takzvaná rezerva představuje pouze historickou tradiční pojišťovnickou terminologii pro zcela běžné a logické časové rozlišení prostředků , jaké je běžné v jakémkoli jiném odvětví či oboru podnikání . ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s4
Jakákoliv snaha o omezení daňové uznatelnosti časového rozlišení v případě pojišťoven by tak byla zcela unikátní a vedla by k diskriminaci tohoto sektoru vůči ostatním odvětvím ekonomiky .