|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-30 ps2017-036-02-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - třetí čtení

Date2019-10-30
Meetingps2017/036
Agenda Itemps2017/036/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/036schuz/s036032.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 2008 • previousnext

ps2017-036-02-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-036-02-001-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - třetí čtení
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s1 V tuto chvíli, když jsme končili schůzi, byl přerušen ve svém projevu pan předseda klubu ODS Stanjura.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s2 A přeje si pokračovat.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s3 Takže v tom případě to máme jednoduché.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s4 Vnímám přednostní právo - pan předseda Výborný.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s5 Tak poprosím pana kolegu.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s6 A poprosím všechny o klid v sále.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s7 Děkuji.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s8 Byla zahájena schůze, byl otevřen bod, máte-li co k projednání, prosím běžte do předsálí.
ps2017-036-02-001-001.u1.p2.s9 Ještě jednou prosím o klid!
ps2017-036-02-001-001.u1.p3.s1 Tak můžete, pane předsedo.
ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych navázal na své vystoupení z pátku minulého týdne, když jsem své vystoupení rozdělil do deseti bloků.
ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s3 V pátek jsem vás seznámil s naším stanoviskem k vládnímu programovému prohlášení a celkové daňové zátěži daňových poplatníků a podrobně jsem vás seznámil s naším návrhem na zrušení superhrubé mzdy.
ps2017-036-02-001-001.u2.p1.s4 Takže budu kontinuálně pokračovat v dané struktuře.
ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s1 Nyní bych se poměrně podrobně věnoval návrhu na zdanění technických rezerv pojišťoven.
ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s2 myslím, že neprozradím žádné tajemství, když řeknu, že řadu podkladů k tomuto bodu jsem získal od České asociace pojišťoven.
ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s3 Myslím, že je to naprosto legitimní, protože ten návrh se této asociace, členů této asociace, bezprostředně dotýká.
ps2017-036-02-001-001.u2.p2.s4 Takže nejprve vás seznámím s jejich stanoviskem k tomuto návrhu ve sněmovním tisku 509 a pak si to poměrně podrobně projdeme, hlavní argumenty, které hovoří proti tomuto návrhu, zejména proti zdanění technických rezerv, které se týkají životního pojištění.
ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s1 Ještě než začnu, zaznamenal jsem debatu o tom, jak dlouhý je legislativní proces.
ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s2 Nicméně u tohoto návrhu zákona zatím trvá přibližně čtyři měsíce, což určitě není nadprůměrná doba.
ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s3 Minule jsem avizoval a připomínal náš návrh zákona, který tady leží déle než dvanáct měsíců.
ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s4 Takže jsme zhruba čtyři měsíce poté, co ten tisk připutoval do Poslanecké sněmovny.
ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s5 Pokud paměť neklame, tak jsme se necelé dva jednací dny věnovali tomuto tisku v prvním čtení a v druhém čtení to myslím byl jeden jednací den s tím, jak jsme to tehdy tak zvláštně řešili dopoledne i odpoledne.
ps2017-036-02-001-001.u2.p3.s6 Takže zatím ten průběh je nadstandardně rychlý, když to porovnáme s průměrnou dobou délkou projednávání sněmovních tisků.
ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s1 Vláda schválila tento návrh zákona na konci května.
ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s2 Poté přišel do Poslanecké sněmovny a součástí toho návrhu je právě návrh na technické zdanění rezerv pojišťoven od 1. ledna 2020, a jak správně je uvedeno v důvodové zprávě, tak se to bude týkat nejprve, pokud by to takhle bylo schváleno od 1. 1. 2020, že by to bylo účinné i platné, tak by se to poprvé uplatnilo, to zdanění, za zdaňovací období 2020.
ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s3 To znamená, co se týče technického zdanění rezerv, nejsou očekávané příjmy vůbec zahrnuty a nemohou být vůbec zahrnuty v návrhu státního rozpočtu pro příští rok.
ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s4 Tolik jenom na úvod.
ps2017-036-02-001-001.u2.p4.s5 To znamená, pokud bychom se tady rozhodli v Poslanecké sněmovně ten návrh modifikovat nebo zcela vyloučit z tohoto sněmovního tisku, žádným způsobem nebudou ohroženy plánované příjmy státního rozpočtu, tak jak jsme schválili základní parametry pro příští rok.
ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s1 Doposud byly daňově uznatelné technické rezervy, které mají pojišťovny zahrnuty v účetnictví.
ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s2 Nově by podle tohoto návrhu měly být daňově uznatelné technické rezervy tvořeny na základě evropské směrnice Solvency II.
ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s3 A jednorázově podle hodnot k 11. 12. letošního roku být zdaněn kladný rozdíl mezi účetními rezervami a rezervami podle Solvency II, což je přibližně, když to zaokrouhlím, očekávaný příjem kolem 10 mld.
ps2017-036-02-001-001.u2.p5.s4 To znamená, z toho si jednoduše spočteme, že ten rozdíl mezi účetními rezervami a rezervami podle Solvency II dělají přibližně 50 mld., při daňové sazbě 19 % je ten očekávaný výnos zhruba 10 mld. s tím, že zaokrouhleně je rozdělen předpokládaný přínos do státního rozpočtu v roce 2021 zhruba 7 mld. a v roce 2022, což je po příštích volbách, zhruba 3 mld.
ps2017-036-02-001-001.u2.p6.s1 Teď vás seznámím s připomínkami uvedené České asociace pojišťoven.
ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s1 První odrážka, nazvali to Projídání budoucnosti.
ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s2 Protože rezervy jsou podle Solvency II aktuálně nižší, tak v rámci přechodu na novou metodu vláda navrhuje jednorázové zdanění, a to v průběhu dvou účetních období.
ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s3 Je to jednorázový příjem.
ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s4 Současně ty peníze mají být použity na opakující se mandatorní výdaje, což znamená, že nejpozději třetí účetní období nám zůstanou mandatorní výdaje, ale nebudou kryty žádným příjmem státního rozpočtu ze zdanění technických rezerv pojišťoven.
ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s5 - Jak jsem říkal, jedná se zhruba o zdanění 50 mld. korun.
ps2017-036-02-001-001.u2.p7.s6 Od roku 2023, pokud by ten návrh prošel tak, jak je navržen, by tedy nepřinášel žádné daňové příjmy do státního rozpočtu.
ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s1 Rezervy podle Solvency II jsou součástí komplexních výpočtů v rámci kvantifikace potřebného solventního a minimálně požadovaného kapitálu pro bezpečné provozování pojišťovací činnosti, zatímco účetní rezervy v souladu s principem opatrnosti musí zajistit schopnost pojišťovny uhradit veškeré závazky vůči klientům.
ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s2 - Ta věta je poměrně komplikovaná.
ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s3 Nicméně jednoznačným způsobem vyplývá ten rozdíl.
ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s4 Minimální rezervy, ty jsou harmonizované v rámci EU podle směrnice Solvency II, vlastně říkají, aby vůbec mohla nějaká společnost dostat licenci, aby mohla poskytovat pojišťovací služby, musí mít ty rezervy v minimální výši podle Solvency II.
ps2017-036-02-001-001.u2.p8.s5 V České republice je to číslo dokonce vyšší, protože náš národní regulátor, což je v tomto případě Česká národní banka, nepovažuje evropsky stanovenou minimální hranici za dostatečnou pro bezpečný finanční trh právě proto, že pojišťovny se musí připravit na budoucí krytí z pojistných událostí všech klientů.
ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s1 Dalším důvodem při vykazování těchto dvou úrovní rezerv jsou rozdílné přístupy ve vykazování některých položek.
ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s2 Například se jedná o odložené pořizovací náklady, akumulované dluhy, budoucí zisky a další.
ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s3 Solventnostní rezervy jsou předmětem dohledu ČNB, ale sama Česká národní banka přiznává, že nemá v rámci pravidelného výkaznictví k dispozici natolik detailní informace a data, které by umožňovaly ověření správnosti stanovení výše solventnostních technických rezerv srovnatelných s hloubkou auditorských prací, které provádějí externí auditoři při auditu účetní závěrky.
ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s4 - Tady bych chtěl jenom připomenout, jsem to opakovaně říkal, že prostě není pravda, že pojišťovna si může jakýmkoliv způsobem stanovit výši technických rezerv.
ps2017-036-02-001-001.u2.p9.s5 Jedná se o složité matematicko-pojistné plány, odhad budoucích zisků a také odhad budoucích nákladů.
ps2017-036-02-001-001.u2.p10.s1 Kritická oblast je oblast životního pojištění.
ps2017-036-02-001-001.u2.p10.s2 Tady vlastně pojišťovna zaplatit daň ze zisků, které ještě nenastaly.
ps2017-036-02-001-001.u2.p10.s3 Potom vám podrobně představím jednoduchý modelový příklad, pokud si občan spoří zhruba tisíc korun měsíčně, což není žádná závratná částka, jak to vypadá i se zdaněním buď postupným, nebo tím jednorázovým.
ps2017-036-02-001-001.u2.p11.s1 Účetní technické rezervy u životních pojištění jsou vytvořeny podle pojišťovnou pevně daných a neměnných pravidel pojistné matematiky a jejich hlavním účelem je pokrytí budoucích nároků oprávněných osob vyplývajících z pojistných smluv.
ps2017-036-02-001-001.u2.p11.s2 Jsou to tedy vlastně peníze klientů, které jsou připraveny na budoucí plnění pro případ, že například dojde k výraznému zhoršení zdravotního stavu, či dokonce pokud dojde k úmrtí nebo k podstatnému omezení schopnosti vykonávat pracovní či jiné žádoucí aktivity.
ps2017-036-02-001-001.u2.p12.s1 Vzhledem k tomu, že podle metodiky a podle pravidel Solvency dva - nebo Solvency Two, myslím, že se to používá častěji - se od rezerv očekávají budoucí zisky, dojde v rámci novely k jejich zdanění výrazně v předstihu, než a zda vůbec tyto nejisté budoucí zisky budou realizované.
ps2017-036-02-001-001.u2.p12.s2 Zdanění očekávaných budoucích zisků životního pojištění tak znamená odvod daně z prostředků, které pojišťovny ještě ani nemají, a v případě, že se nenaplní vždy obecně nejisté předpoklady dalšího vývoje v horizontu desítky let, tak je ani v budoucnu reálně mít nebudou.
ps2017-036-02-001-001.u2.p12.s3 To je opravdu unikátní situace.
ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s1 Myslím, že v debatě zaznívají oprávněně určité otázky, a jak příznivci tohoto zdanění tak odpůrci na hledají odpověď.
ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s2 A myslím, že pouze v podrobné rozpravě před zahájením hlasování pak můžeme zvážit, které argumenty jsou pro, které jsou proti a které by mohly mít vyšší váhu v našem rozhodování.
ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s3 Poctivě přiznávám, že ta debata není sto nula, že i my se snažíme podívat se na návrh zdanění technických rezerv realisticky a z obou stran, nejenom pouze z jedné strany.
ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s4 Nicméně ty strany jsou tady tři.
ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s5 Velmi často se debata zužuje pouze na dvě strany, a to je státní rozpočet a pojišťovny, ale neměli bychom zapomínat na tu nejdůležitější stranu, která v jednoduché daňové matematice prostě neexistuje, a to jsou klienti pojišťoven, a zejména klienti u životního pojištění.
ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s6 A o ty by nám v debatě a při hledání řešení mělo jít nejvíce.
ps2017-036-02-001-001.u2.p13.s7 Ani ne o příjmy státního rozpočtu, ani ne o příjmy či zisky pojišťoven, ale o stabilitu a (nesrozumitelné)klientů, to znamená těch, kteří se pojistili zejména v oblasti životního pojištění.
ps2017-036-02-001-001.u2.p14.s1 Takže pojďme k takovému bloku otázek a možných odpovědí.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s1 První otázka legitimní je, jak se změní uznatelnost rezerv.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s2 Dneska se tvoří daňově uznatelné technické rezervy pojišťoven podle zákona o účetnictví.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s3 To se změnit a do budoucnosti Ministerstvo financí a vláda jako celek navrhují brát do úvahy rezervy vypočtené podle pravidel Sovency II.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s4 Tato takzvaná solventnostní pravidla však byla vytvořena pro stanovení minimální a optimální bezpečné výše kapitálu.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s5 V některých z minulých vystoupení nám pan předseda Kalousek popsal složité vyjednávání na evropské úrovni, kdy ČR tehdy zastávala pozici, která odpovídala vyšší minimální hodnotě těchto rezerv.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s6 Nicméně v rámci hledání kompromisu, a myslím, že to byly zejména státy z jižního křídla EU, jmenovitě Itálie, která vlastně prosadila zhruba tu 50procentní hodnotu technických rezerv podle Solvency II, naše republika zastávala názor, že by bylo lepší mít 70 %.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s7 To koneckonců taky odpovídá i stanovisku regulátora ČNB.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s8 Pokud to budu interpretovat správně, pokud ne, tak se omlouvám.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s9 Tak regulátor - k tomu, aby společnost dostala licenci k podnikání na tomto regulovaném trhu, musí mít rezervy ve výši 1,4 % podle Solvency II, což vlastně odpovídá přesně pozici ČR, kterou se nám nepodařilo prosadit na evropské úrovni.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s10 Pokud ano, ale to jsme neměli samozřejmě v rukou my sami, ale záleželo i na stanovisku mnoha partnerů, tak by to bylo skutečně těch 70 %.
ps2017-036-02-001-001.u2.p15.s11 Jednoduchá matematika 50 krát 1,4 je 70.
ps2017-036-02-001-001.u2.p16.s1 Ten výpočet rezerv, které mají být nově zdaněny podle Solvency II vlastně nenavazuje přímo na ostatní položky v účetnictví, je koncepčně odlišný, a je proto i v rozporu s obecnými účetními zásadami.
ps2017-036-02-001-001.u2.p16.s2 Například odečtení budoucích očekávaných zisků od hodnoty závazků je v rozporu se zásadou opatrnosti uplatňovanou v účetnictví.
ps2017-036-02-001-001.u2.p16.s3 Solventnostní pravidla, znovu připomínám, byla vytvořena pro stanovení minimální optimální bezpečné výše kapitálu.
ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s1 Ten návrh zákona vykazuje i jisté prvky retroaktivity, protože retroaktivně dopadá na činnost pojišťoven, to jest na dříve vytvořené účetní rezervy k jednotlivým dříve uzavřeným pojistným smlouvám.
ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s2 Je to v zásadě sankce vůči pojišťovnám, které plní své povinnosti obezřetného podnikání podle zákona o pojišťovnictví, zde konkrétně spočívající v obezřetném oceňování závazků, zejména budoucích závazků vůči klientům.
ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s3 Navržená úprava ve svém důsledku v zásadě sankcionuje pojišťovny za to, že prostředky, které by při méně obezřetném ocenění závazků mohly být vyplaceny akcionářům, ponechaly v rezervách pro své klienty.
ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s4 Protože pokud by pojišťovny ty rezervy nevytvořily, byly by součástí normálně příjmu pojišťovny a byly by zdaněny.
ps2017-036-02-001-001.u2.p17.s5 Nicméně by byly méně odolné při nějakých mimořádných pojistných událostech.
ps2017-036-02-001-001.u2.p18.s1 Když to shrneme, tak vlastně pojišťovny, které v minulosti nevyplatily svým vlastníkům veškerý zisk po odečtení pouze povinného minima pro rezervy, budou za tuto obezřetnost postiženy novou daní se všemi důsledky pro jejich budoucí chování.
ps2017-036-02-001-001.u2.p18.s2 Samozřejmě je to na rozhodnutí vlastníků těch pojišťoven, můžeme prognózovat s větší či menší mírou optimismu, zda i když to bude zdaněno, budou stejně motivováni k vytvoření stejně vysokých rezerv, které budou podléhat zdanění, nebo ne.
ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s1 Myslím, že otázka, kterou se máme zabývat, je, jaký je vlastně mechanismus pro vytváření těch rezerv.
ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s2 Pojišťovny tvoří rezervy na závazky, které vyplývají z jednotlivých pojistných smluv, zatímco u neživotního pojištění se účetní technické rezervy tvoří zejména na již nastalé pojistné události a rozpouští se při likvidaci pojistné události.
ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s3 Účetní technické rezervy u životních pojištění jsou vytvořeny podle pojišťovnou pevně daných a neměnných pojistně-matematických pravidel a jejich hlavním účelem je pokrytí budoucích nároků oprávněných osob, který vyplývají z uzavřených smluv.
ps2017-036-02-001-001.u2.p19.s4 K rozpouštění tedy pak dochází při výplatě pojistného plnění, což ale vzhledem k dlouhodobému charakteru tradičního životního pojištění často může nastat v daleké budoucnosti.
ps2017-036-02-001-001.u2.p20.s1 Měli bychom vědět, jaká je celková výše technických rezerv.
ps2017-036-02-001-001.u2.p20.s2 V součtu za celý sektor pojišťovnictví jsou ty technické rezervy ve výši zhruba 300 mld. korun, z toho přibližně 80 mld. za trh, ne za jednotlivé pojišťovny, tvoří technické rezervy na životní pojištění, což je přibližně 240 mld. korun.
ps2017-036-02-001-001.u2.p20.s3 Když porovnáme částku 300, podle Solvency II by to bylo zhruba 250, takže vidíme, že ta obezřetnost našich pojišťoven není několikanásobně vyšší, než předpokládají pravidla Solvency II, ale je taková, jakou vlastně požaduje náš národní regulátor.
ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s1 To pojištění samozřejmě časové rozlišení.
ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s2 Vy z vás, kteří jste někdy zodpovídali za účetní uzávěrku, tak víte, jak to velmi často jsou problematické body, jak často probíhá debata i s externími auditory, co podléhá časovému rozlišení nejenom v nákladech, ale také ve výnosech.
ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s3 A součástí těch rezerv je samozřejmě i to časové rozlišení pojistného, kdy ta část pojistného pokrývající rizika dalších období se musí - se musí - musí se převést ze zákona do rezervy na nezasloužené pojistné, kdy tato takzvaná rezerva představuje pouze historickou tradiční pojišťovnickou terminologii pro zcela běžné a logické časové rozlišení prostředků, jaké je běžné v jakémkoli jiném odvětví či oboru podnikání.
ps2017-036-02-001-001.u2.p21.s4 Jakákoliv snaha o omezení daňové uznatelnosti časového rozlišení v případě pojišťoven by tak byla zcela unikátní a vedla by k diskriminaci tohoto sektoru vůči ostatním odvětvím ekonomiky.

Text viewDownload CoNNL-U