|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-31 ps2013-054-09-003-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/7/ - zamítnutý Senátem

Date2017-01-31
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054297.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 620 • previousnext

ps2013-054-09-003-008.u1.p1.s1 8.
ps2013-054-09-003-008.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/7/ - zamítnutý Senátem
ps2013-054-09-003-008.u1.p2.s1 Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 723/8.
ps2013-054-09-003-008.u1.p2.s2 Vítám mezi námi senátorku Miladu Emmerovou.
ps2013-054-09-003-008.u1.p2.s3 Dobrý den, paní senátorko.
ps2013-054-09-003-008.u1.p3.s1 Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřil ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík.
ps2013-054-09-003-008.u1.p3.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-054-09-003-008.u2.p1.s1 Dámy a pánové, dobrý den, ještě jednou.
ps2013-054-09-003-008.u2.p1.s2 Je to další velmi složitá materie, takže si dovolím ji velmi stručně přiblížit.
ps2013-054-09-003-008.u2.p1.s3 Opět zákon, který ale byl zamítnut Senátem, tuším, že to bylo o jeden hlas.
ps2013-054-09-003-008.u2.p1.s4 Rád bych ocenil, že tento návrh zákona byl opravdu velmi pečlivě projednáván v obou komorách Parlamentu České republiky a v jeho výborech.
ps2013-054-09-003-008.u2.p1.s5 Poslaneckou sněmovnou byl již jednou schválen a také garanční výbor, kterým byl v Senátu výbor pro zdravotnictví a sociální politiku, se po dlouhé diskusi vyjádřil pro jeho přijetí, i když s připomínkami a pozměňujícími návrhy.
ps2013-054-09-003-008.u2.p2.s1 Dovolte mi, abych zde ještě jednou připomněl, že cílem tohoto návrhu je zejména zavést taková opatření, která napomohou stabilizovat a zkvalitnit systém specializačního vzdělávání a vzdělávání v nástavbových oborech lékařů, zubních lékařů a farmaceutů, stabilizovat počet lékařů v některých oborech, zajistit vzájemnou prostupnost některých oborů, rozšířit možnosti motivující k dalšímu vzdělávání a v neposlední řadě zlepšit sladění vzdělávání s rodinným a pracovním životem lékařů.
ps2013-054-09-003-008.u2.p3.s1 Dovolím si tvrdit, že přestože se předložený návrh zákona poněkud odchýlil od původního vládního návrhu v jednom ze zamýšlených cílů, a to od záměru výrazně zredukovat základní obory, je jeho výsledné znění maximálně možným odborným i politickým kompromisem.
ps2013-054-09-003-008.u2.p3.s2 Ono odchýlení, které také bylo předmětem diskuse, spočívá v tom, že namísto navrhované redukce ze 46 na 33 specializačních oborů došlo nakonec pouze k redukci na 43 specializačních oborů.
ps2013-054-09-003-008.u2.p3.s3 V počtu specializačních oborů není jednotná ani EU, ale počty oborů v nejvyspělejších zemích se pohybují právě kolem 43.
ps2013-054-09-003-008.u2.p3.s4 Podstata změny nespočívá v pouhém počtu oborů, a i toto je výsledkem složitého projednávání návrhu zákona.
ps2013-054-09-003-008.u2.p4.s1 A teď bych připomněl hlavní přínosy předkládaného návrhu.
ps2013-054-09-003-008.u2.p4.s2 Pokud jde o požadavek stabilizace vzdělávání, základní kmeny, specializační obory specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a obory nástavbového vzdělávání budou stanoveny přímo zákonem.
ps2013-054-09-003-008.u2.p4.s3 Nově bude umožněno získat akreditaci pro vzdělávání nejen pro obor jako celek, ale i pro vzdělávání v základním kmeni, pro nějž jsou parametry nastaveny tak, aby bylo umožněno získání této akreditace co nejširšímu počtu poskytovatelů zdravotních služeb.
ps2013-054-09-003-008.u2.p4.s4 Zjednoduší se jim tak vstup do systému vzdělávání a bude vytvořen předpoklad pro to, aby nedocházelo k nežádoucím odchodům lékařů z mateřských pracovišť, a dojde také ke zkrácení řízení o udělení akreditace.
ps2013-054-09-003-008.u2.p5.s1 Jako další významná pozitiva této novely bych chtěl vyzdvihnout některé další nové věci, kterými jsou zejména definování školitele a jeho působnosti v systému vzdělávání.
ps2013-054-09-003-008.u2.p5.s2 Zákon dává školiteli kompetenci stanovit rozsah činnosti lékaři v různých fázích specializační přípravy, definuje se garant oboru, definuje se odborný dozor a odborný dohled u prvního u lékaře bez základního kmene a u druhého u lékaře, který kmen již absolvoval, ukotví se zkoušky po základním kmeni.
ps2013-054-09-003-008.u2.p5.s3 Dále jsou upřesněna pravidla pro průběh specializačního vzdělávání, do kterého nebude započtena doba výkonu zdravotnického povolání, která přesahuje týdenní pracovní dobu.
ps2013-054-09-003-008.u2.p5.s4 Tato tzv. rozvolněná příprava v rámci specializačního vzdělávání bude probíhat minimálně v rozsahu, který nebude nižší než polovina stanovené týdenní pracovní doby.
ps2013-054-09-003-008.u2.p5.s5 Současně však návrh vychází vstříc účastníkům specializačního vzdělávání na rodičovské dovolené nebo pečující o dítě do zahájení povinné školní docházky, který umožní započítat do specializačního vzdělávání výkon povolání v rozsahu jedné pětiny stanovené týdenní pracovní doby, čímž se slaďuje pracovní a soukromý život.
ps2013-054-09-003-008.u2.p5.s6 Dále pak osobám na mateřské nebo rodičovské dovolené, které jsou zařazeny do specializačního vzdělání z důvodu pediatrie, bude započtena do specializačního vzdělávání doba péče o vlastní dítě v délce tří měsíců.
ps2013-054-09-003-008.u2.p6.s1 V rámci projednávání návrhu tohoto zákona probíhala také široká odborná diskuze nad oborem praktické lékařství pro děti a dorost, což byl jeden z úhelných kamenů diskuze i v Senátu.
ps2013-054-09-003-008.u2.p6.s2 Smyslem novely zákona je vytvořit jeden společný vzdělávací obor pro obor pediatrie.
ps2013-054-09-003-008.u2.p6.s3 Stávající úprava rozdělení vzdělávání na dva obory nemá opodstatnění a nedůvodně zatěžuje profesní pohyb zaměstnavatelů lékařů v této oblasti, současně neodpovídá standardům vzdělávání většiny států EU.
ps2013-054-09-003-008.u2.p6.s4 Rád bych zdůraznil, že institut registrujícího poskytovatele zdravotních služeb, tzv. dětského praktika, zůstává zachován.
ps2013-054-09-003-008.u2.p6.s5 Na systému ambulantní péče o děti se tedy nic nezmění.
ps2013-054-09-003-008.u2.p7.s1 V této chvíli bych možná zdůraznil jednu věc, která byla zdůrazňována v Senátu, kde se spousta senátorů domnívala, že tento návrh, který slučuje zase obor praktické lékařství pro děti a dorost a obor pediatrie do jednoho oboru, jaksi vysaje z terénu praktické lékaře pro děti a dorost, ale opak je pravdou.
ps2013-054-09-003-008.u2.p7.s2 On vlastně do tohoto oboru pouští pediatry z nemocnic, kteří v mnoha směrech, a věřte mi, že z vlastní praxe to znám velmi dobře, nechtějí sloužit, rádi by si otevřeli svou ambulanci a v podstatě tímto způsobem naopak dostaneme do terénu větší počet lékařů pro děti, než jich je tam dneska.
ps2013-054-09-003-008.u2.p8.s1 si myslím, že velmi důležité pro praxi jsou také navržené změny v procesu uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání v aprobačním řízení, které podstupují lékaři, zubní lékaři a farmaceuti, kteří absolvovali vzdělávání v zemích mimo EU.
ps2013-054-09-003-008.u2.p8.s2 Dojde ke zpřísnění celého průběhu aprobačního řízení.
ps2013-054-09-003-008.u2.p8.s3 Aprobační zkouška bude probíhat v českém jazyce.
ps2013-054-09-003-008.u2.p8.s4 Obsah a podmínky odborné praxe budou vymezeny ve spolupráci s Českou lékařskou komorou, Českou stomatologickou komorou a Českou lékárenskou komorou.
ps2013-054-09-003-008.u2.p8.s5 Odbornou praxi bude uchazeč vykonávat na pracovišti pro tuto praxi akreditovaném a pod přímým dohledem.
ps2013-054-09-003-008.u2.p9.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že tento zákon bude velmi dobrým přínosem pro rozvoj dalšího vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů v ČR, a budu velmi rád, pokud ho podpoříte, protože v této chvíli stojíme opravdu před tím, že je k tomu...
ps2013-054-09-003-008.u2.p9.s2 bych chtěl říct, že v této chvíli ten zákon významnou podporu lékařských fakult, České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně, která ve svých útrobách nebo ve svém lůně soustřeďuje 130 odborných společností a i celkem slušnou podporu mladých lékařů.
ps2013-054-09-003-008.u2.p9.s3 Celkem asi je všem známo, že naopak proti tomuto zákonu vystupovala poslední dobou Česká lékařská komora, ale nicméně se opravdu domnívám, že bude lépe pro tuto zemi a pro vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů, pokud bude tento zákon v tomto znění přijat, protože posouvá věci k lepšímu.
ps2013-054-09-003-008.u2.p9.s4 Děkuji.
ps2013-054-09-003-008.u3.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-054-09-003-008.u3.p1.s2 Přečtu dvě omluvy.
ps2013-054-09-003-008.u3.p1.s3 Dnes od hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů se omlouvá paní poslankyně Květa Matušovská a dále dnes do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Milan Šarapatka.
ps2013-054-09-003-008.u3.p2.s1 Táži se, zda se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodaj garančního výboru pan poslanec David Kasal.
ps2013-054-09-003-008.u3.p2.s2 Není tomu tak.
ps2013-054-09-003-008.u3.p2.s3 Otevírám rozpravu a eviduji několik přihlášek.
ps2013-054-09-003-008.u3.p2.s4 První vystoupí pan poslanec Leoš Heger a připraví se pan poslanec Rom Kostřica.
ps2013-054-09-003-008.u3.p2.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2013-054-09-003-008.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-054-09-003-008.u4.p1.s2 Ještě jednou dobré odpoledne.
ps2013-054-09-003-008.u4.p1.s3 avizuji, že budu plédovat -
ps2013-054-09-003-008.u5.p1.s1 Pane poslanče, se omlouvám.
ps2013-054-09-003-008.u5.p1.s2 V rozpravě by měla vystoupit jako první paní senátorka Milada Emmerová.
ps2013-054-09-003-008.u5.p1.s3 Požádám vás o to, abyste dal slovo.
ps2013-054-09-003-008.u5.p1.s4 Prosím, paní senátorko.
ps2013-054-09-003-008.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2013-054-09-003-008.u6.p1.s2 Vážený sbore Poslanecké sněmovny, dovolte mi, abych vás pozdravila a sdělila vám, jakým způsobem byl projednáván tento návrh zákona, tato osmá novela, v Senátu Parlamentu České republiky.
ps2013-054-09-003-008.u6.p2.s1 Na jednání zdravotně-sociálního výboru Senátu dne 13. prosince došlo k projednávání tohoto návrhu a byl poprvé ve své funkci přítomen pan ministr Miloslav Ludvík, který však tuto normu nepřekládal.
ps2013-054-09-003-008.u6.p2.s2 To chci zdůraznit.
ps2013-054-09-003-008.u6.p2.s3 Již tehdy bylo známo, že ústavněprávní výbor, který tuto normu projednával, ji zamítl.
ps2013-054-09-003-008.u6.p2.s4 Zpravodajem byl pan senátor Sušil, který požádal o to, abych také stanovisko z ústavněprávního výboru zde tlumočila.
ps2013-054-09-003-008.u6.p3.s1 Pan ministr Miloslav Ludvík tedy tuto schválenou normu převzal, jak nakonec prezentoval i při svém vystoupení zde, a byl nakloněn k tomu, aby byla přijata.
ps2013-054-09-003-008.u6.p3.s2 Bylo podáno několik pozměňovacích návrhů, včetně návrhu specializačního oboru traumatologie, angiologie a praktický lékař pro děti a dorost.
ps2013-054-09-003-008.u6.p3.s3 Posledně jmenovaný obor nebyl výborem kladně prohlasován, načež následující den, to znamená 14. 12., byl znovu celý tento návrhu předložen k projednání.
ps2013-054-09-003-008.u6.p3.s4 Na plénu Senátu se objevil návrh na zamítnutí, a to z úst pana profesora Žaloudíka, a tento byl nakonec přijat hlasováním po ukončení obecné rozpravy těsnou většinou, kdy kvorum bylo 31 a hlasů ke schválení zamítnutí bylo rovněž 31.
ps2013-054-09-003-008.u6.p4.s1 Osobně jsem dala za pravdu akademické obci, konkrétně Asociaci lékařských fakult, neboť jejich názor je výsledkem jejich rozsáhlých a zažitých znalostí, ale i pedagogických zkušeností.
ps2013-054-09-003-008.u6.p4.s2 Jejich doporučení nelze považovat za jakýsi skupinový zájem na rozdíl od jiných jednotlivců a sdružení s medicínským zaměřením.
ps2013-054-09-003-008.u6.p5.s1 Budete tedy dnes znovu projednávat svoji původní verzi, která byla zaslána k projednávání do Senátu.
ps2013-054-09-003-008.u6.p5.s2 A předpokládám, že vzhledem k tomu, že u vás bylo hlasování tehdy bezproblémové, že tak dopadne i dneska.
ps2013-054-09-003-008.u6.p5.s3 Toto doporučuje i pan ministr Ludvík a řekla bych, že všichni lékaři a lidé, kteří pracují ve zdravotnictví a znají tuto problematiku.
ps2013-054-09-003-008.u6.p5.s4 Jenom chci závěrem říct, že tento zákon nebyl a nebude nikdy dokonalý, poněvadž k jeho dokonalosti nepřispívá nekonečná kritika mnoha odborností, mnoha lékařů a mnoha zájmových skupin.
ps2013-054-09-003-008.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-054-09-003-008.u7.p1.s1 Děkuji paní senátorce Miladě Emmerové.
ps2013-054-09-003-008.u7.p1.s2 Hezké odpoledne, vážené poslankyně, páni poslanci.
ps2013-054-09-003-008.u7.p1.s3 Budeme, tak jak bylo avizováno, pokračovat v diskusi, která byla zahájena právě vystoupením paní senátorky, a to vystoupením pana poslance Leoše Hegera.
ps2013-054-09-003-008.u7.p1.s4 Připraví se kolega Rom Kostřica.
ps2013-054-09-003-008.u7.p1.s5 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-054-09-003-008.u8.p1.s1 Děkuji ještě jednou za slovo.
ps2013-054-09-003-008.u8.p1.s2 A dovolte mi, abych se omluvil paní senátorce Emmerové, vašim prostřednictvím, pane místopředsedo.
ps2013-054-09-003-008.u8.p1.s3 Byla to i moje chyba, že jsem si neuvědomil, že vystoupit dříve.
ps2013-054-09-003-008.u8.p2.s1 jsem chtěl říci, že zákon o vzdělávání lékařů a dalších příbuzných povolání byl vždycky problémem a ten problém vyústil v roce 2004 přijetím zákona, který byl velmi dobře míněný.
ps2013-054-09-003-008.u8.p2.s2 Chtěl posunout úroveň našeho vzdělávání lékařů k vyšší efektivitě, ale ta jeho implementace se nepovedla.
ps2013-054-09-003-008.u8.p2.s3 Byl to jeden z posledních nových zákonů, který byl předkládán Parlamentu, a trval velmi dlouho, a přesto se to nepovedlo.
ps2013-054-09-003-008.u8.p3.s1 Byl několikrát novelizován za těch posledních třináct let.
ps2013-054-09-003-008.u8.p3.s2 Novelu, kterou máme dneska před sebou, jak tu zmínila paní senátorka Emmerová, odhlasovala Poslanecká sněmovna více než ústavní většinou 131 hlasů.
ps2013-054-09-003-008.u8.p3.s3 A potom v Senátu byl překvapivě v prosinci ten návrh zamítnut většinou jednoho hlasu.
ps2013-054-09-003-008.u8.p4.s1 To, co aktuálně brzdí přijetí zákona, je pravděpodobně především struktura základních specializačních oborů, která by měla zachovat dostatečně široký záběr jednotlivých oborů a bránit atomizaci medicíny.
ps2013-054-09-003-008.u8.p4.s2 Zatímco u ostatních změn, které ta novela přináší, došlo k poměrně rozumného konsenzu v době, když se ten zákon připravoval.
ps2013-054-09-003-008.u8.p4.s3 I když ho dnes i v této sféře kritizuje Česká lékařská komora, musím říct, že sám jsem podával několik pozměňovacích návrhů, které vesměs neproběhly, a představoval bych si, že ten zákon by v detailech mohl být lepší.
ps2013-054-09-003-008.u8.p4.s4 Ale i tak se domnívám, a domnívám se zcela jednoznačně, že ten zákon přinese pokrok.
ps2013-054-09-003-008.u8.p5.s1 To vše, co je v něm dobré, tady stručně jmenoval pan ministr.
ps2013-054-09-003-008.u8.p5.s2 se tedy omezím jenom na dvě věci, které pokládám za naprosto klíčové.
ps2013-054-09-003-008.u8.p5.s3 To jedno je, že ten zákon legalizuje růst kompetencí mladých lékařů, a je jich stále více během těch pěti let přípravy na atestaci, stále větší kompetence a možnost pracovat samostatně, tak jak to jednak definuje zákon ve formě definice dohledu a dozoru, ale venkoncem i v sféře, kde zmocňuje školitele, aby ty kompetence podle pozorování příslušného mladého lékaře postupně rozšiřoval, tak jak si to praxe vyžaduje.
ps2013-054-09-003-008.u8.p6.s1 Druhou věcí, kterou jsem pokládal za mimořádně dobrou, je, že je zavedena možnost vícestupňové akreditace.
ps2013-054-09-003-008.u8.p6.s2 To znamená, že menší nemocnice se mohou velmi snadno nyní akreditovat pro základní kmen v příslušném oboru, o který mají zájem, aby ho vyučovaly.
ps2013-054-09-003-008.u8.p6.s3 To rozšíří spektrum pracovišť, kam mladí lékaři mohou jít.
ps2013-054-09-003-008.u8.p6.s4 Kdybychom byli v zahraničí, tak zcela jednoznačně řeknu, že mladí lékaři využijí možnosti začít pracovat, dostat smlouvu na malém pracovišti a v polovině vzdělání přestoupit na pracoviště vyšší, spádovou krajskou nemocnici, nebo fakultní nemocnici.

Text viewDownload CoNNL-U