|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-008-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - druhé čtení

Date2015-07-08
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029216.htm

Select a sentence

Showing 201 - 300 of 749 • previousnext

ps2013-029-06-008-018.u18.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-029-06-008-018.u18.p1.s2 V souladu s jednacím řádem odůvodním pozměňovací návrh, který je veden jako sněmovní dokument č. 2369 a ke kterému se pak formálně přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-029-06-008-018.u18.p2.s1 Pozměňovací návrh celkem 13 bodů a bych vás nyní poměrně podrobně jimi provedl.
ps2013-029-06-008-018.u18.p2.s2 Musím říci, že vycházím stanoviska Svazu měst a obcí, které jste obdrželi mnozí, možná všichni, a jsem se pokusil jejich stanoviska a připomínky přeformulovat do konkrétních pozměňovacích návrhů.
ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s1 První bod pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s2 V § 2 odst. 1 se zrušuje slovo "soukromoprávní" před slovem "smlouva".
ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s3 Dále se zrušují slova "jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci".
ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s4 Nové znění by pak bylo: Prostřednictvím Registru smluv se povinně uveřejňuje smlouva, jejíž stranou je...
ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s1 Odůvodnění: Komplexní pozměňovací návrh, pozměňovací návrh je dán k tomu komplexnímu, a ne k původnímu tisku, zakotvuje povinnost uveřejňovat pouze soukromoprávní smlouvu, případně smlouvu o poskytnutí dotace nebo návratné pomoci.
ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s2 V praxi však mohou vznikat problémy s určením, kdy jde o soukromoprávní smlouvu, resp. zda smlouva nemá spíše veřejnoprávní charakter.
ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s3 O tom, že nejde o ryze teoretický problém, svědčí množství judikatury k problematice veřejnoprávní smluv.
ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s4 Proto se navrhuje, aby se povinnost uveřejnění týkala všech smluv, jejichž strany jsou uvedeny v § 2 odst. 1 písm. a) n), tzn. odstranily se pochybnosti, které smlouvy ano a které ne.
ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s5 Pokud to bude přijato, tak se to bude týkat všech smluv, které uzavřou smluvní strany, které jsou uvedeny v § 2 odst. 1.
ps2013-029-06-008-018.u18.p5.s1 Druhý bod pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p5.s2 V § 2 odst. 1 písm. b) se zrušují slova "městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města nebo".
ps2013-029-06-008-018.u18.p5.s3 To znamená, nové znění tohoto § odst. 1 písm. b) by znělo takto: územně samosprávný celek, včetně městské části hlavního města Prahy.
ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s1 Jednoduché zdůvodnění: Navrhuje se úprava, která přizpůsobuje text komplexního pozměňovacího návrhu platnému právnímu stavu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s2 Městské části a městské obvody územně členěného statutárního města nemají právní subjektivitu, a tudíž nemohou být smluvní stranou.
ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s3 Ponecháním v zákoně by došlo k rozporu s příslušnými ustanoveními zákona o obcích, což by mohlo mít za následek právní nejistotu ohledně postavení městských částí a městských obvodů územně členěných statutárních měst, mimo Prahy, podotýkám.
ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s4 Z ustanovení § 2 odst. 1 písm. b) by totiž šlo nově dovozovat, že uvedené městské části právní subjektivitu mají a mohou vystupovat v právních vztazích samostatně, což zákon o obcích neumožňuje.
ps2013-029-06-008-018.u18.p7.s1 Třetí bod pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p7.s2 V § 2 odst. 1 písm. n) se slovo "většinovou" nahrazuje slovem "plnou", slova "a to i prostřednictvím jiné právnické osoby" se zrušují a čárka za slovem "účast" se nahrazuje tečkou.
ps2013-029-06-008-018.u18.p7.s3 Takže nové znění tohoto paragrafu by znělo takto: § 2 odst. 1 písm. n) právnická osoba, v níž stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky plnou majetkovou účast.
ps2013-029-06-008-018.u18.p8.s1 Odůvodnění tohoto bodu: Kritérium většinové majetkové účasti zvolené předkladateli jako distinktivní znak pro určení skupiny právnických osob, pro které platit povinnost uveřejňování smluv, je problematické.
ps2013-029-06-008-018.u18.p8.s2 Narušuje ústavně garantovanou rovnost pro podnikající subjekty, a to navíc na základě momentální majetkové vlastnické struktury.
ps2013-029-06-008-018.u18.p8.s3 Proto se navrhuje, a to i na základě zkušeností ze Slovenska, kde obdobná právní úprava platí od roku 2011, zavést kritérium 100%, tedy plného vlastnictví dané právnické osoby státem nebo územně samosprávným celkem.
ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s1 Problematické je i ustanovení, že se za účast státu a územně samosprávných celků považuje i účast prostřednictvím jiné právnické osoby.
ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s2 Nenaplnění tohoto kritéria se bude v praxi velmi obtížně zjišťovat, např. v případě obchodní korporace, kde jsou podíly či akci vlastněny více subjekty, navíc právnickými osobami, u kterých nebude na první pohled zřejmé, kým jsou vlastněny.
ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s3 Vlastnická struktura se navíc v průběhu času může měnit.
ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s4 Jde o rizikové ustanovení i z hlediska osob, které s těmito povinnými osobami vstupují do smluvních vztahů, aniž by si byly vědomy, že jednají s povinným subjektem.
ps2013-029-06-008-018.u18.p10.s1 Čtvrtý bod pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p10.s2 V § 3 odst. 2 písm. b) se za slovo "výpočet" vkládají slova "hesla, přístupové kódy, licenční a jiné obdobné klíče, sériová a jiná obdobná čísla".
ps2013-029-06-008-018.u18.p10.s3 Tento paragraf by pak nově zněl: § 3 odst. 2 písm. b) technickou předlohu, návod, výkres, projektovou dokumentaci, model, způsob výpočtu jednotkových cen, vzor a výpočet, hesla, přístupové kódy, licenční a jiné obdobné klíče, sériová a jiná obdobná čísla.
ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s1 Odůvodnění tohoto bodu pozměňovacího návrhu: Součástí povinně uveřejňovaných dokumentů mohou být uvedené údaje, které jsou z principu určeny pouze smluvním stranám, přičemž jejich uveřejnění by mohlo mít za následek ohrožení majetku povinného subjektu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s2 Jako příklad lze uvést smlouvu s bezpečnostní agenturou, kde je součástí smlouvy heslo, jímž lze odvolat tzv. falešný poplach.
ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s3 Dále uvedené kódy a sériová čísla mohou být zneužita při ověřování pravosti softwaru při jeho instalaci nebo při jeho používání.
ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s4 Aplikace uvedené výjimky nemůže být klasifikována jako zmenšení transparentnosti nakládání s veřejnými prostředky.
ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s5 Myslím, že je to naprosto logické.
ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s6 Kdo někdy používá nějaký licenční klíč, nějaké heslo, tak pochopí, že není praktické a vhodné tyto údaje zveřejňovat.
ps2013-029-06-008-018.u18.p12.s1 Pátý bod pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p12.s2 V § 3 odst. 2 písm. e) se za slova "odst. 1 písm." vkládá slovo "b)" a za slovo "e)" se vkládají slova "f) a h)".
ps2013-029-06-008-018.u18.p13.s1 Odůvodnění: Je nezbytné rozšířit výjimku i na osoby uvedené v § 2 odst. 1 písm. b), f) a h), neboť i obec, dobrovolný svazek obcí či příspěvkové organizace územně samosprávného celku mohou provozovat činnosti, při nichž se uzavírá velké množství adhezních smluv s podnikateli, které se neliší od smluv uzavíranými s nepodnikateli, a tedy nezveřejňovanými.
ps2013-029-06-008-018.u18.p13.s2 Jde např. o provoz obecních vodovodů, tepláren, svoz odpadů apod.
ps2013-029-06-008-018.u18.p14.s1 Šestý bod pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p14.s2 V § 3 odst. 2 se vkládá nové písmeno j), které zní: smlouvu, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je obec, která nevykonává rozšířenou působnost, příspěvková organizace touto obcí zřízená nebo právnická osoba, v níž taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast.
ps2013-029-06-008-018.u18.p15.s1 Odůvodnění: Podle vyjádření předkladatelů sněmovního tisku 42, toho původního sněmovního tisku, subjekty uvedené v ustanovení § 2 odst. 1 písm. b) nakládají pouze s 10 procenty veřejných prostředků a v současné době již existují právní předpisy umožňující získat přístup ke smlouvám uzavíraným těmito subjekty, jsou možná rizika vyplývající z odložení účinnosti zákona pro tyto subjekty nižší než rizika vyplývající z aplikačních problémů a z nedostatečné technické a personální připravenosti uvedených subjektů.
ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s1 Uvedené problémy se nejvíce týkají malých obcí bez vlastního nebo jen s velmi omezeným úředním aparátem.
ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s2 Je to velmi důležité, tento bod navrhuje trvalou výjimku pro malé obce, ne dvouletý odklad.
ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s3 Připomínám, překládám ten právní text do srozumitelného jazyka českého.
ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s4 Je to návrh na trvalou výjimku pro všechny obce, které nejsou obce s rozšířenou působností, a logicky i na příspěvkové organizace těmito malými obcemi zřízené, případně právnické osoby, kde mají buď samy, nebo s ostatními většinovou či stoprocentní majetkovou účast.
ps2013-029-06-008-018.u18.p17.s1 Sedmý bod pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p17.s2 V § 5 odst. 1 se zrušují slova "elektronického obrazu" a "v otevřeném a strojově čitelném formátu".
ps2013-029-06-008-018.u18.p17.s3 § 5 odst. 1 nově zní: uveřejněním smlouvy prostřednictvím Registru smluv se rozumí vložení textového obsahu smlouvy a rovněž metadat podle odstavce 3 do Registru smluv".
ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s1 Formulace, která je obsažena v tom původním návrhu v tom ustanovení odporuje požadavkům na tvorbu právního předpisu, neboť obsahuje právním řádem nevymezené pojmy, jako např. elektronický obraz - nikde není definováno, co se myslí pojmem elektronický obraz nebo strojově čitelný formát, což znemožňuje, pokud tam ty formulace necháme, jednoznačný výklad tohoto ustanovení.
ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s2 Formát vkládaných dat by proto měl být vymezen prováděcím právním předpisem, nikoli samotným zákonem.
ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s3 Taky se může stát, že z různých praktických důvodů bude požadavek na jiný formát dat.
ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s4 V okamžiku, kdy to necháme přímo v zákoně, bude nutná novela.
ps2013-029-06-008-018.u18.p19.s1 vím, že pan předkladatel trošku kroutí hlavou, ale jako programátor říkám, že můžeme dlouhé hodiny vést debatu o tom, co je to elektronický obraz nebo strojově čitelný formát.
ps2013-029-06-008-018.u18.p19.s2 Ještě bychom mohli říct, které stroje - například obráběcí nebo dopravní a podobně.
ps2013-029-06-008-018.u18.p19.s3 Doporučuji to opravdu převést z praktických důvodů do prováděcího právního předpisu, kde to může být podrobnější a může se to pružněji měnit i s ohledem na změnu databází či prostředí, ve kterém se to programuje.
ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s1 Je sice pravděpodobné, že většina písemných smluv vzniká elektronicky, ne vždy je však konkrétním osobám uzavírajícím smlouvu k dispozici.
ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s2 To dokazuje i průzkum provedený mezi členy Svazu měst a obcí z loňského roku.
ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s3 Přestože obdobnou povinnost nalezneme i v slovenské úpravě, pohled do tamního registru naznačuje, že v praxi není dodržována.
ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s4 Tento požadavek je navíc z hlediska dalších právních předpisů upravujících zpřístupnění informací dálkovým způsobem ojedinělý a může v praxi povinným subjektům činit nemalé obtíže.
ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s5 Tak v podrobnosti odůvodnění, je to i v tom pozměňovacím návrhu, jsou odkazy na konkrétní právní normy, které toto tvrzení dokazují.
ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s1 Argumentace předkladatelů sněmovního tisku 42, že stav elektronizace veřejné správy dosáhl úrovně, kdy naprostá většina smluv, faktur a objednávek je vyhotovována v elektronické podobě, je zavádějící, neboť nevede k závěru, že by měl povinný subjekt takto vytvořený dokument k dispozici.
ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s2 Jedná se zejména o případy formulářových smluv, kdy se údaje doplňují ručně, smlouvy, které vyhotoví druhá strana a povinnému subjektu je dodá pouze v listinné podobě apod.
ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s3 Měl-li by povinný subjekt takový požadavek v případě, kdy povinný subjekt nemá smlouvu v uvedeném formátu k dispozici, splnit, nezbývá mu, než smlouvu přepsat či naskenovat, vyfotit a pomocí specializovaného softwaru ho převést do požadovaného formátu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s4 To by ovšem popíralo tolik proklamovanou jednoduchost a nezvyšování administrativní zátěže a navíc by si to vyžádalo dodatečné finanční i personální náklady, a zase zejména u obcí to není úplně jednoduchá věc.
ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s5 Navíc vzhledem k ustanovení § 8 odst. 4 bude problematické uveřejnit staré smlouvy, ke kterým ve většině případů bude strojově čitelná podoba nedohledatelná, a tudíž u takových smluv nebude možné naplnit požadavky zákona jiným než výše uvedeným, časově a pracovně náročným, způsobem.
ps2013-029-06-008-018.u18.p22.s1 Zaznívají tady pozměňovací návrhy, které chtějí zveřejňovat všechny smlouvy do minulosti.
ps2013-029-06-008-018.u18.p22.s2 Pak opravdu můžeme vést debatu, v jakém formátu se ty smlouvy tehdy připravovaly, jestli to bude v T602, kdo z pamětníků si pamatuje tento textový editor, nebo to bude v nějaké starší verzi Wordu, nebo to nebude vůbec elektronicky k dispozici a je to pouze v šanonech na těch městských úřadech prostě uloženo k následné kontrole, k evidenci a k archivaci.
ps2013-029-06-008-018.u18.p23.s1 Osmý bod mého pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p23.s2 V § 5 odst. 4) se za slova "§ 2 odst. 1 písm." vkládá slovo "b)," a za slovo "e)," se vkládají slova "h), f),", respektive f) a h).
ps2013-029-06-008-018.u18.p24.s1 Je nezbytné rozšířit výjimku i na osoby uvedené v § 2 odst. 1 písm. b), h) a f), neboť i obce, příspěvkové organizace územního samosprávného celku či dobrovolný svazek obcí mohou vykonávat činnosti na vysoce konkurenčním trhu, například pro ty obce, které vlastní technické služby, tak bezesporu , že trh s odpady je velmi konkurenční a mohlo by to způsobovat potíže majitelům technických služeb, či jak se tyto městské organizace jmenují.
ps2013-029-06-008-018.u18.p25.s1 Devátý bod mého pozměňovacího návrhu zní: V § 5 odst. 7 se za slovo "vyhláškou" vkládají slova "další požadavky na uveřejňování dokumentů, jejich formát, strukturu a způsob vkládání do Registru smluv,".
ps2013-029-06-008-018.u18.p25.s2 Tento paragraf by pak nově zněl: "Ministerstvo pro místní rozvoj stanoví vyhláškou další požadavky na uveřejňování dokumentů, jejich formát, strukturu a způsob vkládání do Registru smluv, způsob zaslání smlouvy správci Registru smluv k uveřejnění prostřednictvím Registru smluv a způsob potvrzení uveřejnění smlouvy prostřednictvím Registru smluv."
ps2013-029-06-008-018.u18.p26.s1 Protože i ten, kdo to tam vkládá, potřebuje zpětnou vazbu, že to vložení dopadlo v pořádku, aby měl jistotu, že nevznikl žádný technický či jiný problém.
ps2013-029-06-008-018.u18.p26.s2 On by měl v dobré víře bez toho potvrzení za to, že splnil zákonné povinnosti, a pak by se mohlo ukázat, že ta operace z různých důvodů nedopadla dobře.
ps2013-029-06-008-018.u18.p27.s1 Desátý bod mého pozměňovacího návrhu zní: V § 6 odst. 2 se na konci věty tečka nahrazuje čárkou a vkládají se slova: "nebo smlouva, která nebyla v důsledku nefunkčnosti Registru smluv správcem registru zveřejněna bezodkladně po jejím doručení."
ps2013-029-06-008-018.u18.p27.s2 Tento paragraf by pak nově zněl - § 6 odst. 2: "Nezávisle na uveřejnění prostřednictvím Registru smluv nabývá účinnosti smlouva, která byla uzavřena za účelem odvrácení nebo zmírnění újmy hrozící bezprostředně v souvislosti s mimořádnou událostí ohrožující život, zdraví, majetek nebo životní prostředí," - a teď ta nová slova - "nebo smlouva, která nebyla v důsledku nefunkčnosti Registru smluv správcem registru zveřejněna bezodkladně po jejím doručení."
ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s1 Je to opět reakce na nějaký možný technický problém v Registru smluv, aby odpovědnost za to, že to nefunguje, nepadla na ty, kteří mají smlouvy zveřejňovat, aby ta smlouva pak nabyla účinnosti.
ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s2 Tuto výjimku je nezbytné rozšířit na situace, kdy Registr smluv nebude funkční, neboť je nepřípustné, aby účinnost smlouvy závisela na tom, zda dojde k uveřejnění, na což nemají smluvní strany 100% vliv.
ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s3 Zkušenost z posledních let ukázala, že stát není schopen garantovat 100% funkčnost jím provozovaných systémů.
ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s4 A teď mi věřte, že mluvím z vlastní zkušenosti - centrální registr vozidel.
ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s5 Myslím, že si s tím mnozí starostové a všechny obce s rozšířenou působností, které to mají na starosti, užili své.
ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s6 A nakonec jsme přijali řešení, že jsme přijali odpovědnost na Ministerstvu dopravy a případně jsme i kompenzovali ztráty, které obcím v důsledku nefunkčnosti toho systému, který provozuje a zajišťuje stát, vznikly.
ps2013-029-06-008-018.u18.p29.s1 Jedenáctý bod mého pozměňovacího návrhu zní: V § 7 odst. 2 písm. a) se za slova "ode dne, kdy se" vkládají slova "od správce registru".
ps2013-029-06-008-018.u18.p29.s2 Nově ten paragraf tedy zní: § 7 odst. 2 písm. a) provede-li osoba uvedená v § 2 odst. 1 nebo jiná smluvní strana opravu podle § 5 odst. 5, jíž bude dosaženo uveřejnění souladného s tímto zákonem, ve lhůtě do 30 dnů ode dne, kdy se od správce registru dozvěděla o tom, že uveřejnění není souladné s tímto zákonem, byla-li dosud v dobré víře, že uveřejnění je souladné s tímto zákonem.
ps2013-029-06-008-018.u18.p30.s1 Je to vlastně upřesnění, které zvýší právní jistotu, aby bylo jasné, kdy začíná běžet lhůta "dozvědět se", aby to bylo od okamžiku, kdy to oznámí správce registru.
ps2013-029-06-008-018.u18.p30.s2 To spíš považuju za technickou změnu, která nemění žádným způsobem obsah toho komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2013-029-06-008-018.u18.p31.s1 Dvanáctý bod mého pozměňovacího návrhu zní: § 8 odst. 3 se zrušuje.
ps2013-029-06-008-018.u18.p31.s2 Následné odstavce se přečíslují.
ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s1 Zavedení odkladu účinnosti zákona pro obce, které nevykonávají rozšířenou působnost, nebo právnické osoby, ve kterých taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast, je nadbytečné vzhledem k navrhovanému zakotvení trvalé výjimky.
ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s2 Myslím, že je to logické.
ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s3 Pokud chceme zakotvit trvalou výjimku, tak nemusíme zavádět odklad účinnosti, protože ten odklad je navždy.
ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s4 Pokud bude trvalá výjimka.
ps2013-029-06-008-018.u18.p33.s1 A poslední bod pozměňujícího návrhu, bod číslo 13: § 8 odst. 4 se zrušuje a následující odstavce se přečíslují.
ps2013-029-06-008-018.u18.p34.s1 Odůvodnění: Je žádoucí nezavádět povinnost uveřejňovat staré smlouvy i v případech, kdy se novou dohodou pouze ruší.
ps2013-029-06-008-018.u18.p34.s2 Zavedení povinnosti v případě takových smluv nedává moc smysl, zejména v porovnání s obdobnými smlouvami, jejichž platnost nekončí zrušovací dohodou, ale například výpovědí, uplynutím času či na základě jiné právní události.

Text viewDownload CoNNL-U