ps2013-029-06-008-018.u18.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-029-06-008-018.u18.p1.s2
V souladu s jednacím řádem odůvodním pozměňovací návrh , který je veden jako sněmovní dokument č . 2369 a ke kterému se pak formálně přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-029-06-008-018.u18.p2.s1
Pozměňovací návrh má celkem 13 bodů a já bych vás nyní poměrně podrobně jimi provedl . ps2013-029-06-008-018.u18.p2.s2
Musím říci , že vycházím stanoviska Svazu měst a obcí , které jste obdrželi mnozí , možná všichni , a já jsem se pokusil jejich stanoviska a připomínky přeformulovat do konkrétních pozměňovacích návrhů . ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s1
První bod pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s2
V § 2 odst . 1 se zrušuje slovo " soukromoprávní " před slovem " smlouva " . ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s3
Dále se zrušují slova " jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci " . ps2013-029-06-008-018.u18.p3.s4
Nové znění by pak bylo : Prostřednictvím Registru smluv se povinně uveřejňuje smlouva , jejíž stranou je . . . ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s1
Odůvodnění : Komplexní pozměňovací návrh , pozměňovací návrh je dán k tomu komplexnímu , a ne k původnímu tisku , zakotvuje povinnost uveřejňovat pouze soukromoprávní smlouvu , případně smlouvu o poskytnutí dotace nebo návratné pomoci . ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s2
V praxi však mohou vznikat problémy s určením , kdy jde o soukromoprávní smlouvu , resp . zda smlouva nemá spíše veřejnoprávní charakter . ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s3
O tom , že nejde o ryze teoretický problém , svědčí množství judikatury k problematice veřejnoprávní smluv . ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s4
Proto se navrhuje , aby se povinnost uveřejnění týkala všech smluv , jejichž strany jsou uvedeny v § 2 odst . 1 písm . a ) až n ) , tzn . odstranily se pochybnosti , které smlouvy ano a které ne . ps2013-029-06-008-018.u18.p4.s5
Pokud to bude přijato , tak se to bude týkat všech smluv , které uzavřou smluvní strany , které jsou uvedeny v § 2 odst . 1 . ps2013-029-06-008-018.u18.p5.s1
Druhý bod pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p5.s2
V § 2 odst . 1 písm . b ) se zrušují slova " městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města nebo " . ps2013-029-06-008-018.u18.p5.s3
To znamená , nové znění tohoto § odst . 1 písm . b ) by znělo takto : územně samosprávný celek , včetně městské části hlavního města Prahy . ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s1
Jednoduché zdůvodnění : Navrhuje se úprava , která přizpůsobuje text komplexního pozměňovacího návrhu platnému právnímu stavu . ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s2
Městské části a městské obvody územně členěného statutárního města nemají právní subjektivitu , a tudíž nemohou být smluvní stranou . ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s3
Ponecháním v zákoně by došlo k rozporu s příslušnými ustanoveními zákona o obcích , což by mohlo mít za následek právní nejistotu ohledně postavení městských částí a městských obvodů územně členěných statutárních měst , mimo Prahy , podotýkám . ps2013-029-06-008-018.u18.p6.s4
Z ustanovení § 2 odst . 1 písm . b ) by totiž šlo nově dovozovat , že uvedené městské části právní subjektivitu mají a mohou vystupovat v právních vztazích samostatně , což zákon o obcích neumožňuje . ps2013-029-06-008-018.u18.p7.s1
Třetí bod pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p7.s2
V § 2 odst . 1 písm . n ) se slovo " většinovou " nahrazuje slovem " plnou " , slova " a to i prostřednictvím jiné právnické osoby " se zrušují a čárka za slovem " účast " se nahrazuje tečkou . ps2013-029-06-008-018.u18.p7.s3
Takže nové znění tohoto paragrafu by znělo takto : § 2 odst . 1 písm . n ) právnická osoba , v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky plnou majetkovou účast . ps2013-029-06-008-018.u18.p8.s1
Odůvodnění tohoto bodu : Kritérium většinové majetkové účasti zvolené předkladateli jako distinktivní znak pro určení skupiny právnických osob , pro které má platit povinnost uveřejňování smluv , je problematické . ps2013-029-06-008-018.u18.p8.s2
Narušuje ústavně garantovanou rovnost pro podnikající subjekty , a to navíc na základě momentální majetkové vlastnické struktury . ps2013-029-06-008-018.u18.p8.s3
Proto se navrhuje , a to i na základě zkušeností ze Slovenska , kde obdobná právní úprava platí od roku 2011 , zavést kritérium 100 % , tedy plného vlastnictví dané právnické osoby státem nebo územně samosprávným celkem . ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s1
Problematické je i ustanovení , že se za účast státu a územně samosprávných celků považuje i účast prostřednictvím jiné právnické osoby . ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s2
Nenaplnění tohoto kritéria se bude v praxi velmi obtížně zjišťovat , např . v případě obchodní korporace , kde jsou podíly či akci vlastněny více subjekty , navíc právnickými osobami , u kterých nebude na první pohled zřejmé , kým jsou vlastněny . ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s3
Vlastnická struktura se navíc v průběhu času může měnit . ps2013-029-06-008-018.u18.p9.s4
Jde o rizikové ustanovení i z hlediska osob , které s těmito povinnými osobami vstupují do smluvních vztahů , aniž by si byly vědomy , že jednají s povinným subjektem . ps2013-029-06-008-018.u18.p10.s1
Čtvrtý bod pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p10.s2
V § 3 odst . 2 písm . b ) se za slovo " výpočet " vkládají slova " hesla , přístupové kódy , licenční a jiné obdobné klíče , sériová a jiná obdobná čísla " . ps2013-029-06-008-018.u18.p10.s3
Tento paragraf by pak nově zněl : § 3 odst . 2 písm . b ) technickou předlohu , návod , výkres , projektovou dokumentaci , model , způsob výpočtu jednotkových cen , vzor a výpočet , hesla , přístupové kódy , licenční a jiné obdobné klíče , sériová a jiná obdobná čísla . ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s1
Odůvodnění tohoto bodu pozměňovacího návrhu : Součástí povinně uveřejňovaných dokumentů mohou být uvedené údaje , které jsou z principu určeny pouze smluvním stranám , přičemž jejich uveřejnění by mohlo mít za následek ohrožení majetku povinného subjektu . ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s2
Jako příklad lze uvést smlouvu s bezpečnostní agenturou , kde je součástí smlouvy heslo , jímž lze odvolat tzv . falešný poplach . ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s3
Dále uvedené kódy a sériová čísla mohou být zneužita při ověřování pravosti softwaru při jeho instalaci nebo při jeho používání . ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s4
Aplikace uvedené výjimky nemůže být klasifikována jako zmenšení transparentnosti nakládání s veřejnými prostředky . ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s5
Myslím , že je to naprosto logické . ps2013-029-06-008-018.u18.p11.s6
Kdo někdy používá nějaký licenční klíč , nějaké heslo , tak pochopí , že není praktické a vhodné tyto údaje zveřejňovat . ps2013-029-06-008-018.u18.p12.s1
Pátý bod pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p12.s2
V § 3 odst . 2 písm . e ) se za slova " odst . 1 písm . " vkládá slovo " b ) " a za slovo " e ) " se vkládají slova " f ) a h ) " . ps2013-029-06-008-018.u18.p13.s1
Odůvodnění : Je nezbytné rozšířit výjimku i na osoby uvedené v § 2 odst . 1 písm . b ) , f ) a h ) , neboť i obec , dobrovolný svazek obcí či příspěvkové organizace územně samosprávného celku mohou provozovat činnosti , při nichž se uzavírá velké množství adhezních smluv s podnikateli , které se neliší od smluv uzavíranými s nepodnikateli , a tedy nezveřejňovanými . ps2013-029-06-008-018.u18.p13.s2
Jde např . o provoz obecních vodovodů , tepláren , svoz odpadů apod . ps2013-029-06-008-018.u18.p14.s1
Šestý bod pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p14.s2
V § 3 odst . 2 se vkládá nové písmeno j ) , které zní : smlouvu , jejíž alespoň jednou smluvní stranou je obec , která nevykonává rozšířenou působnost , příspěvková organizace touto obcí zřízená nebo právnická osoba , v níž má taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast . ps2013-029-06-008-018.u18.p15.s1
Odůvodnění : Podle vyjádření předkladatelů sněmovního tisku 42 , toho původního sněmovního tisku , subjekty uvedené v ustanovení § 2 odst . 1 písm . b ) nakládají pouze s 10 procenty veřejných prostředků a v současné době již existují právní předpisy umožňující získat přístup ke smlouvám uzavíraným těmito subjekty , jsou možná rizika vyplývající z odložení účinnosti zákona pro tyto subjekty nižší než rizika vyplývající z aplikačních problémů a z nedostatečné technické a personální připravenosti uvedených subjektů . ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s1
Uvedené problémy se nejvíce týkají malých obcí bez vlastního nebo jen s velmi omezeným úředním aparátem . ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s2
Je to velmi důležité , tento bod navrhuje trvalou výjimku pro malé obce , ne dvouletý odklad . ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s3
Připomínám , překládám ten právní text do srozumitelného jazyka českého . ps2013-029-06-008-018.u18.p16.s4
Je to návrh na trvalou výjimku pro všechny obce , které nejsou obce s rozšířenou působností , a logicky i na příspěvkové organizace těmito malými obcemi zřízené , případně právnické osoby , kde mají buď samy , nebo s ostatními většinovou či stoprocentní majetkovou účast . ps2013-029-06-008-018.u18.p17.s1
Sedmý bod pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p17.s2
V § 5 odst . 1 se zrušují slova " elektronického obrazu " a " v otevřeném a strojově čitelném formátu " . ps2013-029-06-008-018.u18.p17.s3
§ 5 odst . 1 nově zní : uveřejněním smlouvy prostřednictvím Registru smluv se rozumí vložení textového obsahu smlouvy a rovněž metadat podle odstavce 3 do Registru smluv " . ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s1
Formulace , která je obsažena v tom původním návrhu v tom ustanovení odporuje požadavkům na tvorbu právního předpisu , neboť obsahuje právním řádem nevymezené pojmy , jako např . elektronický obraz - nikde není definováno , co se myslí pojmem elektronický obraz nebo strojově čitelný formát , což znemožňuje , pokud tam ty formulace necháme , jednoznačný výklad tohoto ustanovení . ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s2
Formát vkládaných dat by proto měl být vymezen prováděcím právním předpisem , nikoli samotným zákonem . ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s3
Taky se může stát , že z různých praktických důvodů bude požadavek na jiný formát dat . ps2013-029-06-008-018.u18.p18.s4
V okamžiku , kdy to necháme přímo v zákoně , bude nutná novela . ps2013-029-06-008-018.u18.p19.s1
Já vím , že pan předkladatel trošku kroutí hlavou , ale já jako programátor říkám , že můžeme dlouhé hodiny vést debatu o tom , co je to elektronický obraz nebo strojově čitelný formát . ps2013-029-06-008-018.u18.p19.s2
Ještě bychom mohli říct , které stroje - například obráběcí nebo dopravní a podobně . ps2013-029-06-008-018.u18.p19.s3
Doporučuji to opravdu převést z praktických důvodů do prováděcího právního předpisu , kde to může být podrobnější a může se to pružněji měnit i s ohledem na změnu databází či prostředí , ve kterém se to programuje . ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s1
Je sice pravděpodobné , že většina písemných smluv vzniká elektronicky , ne vždy je však konkrétním osobám uzavírajícím smlouvu k dispozici . ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s2
To dokazuje i průzkum provedený mezi členy Svazu měst a obcí z loňského roku . ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s3
Přestože obdobnou povinnost nalezneme i v slovenské úpravě , pohled do tamního registru naznačuje , že v praxi není dodržována . ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s4
Tento požadavek je navíc z hlediska dalších právních předpisů upravujících zpřístupnění informací dálkovým způsobem ojedinělý a může v praxi povinným subjektům činit nemalé obtíže . ps2013-029-06-008-018.u18.p20.s5
Tak v podrobnosti odůvodnění , je to i v tom pozměňovacím návrhu , jsou odkazy na konkrétní právní normy , které toto tvrzení dokazují . ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s1
Argumentace předkladatelů sněmovního tisku 42 , že stav elektronizace veřejné správy dosáhl úrovně , kdy naprostá většina smluv , faktur a objednávek je vyhotovována v elektronické podobě , je zavádějící , neboť nevede k závěru , že by měl povinný subjekt takto vytvořený dokument k dispozici . ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s2
Jedná se zejména o případy formulářových smluv , kdy se údaje doplňují ručně , smlouvy , které vyhotoví druhá strana a povinnému subjektu je dodá pouze v listinné podobě apod . ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s3
Měl - li by povinný subjekt takový požadavek v případě , kdy povinný subjekt nemá smlouvu v uvedeném formátu k dispozici , splnit , nezbývá mu , než smlouvu přepsat či naskenovat , vyfotit a pomocí specializovaného softwaru ho převést do požadovaného formátu . ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s4
To by ovšem popíralo tolik proklamovanou jednoduchost a nezvyšování administrativní zátěže a navíc by si to vyžádalo dodatečné finanční i personální náklady , a zase zejména u obcí to není úplně jednoduchá věc . ps2013-029-06-008-018.u18.p21.s5
Navíc vzhledem k ustanovení § 8 odst . 4 bude problematické uveřejnit staré smlouvy , ke kterým už ve většině případů bude strojově čitelná podoba nedohledatelná , a tudíž u takových smluv nebude možné naplnit požadavky zákona jiným než výše uvedeným , časově a pracovně náročným , způsobem . ps2013-029-06-008-018.u18.p22.s1
Zaznívají tady pozměňovací návrhy , které chtějí zveřejňovat všechny smlouvy do minulosti . ps2013-029-06-008-018.u18.p22.s2
Pak opravdu můžeme vést debatu , v jakém formátu se ty smlouvy tehdy připravovaly , jestli to bude v T 602 , kdo z pamětníků si pamatuje tento textový editor , nebo to bude v nějaké starší verzi Wordu , nebo to nebude vůbec už elektronicky k dispozici a je to pouze v šanonech na těch městských úřadech prostě uloženo k následné kontrole , k evidenci a k archivaci . ps2013-029-06-008-018.u18.p23.s1
Osmý bod mého pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p23.s2
V § 5 odst . 4 ) se za slova " § 2 odst . 1 písm . " vkládá slovo " b ) , " a za slovo " e ) , " se vkládají slova " h ) , f ) , " , respektive f ) a h ) . ps2013-029-06-008-018.u18.p24.s1
Je nezbytné rozšířit výjimku i na osoby uvedené v § 2 odst . 1 písm . b ) , h ) a f ) , neboť i obce , příspěvkové organizace územního samosprávného celku či dobrovolný svazek obcí mohou vykonávat činnosti na vysoce konkurenčním trhu , například pro ty obce , které vlastní technické služby , tak bezesporu ví , že trh s odpady je velmi konkurenční a mohlo by to způsobovat potíže majitelům technických služeb , či jak se tyto městské organizace jmenují . ps2013-029-06-008-018.u18.p25.s1
Devátý bod mého pozměňovacího návrhu zní : V § 5 odst . 7 se za slovo " vyhláškou " vkládají slova " další požadavky na uveřejňování dokumentů , jejich formát , strukturu a způsob vkládání do Registru smluv , " . ps2013-029-06-008-018.u18.p25.s2
Tento paragraf by pak nově zněl : " Ministerstvo pro místní rozvoj stanoví vyhláškou další požadavky na uveřejňování dokumentů , jejich formát , strukturu a způsob vkládání do Registru smluv , způsob zaslání smlouvy správci Registru smluv k uveřejnění prostřednictvím Registru smluv a způsob potvrzení uveřejnění smlouvy prostřednictvím Registru smluv . " ps2013-029-06-008-018.u18.p26.s1
Protože i ten , kdo to tam vkládá , potřebuje zpětnou vazbu , že to vložení dopadlo v pořádku , aby měl jistotu , že nevznikl žádný technický či jiný problém . ps2013-029-06-008-018.u18.p26.s2
On by měl v dobré víře bez toho potvrzení za to , že splnil zákonné povinnosti , a pak by se mohlo ukázat , že ta operace z různých důvodů nedopadla dobře . ps2013-029-06-008-018.u18.p27.s1
Desátý bod mého pozměňovacího návrhu zní : V § 6 odst . 2 se na konci věty tečka nahrazuje čárkou a vkládají se slova : " nebo smlouva , která nebyla v důsledku nefunkčnosti Registru smluv správcem registru zveřejněna bezodkladně po jejím doručení . " ps2013-029-06-008-018.u18.p27.s2
Tento paragraf by pak nově zněl - § 6 odst . 2 : " Nezávisle na uveřejnění prostřednictvím Registru smluv nabývá účinnosti smlouva , která byla uzavřena za účelem odvrácení nebo zmírnění újmy hrozící bezprostředně v souvislosti s mimořádnou událostí ohrožující život , zdraví , majetek nebo životní prostředí , " - a teď ta nová slova - " nebo smlouva , která nebyla v důsledku nefunkčnosti Registru smluv správcem registru zveřejněna bezodkladně po jejím doručení . " ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s1
Je to opět reakce na nějaký možný technický problém v Registru smluv , aby odpovědnost za to , že to nefunguje , nepadla na ty , kteří mají smlouvy zveřejňovat , aby ta smlouva pak nabyla účinnosti . ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s2
Tuto výjimku je nezbytné rozšířit na situace , kdy Registr smluv nebude funkční , neboť je nepřípustné , aby účinnost smlouvy závisela na tom , zda dojde k uveřejnění , na což nemají smluvní strany 100 % vliv . ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s3
Zkušenost z posledních let ukázala , že stát není schopen garantovat 100 % funkčnost jím provozovaných systémů . ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s4
A teď mi věřte , že mluvím z vlastní zkušenosti - centrální registr vozidel . ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s5
Myslím , že si s tím mnozí starostové a všechny obce s rozšířenou působností , které to mají na starosti , užili své . ps2013-029-06-008-018.u18.p28.s6
A nakonec jsme přijali řešení , že jsme přijali odpovědnost na Ministerstvu dopravy a případně jsme i kompenzovali ztráty , které obcím v důsledku nefunkčnosti toho systému , který provozuje a zajišťuje stát , vznikly . ps2013-029-06-008-018.u18.p29.s1
Jedenáctý bod mého pozměňovacího návrhu zní : V § 7 odst . 2 písm . a ) se za slova " ode dne , kdy se " vkládají slova " od správce registru " . ps2013-029-06-008-018.u18.p29.s2
Nově ten paragraf tedy zní : § 7 odst . 2 písm . a ) provede - li osoba uvedená v § 2 odst . 1 nebo jiná smluvní strana opravu podle § 5 odst . 5 , jíž bude dosaženo uveřejnění souladného s tímto zákonem , ve lhůtě do 30 dnů ode dne , kdy se od správce registru dozvěděla o tom , že uveřejnění není souladné s tímto zákonem , byla - li dosud v dobré víře , že uveřejnění je souladné s tímto zákonem . ps2013-029-06-008-018.u18.p30.s1
Je to vlastně upřesnění , které zvýší právní jistotu , aby bylo jasné , kdy začíná běžet lhůta " dozvědět se " , aby to bylo od okamžiku , kdy to oznámí správce registru . ps2013-029-06-008-018.u18.p30.s2
To spíš považuju za technickou změnu , která nemění žádným způsobem obsah toho komplexního pozměňovacího návrhu . ps2013-029-06-008-018.u18.p31.s1
Dvanáctý bod mého pozměňovacího návrhu zní : § 8 odst . 3 se zrušuje . ps2013-029-06-008-018.u18.p31.s2
Následné odstavce se přečíslují . ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s1
Zavedení odkladu účinnosti zákona pro obce , které nevykonávají rozšířenou působnost , nebo právnické osoby , ve kterých má taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast , je nadbytečné vzhledem k navrhovanému zakotvení trvalé výjimky . ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s2
Myslím , že je to logické . ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s3
Pokud chceme zakotvit trvalou výjimku , tak nemusíme zavádět odklad účinnosti , protože ten odklad je navždy . ps2013-029-06-008-018.u18.p32.s4
Pokud bude trvalá výjimka . ps2013-029-06-008-018.u18.p33.s1
A poslední bod pozměňujícího návrhu , bod číslo 13 : § 8 odst . 4 se zrušuje a následující odstavce se přečíslují . ps2013-029-06-008-018.u18.p34.s1
Odůvodnění : Je žádoucí nezavádět povinnost uveřejňovat staré smlouvy i v případech , kdy se novou dohodou pouze ruší . ps2013-029-06-008-018.u18.p34.s2
Zavedení povinnosti v případě takových smluv nedává moc smysl , zejména v porovnání s obdobnými smlouvami , jejichž platnost nekončí zrušovací dohodou , ale například výpovědí , uplynutím času či na základě jiné právní události .