|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-007-013 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

13. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - prvé čtení

Date2014-07-17
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/013
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012121.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 423 • previousnext

ps2013-012-03-007-013.u1.p1.s1 13.
ps2013-012-03-007-013.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - prvé čtení
ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček, který je u stolku zpravodajů.
ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s2 Požádal bych pana poslance Bohuslava Svobodu, který je zpravodajem pro první čtení, ale kterého nevidím.
ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s3 Ten je podle záznamů omluven.
ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s4 Poprosil bych výbor pro zdravotnictví, aby se dohodl na novém zpravodaji, abychom ho mohli odhlasovat ještě předtím, než bude úvodní slovo.
ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s5 Může někdo z výboru pro zdravotnictví?
ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s1 Dobře, takže pan kolega Krákora bude zpravodajem.
ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s2 Rozhodneme o tom v hlasování číslo 35.
ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s3 Ptám se, kdo je pro to, aby pan poslanec Krákora byl zpravodajem tohoto tisku.
ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s4 Kdo je proti?
ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s5 Děkuji vám.
ps2013-012-03-007-013.u1.p4.s1 Hlasování pořadové číslo 35.
ps2013-012-03-007-013.u1.p4.s2 Z přítomných 121 poslance pro 111, proti 1. Návrh byl přijat.
ps2013-012-03-007-013.u1.p4.s3 Máme tedy nového zpravodaje.
ps2013-012-03-007-013.u1.p5.s1 Nyní požádám pana ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka o jeho úvodní slovo.
ps2013-012-03-007-013.u1.p5.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-012-03-007-013.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl předkládaný návrh zákona novelizující zákon o veřejném zdravotním pojištění.
ps2013-012-03-007-013.u2.p1.s2 Jde o návrh vycházející z programového prohlášení vlády, které v části týkající se zdravotnictví, obsahuje mimo jiné závazek ke zrušení regulačního poplatku za recept i za ošetření v ambulantní sféře, a to s účinností od 1. ledna 2015.
ps2013-012-03-007-013.u2.p2.s1 Regulační poplatky ve zdravotnictví představují nespravedlivou sociální zátěž občanů, kteří se již tak často nacházejí v nepříznivé životní situaci a tím vytvářejí překážky v přístupu ke zdravotní péči.
ps2013-012-03-007-013.u2.p2.s2 Původně byly tyto poplatky zakotveny do právního řádu se záměrem, že zabrání plýtvání s finančními prostředky veřejného zdravotního pojištění na takzvanou zbytnou péči.
ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s1 Související administrativní i finanční zátěž dopadající jak na lékaře, tak na pacienty přitom neodpovídá jejich přínosům a nakonec neplní ani cíle, pro které byly zavedeny.
ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s2 Ostatně také z těchto důvodů byly například ve Spolkové republice Německo již ke konci roku 2012 zrušeny poplatky za ošetření u lékaře.
ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s3 Podle dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky došlo sice okamžitě po zavedení regulačního poplatku za ambulantní ošetření k poklesu z přibližně 129 milionů na 107 milionů vyšetření ročně, nicméně v bezprostředně následujícím roce 2009 již opět počet vyšetření stoupl na přibližně 116 milionů ročně, kde se udržuje i nyní.
ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s4 Regulační funkci poplatků lze tedy považovat ve srovnání s poplatkem za využití pohotovosti za značně omezenou.
ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s1 Poplatek za recept, resp. v době zavedení poplatek za položku na receptu, sice snížil počet ročně vydaných receptů, ovšem nijak zásadně se neprojevil v celkové spotřebě léčivých přípravků.
ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s2 Je to především lékař, který musí znát zdravotní stav pacienta a podle toho rozhodnout, zda léčivý přípravek předepíše, či nikoliv.
ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s3 Jen stěží je poté možné takový poplatek považovat za regulační a zatěžovat povinností jeho úhrady pacienta, který je navíc již zatěžován u velké části léčiv spoluúčastí ve formě doplatků.
ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s4 Současně vzhledem k řadě dalších faktorů působících v oblasti cen a úhrady léčiv mají poplatky za recept pouze marginální vliv na čerpání finančních prostředků ze systému veřejného zdravotního pojištění na lékárenskou péči, proto se jejich zavedením nerealizovala úspora ani v této oblasti.
ps2013-012-03-007-013.u2.p5.s1 Cílem navrhované právní úpravy je tedy zrušení regulačních poplatků ve zdravotnictví s výjimkou regulačního poplatku za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubního lékařství.
ps2013-012-03-007-013.u2.p5.s2 Tento poplatek zůstane jako jediný zachován, a to ve stávající výši 90 korun.
ps2013-012-03-007-013.u2.p5.s3 Principiálně zůstanou zachovány také výjimky z jeho hrazení, jakož i stanovený účel použití vybraných poplatků, to znamená, i nadále bude platit, že poskytovatel je povinen použít vybrané regulační poplatky na úhradu nákladů spojených s provozem a modernizací příslušného zdravotnického zařízení.
ps2013-012-03-007-013.u2.p6.s1 Na závěr je třeba uvést, že výpadek příjmů poskytovatelů zdravotních služeb ze zrušovaných poplatků bude těmto poskytovatelům kompenzován.
ps2013-012-03-007-013.u2.p6.s2 V tomto ohledu připomínám zejména přijatou novelu zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění číslo 109/2014 Sb., která nabyla účinnosti 1. července, a pro systém veřejného zdravotního pojištění v roce 2015 to bude znamenat zdroje příjmů ve výši 4,2 mld. korun.
ps2013-012-03-007-013.u2.p7.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, předložený návrh odstraňuje právní úpravu, která ve vztahu k pojištěncům vyhledávajícím potřebné zdravotní služby představuje zátěž a přitom nevede k významně efektivnějšímu využívání zdravotních služeb, a proto se na vás obracím s žádostí o podporu.
ps2013-012-03-007-013.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-03-007-013.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi a požádám pana zpravodaje Jaroslava Krákoru, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-012-03-007-013.u3.p1.s2 Poté otevřu rozpravu.
ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím, že i když jsem náhradní zpravodaj, tak že mám velice ulehčenou úlohu svým předřečníkem, panem ministrem, protože si myslím by bylo nošením dříví do lesa tady opakovat to, co řekl pan ministr.
ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s2 Víte, že cílem tohoto návrhu zákona je zrušení všech poplatků kromě pohotovostních služeb dospělých, dětí a zubních lékařů, kompenzován je výpadek zvýšení platby za státní pojištěnce a to je asi tak všechno.
ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s3 Souhlasím s tím, co řekl pan ministr.
ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s4 O poplatcích tady byla již řeč, také jsme o tom diskutovali několik dní.
ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s5 Nebudu zbytečně zdržovat.
ps2013-012-03-007-013.u4.p2.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu.
ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s2 Otevírám všeobecnou rozpravu.
ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s3 Jako první vystoupí pan předseda Tomio Okamura s přednostním právem.
ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s4 Připraví se pan poslanec Leoš Heger.
ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s5 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-012-03-007-013.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, zrušení zdravotnických poplatků v Úsvitu podporujeme.
ps2013-012-03-007-013.u6.p1.s2 Je to zcela v souladu s naším volebním programem.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s1 V diskusi o zdravotnických poplatcích bychom si ale měli hned v úvodu jasně říci - chceme opravdu to, co se tu veřejně léta deklaruje, tedy zamezit zneužívání lékařské péče?
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s2 Pakliže ano, tak potom tím posledním, co by mělo být zpoplatněno, je podle našeho názoru lékařská pohotovost.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s3 Pokud jde o zubní pohotovost, tak tam její zneužití nijak nehrozí.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s4 Bolavý zub vám pouze vyvrtají a s dalším ošetřením musíte ke svému lékaři.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s5 Neznám člověka, který by se vyžíval ve zneužívání zubařů a chodil si dobrovolně vrtat nebolící zuby.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s6 Naopak, Česká republika před sebou tlačí velký problém, kterým je finanční nedostupnost kvalitní zubní péče pro chudší lidi.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s7 Po celém světě rozeznáte chudé od bohatých právě podle zubů.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s8 To, co nám připadalo jako antikapitalistická propaganda, je dnes bohužel realitou.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s9 Podívejte se svým spoluobčanům na zuby a hned uvidíte, jak hluboko mají do kapsy.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s10 Bude to často velmi smutný pohled do české reality.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s11 Neošetřené zuby a dásně ovšem nejsou jen kosmetický problém.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s12 Krom časté bolesti přinášejí následně i další choroby, včetně kardiovaskulárních.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s13 A tady my poslanci jen proto, že odpíráme ošetření v řádu stokorun, si vyrábíme pacienty, které pak léčíme s milionovými náklady.
ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s14 Nehovořím tu jen o pohotovosti, ale vůbec o celkové komercionalizaci zubní péče.
ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s1 Samozřejmě, standardní lékařská pohotovost je složitější problém.
ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s2 V České republice nějak zmizel koncept rodinného lékaře, takže když vám dítě večer zvrací, prostě nemáte volbu a musíte na pohotovost, často jedinou v okrese, a to bez ohledu, zda jde o hloupost, nebo ne.
ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s3 Riskovat nesmíte a nemůžete.
ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s4 vůbec nemluvím o tom, když si useknete kus těla nebo si do oka stříknete kyselinu.
ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s5 - Nevím, čemu se tady kolegové smějí.
ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s6 Městský policista se směje, no dobře.
ps2013-012-03-007-013.u6.p4.s1 Chtít regulační poplatek za ošetření skutečně akutního problému, který si platíte v rámci zákonného pojištění, je podle našeho názoru nesmysl a je to protiústavní a to říkám bez ohledu na judikáty Ústavního soudu, protože zdravý rozum a Ústava říkají, cituji, že "občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči".
ps2013-012-03-007-013.u6.p5.s1 Řešit zneužívání pohotovosti je třeba jinak.
ps2013-012-03-007-013.u6.p5.s2 Jednak dát lidem možnost řešit neakutní případy jinak než pohotovostí.
ps2013-012-03-007-013.u6.p5.s3 V zahraničí se v některých zemích například osvědčil model lékařské pomoci po telefonu, kdy lidé v první fázi s lékařem konzultují příznaky, a pokud evidentně nejde o nic dramatického, lékař poradí, co udělat, případně co koupit v lékárně, a vše se obejde bez návštěvy pohotovosti.
ps2013-012-03-007-013.u6.p6.s1 Dalším případem je, a to samozřejmě také musím zmínit, skutečné zneužívání péče.
ps2013-012-03-007-013.u6.p6.s2 Tady je možné se zamyslet nad možností, aby lékař na pohotovosti vyhodnotil, zda ošetření bylo skutečně bezpodmínečně nutné, nebo ne, a měl možnost vystavit nějaký účet na nadstandard, kterým je neakutní ošetření mimo ordinační hodiny, protože naprosto souhlasím s tím, že zneužívání pohotovosti je třeba zpoplatnit, sankcionovat.
ps2013-012-03-007-013.u6.p6.s3 Pokud ale člověk bolesti, je v ohrožení, tak by měl mít možnost dostat okamžitou pomoc i bez jediné koruny v kapse, a to proto, že na to právo, a to dokonce v rámci pojištění zaplacené.
ps2013-012-03-007-013.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-03-007-013.u6.p7.s2 A jak jsem říkal, samozřejmě my ten návrh podpoříme.
ps2013-012-03-007-013.u7.p1.s1 Děkuji panu Tomiu Okamurovi.
ps2013-012-03-007-013.u7.p1.s2 Nyní se slova ujme pan kolega Leoš Heger.
ps2013-012-03-007-013.u7.p1.s3 Ještě předtím, než mu dám slovo, budu konstatovat další omluvu, a to od hodin z osobních důvodů pana poslance Františka Váchy.
ps2013-012-03-007-013.u7.p2.s1 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s2 Dámy a pánové, pane ministře, ještě jednou hezký letní podvečer.
ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s3 Evergreen regulační poplatky pronásleduje tuto Sněmovnu asi osm let.
ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s4 Myslím si, že dnes před sebou máme jakousi labutí píseň regulačních poplatků.
ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s5 Možná bude stát za to přece jenom uzavřít celou tu osmiletou periodu určitým rozborem a pohledem na to, jak to s těmi poplatky doopravdy bylo.
ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s6 Než tedy ten mečbol tady pan ministr odehraje definitivně, dovolte mi, abych byl trošku obšírnější než běžně, ale budu se snažit to zase v této době nepřehánět.
ps2013-012-03-007-013.u8.p2.s1 Jediné plus, které lze nalézt na rušení regulačních poplatků po vyhraných volbách, je fakt, že zrušení bylo ve volebním programu ČSSD, je legitimní a že ČSSD, která ústy ministra Němečka ten návrh předkládá, je ve svých názorech konzistentní.
ps2013-012-03-007-013.u8.p2.s2 To, že jsou tady tyto plusy, přesto ale není ten hlavní argument pro to, že by se jednalo, alespoň podle názoru TOP 09, o krok pro zdravotnictví a pro pacienty úplně správný.
ps2013-012-03-007-013.u8.p3.s1 Byla tady řečena řada faktů nebo názorů a s nimi nebudu polemizovat, přestože ty, s kterými nesouhlasím, musím alespoň zmínit.
ps2013-012-03-007-013.u8.p3.s2 Poplatky regulují.
ps2013-012-03-007-013.u8.p3.s3 Ta čísla, která tady citoval pan ministr zdravotnictví z analýz ÚZIS, říkají, že u většiny případů se jedná u většiny segmentů asi o 10% pokles proti stavu před zavedením, a samozřejmě je těžko říct, jak by ten stav vypadal, kdyby ty poplatky nebyly, a nakonec za rok za dva se to asi dozvíme.
ps2013-012-03-007-013.u8.p4.s1 Druhým faktem je, že pro zdravotnická zařízení je to velmi potřebný příjem a pro celý systém rovněž.
ps2013-012-03-007-013.u8.p4.s2 Poplatky jsou stavně konformní, i když v Ústavě je to, co jsme slyšeli, že každý nárok na bezplatnou zdravotní péči - v mezích, které stanoví zákon, tady ovšem nezaznělo.
ps2013-012-03-007-013.u8.p4.s3 A to je u poplatků naprosto v pořádku zákonem definované.
ps2013-012-03-007-013.u8.p5.s1 Zmínil bych ještě to, že poplatky, které do dnešního dne zbyly, jsou silně sociálně zastřešené, že je u nás péče dostatek, dostupnost je z evropského hlediska pro všechny potřebné výborná a zůstávají doklady nadbytku péče, jako je např. vysoký počet kontaktů občanů s lékařem, který je minimálně dvojnásobný oproti evropskému standardu.
ps2013-012-03-007-013.u8.p5.s2 za několik měsíců, nebo zhruba půl roku, kdy byly zrušeny hospitalizační poplatky, se jasně ukazuje, že narůstá počet hospitalizovaných, přinejmenším v dlouhodobé péči.

Text viewDownload CoNNL-U