EN | ES |

941

941


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

X

21 a 22, na str. 7 vi. l ana str. 9 v à. 21, pozorovati je nékolik podobnÿch rasur a sice v následujících slovech: pokogíu, wolanyu, kralíu, mnoftwiu, prfi- kazanyu, Wsradugiu a uzdwenyu.

Zbytek M přestává na dvou přehláskách sem patřících: věcí za věcú ve v. 94 a mi za ňu v 52. Ty však jseu zejmena proti mezi, čilý, čilé a čiléji tak rázné a proti ostatním též výše dotčeným tak jisté, že i pro samy - žeme bezpečně míti zbytek M též za mladší o málo rokův od Legendy o Jidáši.

Zbytek Š naproti tomu obsahuje již pět přehlásek právě tak rázných a jistých jako předešlé, zejmena: vokativ král za králu ve v. 29 a 110, niž za ňuž v 69, n(e)jmajíce k králi za nejmajúce k králu v 75 a větší za většiu ve 116. Zbytek týž kromě toho obnáseti by měl 118 veršův, ale po 22 z nich nezbylo ani stopy, ze 6 zachovalo se jen 8 liter a z 21 jen po několika slo- vech. Mezi ostatními 59 verši konečně je ještě několik víc anebo méně ku- sých, kdežto zbytek M obsahuje 124 celé a ne 160, jak to po V. Hankovi (Čas. mus. 1828 r. IV, 110) nejen vydavatelé Výboru (I, 135) než i Jungmann (Hist. lit. čes. 1849 r. str. 29) ještě hlásají; zapomenuvše nejspíše spočítati verše zbytku téhož. Ale i tak musí zbytek M značně vynikati stářím nad Š a sice, jak se nám zdá, aspoň potud, že M patří do počátku a Š do konce. prvé polovice XIV století.

Zbytek SV naproti tomu náleží již do druhé polovice století téhož, jelikož v něm je již o mnoho vice pfehlásek i a # neZli prvotnych w a ú po měkkých souhláskách. O tom se každý může přesvědčiti i sám, zvláště když obrátí zřetel svůj ke slovům, která přehláskou svou odporují rýmu, jako na pi. lidi proti bludi ve v. 25 a 26, lidie proti posudie 35 a 36, okrašlije proti tu je 242 a 243, všidy proti onudy 493 a 494, neklidnć proti bludné 807 a 808, řídí proti bludi 843 a 844, zemi proti svému 935 a 936, lidí proti vyludi 1978 a 1979, lidź proti pripudi 2003 a 2004, boju proti nepokojś 2231 a 2232, ludi proti vyklidi 2281 a 2282 i pod.

Dříve než bych se dále bral, za povinnost sobě pokládám užiti již i tu právě předešlého výkladu k ospravedlnění výčitky, které sem dopřál původ- cům hádek výše zpomenutých. Jeden z tak zvaných filologických důkazů jejich zní i tak, že prý domnělý falsarius chtěje výtvorům svým dáti podobu XIII století zavedl v nich nepiehl. ju; jen několikrát se zapomenul, tak že mu ji vyklouzlo, jako v Jarosl. pod oceli*. Proti čemu jest ovšem těžko ne- psati satyry, ale nemaje k tomu nyní ani místa ani času potřebného, pře- stanu na této otázce a krátké odpovědi na ni: který ze zbytků přítomných mohl by bezpečně obstáti před kritiky takými, jakým je původce právě cito- vaného ortele? Myslím, že žádný vůbec a o M zvláště měli bychom se co báti, poněvadž i nalezení jeho od V. Hanky je jistě více tajemným anebo, jak by dotčení kritikové řekli, podezřelým než RK.

S druhé strany však předešlý výklad neposkytuje, ani odjinud nelze nabyti tolik jistoty o věku těchto zbytků, kolik by bylo třeba ku bez-


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile