EN | ES |

Facsimile Lines

941


< Page >

[1]
X

[2]
21 a 22, na str. 7 vi. l ana str. 9 v à. 21, pozorovati je nékolik podobnÿch
[3]
rasur a sice v následujících slovech: pokogíu, wolanyu, kralíu, mnoftwiu, prfi-
[4]
kazanyu, Wsradugiu a uzdwenyu.

[5]
Zbytek M přestává na dvou přehláskách sem patřících: věcí za věcú ve
[6]
v. 94 a mi za ňu v 52. Ty však jseu zejmena proti mezi, čilý, čilé a čiléji tak
[7]
rázné a proti ostatním též výše dotčeným tak jisté, že i pro samy -
[8]
žeme bezpečně míti zbytek M též za mladší o málo rokův od Legendy o Jidáši.

[9]
Zbytek Š naproti tomu obsahuje již pět přehlásek právě tak rázných
[10]
a jistých jako předešlé, zejmena: vokativ král za králu ve v. 29 a 110, niž
[11]
za ňuž v 69, n(e)jmajíce k králi za nejmajúce k králu v 75 a větší za většiu
[12]
ve 116. Zbytek týž kromě toho obnáseti by měl 118 veršův, ale po 22 z nich
[13]
nezbylo ani stopy, ze 6 zachovalo se jen 8 liter a z 21 jen po několika slo-
[14]
vech. Mezi ostatními 59 verši konečně je ještě několik víc anebo méně ku-
[15]
sých, kdežto zbytek M obsahuje 124 celé a ne 160, jak to po V. Hankovi
[16]
(Čas. mus. 1828 r. IV, 110) nejen vydavatelé Výboru (I, 135) než i Jungmann
[17]
(Hist. lit. čes. 1849 r. str. 29) ještě hlásají; zapomenuvše nejspíše spočítati
[18]
verše zbytku téhož. Ale i tak musí zbytek M značně vynikati stářím nad Š
[19]
a sice, jak se nám zdá, aspoň potud, že M patří do počátku a Š do konce.
[20]
prvé polovice XIV století.

[21]
Zbytek SV naproti tomu náleží již do druhé polovice století téhož,
[22]
jelikož v něm je již o mnoho vice pfehlásek i a # neZli prvotnych w a ú po
[23]
měkkých souhláskách. O tom se každý může přesvědčiti i sám, zvláště když
[24]
obrátí zřetel svůj ke slovům, která přehláskou svou odporují rýmu, jako
[25]
na pi. lidi proti bludi ve v. 25 a 26, lidie proti posudie 35 a 36, okrašlije
[26]
proti tu je 242 a 243, všidy proti onudy 493 a 494, neklidnć proti bludné
[27]
807 a 808, řídí proti bludi 843 a 844, zemi proti svému 935 a 936, lidí
[28]
proti vyludi 1978 a 1979, lidź proti pripudi 2003 a 2004, boju proti nepokojś
[29]
2231 a 2232, ludi proti vyklidi 2281 a 2282 i pod.

[30]
Dříve než bych se dále bral, za povinnost sobě pokládám užiti již i tu
[31]
právě předešlého výkladu k ospravedlnění výčitky, které sem dopřál původ-
[32]
cům hádek výše zpomenutých. Jeden z tak zvaných filologických důkazů jejich
[33]
zní i tak, že prý domnělý falsarius chtěje výtvorům svým dáti podobu
[34]
XIII století zavedl v nich nepiehl. ju; jen několikrát se zapomenul, tak že
[35]
mu ji vyklouzlo, jako v Jarosl. pod oceli*. Proti čemu jest ovšem těžko ne-
[36]
psati satyry, ale nemaje k tomu nyní ani místa ani času potřebného, pře-
[37]
stanu na této otázce a krátké odpovědi na ni: který ze zbytků přítomných
[38]
mohl by bezpečně obstáti před kritiky takými, jakým je původce právě cito-
[39]
vaného ortele? Myslím, že žádný vůbec a o M zvláště měli bychom se co
[40]
báti, poněvadž i nalezení jeho od V. Hanky je jistě více tajemným anebo,
[41]
jak by dotčení kritikové řekli, podezřelým než RK.

[42]
S druhé strany však předešlý výklad neposkytuje, ani odjinud nelze
[43]
nabyti tolik jistoty o věku těchto zbytků, kolik by bylo třeba ku bez-


Text viewFacsimile