Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
g let 1456 a 1457. 471
obuvi nikoli okládati nemají obyčejem ižádným. A aby bez vstrkuov potomních tě
obě řemesle mohli tiem lépe a snáze spolu v lásce a svornosti sobě shovievati,
vtomto srovnání i pořiezení s obú strant se držíce, dává se moc cechmistruom pří-
sežným novinníkóm taková tiemto listem, aby oni s rychtářem našeho města neb
jeho pacholkem přihlédali k vetešníkóm do verštatu jich i do krámuov, a což by
koli u nich neb kterého z nich proti tomuto zřiezení dělaného nebo-li na prodaj
vylozeného nalezli a zastihli, że to pobrati mají bez otporu i překážky. A od té
doby ten, u něhož by takové tiemto listem zapověděné dielo bylo nalezeno a po-
bráno, má hned zbaven řemesla i konečně prázden býti a viec ho nedělati, leč by
jemu panem purkmistrem a raddú, kteráž v ty časy bude, bylo toho přieno a do-
puštěno milostivě. Pakli by zase vetešníci u novinníkuov co vetchého a pochozeného
diela na trh ku prodaji vyloženého neb u verštatě zastihli a nalezli, také moci budú
s rychtářem nebo pacholkem jeho pobrati, a u kohož by se to přihodilo, ten má
řemesla také prázden býti a nedělati tiem vším obyčejem, jakož se svrchu píše. Na
potvrzenie věcí svrchupsaných pečet našeho města menší kázali jsme přivěsiti k to-
muto listu, jenž dán léta od narozenie syna božieho tisiecieho čtyřistého padesátého
šestého, tu středu před hodem sv. Maří Magdaleny.
30.
Konšelé Novoměstští zřizují cech pilařům, prknářům a strhařům.
1457, 1. února.
My Jan z domu někdy Haléřova purkmistr, Jan ze Vzchodce, Jíra Majnu-
škovic, Beneš Cukmanský, Petr Hečka, Jan kolář, Vácslav řečený Mrlík kožišník,
Matěj Obešlovic, Tomášek syn Benešuov pasířuov, Tomášek sladovník, Jan Pětidiel
pekař a Jan Kaňha, konšelé přísežní Nov. m. P., známo činíme tiemto listem ny-
nějším i budúcím: že žádajíce, aby práva, svobody, milosti i obdarovánie, jimžto
město naše od zbožné paměti ciesaře Karla, jenž jest to město založil i štiepil,
i jiných potomních králuov Českých, pánuov našich milostivých, v své moci držány
a zachovány byly, a zejména ta svoboda, aby od věže kaply Těla božieho, kdežto
svátost okazují, až do Slovanského kláštera trh dřívie všelikterakého, totiž prken,
žlebuov, klád, šindeluov, mis, koleček, necek, kopí i jiného kteréhokolivěk dřievie
byl držán, a to dřievie všecko bylo tu a ne jinde prodáváno a kupováno, jakož
i prkna tu trů i prodávají podle svobody a práva svrchuřečených, jakož to li-
stové císařští i královští v svých popisiech pod zlatü peéetí i pod majestáty jasnóji
ukazují. K tomu také pilně pozorujíce, aby město naše vedle založenie těch svobod
a práv dobrými řemeslníky a těžaři množiti se mohlo, kteréž pohřiechu z dopu-
štěnie božieho válkami velikými a mory přečastými na lidu i na zbožie velice jest