EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

g let 1456 a 1457. 471

obuvi nikoli okládati nemají obyčejem ižádným. A aby bez vstrkuov potomních obě řemesle mohli tiem lépe a snáze spolu v lásce a svornosti sobě shovievati, vtomto srovnání i pořiezení s obú strant se držíce, dává se moc cechmistruom pří- sežným novinníkóm taková tiemto listem, aby oni s rychtářem našeho města neb jeho pacholkem přihlédali k vetešníkóm do verštatu jich i do krámuov, a což by koli u nich neb kterého z nich proti tomuto zřiezení dělaného nebo-li na prodaj vylozeného nalezli a zastihli, że to pobrati mají bez otporu i překážky. A od doby ten, u něhož by takové tiemto listem zapověděné dielo bylo nalezeno a po- bráno, hned zbaven řemesla i konečně prázden býti a viec ho nedělati, leč by jemu panem purkmistrem a raddú, kteráž v ty časy bude, bylo toho přieno a do- puštěno milostivě. Pakli by zase vetešníci u novinníkuov co vetchého a pochozeného diela na trh ku prodaji vyloženého neb u verštatě zastihli a nalezli, také moci budú s rychtářem nebo pacholkem jeho pobrati, a u kohož by se to přihodilo, ten řemesla také prázden býti a nedělati tiem vším obyčejem, jakož se svrchu píše. Na potvrzenie věcí svrchupsaných pečet našeho města menší kázali jsme přivěsiti k to- muto listu, jenž dán léta od narozenie syna božieho tisiecieho čtyřistého padesátého šestého, tu středu před hodem sv. Maří Magdaleny.

30. Konšelé Novoměstští zřizují cech pilařům, prknářům a strhařům. 1457, 1. února.

My Jan z domu někdy Haléřova purkmistr, Jan ze Vzchodce, Jíra Majnu- škovic, Beneš Cukmanský, Petr Hečka, Jan kolář, Vácslav řečený Mrlík kožišník, Matěj Obešlovic, Tomášek syn Benešuov pasířuov, Tomášek sladovník, Jan Pětidiel pekař a Jan Kaňha, konšelé přísežní Nov. m. P., známo činíme tiemto listem ny- nějším i budúcím: že žádajíce, aby práva, svobody, milosti i obdarovánie, jimžto město naše od zbožné paměti ciesaře Karla, jenž jest to město založil i štiepil, i jiných potomních králuov Českých, pánuov našich milostivých, v své moci držány a zachovány byly, a zejména ta svoboda, aby od věže kaply Těla božieho, kdežto svátost okazují, do Slovanského kláštera trh dřívie všelikterakého, totiž prken, žlebuov, klád, šindeluov, mis, koleček, necek, kopí i jiného kteréhokolivěk dřievie byl držán, a to dřievie všecko bylo tu a ne jinde prodáváno a kupováno, jakož i prkna tu trů i prodávají podle svobody a práva svrchuřečených, jakož to li- stové císařští i královští v svých popisiech pod zlatü peéetí i pod majestáty jasnóji ukazují. K tomu také pilně pozorujíce, aby město naše vedle založenie těch svobod a práv dobrými řemeslníky a těžaři množiti se mohlo, kteréž pohřiechu z dopu- štěnie božieho válkami velikými a mory přečastými na lidu i na zbožie velice jest



Text viewManuscript line view