EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
g let 1456 a 1457. 471

[2]
obuvi nikoli okládati nemají obyčejem ižádným. A aby bez vstrkuov potomních
[3]
obě řemesle mohli tiem lépe a snáze spolu v lásce a svornosti sobě shovievati,
[4]
vtomto srovnání i pořiezení s obú strant se držíce, dává se moc cechmistruom pří-
[5]
sežným novinníkóm taková tiemto listem, aby oni s rychtářem našeho města neb
[6]
jeho pacholkem přihlédali k vetešníkóm do verštatu jich i do krámuov, a což by
[7]
koli u nich neb kterého z nich proti tomuto zřiezení dělaného nebo-li na prodaj
[8]
vylozeného nalezli a zastihli, że to pobrati mají bez otporu i překážky. A od
[9]
doby ten, u něhož by takové tiemto listem zapověděné dielo bylo nalezeno a po-
[10]
bráno, hned zbaven řemesla i konečně prázden býti a viec ho nedělati, leč by
[11]
jemu panem purkmistrem a raddú, kteráž v ty časy bude, bylo toho přieno a do-
[12]
puštěno milostivě. Pakli by zase vetešníci u novinníkuov co vetchého a pochozeného
[13]
diela na trh ku prodaji vyloženého neb u verštatě zastihli a nalezli, také moci budú
[14]
s rychtářem nebo pacholkem jeho pobrati, a u kohož by se to přihodilo, ten
[15]
řemesla také prázden býti a nedělati tiem vším obyčejem, jakož se svrchu píše. Na
[16]
potvrzenie věcí svrchupsaných pečet našeho města menší kázali jsme přivěsiti k to-
[17]
muto listu, jenž dán léta od narozenie syna božieho tisiecieho čtyřistého padesátého
[18]
šestého, tu středu před hodem sv. Maří Magdaleny.

[19]
30.
[20]
Konšelé Novoměstští zřizují cech pilařům, prknářům a strhařům.
[21]
1457, 1. února.

[22]
My Jan z domu někdy Haléřova purkmistr, Jan ze Vzchodce, Jíra Majnu-
[23]
škovic, Beneš Cukmanský, Petr Hečka, Jan kolář, Vácslav řečený Mrlík kožišník,
[24]
Matěj Obešlovic, Tomášek syn Benešuov pasířuov, Tomášek sladovník, Jan Pětidiel
[25]
pekař a Jan Kaňha, konšelé přísežní Nov. m. P., známo činíme tiemto listem ny-
[26]
nějším i budúcím: že žádajíce, aby práva, svobody, milosti i obdarovánie, jimžto
[27]
město naše od zbožné paměti ciesaře Karla, jenž jest to město založil i štiepil,
[28]
i jiných potomních králuov Českých, pánuov našich milostivých, v své moci držány
[29]
a zachovány byly, a zejména ta svoboda, aby od věže kaply Těla božieho, kdežto
[30]
svátost okazují, do Slovanského kláštera trh dřívie všelikterakého, totiž prken,
[31]
žlebuov, klád, šindeluov, mis, koleček, necek, kopí i jiného kteréhokolivěk dřievie
[32]
byl držán, a to dřievie všecko bylo tu a ne jinde prodáváno a kupováno, jakož
[33]
i prkna tu trů i prodávají podle svobody a práva svrchuřečených, jakož to li-
[34]
stové císařští i královští v svých popisiech pod zlatü peéetí i pod majestáty jasnóji
[35]
ukazují. K tomu také pilně pozorujíce, aby město naše vedle založenie těch svobod
[36]
a práv dobrými řemeslníky a těžaři množiti se mohlo, kteréž pohřiechu z dopu-
[37]
štěnie božieho válkami velikými a mory přečastými na lidu i na zbožie velice jest


Text viewFacsimile