EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

470 B. XIV. Artikule cechů Pražských

vuole přivěšena, jenž jest psán a dán v úterý před slavným hodem Ducha sv. po sy. Stanislavu, mučedlníku a biskupu božiem. Léta po narozenie syna božieho Pána našeho Ježíše Krista tisícieho čtyřstého padesátého šestého.

29. Výpověď konšelů Novoměstských v různici mezi ševci novinníky a ševci vetešníky. 1456, 21. července.

My purgmistr a konšelé Nov. m. P. vyznáváme tiemto listem obecně všudy a přede všemi, kdež a před nimiž čten nebo-li čtouce slyšán bude: že znamenavše rozličné žaloby a puotky mezi řemeslníky řemesla ševcovského a znamenitě mezi novinníky a vetešníky téhož řemesla spoluměštěníny a bydliteli našimi, jimžto zdálo se, že by diela jich a řemesla jedni druhým dělali a prodávali za byti [?] a ke škodě a k utisku nemalému; nechtíce ruoznic takových, což na nás jest, rozličně a častokrát rozjimajic, abychom jakoZ obec vSecku tak i ta řemesla, ufajíc pomoci božské i mi- losti, s užitečným každého prospěchem v lásku a svornost uvedli, tak aby každý obchodem a řemeslem svým spravě , práva psaná obojích, to jest novinnikuov i ve- tešníkuov, jim od předkuov našich časy minulé vydaná i také ta, o něž ta všecka tři města Pražská i ta řemesla byla jsú se svolila a podle nichžto i ta řemesla trpěla jsú se do této chvíle, k spravedlnosti prosté a ku pohodlí obce chudých i bo- hatých i také k živnosti a prospěchu těch řemesl hledíce, takto smy je srovnali a mocí tohoto listu srovnáváme, aby již v tomto našem porovnánie obě řemesle svrchupsané drželi se a tu mezi sebú za právo s obůú stranú měli, nikoli jedni druhým dále v niveč nesahajíc, doniž by se nám nebo našim budúcím pánuom purkmistru a raddč mčsta nadepsaného nčtco jiného v tom obci užitečnéjšího i tém femesluom také prospčšnéjšího i pohodlnéjšího snad nezdálo.

Nejprvé jakož táž řemesla v dřevních svých listech povolení pánuov předkuov našich i také jednostranného těch femesl svolenie maji to vepsáno, též i my to tvrdime: ktožto koli chtěl v kterém z těch řemesl zde mistrem posaditi, aby napřed s túto obcí ve věcech slavné svátosti těla a krve pána našeho Jhesu Crista pod obojím zpósobem se srovnával. Potom pak což se řemesla dotýče, v tom aby obojí se trpěli jeden druhým dále nesahajíce, totiž aby novinníci vetchých holenie, škoren, ani jiné žádné vetché a pochozené obuvi nedělali ani k trhu vykládali kromě toho, jakož bylo jest z starodávna; proti tomu vetešníci také nemají nové žádné obuvi zakázané ani nezakázané na prodaj dělati ani jie prodávati, než nártie nové a podešví nové k starým dobře ochozeným holeněm mohů a moci budú přišívati, a dvoje škorně dobře ochozené, ježto by již podšev dobře byl natrucen, do krámu na prodaj každý trh vykládati ku prodání. Ale červených ani bílých šáruov k vetché


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile