EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
470 B. XIV. Artikule cechů Pražských

[2]
vuole přivěšena, jenž jest psán a dán v úterý před slavným hodem Ducha sv. po
[3]
sy. Stanislavu, mučedlníku a biskupu božiem. Léta po narozenie syna božieho Pána
[4]
našeho Ježíše Krista tisícieho čtyřstého padesátého šestého.

[5]
29.
[6]
Výpověď konšelů Novoměstských v různici mezi ševci novinníky a ševci vetešníky.
[7]
1456, 21. července.

[8]
My purgmistr a konšelé Nov. m. P. vyznáváme tiemto listem obecně všudy
[9]
a přede všemi, kdež a před nimiž čten nebo-li čtouce slyšán bude: že znamenavše
[10]
rozličné žaloby a puotky mezi řemeslníky řemesla ševcovského a znamenitě mezi
[11]
novinníky a vetešníky téhož řemesla spoluměštěníny a bydliteli našimi, jimžto zdálo
[12]
se, že by diela jich a řemesla jedni druhým dělali a prodávali za byti [?] a ke škodě
[13]
a k utisku nemalému; nechtíce ruoznic takových, což na nás jest, rozličně a častokrát
[14]
rozjimajic, abychom jakoZ obec vSecku tak i ta řemesla, ufajíc pomoci božské i mi-
[15]
losti, s užitečným každého prospěchem v lásku a svornost uvedli, tak aby každý
[16]
obchodem a řemeslem svým spravě , práva psaná obojích, to jest novinnikuov i ve-
[17]
tešníkuov, jim od předkuov našich časy minulé vydaná i také ta, o něž ta všecka
[18]
tři města Pražská i ta řemesla byla jsú se svolila a podle nichžto i ta řemesla
[19]
trpěla jsú se do této chvíle, k spravedlnosti prosté a ku pohodlí obce chudých i bo-
[20]
hatých i také k živnosti a prospěchu těch řemesl hledíce, takto smy je srovnali
[21]
a mocí tohoto listu srovnáváme, aby již v tomto našem porovnánie obě řemesle
[22]
svrchupsané drželi se a tu mezi sebú za právo s obůú stranú měli, nikoli jedni druhým
[23]
dále v niveč nesahajíc, doniž by se nám nebo našim budúcím pánuom purkmistru
[24]
a raddč mčsta nadepsaného nčtco jiného v tom obci užitečnéjšího i tém femesluom
[25]
také prospčšnéjšího i pohodlnéjšího snad nezdálo.

[26]
Nejprvé jakož táž řemesla v dřevních svých listech povolení pánuov předkuov
[27]
našich i také jednostranného těch femesl svolenie maji to vepsáno, též i my to
[28]
tvrdime: ktožto koli chtěl v kterém z těch řemesl zde mistrem posaditi, aby
[29]
napřed s túto obcí ve věcech slavné svátosti těla a krve pána našeho Jhesu Crista
[30]
pod obojím zpósobem se srovnával. Potom pak což se řemesla dotýče, v tom aby
[31]
obojí se trpěli jeden druhým dále nesahajíce, totiž aby novinníci vetchých holenie,
[32]
škoren, ani jiné žádné vetché a pochozené obuvi nedělali ani k trhu vykládali kromě
[33]
toho, jakož bylo jest z starodávna; proti tomu vetešníci také nemají nové žádné
[34]
obuvi zakázané ani nezakázané na prodaj dělati ani jie prodávati, než nártie nové
[35]
a podešví nové k starým dobře ochozeným holeněm mohů a moci budú přišívati,
[36]
a dvoje škorně dobře ochozené, ježto by již podšev dobře byl natrucen, do krámu
[37]
na prodaj každý trh vykládati ku prodání. Ale červených ani bílých šáruov k vetché


Text viewFacsimile