[1] |
470 B. XIV. Artikule cechů Pražských
|
---|
[2] |
vuole přivěšena, jenž jest psán a dán v úterý před slavným hodem Ducha sv. po
|
---|
[3] |
sy. Stanislavu, mučedlníku a biskupu božiem. Léta po narozenie syna božieho Pána
|
---|
[4] |
našeho Ježíše Krista tisícieho čtyřstého padesátého šestého.
|
---|
[5] |
29.
|
---|
[6] |
Výpověď konšelů Novoměstských v různici mezi ševci novinníky a ševci vetešníky.
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
My purgmistr a konšelé Nov. m. P. vyznáváme tiemto listem obecně všudy
|
---|
[9] |
a přede všemi, kdež a před nimiž čten nebo-li čtouce slyšán bude: že znamenavše
|
---|
[10] |
rozličné žaloby a puotky mezi řemeslníky řemesla ševcovského a znamenitě mezi
|
---|
[11] |
novinníky a vetešníky téhož řemesla spoluměštěníny a bydliteli našimi, jimžto zdálo
|
---|
[12] |
se, že by diela jich a řemesla jedni druhým dělali a prodávali za byti [?] a ke škodě
|
---|
[13] |
a k utisku nemalému; nechtíce ruoznic takových, což na nás jest, rozličně a častokrát
|
---|
[14] |
rozjimajic, abychom jakoZ obec vSecku tak i ta řemesla, ufajíc pomoci božské i mi-
|
---|
[15] |
losti, s užitečným každého prospěchem v lásku a svornost uvedli, tak aby každý
|
---|
[16] |
obchodem a řemeslem svým spravě sě, práva psaná obojích, to jest novinnikuov i ve-
|
---|
[17] |
tešníkuov, jim od předkuov našich časy minulé vydaná i také ta, o něž ta všecka
|
---|
[18] |
tři města Pražská i ta řemesla byla jsú se svolila a podle nichžto i ta řemesla
|
---|
[19] |
trpěla jsú se do této chvíle, k spravedlnosti prosté a ku pohodlí obce chudých i bo-
|
---|
[20] |
hatých i také k živnosti a prospěchu těch řemesl hledíce, takto smy je srovnali
|
---|
[21] |
a mocí tohoto listu srovnáváme, aby již v tomto našem porovnánie obě řemesle
|
---|
[22] |
svrchupsané drželi se a tu mezi sebú za právo s obůú stranú měli, nikoli jedni druhým
|
---|
[23] |
dále v niveč nesahajíc, doniž by se nám nebo našim budúcím pánuom purkmistru
|
---|
[24] |
a raddč mčsta nadepsaného nčtco jiného v tom obci užitečnéjšího i tém femesluom
|
---|
[25] |
také prospčšnéjšího i pohodlnéjšího snad nezdálo.
|
---|
[26] |
Nejprvé jakož táž řemesla v dřevních svých listech povolení pánuov předkuov
|
---|
[27] |
našich i také jednostranného těch femesl svolenie maji to vepsáno, též i my to
|
---|
[28] |
tvrdime: ktožto koli chtěl v kterém z těch řemesl zde mistrem sě posaditi, aby
|
---|
[29] |
napřed s túto obcí ve věcech slavné svátosti těla a krve pána našeho Jhesu Crista
|
---|
[30] |
pod obojím zpósobem se srovnával. Potom pak což se řemesla dotýče, v tom aby
|
---|
[31] |
obojí se trpěli jeden druhým dále nesahajíce, totiž aby novinníci vetchých holenie,
|
---|
[32] |
škoren, ani jiné žádné vetché a pochozené obuvi nedělali ani k trhu vykládali kromě
|
---|
[33] |
toho, jakož bylo jest z starodávna; proti tomu vetešníci také nemají nové žádné
|
---|
[34] |
obuvi zakázané ani nezakázané na prodaj dělati ani jie prodávati, než nártie nové
|
---|
[35] |
a podešví nové k starým dobře ochozeným holeněm mohů a moci budú přišívati,
|
---|
[36] |
a dvoje škorně dobře ochozené, ježto by již podšev dobře byl natrucen, do krámu
|
---|
[37] |
na prodaj každý trh vykládati ku prodání. Ale červených ani bílých šáruov k vetché
|
---|