470 B. XIV. Artikule cechů Pražských
vuole přivěšena, jenž jest psán a dán v úterý před slavným hodem Ducha sv. po
sy. Stanislavu, mučedlníku a biskupu božiem. Léta po narozenie syna božieho Pána
našeho Ježíše Krista tisícieho čtyřstého padesátého šestého.
29.
Výpověď konšelů Novoměstských v různici mezi ševci novinníky a ševci vetešníky.
1456, 21. července.
My purgmistr a konšelé Nov. m. P. vyznáváme tiemto listem obecně všudy
a přede všemi, kdež a před nimiž čten nebo-li čtouce slyšán bude: že znamenavše
rozličné žaloby a puotky mezi řemeslníky řemesla ševcovského a znamenitě mezi
novinníky a vetešníky téhož řemesla spoluměštěníny a bydliteli našimi, jimžto zdálo
se, že by diela jich a řemesla jedni druhým dělali a prodávali za byti [?] a ke škodě
a k utisku nemalému; nechtíce ruoznic takových, což na nás jest, rozličně a častokrát
rozjimajic, abychom jakoZ obec vSecku tak i ta řemesla, ufajíc pomoci božské i mi-
losti, s užitečným každého prospěchem v lásku a svornost uvedli, tak aby každý
obchodem a řemeslem svým spravě sě, práva psaná obojích, to jest novinnikuov i ve-
tešníkuov, jim od předkuov našich časy minulé vydaná i také ta, o něž ta všecka
tři města Pražská i ta řemesla byla jsú se svolila a podle nichžto i ta řemesla
trpěla jsú se do této chvíle, k spravedlnosti prosté a ku pohodlí obce chudých i bo-
hatých i také k živnosti a prospěchu těch řemesl hledíce, takto smy je srovnali
a mocí tohoto listu srovnáváme, aby již v tomto našem porovnánie obě řemesle
svrchupsané drželi se a tu mezi sebú za právo s obůú stranú měli, nikoli jedni druhým
dále v niveč nesahajíc, doniž by se nám nebo našim budúcím pánuom purkmistru
a raddč mčsta nadepsaného nčtco jiného v tom obci užitečnéjšího i tém femesluom
také prospčšnéjšího i pohodlnéjšího snad nezdálo.
Nejprvé jakož táž řemesla v dřevních svých listech povolení pánuov předkuov
našich i také jednostranného těch femesl svolenie maji to vepsáno, též i my to
tvrdime: ktožto koli chtěl v kterém z těch řemesl zde mistrem sě posaditi, aby
napřed s túto obcí ve věcech slavné svátosti těla a krve pána našeho Jhesu Crista
pod obojím zpósobem se srovnával. Potom pak což se řemesla dotýče, v tom aby
obojí se trpěli jeden druhým dále nesahajíce, totiž aby novinníci vetchých holenie,
škoren, ani jiné žádné vetché a pochozené obuvi nedělali ani k trhu vykládali kromě
toho, jakož bylo jest z starodávna; proti tomu vetešníci také nemají nové žádné
obuvi zakázané ani nezakázané na prodaj dělati ani jie prodávati, než nártie nové
a podešví nové k starým dobře ochozeným holeněm mohů a moci budú přišívati,
a dvoje škorně dobře ochozené, ježto by již podšev dobře byl natrucen, do krámu
na prodaj každý trh vykládati ku prodání. Ale červených ani bílých šáruov k vetché