EN | ES |

798

798


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

216 A. XVII. Dopisy Zdeňka Lva z Rožmberka 1508—1535.

280.

Oplovi z Fictum, že v Boha doufající nebývají opuštěni, pyšní však ztrestäni; o berni, napra- vení práva, sjezd krále Ludvíka s králem Polským že na tento čas nebude, o pánech z rodu Šliků oc.

Na Blatné 1523, 2. dubna. Opis souč. v arch. Třeboň. č. 3845 nepag.

Sluzbu svü vzkazuji, urozený a statečný pane, přieteli muoj milý! Byste se dobře měli a zdrávi byli, toho bych vám věrně přál. Poněvadž jsú dnové nynie svatí a kající, také podle spuosobu času zdálo mi se vám dáti nějakým příkladem odpověď, a předkem toto ku paměti vám přivésti, že svaté řeči a písmo pravie uffajícieho v pána Boha že všecko se v dobré obracé [sic]. A protož, poněvadž jsme křesťané, máme tomu věřiti; nebo kdybychme pravdě zákona božieho nevěřili, tehdy bychme se pánu Bohu našemu nelíbili, nebo bez viery nezle [sic] se libiti Bohu. Ačkolivěk kteráž se věc prodlévá, nějakú obtiežnost, ale at js mnozí zámutkové spravedlivých, nežli ze všech těch vysvobozuje je pán Buoh náš, a spravedlivý z víry živ jest. A to v paměti majíce, mějme naději v živém Bohu, kterýž neráčí opouštěti v se ufřajících. A mně se to někdy přičítalo, že rád dobré trošty dávám, i ovšem: nebo nepo- chybuji, že jest pán Buoh všemohúcí spravedlivý a milostivý odplatitel, netoliko zde, ale v budńcich časích každému podle jeho zasloužení, a znátit dobře ráčí, kto jsú jeho svaté milosti vuoli odporní a kteří při spravedlivosti upřémně stojí.

Někdy sem čítal a slýchal o rozličných lidech, jejich zvláštnostech a pýchách, mezi kterýmiž také byli jsú tuto pořád v malém počtu nynie jmenováni, na kteréž rozličné a divné věci a pomsty od pána Boha všemohůcieho přišly: na krále Nabo- chodonazara, že se obrátil u vola, na císaře Julia, že zabit v svém městě Římu, na Nero, že sám se zabil, na Sanacheryba krále, že mnoho tisíc lidí anjel boží jemu zbil a proto od synuov svých sám zabit. A to byli zvláštně mocní králové, že snad mnčli, že poněkud byli bohové. А со pak onen knieže pyšný Olofernes, kterémuž svatá žena hlavu zřezala, a také ten silný Koliáš obr, kterýž se pánu Bohu všemo- húciemu a jeho jménu svatému růúhal, kterak z malého praku přemožen a zabit jest. Pak nebyl by pravý křesťan, kto by o tom pochyboval, že by pán Buoh náš byl menší moci nežli prvé; nebo jest vždycky a bude bez konce všemohúcí.

Pak ten, o kterémž jste mi psali, snad jest následovník Lutruov, ješto jakž o tom mnozí držieme, jakž to jméno jest podobné podle řeči naší české k lotru, že také k tomu se v něčem podobají i skutkové. Ale toť jest malá a krátká moc, i v kterých naději , ješto snad v skutcích, jako u vieře, jsü k sobě podobni, jsúce v rozličných bludiech. Ale jakžkolivék jest, pánu Bohu všemohúciemu jest jednostajné v mále jako ve mnoze [sic) vítězstvie; a protož když budeme při spra- vedlivosti státi, jakož o tom držím, že jest ten úmysl při nás, tehdy sem naděje,


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile