EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
216 A. XVII. Dopisy Zdeňka Lva z Rožmberka 1508—1535.

[2]
280.

[3]
Oplovi z Fictum, že v Boha doufající nebývají opuštěni, pyšní však ztrestäni; o berni, napra-
[4]
vení práva, sjezd krále Ludvíka s králem Polským že na tento čas nebude, o pánech z rodu
[5]
Šliků oc.

[6]
Na Blatné 1523, 2. dubna. Opis souč. v arch. Třeboň. č. 3845 nepag.

[7]
Sluzbu svü vzkazuji, urozený a statečný pane, přieteli muoj milý! Byste se
[8]
dobře měli a zdrávi byli, toho bych vám věrně přál. Poněvadž jsú dnové nynie svatí
[9]
a kající, také podle spuosobu času zdálo mi se vám dáti nějakým příkladem odpověď,
[10]
a předkem toto ku paměti vám přivésti, že svaté řeči a písmo pravie uffajícieho v pána
[11]
Boha že všecko se v dobré obracé [sic]. A protož, poněvadž jsme křesťané, máme
[12]
tomu věřiti; nebo kdybychme pravdě zákona božieho nevěřili, tehdy bychme se pánu
[13]
Bohu našemu nelíbili, nebo bez viery nezle [sic] se libiti Bohu. Ačkolivěk kteráž se
[14]
věc prodlévá, nějakú obtiežnost, ale at js mnozí zámutkové spravedlivých, nežli
[15]
ze všech těch vysvobozuje je pán Buoh náš, a spravedlivý z víry živ jest. A to
[16]
v paměti majíce, mějme naději v živém Bohu, kterýž neráčí opouštěti v se ufřajících.
[17]
A mně se to někdy přičítalo, že rád dobré trošty dávám, i ovšem: nebo nepo-
[18]
chybuji, že jest pán Buoh všemohúcí spravedlivý a milostivý odplatitel, netoliko zde,
[19]
ale v budńcich časích každému podle jeho zasloužení, a znátit dobře ráčí, kto jsú
[20]
jeho svaté milosti vuoli odporní a kteří při spravedlivosti upřémně stojí.

[21]
Někdy sem čítal a slýchal o rozličných lidech, jejich zvláštnostech a pýchách,
[22]
mezi kterýmiž také byli jsú tuto pořád v malém počtu nynie jmenováni, na kteréž
[23]
rozličné a divné věci a pomsty od pána Boha všemohůcieho přišly: na krále Nabo-
[24]
chodonazara, že se obrátil u vola, na císaře Julia, že zabit v svém městě Římu, na
[25]
Nero, že sám se zabil, na Sanacheryba krále, že mnoho tisíc lidí anjel boží jemu
[26]
zbil a proto od synuov svých sám zabit. A to byli zvláštně mocní králové, že snad
[27]
mnčli, že poněkud byli bohové. А со pak onen knieže pyšný Olofernes, kterémuž
[28]
svatá žena hlavu zřezala, a také ten silný Koliáš obr, kterýž se pánu Bohu všemo-
[29]
húciemu a jeho jménu svatému růúhal, kterak z malého praku přemožen a zabit jest.
[30]
Pak nebyl by pravý křesťan, kto by o tom pochyboval, že by pán Buoh náš byl
[31]
menší moci nežli prvé; nebo jest vždycky a bude bez konce všemohúcí.

[32]
Pak ten, o kterémž jste mi psali, snad jest následovník Lutruov, ješto jakž
[33]
o tom mnozí držieme, jakž to jméno jest podobné podle řeči naší české k lotru, že
[34]
také k tomu se v něčem podobají i skutkové. Ale toť jest malá a krátká moc,
[35]
i v kterých naději , ješto snad v skutcích, jako u vieře, jsü k sobě podobni,
[36]
jsúce v rozličných bludiech. Ale jakžkolivék jest, pánu Bohu všemohúciemu jest
[37]
jednostajné v mále jako ve mnoze [sic) vítězstvie; a protož když budeme při spra-
[38]
vedlivosti státi, jakož o tom držím, že jest ten úmysl při nás, tehdy sem naděje,

[39]


Text viewFacsimile