EN | ES |

798

798


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

350 D. XIV. Poselství krdle Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

člověka toho smělosť, nébrž všetečnost! Člověk v umění sa přiveden školním, v němžto v škole učieše,) směl jest týné věci k svému smyslu vykládati a jiné uditi! Ne- slušieť na prosté žáky v grammatice aneb v loice*) svatych písem vykládati, ale na mistry a doktory a na jiné v písmě svatém učené lidi nábožné, jimžto dán jest klíč uměnie, kterýž otvierá a žádný nezavierá, zavierá a žádný neotvierá etc. Item v skutciech apoštolských připomíná se o komorníku králové Kandacké, kterýž, když jest [112°] četl proroctvie Izaiáše proroka, sa otázán od svatého Filipa, rozuměl-li by, co čte, odpověděl jest: kterak mohu*) rozuměti, leč mi bude povědieno? Ja- kübek^) pak bez mistra a učitele směl jest čtenie svaté vykládati, směl jest i jistiti z řeči svatého Jana: Nebudete-li jiesti těla syna etc., přijímánie posvátné pod dvojí zpósobů praví užitečné, spasitedlné a potřebné býti, o němžto spasitel dolejie pravil*): Slova, kteráž mluvím,) duch a život. Mieni, że ta slova duchovně mají rozumiena býti, neb týmiž ústy dále praví: KtoZ jie tělo, živ bude na věky. Tato slova o') času nynějším před ustavením) svátosti povědiena, jakož o tom onehdá dotčeno jest šíře. Tak jest svatý Augustin vykládal, tak jiní doktorové: Bonaventura, Aurelius i jiných mnoho, otevřenýma očima znamenali divné věci z zákona božieho. Na poslednie také večeři Kristus sám ustanovuje tuto svátost a apostolć svéti) [a] na knéZstvi, dal jim pod obojí) zpósobú, fka: To čiňte na spolupamatovánie; ne proto, aby ta svátost [113] měla lidu obecnému dávána byti, ale aby toliko knéZím'") sluselo posvécovati a bráti pod obojím zpósobem.'") Tato'^) jest pravda; jest-liže kto proti tomu smýšlí jinak, zle smýšlí, převráceně smýšlí a tak činie k svému zatracení.

Dále o prosbě, kterúž činíte o přijímání, praviec ji pevnů z kompaktát býti: v této straně my královstvie České velebíme a lidi jakožto šlechetné a poslušné máme; ty nám věci slušie učiniti, kteréž otec čelední synóm svým a mistr učedl- níkóm přivykl jest činiti. Jakož nýmilosrdnější pán synóm nedává škodlivých věcí, neslyší proseb jediné užitečných, nic nepójéuje, jediné což slušie') k spasení: tak i my máme učiniti ve všem, jenž, ačkoli nehodně miesto božie držíme na zemi; bychom věděli') prosby vase a') přijímánie laikóm bez pohoršenie cierkve obecné,'") nebyla by nesnáze pójčení, ale že nespravedlivé a nepoctivé jest, což žádáte, jistiece království a markrabství to býti spasitedlné, i kterak móž pójčeno býti?

Již miesto jest, abychom o kompaktátích pravili, a co smýšleno býti, zjevně [113*] otevřeli. Rozdielné jest kompaktát písmo: první stránka drží pod dvojí zpósobü přijímánie pójčené Čechóm a Moravéicóm,'^ zachovávajících'^) jednotu

1) děti učieše 7; K a B. *) logice T'a В. 3) budu K a B. *) Iacobellus 7; K a B. 5) málo dolejie praví K. 5) pravím К. 7) v T; nynéjíieho óasu К. 8) ustanovením T a K. 9) apoštoly svétil T. ) dvojf T. K. '!) na knéze T a B; na knó£stvo to K. 2) pod dvojí zpuosobů Т. К

1%) Totot T. 15) príslusie K a B. '5) vidéli T, K & B. ©) o T. K. '*) obecné byti 7, K a B. 36) Moravenóm 7. Moravanóm K a B. 1") Za zachovówajicim, jak v T, K a B.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile