EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
350 D. XIV. Poselství krdle Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

[2]
člověka toho smělosť, nébrž všetečnost! Člověk v umění sa přiveden školním, v němžto
[3]
v škole učieše,) směl jest týné věci k svému smyslu vykládati a jiné uditi! Ne-
[4]
slušieť na prosté žáky v grammatice aneb v loice*) svatych písem vykládati, ale na
[5]
mistry a doktory a na jiné v písmě svatém učené lidi nábožné, jimžto dán jest klíč
[6]
uměnie, kterýž otvierá a žádný nezavierá, zavierá a žádný neotvierá etc. Item
[7]
v skutciech apoštolských připomíná se o komorníku králové Kandacké, kterýž, když
[8]
jest [112°] četl proroctvie Izaiáše proroka, sa otázán od svatého Filipa, rozuměl-li
[9]
by, co čte, odpověděl jest: kterak mohu*) rozuměti, leč mi bude povědieno? Ja-
[10]
kübek^) pak bez mistra a učitele směl jest čtenie svaté vykládati, směl jest i jistiti
[11]
z řeči svatého Jana: Nebudete-li jiesti těla syna etc., přijímánie posvátné pod
[12]
dvojí zpósobů praví užitečné, spasitedlné a potřebné býti, o němžto spasitel dolejie
[13]
pravil*): Slova, kteráž mluvím,) duch a život. Mieni, że ta slova duchovně
[14]
mají rozumiena býti, neb týmiž ústy dále praví: KtoZ jie tělo, živ bude na
[15]
věky. Tato slova o') času nynějším před ustavením) svátosti povědiena,
[16]
jakož o tom onehdá dotčeno jest šíře. Tak jest svatý Augustin vykládal, tak jiní
[17]
doktorové: Bonaventura, Aurelius i jiných mnoho, otevřenýma očima znamenali divné
[18]
věci z zákona božieho. Na poslednie také večeři Kristus sám ustanovuje tuto svátost
[19]
a apostolć svéti) [a] na knéZstvi, dal jim pod obojí) zpósobú, fka: To čiňte na
[20]
spolupamatovánie; ne proto, aby ta svátost [113] měla lidu obecnému dávána
[21]
byti, ale aby toliko knéZím'") sluselo posvécovati a bráti pod obojím zpósobem.'")
[22]
Tato'^) jest pravda; jest-liže kto proti tomu smýšlí jinak, zle smýšlí, převráceně
[23]
smýšlí a tak činie k svému zatracení.

[24]
Dále o prosbě, kterúž činíte o přijímání, praviec ji pevnů z kompaktát
[25]
býti: v této straně my královstvie České velebíme a lidi jakožto šlechetné a poslušné
[26]
máme; ty nám věci slušie učiniti, kteréž otec čelední synóm svým a mistr učedl-
[27]
níkóm přivykl jest činiti. Jakož nýmilosrdnější pán synóm nedává škodlivých věcí,
[28]
neslyší proseb jediné užitečných, nic nepójéuje, jediné což slušie') k spasení: tak
[29]
i my máme učiniti ve všem, jenž, ačkoli nehodně miesto božie držíme na zemi;
[30]
bychom věděli') prosby vase a') přijímánie laikóm bez pohoršenie cierkve obecné,'")
[31]
nebyla by nesnáze pójčení, ale že nespravedlivé a nepoctivé jest, což žádáte, jistiece
[32]
království a markrabství to býti spasitedlné, i kterak móž pójčeno býti?

[33]
Již miesto jest, abychom o kompaktátích pravili, a co smýšleno býti,
[34]
zjevně [113*] otevřeli. Rozdielné jest kompaktát písmo: první stránka drží pod dvojí
[35]
zpósobü přijímánie pójčené Čechóm a Moravéicóm,'^ zachovávajících'^) jednotu

[36]
1) děti učieše 7; K a B. *) logice T'a В. 3) budu K a B. *) Iacobellus 7; K a B. 5) málo
[37]
dolejie praví K. 5) pravím К. 7) v T; nynéjíieho óasu К. 8) ustanovením T a K. 9) apoštoly
[38]
svétil T. ) dvojf T. K. '!) na knéze T a B; na knó£stvo to K. 2) pod dvojí zpuosobů Т. К

[39]
1%) Totot T. 15) príslusie K a B. '5) vidéli T, K & B. ©) o T. K. '*) obecné byti 7, K a B.
[40]
36) Moravenóm 7. Moravanóm K a B. 1") Za zachovówajicim, jak v T, K a B.

[41]


Text viewFacsimile