Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Č. 97: 28. října 1424. 69
Sigmund, z božie milosti římský král, po vše časy rozmnožitel říše a uherský,
český etc. král.
Urozený věrný milý! Vzali sme list tvój s těmi přiepisy úmluv“ těch, kteréž
jste učinili, a ty sme se pány vážili. Jehožto sè i s nimi velmi divíme i želéme,
Ze ste sé tak mladé druhé strané dali podtrhnüti a oklamati a v také věci dáti sě
uvésti, ješto jsú proti vašie duši, cti i proti všemu křesťanství i proti nám. A zvláště
v prvním artikuli jakož píšete, že tuto zemi Česků z nároku křivého chcete oCistiti;
a druhé, kudy by tato coruna Česká bohdá nevinně ohyzděná a narčená bezprávně
od takových neřádných pověstí mohla očištěna býti: v tom rozuměj, že je z jich
zlosti očiščujete a je nevinny vyznáváte a sami sě u vinu kladete, že ste proti nim
křivě činili. Item že ste položili sněm v jich moc do Küïima na středopostie?
a sami ste sě udělali súdci viery křesťanské, kterážto vám nepříleží, aniž moci ani
práva máte, byste písmo svaté dělili; jsúce laikové, než že ste to sobě k větčie
potupě učinili. Item o klejt ete. že máte klejtovnie listy na rathüze v Praze položiti
vám i hostem, kteříž by měli k tomu slyšení přijeti: ohledajte, kteraké bezpečen-
stvie tu jmáte od takových lidí, když tam přijedete, aby sě vám i s těmi, ktož tam
s vámi pojedü, néco horšieho nepřihodilo; a také kde ty mistry vezmete, aby tam
s vámi jeli, neb jest nepodobná věc, aby kto tam jeti měl a rokovati o vieru
křesťansků v moci kacieřské. A divíme sě tomu, že tak z vašich práv dáte вё уу-
vésti, aby vás měštěné a chlapi súdili. Item zavazujete sé, kdyZby druhá strana
k obraně proti cizozemcóm vojensky táhla, že na vašem zboží mají potřebu bráti,
a kterýž by zámek neb posádka v České zemi našie strany konečně v těch úmluvách
nechtěl státi od ohlášenie vašich úmluv ve čtyřech neděléch, neb ty chtěl rušiti,
takového k tomu máte připraviti a přitisknúti etc. To s€ nynie dobře shledalo, neb
vy tam spolu rokujíce s kaciefi, oni na nás a na syna naSeho, markrabi morav-
ského, táhli“ a tiem sé posílili; že na vás žádné péče neměli, nébrž i lidé vaši,
jakož rozumieme, na to s nimi táhli. Tomu móžeš rozuměti, že ten zápis a ty
úmluvy jsú úplně proti nám, proti všem našim slużebnikóm, v6rnym kfestanóm
a proti všemu křesťanství. Neb s kacieři mieníte je tisknúti a pomáhati kacieřóm;
a jiných mnoho kusóv nefádných, nepoctivých, nehodných a nekřesťanských proti
vieře, proti řádu křesťanskému i také proti vašemu řádu a svobodám tu sme shle-
dali, ješto sě úplně k vašie záhubě i k nenabyté hanbé chylé; ty sme pro dlühost
opustili a nemohli sme všech psáti. A jiného nemóžem znamenati, jestliže ty
úmluvy dokonáte, že sě všemu křesťanství ohyzdíte a věčně toho nenabudete. Protož
zdáť sě nám, radíme i přikazujem, abyste z těch úmluv kterakžkoli móžete vynikli
a jich nekonali pro Zádnü véc. A lépe jest i poctivéjie nepodobny slib zrušiti, nežli
1) List Oldfichüv se nezachoval. Úmluvy, uzavřené ve Zdicich, otištěny v AČ. III, 248 a d., srv.
Palacký, Děj. III. 2, 224 a d., Tomek, Děj. Prahy IV?, 309 a d. 2) 15. března. 3) Albrecht
Rakouský. 4) O výpravě husitských vojsk k osvobození Moravy viz Kurz, Oesterreich unter
Albrecht II., II. 95 a d., Palacký, Děj. III. 2, 208—9, 228 a d., Tomek, Děj. Prahy IV?, 306 a d.