EN | ES |

Facsimile view

350


< Page >

Č. 97: 28. října 1424. 69

Sigmund, z božie milosti římský král, po vše časy rozmnožitel říše a uherský, český etc. král.

Urozený věrný milý! Vzali sme list tvój s těmi přiepisy úmluv těch, kteréž jste učinili, a ty sme se pány vážili. Jehožto i s nimi velmi divíme i želéme, Ze ste tak mladé druhé strané dali podtrhnüti a oklamati a v také věci dáti uvésti, ješto jsú proti vašie duši, cti i proti všemu křesťanství i proti nám. A zvláště v prvním artikuli jakož píšete, že tuto zemi Česků z nároku křivého chcete oCistiti; a druhé, kudy by tato coruna Česká bohdá nevinně ohyzděná a narčená bezprávně od takových neřádných pověstí mohla očištěna býti: v tom rozuměj, že je z jich zlosti očiščujete a je nevinny vyznáváte a sami u vinu kladete, že ste proti nim křivě činili. Item že ste položili sněm v jich moc do Küïima na středopostie? a sami ste udělali súdci viery křesťanské, kterážto vám nepříleží, aniž moci ani práva máte, byste písmo svaté dělili; jsúce laikové, než že ste to sobě k větčie potupě učinili. Item o klejt ete. že máte klejtovnie listy na rathüze v Praze položiti vám i hostem, kteříž by měli k tomu slyšení přijeti: ohledajte, kteraké bezpečen- stvie tu jmáte od takových lidí, když tam přijedete, aby vám i s těmi, ktož tam s vámi pojedü, néco horšieho nepřihodilo; a také kde ty mistry vezmete, aby tam s vámi jeli, neb jest nepodobná věc, aby kto tam jeti měl a rokovati o vieru křesťansků v moci kacieřské. A divíme tomu, že tak z vašich práv dáte вё уу- vésti, aby vás měštěné a chlapi súdili. Item zavazujete , kdyZby druhá strana k obraně proti cizozemcóm vojensky táhla, že na vašem zboží mají potřebu bráti, a kterýž by zámek neb posádka v České zemi našie strany konečně v těch úmluvách nechtěl státi od ohlášenie vašich úmluv ve čtyřech neděléch, neb ty chtěl rušiti, takového k tomu máte připraviti a přitisknúti etc. To s€ nynie dobře shledalo, neb vy tam spolu rokujíce s kaciefi, oni na nás a na syna naSeho, markrabi morav- ského, táhli a tiem posílili; že na vás žádné péče neměli, nébrž i lidé vaši, jakož rozumieme, na to s nimi táhli. Tomu móžeš rozuměti, že ten zápis a ty úmluvy jsú úplně proti nám, proti všem našim slużebnikóm, v6rnym kfestanóm a proti všemu křesťanství. Neb s kacieři mieníte je tisknúti a pomáhati kacieřóm; a jiných mnoho kusóv nefádných, nepoctivých, nehodných a nekřesťanských proti vieře, proti řádu křesťanskému i také proti vašemu řádu a svobodám tu sme shle- dali, ješto úplně k vašie záhubě i k nenabyté hanbé chylé; ty sme pro dlühost opustili a nemohli sme všech psáti. A jiného nemóžem znamenati, jestliže ty úmluvy dokonáte, že všemu křesťanství ohyzdíte a věčně toho nenabudete. Protož zdáť nám, radíme i přikazujem, abyste z těch úmluv kterakžkoli móžete vynikli a jich nekonali pro Zádnü véc. A lépe jest i poctivéjie nepodobny slib zrušiti, nežli

1) List Oldfichüv se nezachoval. Úmluvy, uzavřené ve Zdicich, otištěny v . III, 248 a d., srv. Palacký, Děj. III. 2, 224 a d., Tomek, Děj. Prahy IV?, 309 a d. 2) 15. března. 3) Albrecht Rakouský. 4) O výpravě husitských vojsk k osvobození Moravy viz Kurz, Oesterreich unter Albrecht II., II. 95 a d., Palacký, Děj. III. 2, 208—9, 228 a d., Tomek, Děj. Prahy IV?, 306 a d.



Text viewManuscript line view