EN | ES |

Facsimile Lines

350


< Page >

[1]
Č. 97: 28. října 1424. 69

[2]
Sigmund, z božie milosti římský král, po vše časy rozmnožitel říše a uherský,
[3]
český etc. král.

[4]
Urozený věrný milý! Vzali sme list tvój s těmi přiepisy úmluv těch, kteréž
[5]
jste učinili, a ty sme se pány vážili. Jehožto i s nimi velmi divíme i želéme,
[6]
Ze ste tak mladé druhé strané dali podtrhnüti a oklamati a v také věci dáti
[7]
uvésti, ješto jsú proti vašie duši, cti i proti všemu křesťanství i proti nám. A zvláště
[8]
v prvním artikuli jakož píšete, že tuto zemi Česků z nároku křivého chcete oCistiti;
[9]
a druhé, kudy by tato coruna Česká bohdá nevinně ohyzděná a narčená bezprávně
[10]
od takových neřádných pověstí mohla očištěna býti: v tom rozuměj, že je z jich
[11]
zlosti očiščujete a je nevinny vyznáváte a sami u vinu kladete, že ste proti nim
[12]
křivě činili. Item že ste položili sněm v jich moc do Küïima na středopostie?
[13]
a sami ste udělali súdci viery křesťanské, kterážto vám nepříleží, aniž moci ani
[14]
práva máte, byste písmo svaté dělili; jsúce laikové, než že ste to sobě k větčie
[15]
potupě učinili. Item o klejt ete. že máte klejtovnie listy na rathüze v Praze položiti
[16]
vám i hostem, kteříž by měli k tomu slyšení přijeti: ohledajte, kteraké bezpečen-
[17]
stvie tu jmáte od takových lidí, když tam přijedete, aby vám i s těmi, ktož tam
[18]
s vámi pojedü, néco horšieho nepřihodilo; a také kde ty mistry vezmete, aby tam
[19]
s vámi jeli, neb jest nepodobná věc, aby kto tam jeti měl a rokovati o vieru
[20]
křesťansků v moci kacieřské. A divíme tomu, že tak z vašich práv dáte вё уу-
[21]
vésti, aby vás měštěné a chlapi súdili. Item zavazujete , kdyZby druhá strana
[22]
k obraně proti cizozemcóm vojensky táhla, že na vašem zboží mají potřebu bráti,
[23]
a kterýž by zámek neb posádka v České zemi našie strany konečně v těch úmluvách
[24]
nechtěl státi od ohlášenie vašich úmluv ve čtyřech neděléch, neb ty chtěl rušiti,
[25]
takového k tomu máte připraviti a přitisknúti etc. To s€ nynie dobře shledalo, neb
[26]
vy tam spolu rokujíce s kaciefi, oni na nás a na syna naSeho, markrabi morav-
[27]
ského, táhli a tiem posílili; že na vás žádné péče neměli, nébrž i lidé vaši,
[28]
jakož rozumieme, na to s nimi táhli. Tomu móžeš rozuměti, že ten zápis a ty
[29]
úmluvy jsú úplně proti nám, proti všem našim slużebnikóm, v6rnym kfestanóm
[30]
a proti všemu křesťanství. Neb s kacieři mieníte je tisknúti a pomáhati kacieřóm;
[31]
a jiných mnoho kusóv nefádných, nepoctivých, nehodných a nekřesťanských proti
[32]
vieře, proti řádu křesťanskému i také proti vašemu řádu a svobodám tu sme shle-
[33]
dali, ješto úplně k vašie záhubě i k nenabyté hanbé chylé; ty sme pro dlühost
[34]
opustili a nemohli sme všech psáti. A jiného nemóžem znamenati, jestliže ty
[35]
úmluvy dokonáte, že všemu křesťanství ohyzdíte a věčně toho nenabudete. Protož
[36]
zdáť nám, radíme i přikazujem, abyste z těch úmluv kterakžkoli móžete vynikli
[37]
a jich nekonali pro Zádnü véc. A lépe jest i poctivéjie nepodobny slib zrušiti, nežli

[38]
1) List Oldfichüv se nezachoval. Úmluvy, uzavřené ve Zdicich, otištěny v . III, 248 a d., srv.
[39]
Palacký, Děj. III. 2, 224 a d., Tomek, Děj. Prahy IV?, 309 a d. 2) 15. března. 3) Albrecht
[40]
Rakouský. 4) O výpravě husitských vojsk k osvobození Moravy viz Kurz, Oesterreich unter
[41]
Albrecht II., II. 95 a d., Palacký, Děj. III. 2, 208—9, 228 a d., Tomek, Děj. Prahy IV?, 306 a d.


Text viewFacsimile