EN | ES |

299

299


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

A. II-III. 5

Zivaji; a prâvo méstské, Jus civile, kterÿmZ lidé v jedné obci obývající se spravují.

Pod jménem pak práva obzvláštního zavírá se předkem právo při- rozené, a právo městské.

VI. Slove pak právo přirozené te, k čemuž přirození, netoliko člověka, jakožto stvoření od Boha rozumem obdařené, ale také všeckny živočichy nakloňuje, aby oni k tomu z přirození náchylni byli, to věděli, znali, i také činili, k čemuž je přirození vede, totiž: aby z sebe plod pošlý ochraňovali, jej opatrovali, dobrodincům svým za dobrodiní se odplacovali, před násilnau mocí se hájili a bránili, a k těm jiné podobné věci. |

Přirozené právo jest, k čemuž přirození netoliko člověka, ale všecky živočichy nakloňuje a vede, jako: aby z sebe plod pošlý ochraňovali, dobro- dincům svým dobrým se odplacovali, a k těm podobné věci.

VII. Jus gentium, právo všech lidí a národův, slove to, čehož všickni lidé po všem světě požívají a k němuž přirozeným rozumem i.náchylností přirozenau se vedau, jako : posly a legäty v ochraně míti a jim neubližovati; poddané své před mocí ochraňovati; války a boje proti násilníkům a tyranům vésti; příměří a pokoj do jistého času uložený ve všem zdržeti; což komu se připoví, tomu dosti činiti; a jiné mnohé k těm po- dobné věci.

Druhé právo všech národův to jest, kteréhož všickni lidé po všem světě užívají, jako: poslům a legátům neubližovati, a což komu se , tomu dosti činiti.

A. III.

I. Právo městské to vlastně slove, což v kterém městě, v obci aneb v jedné krajině lidé sobě nětco za právo, dle zachování svornosti a pokoje, nařídí a ustanoví, jakby se jedni k druhým, buď při saudech, aneb dosahování svých spravedlností chovati měli. Též při námluvách, trzích, smluvách a jiných najednáních přátelských, při nápadích z jedněch na druhé, jaký pořádek chovati a držeti se .

Naposledy právo městské: což sobě některé město nebo krajina některá za právo ustanoví, jakby se jedni k druhým ve všech věcech chovati měli.

II. Nachäzf se také Jus consvetudinarium, to jest, právo- dávním zvyklým užíváním od lidí přijaté, kteréhož Setriti se v příkladích a v skutcích předešle mezi lidmi zběhlých a


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile