EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
A. II-III. 5

[2]
Zivaji; a prâvo méstské, Jus civile, kterÿmZ lidé v jedné obci
[3]
obývající se spravují.

[4]
Pod jménem pak práva obzvláštního zavírá se předkem právo při-
[5]
rozené, a právo městské.

[6]
VI. Slove pak právo přirozené te, k čemuž přirození,
[7]
netoliko člověka, jakožto stvoření od Boha rozumem obdařené,
[8]
ale také všeckny živočichy nakloňuje, aby oni k tomu z přirození
[9]
náchylni byli, to věděli, znali, i také činili, k čemuž je přirození
[10]
vede, totiž: aby z sebe plod pošlý ochraňovali, jej opatrovali,
[11]
dobrodincům svým za dobrodiní se odplacovali, před násilnau
[12]
mocí se hájili a bránili, a k těm jiné podobné věci. |

[13]
Přirozené právo jest, k čemuž přirození netoliko člověka, ale všecky
[14]
živočichy nakloňuje a vede, jako: aby z sebe plod pošlý ochraňovali, dobro-
[15]
dincům svým dobrým se odplacovali, a k těm podobné věci.

[16]
VII. Jus gentium, právo všech lidí a národův, slove to,
[17]
čehož všickni lidé po všem světě požívají a k němuž přirozeným
[18]
rozumem i.náchylností přirozenau se vedau, jako : posly a legäty
[19]
v ochraně míti a jim neubližovati; poddané své před mocí
[20]
ochraňovati; války a boje proti násilníkům a tyranům vésti;
[21]
příměří a pokoj do jistého času uložený ve všem zdržeti; což
[22]
komu se připoví, tomu dosti činiti; a jiné mnohé k těm po-
[23]
dobné věci.

[24]
Druhé právo všech národův to jest, kteréhož všickni lidé po všem
[25]
světě užívají, jako: poslům a legátům neubližovati, a což komu se , tomu
[26]
dosti činiti.

[27]
A. III.

[28]
I. Právo městské to vlastně slove, což v kterém městě,
[29]
v obci aneb v jedné krajině lidé sobě nětco za právo, dle
[30]
zachování svornosti a pokoje, nařídí a ustanoví, jakby se jedni
[31]
k druhým, buď při saudech, aneb dosahování svých spravedlností
[32]
chovati měli. Též při námluvách, trzích, smluvách a jiných
[33]
najednáních přátelských, při nápadích z jedněch na druhé, jaký
[34]
pořádek chovati a držeti se .

[35]
Naposledy právo městské: což sobě některé město nebo krajina některá
[36]
za právo ustanoví, jakby se jedni k druhým ve všech věcech chovati měli.

[37]
II. Nachäzf se také Jus consvetudinarium, to jest, právo-
[38]
dávním zvyklým užíváním od lidí přijaté, kteréhož Setriti se
[39]
v příkladích a v skutcích předešle mezi lidmi zběhlých a


Text viewFacsimile