A. II-III. 5
Zivaji; a prâvo méstské, Jus civile, kterÿmZ lidé v jedné obci
obývající se spravují.
Pod jménem pak práva obzvláštního zavírá se předkem právo při-
rozené, a právo městské.
VI. Slove pak právo přirozené te, k čemuž přirození,
netoliko člověka, jakožto stvoření od Boha rozumem obdařené,
ale také všeckny živočichy nakloňuje, aby oni k tomu z přirození
náchylni byli, to věděli, znali, i také činili, k čemuž je přirození
vede, totiž: aby z sebe plod pošlý ochraňovali, jej opatrovali,
dobrodincům svým za dobrodiní se odplacovali, před násilnau
mocí se hájili a bránili, a k těm jiné podobné věci. |
Přirozené právo jest, k čemuž přirození netoliko člověka, ale všecky
živočichy nakloňuje a vede, jako: aby z sebe plod pošlý ochraňovali, dobro-
dincům svým dobrým se odplacovali, a k těm podobné věci.
VII. Jus gentium, právo všech lidí a národův, slove to,
čehož všickni lidé po všem světě požívají a k němuž přirozeným
rozumem i.náchylností přirozenau se vedau, jako : posly a legäty
v ochraně míti a jim neubližovati; poddané své před mocí
ochraňovati; války a boje proti násilníkům a tyranům vésti;
příměří a pokoj do jistého času uložený ve všem zdržeti; což
komu se připoví, tomu dosti činiti; a jiné mnohé k těm po-
dobné věci.
Druhé právo všech národův to jest, kteréhož všickni lidé po všem
světě užívají, jako: poslům a legátům neubližovati, a což komu se dí, tomu
dosti činiti.
A. III.
I. Právo městské to vlastně slove, což v kterém městě,
v obci aneb v jedné krajině lidé sobě nětco za právo, dle
zachování svornosti a pokoje, nařídí a ustanoví, jakby se jedni
k druhým, buď při saudech, aneb dosahování svých spravedlností
chovati měli. Též při námluvách, trzích, smluvách a jiných
najednáních přátelských, při nápadích z jedněch na druhé, jaký
pořádek chovati a držeti se má.
Naposledy právo městské: což sobě některé město nebo krajina některá
za právo ustanoví, jakby se jedni k druhým ve všech věcech chovati měli.
II. Nachäzf se také Jus consvetudinarium, to jest, právo-
dávním zvyklým užíváním od lidí přijaté, kteréhož Setriti se
má v příkladích a v skutcích předešle mezi lidmi zběhlých a