Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
308 O pokutách a trestánich,
slove blasphemus et crimen laesae majestatis divinae incurrit,
jest hanebny jmena boZiho a boZsk6 velebnosti rubač, zlořečený
člověk, a v pokutu upadne, kteráž nařízením božským taková
byla, že měl ode všeho množství ukamenován býti. Nyní, kdožby
se toho dopustil, žeby Pánu Bohu zlořečil, tomu každému jazyk
teylem vytažen buď.
Kdožby Pánu Bohu, stvofiteli syćmu, złośećciti aneb velebnosti boźskó
utrhati smél: tomu každému ruhači a zlořečenému člověku jazyk tylem
vytažen buď, |
M. XXIX,
Adulterium, vel. lez Julia, cizolozstvo, kteréZ jest poru&ení
lože cizího. A to cizoložstvo vlastně působí a děje se s ženau,
kterážby muže svého měla, aneb muž zase, manželku svou vlastní
maje, s cizí ženau by obýval. Pokuta hrdla ztracení.
CizoloZstva pokuta jest hrdla ztracení, A fo jest porušení lože
cizího,
M. XXX.
T. Stuprum, smilstvo, kteróż se vykonává tehdáz, kdyzby
panna aneb vdova od nékoho sprznéna byla. A dóje se dobro-
volně, to jest, kdyžby panna aneb vdova sama k tomu svolila,
A pokuta na smilníky starodávní jest metlami ven z města vy-
mrskánf,
Smilstva pokuta metlami ven z mésta vymrskäni. A to jest, když
panna neb vdova dobrovolně sprzniti ge dá.
IL. Pakli násilné, to jest, kdyžby panny aneb vdovy mocí
snižovány a o své poctivosti strojeny byly, aneb žeby na nč mocí
saženo bylo, a ony byly by zavožovany, a slove raptus, to jest,
násilné zajetf. Seu stuprum violentum, násili aneb podav jest,
kdyżby na ženu aneb pannu od někoho mocí a bezprávné bylo
saženo, tak žeby násilným skutkem panna k porušení a žena
poctivá o poctivost svau pfijíti musila.
Ale jiná věc jest násilí neb podav.
M, XXXI.
I. A protož kdožbykoli na pannu aneb na vdovu poctivau
mocí sáhl, ji jal, s sebau zavezl ancb zavedl, a potom jí násilí
učinil: ten takový každý násilník mečem ztrestán, a byl-li by
z osob lehkých, tehdy do kola vpleten býti má.