EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

308 O pokutách a trestánich,

slove blasphemus et crimen laesae majestatis divinae incurrit, jest hanebny jmena boZiho a boZsk6 velebnosti rubač, zlořečený člověk, a v pokutu upadne, kteráž nařízením božským taková byla, že měl ode všeho množství ukamenován býti. Nyní, kdožby se toho dopustil, žeby Pánu Bohu zlořečil, tomu každému jazyk teylem vytažen buď.

Kdožby Pánu Bohu, stvofiteli syćmu, złośećciti aneb velebnosti boźskó utrhati smél: tomu každému ruhači a zlořečenému člověku jazyk tylem vytažen buď, |

M. XXIX,

Adulterium, vel. lez Julia, cizolozstvo, kteréZ jest poru&ení lože cizího. A to cizoložstvo vlastně působí a děje se s ženau, kterážby muže svého měla, aneb muž zase, manželku svou vlastní maje, s cizí ženau by obýval. Pokuta hrdla ztracení.

CizoloZstva pokuta jest hrdla ztracení, A fo jest porušení lože cizího,

M. XXX.

T. Stuprum, smilstvo, kteróż se vykonává tehdáz, kdyzby panna aneb vdova od nékoho sprznéna byla. A dóje se dobro- volně, to jest, kdyžby panna aneb vdova sama k tomu svolila, A pokuta na smilníky starodávní jest metlami ven z města vy- mrskánf,

Smilstva pokuta metlami ven z mésta vymrskäni. A to jest, když panna neb vdova dobrovolně sprzniti ge .

IL. Pakli násilné, to jest, kdyžby panny aneb vdovy mocí snižovány a o své poctivosti strojeny byly, aneb žeby na mocí saženo bylo, a ony byly by zavožovany, a slove raptus, to jest, násilné zajetf. Seu stuprum violentum, násili aneb podav jest, kdyżby na ženu aneb pannu od někoho mocí a bezprávné bylo saženo, tak žeby násilným skutkem panna k porušení a žena poctivá o poctivost svau pfijíti musila.

Ale jiná věc jest násilí neb podav.

M, XXXI.

I. A protož kdožbykoli na pannu aneb na vdovu poctivau mocí sáhl, ji jal, s sebau zavezl ancb zavedl, a potom násilí učinil: ten takový každý násilník mečem ztrestán, a byl-li by z osob lehkých, tehdy do kola vpleten býti .



Text viewManuscript line view