EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
308 O pokutách a trestánich,

[2]
slove blasphemus et crimen laesae majestatis divinae incurrit,
[3]
jest hanebny jmena boZiho a boZsk6 velebnosti rubač, zlořečený
[4]
člověk, a v pokutu upadne, kteráž nařízením božským taková
[5]
byla, že měl ode všeho množství ukamenován býti. Nyní, kdožby
[6]
se toho dopustil, žeby Pánu Bohu zlořečil, tomu každému jazyk
[7]
teylem vytažen buď.

[8]
Kdožby Pánu Bohu, stvofiteli syćmu, złośećciti aneb velebnosti boźskó
[9]
utrhati smél: tomu každému ruhači a zlořečenému člověku jazyk tylem
[10]
vytažen buď, |

[11]
M. XXIX,

[12]
Adulterium, vel. lez Julia, cizolozstvo, kteréZ jest poru&ení
[13]
lože cizího. A to cizoložstvo vlastně působí a děje se s ženau,
[14]
kterážby muže svého měla, aneb muž zase, manželku svou vlastní
[15]
maje, s cizí ženau by obýval. Pokuta hrdla ztracení.

[16]
CizoloZstva pokuta jest hrdla ztracení, A fo jest porušení lože
[17]
cizího,

[18]
M. XXX.

[19]
T. Stuprum, smilstvo, kteróż se vykonává tehdáz, kdyzby
[20]
panna aneb vdova od nékoho sprznéna byla. A dóje se dobro-
[21]
volně, to jest, kdyžby panna aneb vdova sama k tomu svolila,
[22]
A pokuta na smilníky starodávní jest metlami ven z města vy-
[23]
mrskánf,

[24]
Smilstva pokuta metlami ven z mésta vymrskäni. A to jest, když
[25]
panna neb vdova dobrovolně sprzniti ge .

[26]
IL. Pakli násilné, to jest, kdyžby panny aneb vdovy mocí
[27]
snižovány a o své poctivosti strojeny byly, aneb žeby na mocí
[28]
saženo bylo, a ony byly by zavožovany, a slove raptus, to jest,
[29]
násilné zajetf. Seu stuprum violentum, násili aneb podav jest,
[30]
kdyżby na ženu aneb pannu od někoho mocí a bezprávné bylo
[31]
saženo, tak žeby násilným skutkem panna k porušení a žena
[32]
poctivá o poctivost svau pfijíti musila.

[33]
Ale jiná věc jest násilí neb podav.

[34]
M, XXXI.

[35]
I. A protož kdožbykoli na pannu aneb na vdovu poctivau
[36]
mocí sáhl, ji jal, s sebau zavezl ancb zavedl, a potom násilí
[37]
učinil: ten takový každý násilník mečem ztrestán, a byl-li by
[38]
z osob lehkých, tehdy do kola vpleten býti .


Text viewFacsimile