1145
1145
View options
Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
/ ajimavym spisem prostonarodni slovesnosti jsou proroctví.
Jako dosud mezi lidem, bylo tomu tak zvláště za starých
dob, ze 3idé chtéjice zvédéti csud svůj, uchylovali se k osobám,
o nichž pověst tvrdila, že předpovídají budoucí věci. Za válek
mezi Řeky a Trojskými obraceli se Řekové na pověstnou již
věštírnu delfickou, kdežto Trojáné sami ve svém městě měli
prorockého Kalchanta a neśtastnou Kassandru. V krajinách
východních ještě více byl ten obyčej rozšířený. Přípomenouti
toliko třeba Písmo starého zákona, kde se celá řada proroků
uvádí. Féž v Babyloně a v Egyptě zaměstnávali se kněží
prorokovänim. Ale nejen muži, i ženy některé proslavily se
proroctvím. Jsou zahrnuty obyčejně v jméně Sibyl (Dios-
bulé; die některých ze slova „kaballa““), kteréžto jméno Sibyla,
znamená každou osobu ženskou, která zjevuje budoucí věci;
neni tc tedy vlastní jméno. Prorokyně podobné nalézáme nejen
za česů pohanských, ale již i za doby křesťanské. Počet,
zvlášté pohanských, rozličné se od spisovatelů udává: některý
spisovatel] starého věku (Plato) zná jednu, jiný opět devět
nebo deset; ve středověku konečně počet jich rozmnożen ze
dvanácü na čtrnáci. Ostatně spisovatelé staří jsou toho do-
mnění, že jest jen jedna Sibyla, která přijímá na rozličných
místech rozličné jméno. Jména těmto prorokyním dávána
byla bud od jmen zemí nebo mist: libycka Sibyla, nebo
pontická atd.
Nejznámější jest Sibyla Kumánská, která žila za Tarquiuia
Superba. Takto čteme v rukopise pražské knihovny o ní:
8
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile