EN | ES |

Facsimile Lines

1145


< Page >

[1]
/ ajimavym spisem prostonarodni slovesnosti jsou proroctví.

[2]
Jako dosud mezi lidem, bylo tomu tak zvláště za starých
[3]
dob, ze 3idé chtéjice zvédéti csud svůj, uchylovali se k osobám,
[4]
o nichž pověst tvrdila, že předpovídají budoucí věci. Za válek
[5]
mezi Řeky a Trojskými obraceli se Řekové na pověstnou již
[6]
věštírnu delfickou, kdežto Trojáné sami ve svém městě měli
[7]
prorockého Kalchanta a neśtastnou Kassandru. V krajinách
[8]
východních ještě více byl ten obyčej rozšířený. Přípomenouti
[9]
toliko třeba Písmo starého zákona, kde se celá řada proroků
[10]
uvádí. Féž v Babyloně a v Egyptě zaměstnávali se kněží
[11]
prorokovänim. Ale nejen muži, i ženy některé proslavily se
[12]
proroctvím. Jsou zahrnuty obyčejně v jméně Sibyl (Dios-
[13]
bulé; die některých ze slova kaballa), kteréžto jméno Sibyla,
[14]
znamená každou osobu ženskou, která zjevuje budoucí věci;
[15]
neni tc tedy vlastní jméno. Prorokyně podobné nalézáme nejen
[16]
za česů pohanských, ale již i za doby křesťanské. Počet,
[17]
zvlášté pohanských, rozličné se od spisovatelů udává: některý
[18]
spisovatel] starého věku (Plato) zná jednu, jiný opět devět
[19]
nebo deset; ve středověku konečně počet jich rozmnożen ze
[20]
dvanácü na čtrnáci. Ostatně spisovatelé staří jsou toho do-
[21]
mnění, že jest jen jedna Sibyla, která přijímá na rozličných
[22]
místech rozličné jméno. Jména těmto prorokyním dávána
[23]
byla bud od jmen zemí nebo mist: libycka Sibyla, nebo
[24]
pontická atd.

[25]
Nejznámější jest Sibyla Kumánská, která žila za Tarquiuia
[26]
Superba. Takto čteme v rukopise pražské knihovny o :

[27]
8


Text viewFacsimile