1081
1081
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
36
Ale od druhých, totiž na prosto zlých jsme odstoupili
z rozkázání Pána Boha našeho a z potřeby spasení svého.
Než prostřední věci služebné, ač jsou porušeny jako někdy
osudí v Babiloně aneb jako chrám i sluZebnosti jeho: ty věci
i s sluhami mohly jsou přijítí k očištění a pfijiti k prvnímu
požívání. A zbořené věci místa Bohem vyvoleného mohly
vzdělání přijíti a lid zajatý s kněžími mohl zase navrácen
býti. Tak i kněžství řád, moc služebnosti i některá ustanovení,
ocistic od bludüv i úmyslův cizých zpohanilých, mohou býti
k vzdělání díla Božího.
Protož původ služebný kněžství v Jednotě bratrské, ač
z kněžství římského svěcení vzat, však skrze kněžství oči-
štěné od smyslův zlych i od ümyslüv převrácených, pokudž
nejdál možné bylo.
Původ tedy řádu kněžského
v Jednotě jest svolení sněmu neb ouzké rady a z potvr-
zení kněze neb kněží téhož řádu a starosti. A ten původ za-
čat nejprv na knězi Michalovi, faráři někdy Žamberském, po-
tom na bratra Matěje přenesen a trval při něm až do smrti.
A za času ještě života bratra Matěje leta Božího tisícího
čtyřstého devadesátého devátého na konec masopustu sešla se
ouzká rada v Prostějově a toto utvrdili. Na počátku zřízení
bratrského skřže bratra Rehoře, Tůma Přeloucký a Elias
k tomu zřízeni, aby, züstaliliby po bratru Matéjovi, jinou
osobu misto ného ustaviti mohli neb jiné potvrditi, kohožby
jim sněm s ouzkou radou ukázaly. Ta věc tehdy potvrzena
jest, a moc těm osobám dána skrze vůli ouzké rady a skrze
bratra Matěje, staršího tehdy řádu kněžského, rukou dáním,
aby mohli to učiniti, kdyžby potřeba byla. A to dotud tu moc
mají míti, dokudž by hodnou příčinou ta moc jim daná odvo-
lána neb odjata nebyla skrze též osoby neb jiné místa jich
držící. Jako kdyžby mezi to vstoupili (čehož Bože uchovej)
bludové neb něktěří hříchové, neb zpečování proti Jednotě
zpurné. Nebo potud moc dána jest, pokudž ten způsob zů-
stává, podle kteréhož dána, a k tomu konci, aby jí užívali,
k kterému dána; atéž po nich jiným místa jich držícím aneb
která nižší. Neb dí apoštol, že jim dal moc k vzdělání a ne
k zkáze.
TéhoZ leta nadepsaného pfi svaté Trojici sněm do Bran-
deisa jest svolán, při kterémžto sjití potvrdili jsou všichni, což
ouzká rada s bratrem Matéjem starším při Tůmovi a Eliášovi
zřídili. A při tom když přečteno, na čem jsme zůstali o maso-
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile