EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
36

[2]
Ale od druhých, totiž na prosto zlých jsme odstoupili
[3]
z rozkázání Pána Boha našeho a z potřeby spasení svého.

[4]
Než prostřední věci služebné, jsou porušeny jako někdy
[5]
osudí v Babiloně aneb jako chrám i sluZebnosti jeho: ty věci
[6]
i s sluhami mohly jsou přijítí k očištění a pfijiti k prvnímu
[7]
požívání. A zbořené věci místa Bohem vyvoleného mohly
[8]
vzdělání přijíti a lid zajatý s kněžími mohl zase navrácen
[9]
býti. Tak i kněžství řád, moc služebnosti i některá ustanovení,
[10]
ocistic od bludüv i úmyslův cizých zpohanilých, mohou býti
[11]
k vzdělání díla Božího.

[12]
Protož původ služebný kněžství v Jednotě bratrské,
[13]
z kněžství římského svěcení vzat, však skrze kněžství oči-
[14]
štěné od smyslův zlych i od ümyslüv převrácených, pokudž
[15]
nejdál možné bylo.

[16]
Původ tedy řádu kněžského

[17]
v Jednotě jest svolení sněmu neb ouzké rady a z potvr-
[18]
zení kněze neb kněží téhož řádu a starosti. A ten původ za-
[19]
čat nejprv na knězi Michalovi, faráři někdy Žamberském, po-
[20]
tom na bratra Matěje přenesen a trval při něm do smrti.

[21]
A za času ještě života bratra Matěje leta Božího tisícího
[22]
čtyřstého devadesátého devátého na konec masopustu sešla se
[23]
ouzká rada v Prostějově a toto utvrdili. Na počátku zřízení
[24]
bratrského skřže bratra Rehoře, Tůma Přeloucký a Elias
[25]
k tomu zřízeni, aby, züstaliliby po bratru Matéjovi, jinou
[26]
osobu misto ného ustaviti mohli neb jiné potvrditi, kohožby
[27]
jim sněm s ouzkou radou ukázaly. Ta věc tehdy potvrzena
[28]
jest, a moc těm osobám dána skrze vůli ouzké rady a skrze
[29]
bratra Matěje, staršího tehdy řádu kněžského, rukou dáním,
[30]
aby mohli to učiniti, kdyžby potřeba byla. A to dotud tu moc
[31]
mají míti, dokudž by hodnou příčinou ta moc jim daná odvo-
[32]
lána neb odjata nebyla skrze též osoby neb jiné místa jich
[33]
držící. Jako kdyžby mezi to vstoupili (čehož Bože uchovej)
[34]
bludové neb něktěří hříchové, neb zpečování proti Jednotě
[35]
zpurné. Nebo potud moc dána jest, pokudž ten způsob -
[36]
stává, podle kteréhož dána, a k tomu konci, aby užívali,
[37]
k kterému dána; atéž po nich jiným místa jich držícím aneb
[38]
která nižší. Neb apoštol, že jim dal moc k vzdělání a ne
[39]
k zkáze.

[40]
TéhoZ leta nadepsaného pfi svaté Trojici sněm do Bran-
[41]
deisa jest svolán, při kterémžto sjití potvrdili jsou všichni, což
[42]
ouzká rada s bratrem Matéjem starším při Tůmovi a Eliášovi
[43]
zřídili. A při tom když přečteno, na čem jsme zůstali o maso-


Text viewFacsimile