[1] |
|
---|
[2] |
Ale od druhých, totiž na prosto zlých jsme odstoupili
|
---|
[3] |
z rozkázání Pána Boha našeho a z potřeby spasení svého.
|
---|
[4] |
Než prostřední věci služebné, ač jsou porušeny jako někdy
|
---|
[5] |
osudí v Babiloně aneb jako chrám i sluZebnosti jeho: ty věci
|
---|
[6] |
i s sluhami mohly jsou přijítí k očištění a pfijiti k prvnímu
|
---|
[7] |
požívání. A zbořené věci místa Bohem vyvoleného mohly
|
---|
[8] |
vzdělání přijíti a lid zajatý s kněžími mohl zase navrácen
|
---|
[9] |
býti. Tak i kněžství řád, moc služebnosti i některá ustanovení,
|
---|
[10] |
ocistic od bludüv i úmyslův cizých zpohanilých, mohou býti
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
Protož původ služebný kněžství v Jednotě bratrské, ač
|
---|
[13] |
z kněžství římského svěcení vzat, však skrze kněžství oči-
|
---|
[14] |
štěné od smyslův zlych i od ümyslüv převrácených, pokudž
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
Původ tedy řádu kněžského
|
---|
[17] |
v Jednotě jest svolení sněmu neb ouzké rady a z potvr-
|
---|
[18] |
zení kněze neb kněží téhož řádu a starosti. A ten původ za-
|
---|
[19] |
čat nejprv na knězi Michalovi, faráři někdy Žamberském, po-
|
---|
[20] |
tom na bratra Matěje přenesen a trval při něm až do smrti.
|
---|
[21] |
A za času ještě života bratra Matěje leta Božího tisícího
|
---|
[22] |
čtyřstého devadesátého devátého na konec masopustu sešla se
|
---|
[23] |
ouzká rada v Prostějově a toto utvrdili. Na počátku zřízení
|
---|
[24] |
bratrského skřže bratra Rehoře, Tůma Přeloucký a Elias
|
---|
[25] |
k tomu zřízeni, aby, züstaliliby po bratru Matéjovi, jinou
|
---|
[26] |
osobu misto ného ustaviti mohli neb jiné potvrditi, kohožby
|
---|
[27] |
jim sněm s ouzkou radou ukázaly. Ta věc tehdy potvrzena
|
---|
[28] |
jest, a moc těm osobám dána skrze vůli ouzké rady a skrze
|
---|
[29] |
bratra Matěje, staršího tehdy řádu kněžského, rukou dáním,
|
---|
[30] |
aby mohli to učiniti, kdyžby potřeba byla. A to dotud tu moc
|
---|
[31] |
mají míti, dokudž by hodnou příčinou ta moc jim daná odvo-
|
---|
[32] |
lána neb odjata nebyla skrze též osoby neb jiné místa jich
|
---|
[33] |
držící. Jako kdyžby mezi to vstoupili (čehož Bože uchovej)
|
---|
[34] |
bludové neb něktěří hříchové, neb zpečování proti Jednotě
|
---|
[35] |
zpurné. Nebo potud moc dána jest, pokudž ten způsob zů-
|
---|
[36] |
stává, podle kteréhož dána, a k tomu konci, aby jí užívali,
|
---|
[37] |
k kterému dána; atéž po nich jiným místa jich držícím aneb
|
---|
[38] |
která nižší. Neb dí apoštol, že jim dal moc k vzdělání a ne
|
---|
[39] |
|
---|
[40] |
TéhoZ leta nadepsaného pfi svaté Trojici sněm do Bran-
|
---|
[41] |
deisa jest svolán, při kterémžto sjití potvrdili jsou všichni, což
|
---|
[42] |
ouzká rada s bratrem Matéjem starším při Tůmovi a Eliášovi
|
---|
[43] |
zřídili. A při tom když přečteno, na čem jsme zůstali o maso-
|
---|