EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

36

Ale od druhých, totiž na prosto zlých jsme odstoupili z rozkázání Pána Boha našeho a z potřeby spasení svého.

Než prostřední věci služebné, jsou porušeny jako někdy osudí v Babiloně aneb jako chrám i sluZebnosti jeho: ty věci i s sluhami mohly jsou přijítí k očištění a pfijiti k prvnímu požívání. A zbořené věci místa Bohem vyvoleného mohly vzdělání přijíti a lid zajatý s kněžími mohl zase navrácen býti. Tak i kněžství řád, moc služebnosti i některá ustanovení, ocistic od bludüv i úmyslův cizých zpohanilých, mohou býti k vzdělání díla Božího.

Protož původ služebný kněžství v Jednotě bratrské, z kněžství římského svěcení vzat, však skrze kněžství oči- štěné od smyslův zlych i od ümyslüv převrácených, pokudž nejdál možné bylo.

Původ tedy řádu kněžského

v Jednotě jest svolení sněmu neb ouzké rady a z potvr- zení kněze neb kněží téhož řádu a starosti. A ten původ za- čat nejprv na knězi Michalovi, faráři někdy Žamberském, po- tom na bratra Matěje přenesen a trval při něm do smrti.

A za času ještě života bratra Matěje leta Božího tisícího čtyřstého devadesátého devátého na konec masopustu sešla se ouzká rada v Prostějově a toto utvrdili. Na počátku zřízení bratrského skřže bratra Rehoře, Tůma Přeloucký a Elias k tomu zřízeni, aby, züstaliliby po bratru Matéjovi, jinou osobu misto ného ustaviti mohli neb jiné potvrditi, kohožby jim sněm s ouzkou radou ukázaly. Ta věc tehdy potvrzena jest, a moc těm osobám dána skrze vůli ouzké rady a skrze bratra Matěje, staršího tehdy řádu kněžského, rukou dáním, aby mohli to učiniti, kdyžby potřeba byla. A to dotud tu moc mají míti, dokudž by hodnou příčinou ta moc jim daná odvo- lána neb odjata nebyla skrze též osoby neb jiné místa jich držící. Jako kdyžby mezi to vstoupili (čehož Bože uchovej) bludové neb něktěří hříchové, neb zpečování proti Jednotě zpurné. Nebo potud moc dána jest, pokudž ten způsob - stává, podle kteréhož dána, a k tomu konci, aby užívali, k kterému dána; atéž po nich jiným místa jich držícím aneb která nižší. Neb apoštol, že jim dal moc k vzdělání a ne k zkáze.

TéhoZ leta nadepsaného pfi svaté Trojici sněm do Bran- deisa jest svolán, při kterémžto sjití potvrdili jsou všichni, což ouzká rada s bratrem Matéjem starším při Tůmovi a Eliášovi zřídili. A při tom když přečteno, na čem jsme zůstali o maso-



Text viewManuscript line view