EN | ES |

1004

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

I HUSA JERONYM

O PROCESU Husově jsou ve Francii zachovány doklady v čet- ných opisech, ale v podstatě nepřinášejí nic nového. Našeho histo- rika bude zajímati, jak pohlíželi Francouzi na oba procesy kost- nické.

Názory na Husa se velmi rozcházejí, neb jejich nositelé jsou povahy zcela protichůdné. Prvním jest generální inkvisitor francouzský Jan de Podio se sídlem v Toulousu, druhý pak byl mluvčí gallikánské církve na synodě v Bourges, doktor bohosloví Jan de Corricellis.

Zmíněný inkvisitor sepsal kroniku, v níž pojednával o dějinách světových od stvoření do roku 1429. Na samém konci jeho díla se potkáváme se zprávami o Husovi a Jeronymovi.1 Každého z nich, zrovna jako Viklefa, nazývá lišákem. Nejprve mluví o obou všeobecně, vytýkaje. kostnickému sboru, že nezakročil proti nim ostřeji a dříve. Vysvětluje 51 tak váhavé jednání neznalostí poměrů se strany koncilu anebo jeho nedbalostí.

Jeronymovi věnuje zvláštní odstavec. Pro francouzské prameny jest příznačno, že mluví-li o husitech dle jejich duchovního tvůrce, že se nikdy nezmiňují o Husovi, nýbrž vždy o sektě Jeronyma pražského. Toulousský inkvisitor psal o Jerony movi neúprosně, snad příliš ostře. Nazývá jej totiž psem, jenž nosil v prsou vřed. Uvádí též jeho články, z nichž jeden dává nám tušiti, že informace pisatelovy nebyly právě tuze věrohodné. Praví se v něm totiž, kterak dle učení viklefského jest dovoleno obyčejným věřícím obojího po- hlavi slouZiti msi sv. a piisJuhovati svatostmi. Pro nazirani Fran- couze na duchovního otce husitství, Jeronyma pražského, je to však zajímavo z dvojího ohledu. Považuje jeho nauku za totožnou s vi- klefsivím a zaměňuje liturgické výstřelky husitských radikálů s hu- sitstvim samotným. Jak níže poznáme, je to totéž generalisování po stránce rituelní, jako bylo u flandersko-brabantských bojovníků po stránce sociální.

Zcela opačného mínění byl řečník na synodě v Bourges (1432), jenž při dokazování superwority koncilu nad papežem uvedl na přetřes Husův proces.? Počíná otázkou kladenou husitům, zda každý koncil, i kostnický, představuje cirkev Kristovu? Takto vyslovená superiorita koncilu byla prý definována u přítomnosti Martina V. a jestli někdo namítá proti tomu, že se tak stalo pouze se strany

1Bibl. Nationale, Paříž, Ms. lat. 4924., fol. 154a' 1618", 2 Bibl, Mazarine, Paříž, Rkp. 1688, fol. 135b a 139b,

11


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile