EN | ES |

Facsimile Lines

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

< Page >

[1]
I
[2]
HUSA JERONYM

[3]
O PROCESU Husově jsou ve Francii zachovány doklady v čet-
[4]
ných opisech, ale v podstatě nepřinášejí nic nového. Našeho histo-
[5]
rika bude zajímati, jak pohlíželi Francouzi na oba procesy kost-
[6]
nické.

[7]
Názory na Husa se velmi rozcházejí, neb jejich nositelé jsou povahy
[8]
zcela protichůdné. Prvním jest generální inkvisitor francouzský Jan
[9]
de Podio se sídlem v Toulousu, druhý pak byl mluvčí gallikánské
[10]
církve na synodě v Bourges, doktor bohosloví Jan de Corricellis.

[11]
Zmíněný inkvisitor sepsal kroniku, v níž pojednával o dějinách
[12]
světových od stvoření do roku 1429. Na samém konci jeho
[13]
díla se potkáváme se zprávami o Husovi a Jeronymovi.1 Každého
[14]
z nich, zrovna jako Viklefa, nazývá lišákem. Nejprve mluví o obou
[15]
všeobecně, vytýkaje. kostnickému sboru, že nezakročil proti nim
[16]
ostřeji a dříve. Vysvětluje 51 tak váhavé jednání neznalostí poměrů
[17]
se strany koncilu anebo jeho nedbalostí.

[18]
Jeronymovi věnuje zvláštní odstavec. Pro francouzské prameny
[19]
jest příznačno, že mluví-li o husitech dle jejich duchovního tvůrce,
[20]
že se nikdy nezmiňují o Husovi, nýbrž vždy o sektě Jeronyma
[21]
pražského. Toulousský inkvisitor psal o Jerony movi neúprosně, snad
[22]
příliš ostře. Nazývá jej totiž psem, jenž nosil v prsou vřed.
[23]
Uvádí též jeho články, z nichž jeden dává nám tušiti, že informace
[24]
pisatelovy nebyly právě tuze věrohodné. Praví se v něm totiž, kterak
[25]
dle učení viklefského jest dovoleno obyčejným věřícím obojího po-
[26]
hlavi slouZiti msi sv. a piisJuhovati svatostmi. Pro nazirani Fran-
[27]
couze na duchovního otce husitství, Jeronyma pražského, je to však
[28]
zajímavo z dvojího ohledu. Považuje jeho nauku za totožnou s vi-
[29]
klefsivím a zaměňuje liturgické výstřelky husitských radikálů s hu-
[30]
sitstvim samotným. Jak níže poznáme, je to totéž generalisování
[31]
po stránce rituelní, jako bylo u flandersko-brabantských bojovníků
[32]
po stránce sociální.

[33]
Zcela opačného mínění byl řečník na synodě v Bourges (1432),
[34]
jenž při dokazování superwority koncilu nad papežem uvedl na
[35]
přetřes Husův proces.? Počíná otázkou kladenou husitům, zda každý
[36]
koncil, i kostnický, představuje cirkev Kristovu? Takto vyslovená
[37]
superiorita koncilu byla prý definována u přítomnosti Martina V.
[38]
a jestli někdo namítá proti tomu, že se tak stalo pouze se strany

[39]
1Bibl. Nationale, Paříž, Ms. lat. 4924., fol. 154a' 1618",
[40]
2 Bibl, Mazarine, Paříž, Rkp. 1688, fol. 135b a 139b,

[41]
11


Text viewFacsimile