[1] |
I
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
O PROCESU Husově jsou ve Francii zachovány doklady v čet-
|
---|
[4] |
ných opisech, ale v podstatě nepřinášejí nic nového. Našeho histo-
|
---|
[5] |
rika bude zajímati, jak pohlíželi Francouzi na oba procesy kost-
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
Názory na Husa se velmi rozcházejí, neb jejich nositelé jsou povahy
|
---|
[8] |
zcela protichůdné. Prvním jest generální inkvisitor francouzský Jan
|
---|
[9] |
de Podio se sídlem v Toulousu, druhý pak byl mluvčí gallikánské
|
---|
[10] |
církve na synodě v Bourges, doktor bohosloví Jan de Corricellis.
|
---|
[11] |
Zmíněný inkvisitor sepsal kroniku, v níž pojednával o dějinách
|
---|
[12] |
světových od stvoření až do roku 1429. Na samém konci jeho
|
---|
[13] |
díla se potkáváme se zprávami o Husovi a Jeronymovi.1 Každého
|
---|
[14] |
z nich, zrovna jako Viklefa, nazývá lišákem. Nejprve mluví o obou
|
---|
[15] |
všeobecně, vytýkaje. kostnickému sboru, že nezakročil proti nim
|
---|
[16] |
ostřeji a dříve. Vysvětluje 51 tak váhavé jednání neznalostí poměrů
|
---|
[17] |
se strany koncilu anebo jeho nedbalostí.
|
---|
[18] |
Jeronymovi věnuje zvláštní odstavec. Pro francouzské prameny
|
---|
[19] |
jest příznačno, že mluví-li o husitech dle jejich duchovního tvůrce,
|
---|
[20] |
že se nikdy nezmiňují o Husovi, nýbrž vždy o sektě Jeronyma
|
---|
[21] |
pražského. Toulousský inkvisitor psal o Jerony movi neúprosně, snad
|
---|
[22] |
až příliš ostře. Nazývá jej totiž psem, jenž nosil v prsou vřed.
|
---|
[23] |
Uvádí též jeho články, z nichž jeden dává nám tušiti, že informace
|
---|
[24] |
pisatelovy nebyly právě tuze věrohodné. Praví se v něm totiž, kterak
|
---|
[25] |
dle učení viklefského jest dovoleno obyčejným věřícím obojího po-
|
---|
[26] |
hlavi slouZiti msi sv. a piisJuhovati svatostmi. Pro nazirani Fran-
|
---|
[27] |
couze na duchovního otce husitství, Jeronyma pražského, je to však
|
---|
[28] |
zajímavo z dvojího ohledu. Považuje jeho nauku za totožnou s vi-
|
---|
[29] |
klefsivím a zaměňuje liturgické výstřelky husitských radikálů s hu-
|
---|
[30] |
sitstvim samotným. Jak níže poznáme, je to totéž generalisování
|
---|
[31] |
po stránce rituelní, jako bylo u flandersko-brabantských bojovníků
|
---|
[32] |
|
---|
[33] |
Zcela opačného mínění byl řečník na synodě v Bourges (1432),
|
---|
[34] |
jenž při dokazování superwority koncilu nad papežem uvedl na
|
---|
[35] |
přetřes Husův proces.? Počíná otázkou kladenou husitům, zda každý
|
---|
[36] |
koncil, i kostnický, představuje cirkev Kristovu? Takto vyslovená
|
---|
[37] |
superiorita koncilu byla prý definována u přítomnosti Martina V.
|
---|
[38] |
a jestli někdo namítá proti tomu, že se tak stalo pouze se strany
|
---|
[39] |
1Bibl. Nationale, Paříž, Ms. lat. 4924., fol. 154a' — 1618",
|
---|
[40] |
2 Bibl, Mazarine, Paříž, Rkp. 1688, fol. 135b a 139b,
|
---|
[41] |
11
|
---|