EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
g roku 1444, 445

[2]
rozkázání poslušni byli a ctili jako staršie pod pokutú, kterúž oni uložie na ta-
[3]
kové neposlušné.

[4]
Jedenáctý a poslední artikul Když múku hostinskú privezú, aby ji
[5]
ihned staršie ohledali s úfedníky, aby podbčlná za bčlnú múku nebyla prodávána.
[6]
A tito artikulové mají trvati do vuole našie nebo budücích konšeluov vuole, nebo
[7]
dokavadž by lepších, užitečnějších a prospěšnějších artikuluov obci i tomu ře-
[8]
meslu nebylo nalezeno. Toho na svědectvie i na potvrzenie pečeť menšie města
[9]
našeho s naším všech jistým vědomím přivěšena jest k tomuto listu. Jenž psán
[10]
v středu před sv. Bcnedictem léta narozenie syna Božieho tisícieho čtyřstého čtvři-
[11]
dcátého čtvrtého.

[12]
10.
[13]
Výpověď konšelů Starého i Nového města v různici mezi krejčími, kabátníky a soukenníky.
[14]
1444, 26. května.

[15]
My purkmistři a konšelé Starého i Nového měst Pražských . . na vědomí
[16]
dáváme, že když jesti pře, ruoznice a nesnáz mnohá byla mezi všemi mistry řemesla
[17]
krejčovského obú měst, . . a též také obúů měst mistry řemesla kabátnického . .
[18]
a některými mistry řemesla súkenničieho . . o dělánie a prodávánie kabátóv po
[19]
tarmarcích z rozličných věcí dělaných, i také krájenie a prodávánie rúcha nového
[20]
též na tarmarcích; pro kteréžto věci svrchupsaní mistři krajčieřští na dřéve jmeno-
[21]
vané kabátníky a súkenníky jsú sáhali, jim toho dělati a prodávati brániece, a je jsú

[22]
o ty věci narkli. Tu my . . slysevie . . . Zaloby . . vypovédénie mezi nimi
[23]
jsme učinili :
[24]
Najprve přikazujíce kabátníkóm, . . aby kabáty barchanové bielé i černé,

[25]
kožené i cvilinkové vedle obyčeje starodávnieho, kterýž jsú za slavné paměti krále
[26]
Václava a prvé předkové jich zachovávali, dělali a ty svobodně po tarmarce pro-
[27]
dávali, než kabátóv ferštatových, pokušinových, duplharasových a z jiných takových
[28]
věcí, těch kabátníci dělati ani prodávati nemají než toliko v jarmarky; neb tu svo-
[29]
body požiti mají; jinak jestliže by jiné časy kromě jarmarku takové věci po tar-
[30]
marce prodávali a nosili a v tom byli od starších řemesla krajčovského nalezeni,
[31]
jim pobráno všechno to býti vedle práva starodávnieho a obráceno, jakož práva
[32]
káží. Také kabátníci nemají žádnému kabátcóv zakazovaných šíti ani z těch věcí,
[33]
kteréž by lidé sobě skúpiece k nim přinesli, dělati, než toliko sami krajčieři.

[34]
Dále jsme vyřkli a vypověděli, aby žádní súkenníci, kteříž sami sukna dělají
[35]
a rúcho z takových suken krájejíc šijí a po tarmarciech prodávají, žádného tako-
[36]
vého rúcha sami aby nekrájeli ani šili, než krajčieťóm je krájeti a šíti dávali: a oni
[37]
krajčieři aby štupené a postřižené sukno krájeli a rúcha z nich dělali, a starší ře-


Text viewFacsimile