EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
209

[2]
bych potěšení neměl očekávati. 2. Druhá věc, která mu byla vy-
[3]
týkána, jest, že každé kázání osobě neboosobámněkterým
[4]
jest připsáno, tak že se zdá, jakoby se spisovatel ucházel o jejich
[5]
přízeň, čímž prý se tu více pronáší peněz lakomost nežli slávy Boží
[6]
žádost. Proti tomuto útoku prý spisovatel dobré svědomí (?) Dobro-
[7]
činnost jeho jest prý známa, tím prý se může pochlubiti(l; Kázání svá
[8]
připsal poctivým lidem proto, 1. že nebylo možné ani slušné,
[9]
aby pes tfi sta z své ruky na tu postyllu naložil. Ostatně který
[10]
jen člověk z své práce užitku nežádá? Dobrodinci, jimž kázání
[11]
připsal, podporovali prý jej dobrovolně. 2. Učinil tak proto, aby
[12]
mnozí poznali, že se může se svou nepatrnou prací odvážiti před-
[13]
stoupiti pred takové množství slavných, vzácných, poctivých a po-
[14]
božných lidí. 3. Učinil tak proto, aby i dobré jejich jméno skrze
[15]
takovau knihu k budaucím potomkům zachováno bylo. Svědomí
[16]
spisovatelovo jest tedy prý čisté jako slunce.

[17]
Jednotlivá kázání 2. dílu počínají se dnem sv. Trojice
[18]
a končí se sedmmecitmou nedělí po sv. Trojici. (II 1—359). Pti-
[19]
pojeno jest kázání o životu věčném a latinská báseň od Jana Cho-
[20]
rinna (Sl. Nauč. III. 1110), věnovaná Dikastovi (Georgio Dicasto S. D.),
[21]
v níž čteme: Artes discere hos juvenes vidit Zatecensis Apollo.
[22]
Podle toho byl Dikast v mládí na školách žateckých. (Viz str. 205.)
[23]
[Cas. Ces. Mus. 1888, str. 472. (A. Podlaha)].

[24]
Parafrasí na žalm LI. končí se 2. díl postilly.

[25]
Výňatky z postilly Dikastovy s názvem Jiskřičky du-
[26]
chovní vydal Sixt Palma Močidlanský (nar. 1569, knihtiskať a spi-
[27]
sovatel, skládal písně a spisy náboženské), v Praze, 1612. (Jir.
[28]
Il, 75).

[29]
Jungmann se domnívá (Hist. lit. 216), že 2. vydání Dikastovy
[30]
postilly vyšlo r. 1614; ale není to táž postilla, nýbrž jiná; druhá
[31]
postilla Dikastova:

[32]
II. Postylla każdodenni poboźna, k modlenf ustavićnómu, rannimu
[33]
i vecernimu: na všech sedm dní přes celý tejden nápomoená....
[34]
Vytištěná v Staré Praze, u Matèje Pardubského 1614. (Un. 54 G 78).

[35]
Vénována jest Slechtiéném Anně Dvořecké z Olbramovic,
[36]
Vorile Benigné z Michalovic, Polyxené Cerninové z Chudenic
[37]
a Alžbětě Bukovanské z Bukovan. V předmluvě obsažen jest ob-
[38]
šírný výklad na slova sv. Pavla 1. Kor. 1., citovaná na listě titulním.
[39]
Spisovatel velebí v svornost. Největší povinností vrchností svět-
[40]
ských i duchovních jest, zachovati mezi lidem svornost a lásku. Jedno-
[41]
myslnosti jest zvláště třeba u víře. K kteréžto jednomyslnosti víry


Text viewFacsimile